Standarden för Ethernet på 800 Gbps spikas

Permalänk
Melding Plague

Standarden för Ethernet på 800 Gbps spikas

Ethernet för datacenter närmar sig den magiska Terabit-gränsen när ETC presenterar standarden för 800 Gbps – dubbelt upp mot föregångaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att utvecklingen går framåt. Längtar tills 10 Gbit blir standard ungefär som 100 Mbit är idag i Sverige och vilka nya applikationer och möjligheter det kan öppna upp för.

Permalänk
Medlem

Borde dom inte gått till 10 banor direkt?

Permalänk
Avstängd

Detta skulle sitta fint som nätverk hemma för framtidssäkerhet Lite dyrt kanske

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Äntligen något sam kan ladda upp min "Helt klart högkvalitiva "Konst" Folder" på mindre än en dag!.

Men helt ärligt med tanke på hur mycket Serverbelastningen har ökat under dessa tider är varje framsted på serversidans data transfer välkommet.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem

Då behövs PCI-E 6.0 X16 för att skyffla så mycket data.
Imponerande att det börjar närma sig Terabit Ethernet.

Tråkigt att konsument sidan mestadels är kvar på 1 Gigabit.
Skulle vilja att multigigabit Ethernet med 2.5Gbit, 5Gbit och 10Gbit Ethernet börjar bli standard på nya moderkort.

Permalänk
Medlem

Ja bara hoppet till 2.5 hade ju räckt bra och det kräver ju inte något mer av kablaget (krasst sett, besservissers bemöda er inte att hugga). 1Gb år 2020 är ju stenålder

Permalänk
Inaktiv

Det kommer att dröja innan vi ser detta ens på serverhårdvara. På switchar tar det nog inte så lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Kul att utvecklingen går framåt. Längtar tills 10 Gbit blir standard ungefär som 100 Mbit är idag i Sverige och vilka nya applikationer och möjligheter det kan öppna upp för.

Gigabit är väl ändå standard idag.

Jag har haft 100Mbit switchat nätverk sen jag haft datorer med PCI någon gång andra halvan av 90-talet.
Då hade jag separata nätverkskort. Mestadels olika revisioner av 3Com 3C905 som kunde köra antingen 10Mbit eller 100Mbit.

Gigabit har väl varit standard i runt 15 år?

Min första Pentium 4 var en Shuttle XPC mini barebone. Den hade bara Fast Ethernet.
Sen skaffade jag en Pentium 4 tower med ett Asus moderkort och den hade integrerat Gigabit Ethernet.
Detta var mer än 15 år sen (Asus moderkortet var väl inte billigaste modell, men ändå)

Den hastighet du/ett företag/organisation har på sitt/sina interna nätverk och vad de har för Internet uppkoppling är två olika saker.
Men jag kan hålla med om att Gigabit+ på Internet uppkoppling också gärna snart får bli mera mainstream än vad det är idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Då behövs PCI-E 6.0 X16 för att skyffla så mycket data.
Imponerande att det börjar närma sig Terabit Ethernet.

Tråkigt att konsument sidan mestadels är kvar på 1 Gigabit.
Skulle vilja att multigigabit Ethernet med 2.5Gbit, 5Gbit och 10Gbit Ethernet börjar bli standard på nya moderkort.

Finns ju ren Wifi med 3 Gb/s med dubbla antenner, längtar tills de med fyra kommer ut som lär nå 6 Gb/s Trådlöst alla dar i veckan Tills man bygger nytt hus

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Finns ju ren Wifi med 3 Gb/s med dubbla antenner, längtar tills de med fyra kommer ut som lär nå 6 Gb/s Trådlöst alla dar i veckan Tills man bygger nytt hus

Även om vi bortser från att trådlösa uppkopplingars reella hastigheter ofta är långt under de teoretiska hastigheterna.
Så har du ändå problemet att om du ska koppla in din snabba accesspunkt med resten av nätverket via 1 Gigabit Ethernet så blir du likväl flaskad av en 1 Gigabit länk.

Wifi 6 är ytterligare en anledning att vilja ha switchar/routrar med snabbare länkar än 1 Gigabit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Gigabit är väl ändå standard idag.

Jag har haft 100Mbit switchat nätverk sen jag haft datorer med PCI någon gång andra halvan av 90-talet.
Då hade jag separata nätverkskort. Mestadels olika revisioner av 3Com 3C905 som kunde köra antingen 10Mbit eller 100Mbit.

Gigabit har väl varit standard i runt 15 år?

