Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

OK, jag spelar med ditt fantasiscenario en liten stund.

Fullständigt utegångsförbud och karantän inom världens länder inträder, där även gränser stängs och transporter upphör. Enligt rådande expertis är vaccin ungefär ett år eller mer bort.

Du och alla du känner är nu arbetslösa. Det finns ingen mat. Det finns inga jobb. Det finns inget värde i pengar. Det finns ingen framtid. Alla berörda länders samhällen har drabbats av fullständig kollaps, blivit omkullkastade, eller på annat sätt slutat upphöra i den form vi känner. Hälften av alla du känner har redan dödats eller på annat sätt traumatiserats av desperata människor som söker överlevnad.

Nu då? För det är resultatet av ditt förslag. Jag hoppas att du inser det.

Och detta förutsätter att normalt västerländskt folk ens klarar ett långt utegångsförbud till att börja med.

Man ser redan en ökad social oro (f.a. i Italien) efter lite mer än en månads utegångsförbud. Lycka till att forcera 3 eller för den delen 6 månaders utegångsförbud utan att lätta på restriktionerna, varpå man riskerar att åka tillbaks till ruta ett igen fortare än kvickt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Så just nu tänker jag att ett visst antal döda i Sverige innebär ungefär lika många smittade som samma antal döda i Finland betyder. På det viset förmodar jag att man kan använda dödsstatistiken.

Det stora problemet med dödsstatistiken är att det beror helt på vilka grupper som smittas, iaf när dödstalen är låga. Kommer smittan in på ett enda äldreboende så kan det dra upp siffrorna rejält utan att det avspeglas i smittspridningen. Antalet som är inlagda på sjukhus/intensivvård avspeglar bättre hur den allmänna smittspridningen ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Snabb googling och att man inte lever under en sten som många gör

Så får man fram

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/lAyePy/dokument...

Personer med en biologisk ålder över 80 år ska prioriteras bort i intensivvården under coronakrisen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/4qed4q/nya-rikt...

Multisjuka som bedöms ha svårt att klara intensivvård kan väljas bort.

Men om du är ung eller gammal, har barn eller inte ska inte spela någon roll.

Nya riktlinjer visar hur vården ska prioritera till följd av coronapandemin

Jag vände mig emot två påståenden;
1. "Idag får ju inte folk från äldreboenden åka till sjukhus om de har luftvägsbesvär. De är redan bortvalda. "
2. "Så de som dör på våra äldreboenden är inte med i våra siffror."

Båda påståendena är bevisligen falska.

Det du citerar gäller intensivvård när denna är överbelastad.
Det påverkar inte sanningshalten i endera påstående.
(För övrigt klickar jag inte på kvällstidningslänkar av princip, och jag uppmanar gemene man att följa det exemplet.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Om det här på kvälltidningsnivå
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/brittisk-forsk...

Det kommer mera för världens forskare jobbar stenhårt med det här... kan inte tänka mig att alla genier i världen skulle gå bet på att ta kål på det här viruset.

Jag hoppas att det stämmer, men vi pratar ändå om ett nytt vaccin och de brukar ta tid. Min gissning är minimum 18 månader bort (och även det är optimistiskt). Fast jag hoppas innerligt att jag har fel och att det kommer betydligt fortare.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

Nya riktlinjer visar hur vården ska prioritera till följd av coronapandemin

Jo så här ser det fullständiga dokumentet ut från Socialstyrelsen

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokume...

Man bör vara mycket försiktig med hur man tolkar dokumentet!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Det stora problemet med dödsstatistiken är att det beror helt på vilka grupper som smittas, iaf när dödstalen är låga. Kommer smittan in på ett enda äldreboende så kan det dra upp siffrorna rejält utan att det avspeglar i smittspridningen. Antalet som är inlagda på sjukhus/intensivvård avspeglar bättre hur den allmänna smittspridningen ser ut.

