Permalänk
Medlem

Ett steg mot SFF

Detta är mitt "nybygge", en sidgradering från mitt tidigare passiva chassi då jag växt ur dess kapacitet. Valet föll på ett Lian li TU150 i silver, fanns många andra attraktiva chassin och jag hade som grundkrav att det skulle få plats med ordentlig luftkylning men samtidigt vara så litet som möjligt.

Så här med facit i hand vet jag inte om jag kan rekommendera jättestora luftkylare i detta chassi, att koppla in CPU 8 pin power med kylare på plats var no-go, och montera kylare med moderkortet i chassit var omöjligt utan att demontera kylaren. Be quiet! Dark rock pro 4 har en top cover som man turligt nog kan skruva loss, detta krävdes för att installera fläkten som sitter mellan kylflänstornen då man inte kunde föra in fläkten underifrån av utrymmes skäl.

Överlag väldigt nöjd med chassit och kabeldragningen som jag lyckades åstadkomma, lite ovän med front intake fläkten som jag tycker låter väldigt mycket (fractal design al 120mm pwm). Misstänker att det är någon resonans, ska försöka montera den med gummidistanser för att undvika kontakt med chassit.

EDIT: Efter ett par månaders missnöje med Fractals fläkt har jag bytt ut den mot en Be Quiet! Silent Wings 3, äntligen av med oljudet och stormtrivs med datorn.

Datorn består av följande:
Lian li TU150
Asrock AB350 Gaming-ITX/ac
G. Skill FlareX 3200Mhz CL14 2x8GB
Ryzen 5 3600 PBO aktiverat
Gainward 3070 Phantom GS
Samsung 960 250GB NVME SSD
Samsung 850 500GB Sata SSD
Be Quiet! Dark Rock Pro 4
Be Quiet! Silent Wings 3 120mm PWM
Phanteks Halos Lux 120mm
Fractal Design Adjust R1 RGB Controller
Vault-tec bobblehead från Fallout 3 CE

Besök galleriet här

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Det ser fint ut men jag hade önskat fler bilder.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

@Sewerin: fler bilder är på g men får tyvärr vänta tills jag får en rgb kontroll på torsdag. Blev tyvärr inga bilder under bygget då det dels gick så fort och jag blev distraherad av installationen av cpu kylaren

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

@Sewerin: Hoppas mängden bilder är mer tillfredsställande nu

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Avstängd

Hur ser dina temps ut?

Permalänk
Medlem

@Chrillthebill: Temperaturer är överlag bra, har överklockat RAM och infinity fabric till 3733/1866MHz och kör CPU på auto/PBO med load temperaturer runt 70 grader, vid spelande 65-70 grader. RAM ligger runt 50-52 vid benchmark, ca 40 vid spelande.

Har sedan galleriet skapats bytt grafikkort till ett RX 5700 XT Pulse och det kortet (efter omfattande justeringar) ligger på 69-70 grader på GPU Core, och ca 80-84 grader på GPU memory. Har mappat upp en fläktkurva för chassifläkten baserat på grafikkortets temperatur.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tJev:

@Chrillthebill: Temperaturer är överlag bra, har överklockat RAM och infinity fabric till 3733/1866MHz och kör CPU på auto/PBO med load temperaturer runt 70 grader, vid spelande 65-70 grader. RAM ligger runt 50-52 vid benchmark, ca 40 vid spelande.

Har sedan galleriet skapats bytt grafikkort till ett RX 5700 XT Pulse och det kortet (efter omfattande justeringar) ligger på 69-70 grader på GPU Core, och ca 80-84 grader på GPU memory. Har mappat upp en fläktkurva för chassifläkten baserat på grafikkortets temperatur.

Tack för svar, har nyligen byggt en dator i samma chassi. Hur kommer det sig att du endast kör med en chassifläkt och inte fler? Hur är ljudnivån?

Jag själv kör just nu med stockkylare och ett GTX 970, det låter jävligt högt hur stockkylaren under spelsessioner. Kan vara värt att nämna att jag inte har en enda fläkt just nu då jag väntar på beställning, så det går ganska varmt tyvärr.

Permalänk
Medlem

@Chrillthebill: Två anledningar, ena är plats.. med en Dark Rock Pro 4 får det knappt plats en chassifläkt för utblås, andra anledningen är just Dark Rock Pro 4 som blåser luften mot baksidan och trycker ut det genom fläktplatsen. Den har ju dubbla fläktar och klarar av att flytta ganska mycket luft utan att anstränga sig.

Chassifläkten är det som låter mest i mitt bygge, det blir någon form av resonans (som jag börjar vänja mig med). Grafikkortet låter också en del under last men är betydligt behagligare. CPU fläktarna hörs knappt även om jag stänger av chassifläkten, mycket nöjd med det.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tJev:

@Chrillthebill: Två anledningar, ena är plats.. med en Dark Rock Pro 4 får det knappt plats en chassifläkt för utblås, andra anledningen är just Dark Rock Pro 4 som blåser luften mot baksidan och trycker ut det genom fläktplatsen. Den har ju dubbla fläktar och klarar av att flytta ganska mycket luft utan att anstränga sig.

Chassifläkten är det som låter mest i mitt bygge, det blir någon form av resonans (som jag börjar vänja mig med). Grafikkortet låter också en del under last men är betydligt behagligare. CPU fläktarna hörs knappt även om jag stänger av chassifläkten, mycket nöjd med det.

Mina planer är att sätta en fläkt till vänster om CPU:n, en fläkt ovanför CPUn om jag lyckas modda det, två fläktar i botten och en i framsidan (som du har). Alla 120mm såklart. Kanske lite overkill och kan hända det kommer skapa extra ljud, men det märks. Alla är RGB och utvalda efter mitt färgtema.

Vad tror du?

Permalänk
Medlem

@Chrillthebill: Låter som en riktig utmaning att montera fläkt i "taket". Tror att du kommer få bra temperaturer med en fläkt i fronten för intag och en fläkt bak för utblås. Har du kollat att du får plats med fläktar under grafikkortet?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tJev:

@Chrillthebill: Låter som en riktig utmaning att montera fläkt i "taket". Tror att du kommer få bra temperaturer med en fläkt i fronten för intag och en fläkt bak för utblås. Har du kollat att du får plats med fläktar under grafikkortet?

Det blir en liten utmaning, troligtvis skippar jag det då min kylare kommer ta alltför stor plats. Fläktar under grafikkortet kommer få plats och ge en bra skjuts skulle jag tro (om inte annat visuellt).