Köpråd: Stor skärm för gaming och allround

Permalänk

Köpråd: Stor skärm för gaming och allround

Är på jakt efter en ny skärm och har fastnat lite för 32". Idag har jag en 24" Benq XL2411 men den kändes liten redan när jag fick hem den. Jag har provat att spela på en 32" TV och det kändes riktigt bra. 27" känns som att jag kommer "växa" ur väldigt fort och kanske bli besviken.

Det jag använder datorn till är för det mesta att titta på YT, surfa och ibland spela FPS spel (CS, QL mm).
Min setup idag är:
CPU: Intel Core i5-6600K @ 4,6GHz
GPU: Nvidia TITAN Xp
Motherboard: Gigabyte Z170X-Gaming 7
RAM: Crucial Ballistix Sport DDR4 2400MHz 2x16GB
HDD: Samsung SSD 850 EVO 500GB

I och med att jag har ett Titan kort så kan jag inte få ut 144hz i skärmen jag har idag då det endast stöds via DVI och Titan korten har inte det.

Jag har sett att i princip alla skärmar i 32" har VA paneler och har läst lite om att det förekommer en hel del ghosting/smearing jämfört med TN paneler. Är det verkligen sån stor skillnad eller hur är VA att spela FPS på? När jag väl spelar så vill jag inte att min hårdvara ska vara det som gör att jag inte kan prestera fullt ut om ni förstår.

De skärmar jag tittat på är nedan:

DELL S3220DGF (Pris 4690:-)
165Hz
4ms GtG
VA
1440p
HDR: Ja
Ljusstyrka: 400 cd/m²
DELL S3220DGF

Asus TUF Gaming VG32VQ (Pris 4490:-)
144Hz
1ms Gtg
VA
1440p
HDR: Ja
Ljusstyrka: 400 cd/m²
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5174149

AOC CQ32G1 (Pris 3990:-)
144hz
1ms GtG
VA
1440p
HDR: Nej
Ljusstyrka: 300 cd/m²
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5051872

Det lutar mest åt Dell men har ni några andra förslag eller har ni testat någon av dessa skärmar? Mest optimalt är väl en IPS men då får jag punga ut 35k och det finns inte på kartan.

Visa signatur

CPU: i5-6600k, Cooler: Deepcool Gamer Storm Captain 240 EX, MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7,
RAM: Crucial Ballistix Sport LT White 2x8GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W, GPU: Titan Xp
SSD OS: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB, SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Monitor: DELL S3220DGF 165Hz

Permalänk

Är det ingen som har erfarenhet av 32" skärmar, VA paneler eller som har någon av skärmarna jag tittat på?

Visa signatur

CPU: i5-6600k, Cooler: Deepcool Gamer Storm Captain 240 EX, MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7,
RAM: Crucial Ballistix Sport LT White 2x8GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W, GPU: Titan Xp
SSD OS: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB, SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Monitor: DELL S3220DGF 165Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

@AktaLacken: Det är omöjligt att svara något specifikt om tre olika skärmar och säga något konkret och jämförande. Kräver ju att man sett dem och verkligen jämfört. Nu har du iofs ett ganska snävt utbud här ändå med 32 tums VA, 2560x1440 och 144+ Hz och verkar ha tittat på tre billigaste?

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s438906469

24 modeller på marknaden som matchar kraven alltså.

Vad man kan säga om kategorin skärmar med VA-paneler är att det är tydliga eftersläp och att pixelstrukturen är framträdande, men att det är framträdande på olika sätt på olika VA-paneler. https://www.sweclockers.com/artikel/26730

24-tum 1920x1080 är samma pixeldensitet som 2560x1440 på 32 tum. Så där är du status quo men kan eventuellt märka av att text och grafik ser olika ut pga av subpixelstrukturen.

Nu är XL2411 verkligen en skärm av den gamla, rätt usla skolan, vad gäller bildkvalitet. Så du kan vinna en del på bättre färgåtergivning. Men även detta varierar en del. Det kanske är sak samma att det finns ett generösare färgomfång ifall dessa färger återges med framträdande pixelstrukturer och halvtonsmönster. Också tänkbart att just du inte märker av detta alls eller får samma upplevelse som innan

I fråga om eftersläp lär du gå från det som är "basgamingnormen" till det kanske sämsta valet du kan göra genom en VA-panel. Vi kan konstatera att eftersläpsnivåerna i princip aldrig är bättre när man jämför mer objektivt. Hur stor skillnaden upplevs av dig kan endast du svara på – ingen kan berätta det i förväg för dig.