Min första Pentium 4 var en Shuttle XPC mini barebone. Den hade bara Fast Ethernet.
Sen skaffade jag en Pentium 4 tower med ett Asus moderkort och den hade integrerat Gigabit Ethernet.
Detta var mer än 15 år sen (Asus moderkortet var väl inte billigaste modell, men ändå)

Den hastighet du/ett företag/organisation har på sitt/sina interna nätverk och vad de har för Internet uppkoppling är två olika saker.
Men jag kan hålla med om att Gigabit+ på Internet uppkoppling också gärna snart får bli mera mainstream än vad det är idag.

10 Gbit i ett hemnätverk är fortfarande inte standard nej. Gigabit, ja visst. Du måste ha citerat fel person.

Permalänk
Medlem

Öh..,öhh.., 2,5 Gbit switchar åt folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

10 Gbit i ett hemnätverk är fortfarande inte standard nej. Gigabit, ja visst. Du måste ha citerat fel person.

Tror nog att @GuessWho citerade rätt då Gigabit är standard idag.

Då han citerade detta:

Skrivet av JeanC:

Kul att utvecklingen går framåt. Längtar tills 10 Gbit blir standard ungefär som 100 Mbit är idag i Sverige och vilka nya applikationer och möjligheter det kan öppna upp för.

Skrivet av mkk:

Öh..,öhh.., 2,5 Gbit switchar åt folket!

Ja.. Om bara kostnaden för 2,5 Gbit och 5 Gbit kunde gå ner så, just nu så är kostnaden inte långt ifrån 10 Gbit. Det gör att 10 Gbit ligger bättre till att satsa på.

2,5/5/10 på prisjakt

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Gigabit har väl varit standard i datorer sedan början av 2000-talet? Det är mer än 20 år gammal teknik. Märkligt att det fortfarande är den standard som används idag. Har själv undersökt om det går uppgradera men priset på snabbare switchar och nätverkskort är absurd. Asus är väl den enda tillverkaren som börjat sälja 10G-nätverkskort för runt en tusenlapp men switchar som har tillräckligt många portar ligger i helt fel prisklass.

Funderar på vad som skulle vara så svårt att man inte kunnat ta den här tekniken till marknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Gigabit har väl varit standard i datorer sedan början av 2000-talet? Det är mer än 20 år gammal teknik. Märkligt att det fortfarande är den standard som används idag. Har själv undersökt om det går uppgradera men priset på snabbare switchar och nätverkskort är absurt. Asus är väl den enda tillverkaren som börjat sälja 10G-nätverkskort för runt en tusenlapp men switchar som har tillräckligt många portar ligger i helt fel prisklass.

Funderar på vad som skulle vara så svårt att man inte kunnat ta den här tekniken till marknaden?

Ja, det har länge känts som om vi egentligen ser någon slags tyst industrikartell. 1Gb/s åt folket, sedan används 10Gb/s för att mjölka företag och andra organisationer. För det är i alla fall så det har varit, väldigt länge nu.
Den långsamma lanseringen av 2.5/5GbE är ännu en indikation på att det är så det egentligen förhåller sig. Om det nu var så svårt att dra Cat6 för 10GbE (nevermind att "alla" har använt cat6 i sina kabeldragningar i åratal), så det var det som begränsade den högre nätverkshastigheten, varför ser vi fortfarande inte switchar/routrar/NASar med stöd för 2.5/5GbE? I synnerhet som WiFi-6 i 4x4 konfiguration ligger på max 4804 Mbit/s? (Med WiFi6e redan under utrullning.)

Det är absurt att det är trådade kopplingar över korta distanser som är flaskhalsen idag.
Absurt och .... artificiellt?

Permalänk
Medlem

Tog själv steget och köpte en begagnad 10GbE switch för några månader sedan, sista steget för att få det "på riktigt" i hemmanätverket. Hoppades på att det skulle komma mer prisvärda alternativ men icke. Hade dock sen länge förberett där jag haft skallkrav på 10GbE på moderkortet för mina hemmaservrar och själv dragit Cat6 nätverkskabel till alla rum.

Hade 2.5 eller 5 varit mer utbrett och prisvärt vet jag inte om jag hade brytt mig om 10. 5 skulle täcka alla mina behov förutom när jag kopplar upp mig mot SSD-lagringen - och de har jag mer för att det är kul än praktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Finns ju ren Wifi med 3 Gb/s med dubbla antenner, längtar tills de med fyra kommer ut som lär nå 6 Gb/s Trådlöst alla dar i veckan Tills man bygger nytt hus

Ja trådlöst på 3Gbit/s är väl i praktiken lika roligt som 100Mbit över kabel....

Har testat att överföra en större mängd filer mellan server och laptop ett flertal gånger över wifi som länkat upp på relativt bra hastighet, sen pluggar man in kabel istället och det känns ju som man suttit i en Ford transit och kastas rakt in i en Saturn V raket som bränner på fullt ös rakt ut i yttre rymden.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Ja trådlöst på 3Gbit/s är väl i praktiken lika roligt som 100Mbit över kabel....