Det är förstås sant, och något man måste ta hänsyn till.
Med det sagt så är det trots allt rätt många som är smittade, på och utanför äldreboenden. Många har också dött, på och utanför äldreboenden. Smittan finns redan "överallt". När det också gäller så pass stora siffror som det gör nu så jämnar saker ut sig rätt mycket.
Mångas intuition är ganska (tom mycket) fel ute på detta området. Man kan jämföra med hur det räcker med 1000 personer för att någorlunda ta reda på partisympatier hos ~7 miljoner röstberättigade. Mångas intuition säger att det inte är i närheten av tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag vände mig emot två påståenden;
1. "Idag får ju inte folk från äldreboenden åka till sjukhus om de har luftvägsbesvär. De är redan bortvalda. "
2. "Så de som dör på våra äldreboenden är inte med i våra siffror."

Båda påståendena är bevisligen falska.

Det du citerar gäller intensivvård när denna är överbelastad.
Det påverkar inte sanningshalten i endera påstående.
(För övrigt klickar jag inte på kvällstidningslänkar av princip, och jag uppmanar gemene man att följa det exemplet.)

2: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/nu-rapporteras-aven-dod...

Från och med skärtorsdag rapporterar Region Östergötland även dödsfall, där personer med bekräftad covid-19 avlidit utanför sjukhus. Hittills under pandemin har 30 personer med corona avlidit i Östergötland, tre av dessa har avlidit utanför sjukhus.

Så innan skärtorsdagen är ett mörkertal.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Det kanske går snabbare.....

Tog en mer djuplodande länk om Sarah Gilbert och hennes förhoppningar.

https://www.sciencemediacentre.org/expert-reaction-to-times-i...

Ja, jag svarade en ytterlighet med en annan

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

2: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/nu-rapporteras-aven-dod...

Från och med skärtorsdag rapporterar Region Östergötland även dödsfall, där personer med bekräftad covid-19 avlidit utanför sjukhus. Hittills under pandemin har 30 personer med corona avlidit i Östergötland, tre av dessa har avlidit utanför sjukhus.

Så innan skärtorsdagen är ett mörkertal.

Siffrorna har dröjt, men nu är ju fallen inrapporterade. Påståendet jag vände mig emot är alltjämt falskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Vilket är ett pragmatiskt val man till slut måste göra, hur hemskt det nu kan låta för lekmannen som inte förstår beslutsfattning sett ur ett systemmässigt perspektiv.

Med andra ord har du varit på väg att sprida en farlig osanning, @hellmix. Kanske inte medvetet, men däremot genom att inte noggrant syna texter i en tidningsartikel. Du har snarare reagerat på det breda intrycket, som så många andra. Så jag hoppas det ger dig en anledning att ta lite mer tid på läsandet och funderandet nästa gång.

ubbe1 skrev "Sjukhus tar inte emot och Ambulans kör inte äldre till sjukhus." vilket är dravel och lögn. Helt fel och ubbe1 är ute och cyklar fullständigt. Sedan finns det människor som inte tänker ett varv till och tror på sådant nonsens, så det är viktigt att vi som kan tänka själva finns här som någon slags motpol och väger upp argumenten en smula.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Snabb googling och att man inte lever under en sten som många gör

Så får man fram

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/lAyePy/dokument...

Personer med en biologisk ålder över 80 år ska prioriteras bort i intensivvården under coronakrisen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/4qed4q/nya-rikt...

Multisjuka som bedöms ha svårt att klara intensivvård kan väljas bort.

Men om du är ung eller gammal, har barn eller inte ska inte spela någon roll.

Nya riktlinjer visar hur vården ska prioritera till följd av coronapandemin

Skrivet av Yonie:

Vilket är ett pragmatiskt val man till slut måste göra, hur hemskt det nu kan låta för lekmannen som inte förstår beslutsfattning sett ur ett systemmässigt perspektiv.

Med andra ord har du varit på väg att sprida en farlig osanning, @hellmix. Kanske inte medvetet, men däremot genom att inte noggrant syna texter i en tidningsartikel. Du har snarare reagerat på det breda intrycket, som så många andra. Så jag hoppas det ger dig en anledning att ta lite mer tid på läsandet och funderandet nästa gång.