Så för att sammanfatta. Från en benq XL2411 till en 32-tums VA, 2560x1440, 144 Hz:

  1. Du räkna med en försämring med eftersläp – men kan bara själv avgöra hur detta stör just dig

  2. Du får samma pixeldensitet men riskerar en tydligare framträdande subpixelstruktur. Men du vet inte från vilken VA-modell till VA-modell hur detta syns. Du vet heller inte hur det stör dig innan du jämfört

  3. Du kan få bättre färgåtergivning eftersom det mesta moderna är bättre än en XL2411. Men det är inte garanterat att det är så värst mycket bättre

Detta låter inte som gynnsamma förutsättningar för ett säkert köp till en bättre skärm. För att kunna fatta ett beslut den här vägen behöver du erfarenheter från någon som bytt från likadan XL2411 eller snarlik modell till någon av de tre du tittar på. Och att den personen lägger samma värderingar vid bilden som du själv. Ganska liten sannolikhet att så är fallet. Det blir lite att famla efter halmstrån och det är därför många sådana här trådar går ganska tomma med svar.

Kolla in på köpguidens sammanfattning om de frågeställningar man ska ställa sig: https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

Ifall du är med på mer vad du prioriterar för egenskaper blir det också lättare att hitta rätt

Permalänk
Medlem

Har en Asus 144Hz TN-panel, och testade en Asus 165Hz 1080P va-panel (mindre modell än den du länkade till) och där fanns ett tydligt eftersläp jämfört med min TN-panel.

Nästan så att en 165Hz inte känns som 165Hz bara för det.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@AktaLacken: Det är omöjligt att svara något specifikt om tre olika skärmar och säga något konkret och jämförande. Kräver ju att man sett dem och verkligen jämfört. Nu har du iofs ett ganska snävt utbud här ändå med 32 tums VA, 2560x1440 och 144+ Hz och verkar ha tittat på tre billigaste?

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s438906469

24 modeller på marknaden som matchar kraven alltså.

Vad man kan säga om kategorin skärmar med VA-paneler är att det är tydliga eftersläp och att pixelstrukturen är framträdande, men att det är framträdande på olika sätt på olika VA-paneler. https://www.sweclockers.com/artikel/26730

24-tum 1920x1080 är samma pixeldensitet som 2560x1440 på 32 tum. Så där är du status quo men kan eventuellt märka av att text och grafik ser olika ut pga av subpixelstrukturen.

Nu är XL2411 verkligen en skärm av den gamla, rätt usla skolan, vad gäller bildkvalitet. Så du kan vinna en del på bättre färgåtergivning. Men även detta varierar en del. Det kanske är sak samma att det finns ett generösare färgomfång ifall dessa färger återges med framträdande pixelstrukturer och halvtonsmönster. Också tänkbart att just du inte märker av detta alls eller får samma upplevelse som innan

I fråga om eftersläp lär du gå från det som är "basgamingnormen" till det kanske sämsta valet du kan göra genom en VA-panel. Vi kan konstatera att eftersläpsnivåerna i princip aldrig är bättre när man jämför mer objektivt. Hur stor skillnaden upplevs av dig kan endast du svara på – ingen kan berätta det i förväg för dig.

Så för att sammanfatta. Från en benq XL2411 till en 32-tums VA, 2560x1440, 144 Hz:

  1. Du räkna med en försämring med eftersläp – men kan bara själv avgöra hur detta stör just dig

  2. Du får samma pixeldensitet men riskerar en tydligare framträdande subpixelstruktur. Men du vet inte från vilken VA-modell till VA-modell hur detta syns. Du vet heller inte hur det stör dig innan du jämfört

  3. Du kan få bättre färgåtergivning eftersom det mesta moderna är bättre än en XL2411. Men det är inte garanterat att det är så värst mycket bättre

Detta låter inte som gynnsamma förutsättningar för ett säkert köp till en bättre skärm. För att kunna fatta ett beslut den här vägen behöver du erfarenheter från någon som bytt från likadan XL2411 eller snarlik modell till någon av de tre du tittar på. Och att den personen lägger samma värderingar vid bilden som du själv. Ganska liten sannolikhet att så är fallet. Det blir lite att famla efter halmstrån och det är därför många sådana här trådar går ganska tomma med svar.

Kolla in på köpguidens sammanfattning om de frågeställningar man ska ställa sig: https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

Ifall du är med på mer vad du prioriterar för egenskaper blir det också lättare att hitta rätt

Tack Laxpudding!
Jag tyckte att jag gick upp något i prisklass men kansle inte tillräckligt? Sett att det finns en del 1080p 32" modeller men tänkte att 1440p skulle vara snäppet bättre.

Vad skulle du rekommendera för 32" i prisklass under 8k?
Det verkar inte finnas något bra sett att undgå VA paneler på en skärm i denna storlek.

Det jag tröttnade rätt fort med xl2411 är att det är så fruktansvärt tråkiga färger och jag upplever att spel inte riktigt känns sådär mysiga utan mer blekt. Upplösningen var väl ok men inte mer än så, så då kanske 4k är att föredra? Jag lägger hellre ner några kronor mer på en skärm som jag kan ha länge tid än att behöva byta efter 3 år men kan tyvärr inte lägga extrema summor.

Det svåra med många av skärmarna man hittar är att de sällan går att se dom i en fysisk butik så det gör det hela lite svårare för en "newbie" som man är.