Har testat att överföra en större mängd filer mellan server och laptop ett flertal gånger över wifi som länkat upp på relativt bra hastighet, sen pluggar man in kabel istället och det känns ju som man suttit i en Ford transit och kastas rakt in i en Saturn V raket som bränner på fullt ös rakt ut i yttre rymden.

Jag har dedikerat Wifi instickskort med externa antenner, har pröva och får runt 600-700 Mbit/s genom en våning ner till routern.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Borde dom inte gått till 10 banor direkt?

Sewr ju ut som man inprincip bara dubblat allt som finns i kabel.
Då blir det helt enkelt "bara" dubbla hastigheten och därav 800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Tror nog att @GuessWho citerade rätt då Gigabit är standard idag.

Är bara Bahnhofs villafiber som har 10 Gbit /s till konsumenter och är långt ifrån standard i gemene mans hushåll. De flesta stadsnäten är begränsade till 1 Gbit /s om du inte betalar för en företagslina.

Så nej; 10 Gbit, inte 1 Gbit är inte standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

10 Gbit i ett hemnätverk är fortfarande inte standard nej. Gigabit, ja visst. Du måste ha citerat fel person.

Du skrev tidigare:

Skrivet av JeanC:

Kul att utvecklingen går framåt. Längtar tills 10 Gbit blir standard ungefär som 100 Mbit är idag i Sverige och vilka nya applikationer och möjligheter det kan öppna upp för.

Medan de flesta som har en dator från ca 2005 eller nyare har snabbare än 100 Mbit Ethernet om det inte är en bärbar 'portlös' dator som är modernt idag eller enkortsdator som Raspberry Pi eller liknande (Raspberry Pi 4 har Gigabit).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Du skrev tidigare:
Medan de flesta som har en dator från ca 2005 eller nyare har snabbare än 100 Mbit Ethernet om det inte är en bärbar 'portlös' dator som är modernt idag eller enkortsdator som Raspberry Pi eller liknande (Raspberry Pi 4 har Gigabit).

Jag tror han menade att när allt har 10gbit (till och med iot eller r-pi eller andra saker) så kommer allt annat vara ännu snabbare och föra med sig massa andra bra saker. Då kanske en typisk hemma-uppkoppling är på 10gbit och kanske 100 eller terabit på lan...

Jag tror dock ärligt det kommer ta ett bra tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Du skrev tidigare:
Medan de flesta som har en dator från ca 2005 eller nyare har snabbare än 100 Mbit Ethernet om det inte är en bärbar 'portlös' dator som är modernt idag eller enkortsdator som Raspberry Pi eller liknande (Raspberry Pi 4 har Gigabit).

Jag pratar om att om leverantörerna får upp högre bandbredd öppnar de upp för att de ska kunna leverera högre hastigheter även till slutkonsumenterna. De flesta i min omgivning (utvecklare som icke-utvecklare) sitter inte på mer än 100 Mbit / s även om stadsnäten tillhandahåller 1000 Mbit / s för att det är fortfarande för dyrt.

När vi i framtiden erbjuder hastigheter som 10 Gbit/s, 100 Gbit/s, 1 Tbit /s som vi idag har 10, 100 och 1000.

Skrivet av medbor:

Jag tror han menade att när allt har 10gbit (till och med iot eller r-pi eller andra saker) så kommer allt annat vara ännu snabbare och föra med sig massa andra bra saker. Då kanske en typisk hemma-uppkoppling är på 10gbit och kanske 100 eller terabit på lan...

Jag tror dock ärligt det kommer ta ett bra tag

Precis, jag pratar om säkert 20-40 år framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jag har dedikerat Wifi instickskort med externa antenner, har pröva och får runt 600-700 Mbit/s genom en våning ner till routern.

Men har du jämfört skillnaden i VERKLIG prestanda mot att köra med 1Gbit kabel?

Skicka över några tusen filer över ssh så ska du få se på grejor...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Är bara Bahnhofs villafiber som har 10 Gbit /s till konsumenter och är långt ifrån standard i gemene mans hushåll. De flesta stadsnäten är begränsade till 1 Gbit /s om du inte betalar för en företagslina.

Så nej; 10 Gbit, inte 1 Gbit är inte standard.

Sannolikheten är ändå ganska hög att någon som kör 800 Gbit Ethernet, som nyheten handlade om, i sin serverhall mellan servrar, kluster och SAN har lägre än 800Gbit Internet anslutning.