Värt att notera att i någon av artiklarna om detta dokument så konstaterade en intensivvårdsläkare att det är ungefär den typ av urval man gör redan i normala fall. Det är ganska ofta som det varken är etiskt eller medicinskt försvarbart att hålla någon vid liv på konstgjord väg när det bara innebär extra lidande och utdragen död. Vilket det tyvärr ofta innebär när äldre och svaga/multisjuka får någon form av kraftig infektion som dom inte orkar att slå tillbaka.

Skrivet av hellmix:

2: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/nu-rapporteras-aven-dod...

Från och med skärtorsdag rapporterar Region Östergötland även dödsfall, där personer med bekräftad covid-19 avlidit utanför sjukhus. Hittills under pandemin har 30 personer med corona avlidit i Östergötland, tre av dessa har avlidit utanför sjukhus.

Så innan skärtorsdagen är ett mörkertal.

Fast läser man lite i artikel så ser man att:

"– Kategorin har tidigare inte varit med i vår rapportering. Det tar lite längre tid, då dessa går genom folkbokföringen, så de här personerna har dött under en period om tre veckor, säger hon."

De har alltså funnits med även tidigare, men är en del av den eftersläpning som finns i rapporteringen.

Men om inte annat så förklarar det hur det kommer sig att det kunnat vara flera veckors fördröjning på inrapporteringen av dödsfall.

Det är såklart fortfarande möjligt att äldre dör utan att ha fått en diagnos, men jag skulle tro att man testar alla som får andningsproblem i kombination med andra symtom för covid-19. Och som motvikt så lär det vara en del som testar positivt för coronaviruset men dör av andra orsaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så du tycker alltså att 880 dödsfall är rimlig när Sverige istället kunde ligga på 80-90 som Finland ifall de agerade i tid? Hur känner du inför alla anhöriga som berörs av dödsfallen?
Att platta till kurvan är A och O!

Är totalt ointresserad av dina oändliga jämförelser mellan Finland och Sverige.

Ju färre som dör i Finland ju bättre?

Ju färre som dör i Sverige ju bättre?

Det här är ingen jäkla nationstävling?

Permalänk
Medlem

Blir man spammad om man säger "jobbar på IVA med covid-pat AMA" ?

Skulle tro att det finns ett större mörkertal i många andra länder, för tror inte dödligheten är högre på IVA i sverige än någon annanstans.
därimot så ser man väldigt många invandrare som ligger på IVA och man har kopplar rökning som en STOR risk-diagnos. Är det fler invandrare och män som röker då de är överrepresenterade på IVA?

Änsålänge så har den svenska sjukvården kapacitet, även om det är nära max-gräns. Men finns vidare planer att uttöka och finns fortfarande personal för att täcka det som ligger inne just nu.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag här som tror sig ha haft corona? I början på mars i år så blev min 5 åriga son sjuk. Han är i princip aldrig sjuk. Han fick feber som varade i över en vecka samt en hosta som höll i sig över 2 veckor.

Ca en vecka efter det blev min sambo sjuk och fick en hosta som varade i lite mer än en vecka. Hon klagade också på att hon inte kunde känna hur maten smakade, när hon gick i trappor blev hon andfådd och fick stanna upp för att hämta luft. Nu har det gått över en månad och jag har inte haft ett endaste symtom trots att jag hade min son i knät när han var som sjukast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Det kommer mera för världens forskare jobbar stenhårt med det här... kan inte tänka mig att alla genier i världen skulle gå bet på att ta kål på det här viruset.

Världens forskare har jobbat med att få fram ett vaccin mot HIV i snart 40 års tid, men ännu finns inget sådant att tillgå. Man skall naturligtvis inte misströsta, men det är naivt att tro att vi löser ett problem bara vi slänger tillräckligt mycket pengar och tid på det.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landahl:

Är det någon mer än jag här som tror sig ha haft corona? I början på mars i år så blev min 5 åriga son sjuk. Han är i princip aldrig sjuk. Han fick feber som varade i över en vecka samt en hosta som höll i sig över 2 veckor.