Det är inte som att folk som sitter på 8Mbit ADSL behöver leta upp coaxialkablar för att köra 10BASE2 lokalt nätverk.
Det går att köra snabbare nätverk lokalt än vad man har Internet anslutning.

Nyheten handlade överhuvudtaget inte om Internetuppkopplingar, utan om något som är mer sannolikt att användas internt i serverrum.

-

Gigabit är standard för SOHO idag!

Kollar jag exempelvis på prisjakt så billigaste Gigabit switchen som jag hittar säljare/info om
Tenda SG105 - Switch, 5 x 10/100/1000 - Proshop - 163kr

Billigaste Fast Ethernet switchen som jag hittar säljare/info om
Edimax ES 3308P - Switch, ohanterad, 8 x 10/100, skrivbordsmodell - Proshop - 133kr.

Med såna priser, varför skulle man välja något långsammare än gigabit?
Är det verkligen värt för att spara 30kr ?
Det är alltså en switch du köper, inte hyr. Så det är 30kr i engångskostnad, inte månadskostnad.

Har du en stationär dator som är mindre än 10 år gammal är sannolikheten väldigt hög att den integrerade Ethernet anslutningen är Gigabit och inte Fast Ethernet (100Mbit) (Även om den sannolikt är bakåtkompatibel).

-

Sen är det jättebra att Bahnhof arbetar på att ta fram snabbare Internet uppkopplingar till konsumenter.
Absolut.
Men det är en annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Sannolikheten är ändå ganska hög att någon som kör 800 Gbit Ethernet, som nyheten handlade om, i sin serverhall mellan servrar, kluster och SAN har lägre än 800Gbit Internet anslutning.

Det är inte som att folk som sitter på 8Mbit ADSL behöver leta upp coaxialkablar för att köra 10BASE2 lokalt nätverk.
Det går att köra snabbare nätverk lokalt än vad man har Internet anslutning.

Nyheten handlade överhuvudtaget inte om Internetuppkopplingar, utan om något som är mer sannolikt att användas internt i serverrum.

-

Gigabit är standard för SOHO idag!

Kollar jag exempelvis på prisjakt så billigaste Gigabit switchen som jag hittar säljare/info om
Tenda SG105 - Switch, 5 x 10/100/1000 - Proshop - 163kr

Billigaste Fast Ethernet switchen som jag hittar säljare/info om
Edimax ES 3308P - Switch, ohanterad, 8 x 10/100, skrivbordsmodell - Proshop - 133kr.

Med såna priser, varför skulle man välja något långsammare än gigabit?
Är det verkligen värt för att spara 30kr ?
Det är alltså en switch du köper, inte hyr. Så det är 30kr i engångskostnad, inte månadskostnad.

Har du en stationär dator som är mindre än 10 år gammal är sannolikheten väldigt hög att den integrerade Ethernet anslutningen är Gigabit och inte Fast Ethernet (100Mbit) (Även om den sannolikt är bakåtkompatibel).

-

Sen är det jättebra att Bahnhof arbetar på att ta fram snabbare Internet uppkopplingar till konsumenter.
Absolut.
Men det är en annan diskussion.

100mbit i en hemmarouter har jag nog inte sett på 15 år. Allting har varit gigabit länge nät det kommer till lan. Ingenting är dock snabbare än detta av outgrundlig anledning

Permalänk
Medlem

Nästan 4 ggr snabbare än ett DDR4-3200-minne alltså? Helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nyheten handlade överhuvudtaget inte om Internetuppkopplingar, utan om något som är mer sannolikt att användas internt i serverrum.

Du är medveten om att produkten i nyheten kan användas av ISPs också va? Du skrev ju själv tidigare "Tråkigt att konsument sidan mestadels är kvar på 1 Gigabit." När jag sade exakt samma sak och så säger du att 10 Gbit senare är standarden när jag sade att det är det jag önskar att det var.

Du ändrar åsikt hela tiden eller så har du problem med att läsa så jag lämnar diskussionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Du ändrar åsikt hela tiden eller så har du problem med att läsa

Tack detsamma.

Skrivet av JeanC:

Du är medveten om att produkten i nyheten kan användas av ISPs också va? Du skrev ju själv tidigare "Tråkigt att konsument sidan mestadels är kvar på 1 Gigabit." När jag sade exakt samma sak och så säger du att 10 Gbit senare är standarden när jag sade att det är det jag önskar att det var.

Du sa att 100Mbit är standard.

Prova att läsa medbors inlägg om mina texter är för komplicerade.
Det sammanfattar vad jag skrivit i hela tråden.

Skrivet av medbor:

Allting har varit gigabit länge när det kommer till lan. Ingenting är dock snabbare än detta av outgrundlig anledning

1Gbit är alltså mer än 100Mbit.