Ca en vecka efter det blev min sambo sjuk och fick en hosta som varade i lite mer än en vecka. Hon klagade också på att hon inte kunde känna hur maten smakade, när hon gick i trappor blev hon andfådd och fick stanna upp för att hämta luft. Nu har det gått över en månad och jag har inte haft ett endaste symtom trots att jag hade min son i knät när han var som sjukast.

Jag jobbade på Sahlgrenska vid infektionskliniken samma dag de fick sitt första fall, strax efter detta blev jag sjuk. Och även min son, hade torrhosta och en kort feber båda två. Hostade i 2 veckor innan det gav sig.

Vem vet, kanske. Kanske inte. Inombords så tror jag förmodligen inte men man vet ju aldrig. På jobbet har vi haft ett par bekräftade fall, men då jobbar vi i sjukhusmiljö också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Världens forskare har jobbat med att få fram ett vaccin mot HIV i snart 40 års tid, men ännu finns inget sådant att tillgå. Man skall naturligtvis inte misströsta, men det är naivt att tro att vi löser ett problem bara vi slänger tillräckligt mycket pengar och tid på det.

Du har delvis rätt i att pengar inte löser alla problem, men jämförelsen med HIV inte den bästa.
HIV är inget som kroppen själv botar, medans de flesta som får Covid 19 tillfrisknar av sig själva, och redan där är förutsättningarna för ett fungerande vaccin betydligt bättre.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastafari:

därimot så ser man väldigt många invandrare som ligger på IVA och man har kopplar rökning som en STOR risk-diagnos. Är det fler invandrare och män som röker då de är överrepresenterade på IVA?

Många invandrare bor ju i utsatta områden och där är hälsan sämre. Sjukdomar som högt blodtryck, diabetes, KOL etc är vanligare där. Så kanske är det så att Corona slår hårdare mot dessa individer.

https://www.folkhalsoguiden.se/nyheter/omradesskillnader-i-sj...

Även trångboddheten gör nog sitt till för smittspridningen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Är inte all uppmärksamhet denna sjukdomen får lite överdriven?
Om man räknar på hur många som dör en vanlig dag, med 10 miliarder och en medellivslängd på 80 så blir det 350k.

Dvs denna sjukdomen har efter nån månad dödat lika många som det normalt sätt dör på ca 7 timmar en vanlig dag ..

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Är inte all uppmärksamhet denna sjukdomen får lite överdriven?
Om man räknar på hur många som dör en vanlig dag, med 10 miliarder och en medellivslängd på 80 så blir det 350k.

Dvs denna sjukdomen har efter nån månad dödat lika många som det normalt sätt dör på ca 7 timmar en vanlig dag ..

Om man fortfarande inte förstår påverkan som denna sjukdom har på vårdens kapacitet och på vilket sätt en del länders vårdapparater lamslagits så har man nog bott under en sten alternativt har man svårt att ta in information.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Är inte all uppmärksamhet denna sjukdomen får lite överdriven?
Om man räknar på hur många som dör en vanlig dag, med 10 miliarder och en medellivslängd på 80 så blir det 350k.

Dvs denna sjukdomen har efter nån månad dödat lika många som det normalt sätt dör på ca 7 timmar en vanlig dag ..

Simpelt vad händer om vårdsystemet överbelastas? Fler dör AV ALLA sjukdomar och olyckor för de inte kan få vård

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Är inte all uppmärksamhet denna sjukdomen får lite överdriven?

Covid-19 pandemin är nog den allvarligaste globala händelsen sedan andra världskriget. Den har och kommer få enorma konsekvenser, både direkt (i lidanden, döda) men kanske ännu mer indirekt. Exakt hur mycket återstår att se, men det finns tydliga risker för världsekonomin där det naturligtvis är värst för de svagaste som riskerar hamna i extrem fattigdom med svält och elände som konsekvens. Vi i Sverige har det oförskämt väl förspänt i jämförelse, och även om det blir kris här med, så är det jordnötter jämfört med vad de flesta andra länder kommer behöva genomlida. Vi har ännu det värsta framför oss. Så jag tycker uppmärksamheten är välförtjänt.

Permalänk
Medlem

Rätt roligt att läsa att precis alla vet så mycket, när detta är något ingen av oss upplevt tidigare.

Om vi agerade för sent, så agerade väl precis varenda land i världen för sent eftersom det spridit sig vidare över hela världen?

Det är vad det är nu, endast när detta är slut får vi veta.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Här är två diagram med antal döda, en med linjär skala och en med logaritmisk skala. Det visar att Nordamerika har hemska veckor framför sig.

Dold text

Här måste man komma ihåg att största landet där är enormt stort, 331,002,651 invånare.

Hela Europa har 747,537,842 invånare samt 852,899 fall med smittan varav 73,625 dödsfall. De tio länder jag har sammanställt i diagrammen har tillsammans 368,148,368 invånare och 66,610 dödsfall, vilket är jämförbart antal invånare men ett högre antal döda just nu.

Region

Population

Cases

Deaths

Active

Cases/1M

Deaths/1M

Tests

Tests/1M

USA

331,002,651

532,879

20,577

481,849

1609.9

62.2

2670674

8068.437

Europe

747,636,026

852,899

73,625

569,147

1140.8

98.5

6318188

8450.888

Man kan misstänka att Europas politiska struktur utanför Schengenavtalet har hjälpt till initialt som någon slags fördröjning/karantän då östra Europa har lägre fall per capita (https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries). Men om det håller tills ett fungerande vaccin kommer får man se. Jag tror inte den typen av skillnader finns mellan delstater i USA; någon försökte men det blev nej där. Det var nog bra då karantän inte fungerar när det gått för långt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Jag har hamnat i en knepig situation och vet inte riktigt hur jag ska göra.
Är bjuden av en mycket nära släkting till ett bröllop om två månader. Jag hade trott att det skulle ställas in men tydligen inte.
Jag tycker inte det känns bra men övriga släkten har tackat ja och det känns som att ingen riktigt tar situationen på fullt allvar.
Att ifrågasätta och gå emot hela släkten är extremt jobbigt.
Hur hade ni hanterat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Jag har hamnat i en knepig situation och vet inte riktigt hur jag ska göra.
Är bjuden av en mycket nära släkting till ett bröllop om två månader. Jag hade trott att det skulle ställas in men tydligen inte.
Jag tycker inte det känns bra men övriga släkten har tackat ja och det känns som att ingen riktigt tar situationen på fullt allvar.
Att ifrågasätta och gå emot hela släkten är extremt jobbigt.
Hur hade ni hanterat det?

Jag hade konfronterat släkten vänligt men bestämt. I fall där sådant känns obekvämt har man ofta ett ypperligt tillfälle att växa som människa genom att övervinna det egna inre motståndet. Nyckeln är att vara vänlig och förstående samtidigt som man står på sig, ungefär i stil med "jag förstår hur det känns för er, detta bröllop är viktigt" - åtföljt av något i stil med "det är i dagsläget omöjligt att säga hur epidemin kommer att se ut om två månader, men det är ytterst viktigt att följa myndigheternas rekommendationer, enligt vilka folksamlingar av denna dignitet inte ska förekomma".

Lycka till! Det är inte lätt att stå på sig mot hela släkten, men det lönar sig när man lyckas göra det på ett vänligt men bestämt sätt. Viktig livserfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Jag har hamnat i en knepig situation och vet inte riktigt hur jag ska göra.
Är bjuden av en mycket nära släkting till ett bröllop om två månader. Jag hade trott att det skulle ställas in men tydligen inte.
Jag tycker inte det känns bra men övriga släkten har tackat ja och det känns som att ingen riktigt tar situationen på fullt allvar.
Att ifrågasätta och gå emot hela släkten är extremt jobbigt.
Hur hade ni hanterat det?

Du kan ju tacka preliminärt ja och avvakta utvecklingen. Om två månader kommer reserekommendationerna inom Sverige nog ha lättat eftersom epidemin har hunnit tillräckligt långt överallt att det inte spelar någon roll, eventuellt kommer det ha vänt i Stockholm men inte riktigt annorstädes. Jag skulle gissa att bröllopet ändå kommer bli inställt när situationens allvar så småningom sjunker in inom de närmaste veckorna. Det är klart att det vore bäst för deras egen del att inse det redan nu.

Permalänk
Medlem

Kanske lite goda nyheter om jag gjort rätt här.

Ser man på de diagram jag gjorde tidigare idag så är det lite svårt att se trender i dem. Jag gorde igår dagliga förändringar som egentligen beskriver samma sak, vilket också försökt beskriva. Jag nämnde att det var svårt att bedöma om man befann sig på den växande eller avtagande delen i en kumulativ kurva, men insåg nyss att, det går ju... Derivator! Så, jag tänkte jag ser på både första- och andraderivatan.

Här testar jag först med Spanien som har en tydlig nedgång per dag. Jag provade först med att undersöka lutningen i tredagars intervall, men det blev för "känsligt" så jag ökade till femdagars. Jag kallar den "SPAIN: Slope5day vs. Date".

Det ser ju tydligt ut. Man kan tolka den som dödsfall per dag på y-axeln.

Nästa steg är att se när kurvan vänder och det gör vi med att ta lutningen på lutningen, dvs. andraderivatan; jag kallar den: "SPAIN: Trend5day vs. Date".

Så, när värdet på y-axeln är negativt så har vi en nedåtgående trend, vilket vi vill ha.

Så, hur ser det ut bland andra länder? I stället för att visa det i ett diagram kan vi se enskilda värden på andraderivatan i en tabell. Då tabellen är ganska stor får man klicka på Visa innehåll för att se den.

Date

Italy

Spain

France

UK

Netherlands

Sweden

Denmark

Norway

Finland

Germany

USA

2020-02-13

2020-02-14

2020-02-15

2020-02-16

2020-02-17

2020-02-18

2020-02-19

2020-02-20

2020-02-21

0

2020-02-22

0

2020-02-23

0

2020-02-24

0

2020-02-25

0

2020-02-26

0.04

2020-02-27

0.08

2020-02-28

0.09

2020-02-29

0.46

0.05

2020-03-01

0.96

-0.05

2020-03-02

1.5

-0.05

2020-03-03

2.55

0.04

2020-03-04

3.67

0.13

2020-03-05

5.02

0.26

2020-03-06

6.68

0.32

2020-03-07

6.83

0.57

2020-03-08

9.47

0.84

-0.01

2020-03-09

13.04

1.14

0.24

2020-03-10

18.79

1.21

0.43

2020-03-11

26.05

2.09

1.21

0.52

2020-03-12

27.76

2.98

1.48

0.53

2020-03-13

29.5

4.73

1.8

0.2

0.53

2020-03-14

24.6

7.91

2.18

0.45

0.28

0.63

2020-03-15

22.67

11.93

2.65

1.16

0.72

0.78

2020-03-16

27.24

13.52

3.02

2.43

1.1

1.49

2020-03-17

31.68

16.55

3.21

3.57

1.57

0.64

2.47

2020-03-18

42.2

18.08

5.55

4.27

2.29

0.85

4.02

2020-03-19

41.87

20.14

10.08

4.92

2.85

0.77

1.24

6.32

2020-03-20

44.67

26.78

15.15

5.19

3.66

1.2

0.19

2.15

8.21

2020-03-21

58.96

30.87

18.29

6.01

3.94

1.53

0.16

2.93

8.71

2020-03-22

69.82

41.71

15.86

6.12

4.62

1.57

0.49

-0.1

3.25

9.42

2020-03-23

73.18

55.56

13.97

5.64

5.07

1.4

0.77

-0.2

2.74

12.35

2020-03-24

54.46

73.4

18.34

6.39

5.53

1.42

1.07

-0.01

2.3

21.22

2020-03-25

24.16

91.08

25.96

5.57

7.21

2.14

1.08

0.31

3.55

33.52

2020-03-26

8.88

95.2

37.74

6.73

8.92

3.24

1.03

0.45

6.39

41.88

2020-03-27

15.18

85.74

42.49

11.66

11.9

4.34

0.59

0.33

9.68

48.05

2020-03-28

32.27

67.71

38.9

21.99

12.85

4.64

0.58

0.29

11.99

54.64

2020-03-29

44.53

53.07

29.85

35.08

12.59

4.17

0.96

0.37

0.42

13.18

57.81

2020-03-30

38.37

45.91

18.06

37.81

10.75

3.47

0.87

0.63

0.24

13.06

59.91

2020-03-31

16.54

36.1

19.75

35.29

9.43

2.89

0.54

0.74

0.16

12.45

67.82

2020-04-01

-4.52

24.53

31.2

39.52

10.16

2.72

0.12

0.72

0.08

12.98

90.18

2020-04-02

-15.32

17.68

78.9

58.16

10.71

3.36

0.62

0.66

0.02

14.48

124.57

2020-04-03

-17.8

13.37

139.3

86.75

11.56

4.29

1.71

0.55

-0.12

16.5

140.92

2020-04-04

-17.7

11.59

180.43

100.03

8.64

4.79

2.39

0.34

-0.16

16.06

130.92

2020-04-05

-24.46

-7.12

158.03

86.29

4.17

4.68

2.32

0.23

0.11

10.9

102.17

2020-04-06

-35.84

-34.05

55.33

48.36

-2.68

3.46

1.09

0.09

0.2

6.45

77.33

2020-04-07

-42

-48.68

-16.04

12.16

-4.07

2.1

-0.15

0.21

0.33

5.45

90.4

2020-04-08

-39.38

-43.85

-46.34

5.96

-0.72

0.49

-1.12

0.78

0.36

13.25

126.21

2020-04-09

-25.3

-24.23

1.63

30.72

4.8

-3.02

-1.12

0.98

0.38

24.11

170.91

2020-04-10

-13.59

-11.19

48.99

71.56

6.93

-4.81

-0.35

0.83

0.63

21.93

190.58

2020-04-11

-4.32

-15.66

22.72

84.46

-1.4

-5.57

-0.06

-0.07

0.3

6.99

145.72

Dold text

Men, ser vi på värdena för t.ex. Sverige så har vi haft en nedgång i tre dagar, och den är på väg nedåt snabbare!

Danmark har haft en nedgång i fem dagar och Norge i en dag. Italien i elva dagar och Spanien i sju dagar.

Vågar man hoppas?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Är inte all uppmärksamhet denna sjukdomen får lite överdriven?
Om man räknar på hur många som dör en vanlig dag, med 10 miliarder och en medellivslängd på 80 så blir det 350k.

Dvs denna sjukdomen har efter nån månad dödat lika många som det normalt sätt dör på ca 7 timmar en vanlig dag ..

Det dog runt 90 000 förra året och nu har det dött runt 900 av covid-19. Så 7 timmar stämmer inte, utan det rör sig snart om 4 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Men, ser vi på värdena för t.ex. Sverige så har vi haft en nedgång i tre dagar, och den är på väg nedåt snabbare!

Danmark har haft en nedgång i fem dagar och Norge i en dag. Italien i elva dagar och Spanien i sju dagar.

Vågar man hoppas?!

När det gäller just Sverige, kan det inte vara den vid det här laget berömda helgeffekten? Så att det på tisdag eller onsdag kommer en enorm uppdatering som går tillbaka i tiden och lägger på nya fall så att det inte längre blir någon nedgång.

Skrivet av kanskedet:

Det dog runt 90 000 förra året och nu har det dött runt 900 av covid-19. Så 7 timmar stämmer inte, utan det rör sig snart om 4 dagar.

@Nefrums avsåg iofs världen, som i snitt inte hunnit lika långt och samtidigt har en kortare medellivslängd, men jo, världen kommer också komma ikapp Sverige, särskilt när länder som Indien får känna på utbrottets fulla kraft.