Visa signatur

CPU: i5-6600k, Cooler: Deepcool Gamer Storm Captain 240 EX, MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7,
RAM: Crucial Ballistix Sport LT White 2x8GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W, GPU: Titan Xp
SSD OS: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB, SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Monitor: DELL S3220DGF 165Hz

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Har en Asus 144Hz TN-panel, och testade en Asus 165Hz 1080P va-panel (mindre modell än den du länkade till) och där fanns ett tydligt eftersläp jämfört med min TN-panel.

Nästan så att en 165Hz inte känns som 165Hz bara för det.

Va känslan nästan som att gå ner till 75hz med VA?

Visa signatur

CPU: i5-6600k, Cooler: Deepcool Gamer Storm Captain 240 EX, MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7,
RAM: Crucial Ballistix Sport LT White 2x8GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W, GPU: Titan Xp
SSD OS: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB, SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Monitor: DELL S3220DGF 165Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AktaLacken:

Vad skulle du rekommendera för 32" i prisklass under 8k?
Det verkar inte finnas något bra sett att undgå VA paneler på en skärm i denna storlek.

Jag rekommenderar alla att välja den skärm som bäst matchar det egna behovet och önskemålet.

8K som budget ger dig i princip fria händer till en IPS-panel med 2560x1440 och 144+ Hz där allt är en stor förbättring. Förutom kanske eftersläpen som är på ungefär samma nivå. Där får du det du efterfrågar. Men dock max 27 tum.

Är det 32 tum som är målet måste du chansa dig fram på en VA-panel.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Jag rekommenderar alla att välja den skärm som bäst matchar det egna behovet och önskemålet.

8K som budget ger dig i princip fria händer till en IPS-panel med 2560x1440 och 144+ Hz där allt är en stor förbättring. Förutom kanske eftersläpen som är på ungefär samma nivå. Där får du det du efterfrågar. Men dock max 27 tum.

Är det 32 tum som är målet måste du chansa dig fram på en VA-panel.

Målet är 32" då synen blir sämre och jag får svårare att se små huven poppa upp vid längre avstånd. Men kanske får gå ner till 27" då 32" inte riktigt verkar vara där än men måste få se i verkligheten då så den inte blir för liten.

Visa signatur

CPU: i5-6600k, Cooler: Deepcool Gamer Storm Captain 240 EX, MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7,
RAM: Crucial Ballistix Sport LT White 2x8GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W, GPU: Titan Xp
SSD OS: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB, SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Monitor: DELL S3220DGF 165Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

@AktaLacken: Du även ett utbud av IPS-paneler med 27 tum 1920x1080 och 144-240 Hz. Där har du en glesare pixelmataris med större pixlar jämfört med nuvarande skärm. Men de har betydligt bättre färgåtergivning och ska vara fria från det mesta av nackdelarna med äldre TN-paneler. Och kanske bara något sämre eller snarlika eftersläpsnivåer.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@AktaLacken: Du även ett utbud av IPS-paneler med 27 tum 1920x1080 och 144-240 Hz. Där har du en glesare pixelmataris med större pixlar jämfört med nuvarande skärm. Men de har betydligt bättre färgåtergivning och ska vara fria från det mesta av nackdelarna med äldre TN-paneler. Och kanske bara något sämre eller snarlika eftersläpsnivåer.

Vill helst gå upp till 1440p och sett att de finns i 27" IPS. Eller ska man chansa på den DELL 32" eftersom de endå va budget och sen byta allt eftersom tekniken utvecklas?

Visa signatur

CPU: i5-6600k, Cooler: Deepcool Gamer Storm Captain 240 EX, MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7,
RAM: Crucial Ballistix Sport LT White 2x8GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W, GPU: Titan Xp
SSD OS: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB, SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Monitor: DELL S3220DGF 165Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

@AktaLacken: Nu börjar det blir lite "Jag är hungrig och vill helst ha pyttipanna, men det finns inte här. Ska jag välja burgare eller en kebaburulle?" över det hela.

Utgå från vad du har idag, vad du vill ska vara bättre och titta på det utbud som finns som tar dig närmast önskemålen. Den dag det verkligen kommer något nytt och bättre, då byter du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AktaLacken:

Va känslan nästan som att gå ner till 75hz med VA?

Njae, det känns bättre än en 75Hz i uppdatering, men är man van vid TN så ser man skillnaden i allafall på den monitorn jag testade på speciellt mörkare partier..

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@AktaLacken: Nu börjar det blir lite "Jag är hungrig och vill helst ha pyttipanna, men det finns inte här. Ska jag välja burgare eller en kebaburulle?" över det hela.

Utgå från vad du har idag, vad du vill ska vara bättre och titta på det utbud som finns som tar dig närmast önskemålen. Den dag det verkligen kommer något nytt och bättre, då byter du.

Du har så rätt så! Jag kommer till insikt att det inte finns någon pyttipanna så då får jag försöka ta det närmsta bästa.

Det jag vill ha är en större bild och om det kommer något nytt som är bättre så vill jag inte ha lagt massor på den jag har så då blir nog DELL skärmen eller i liknande prisklass bra.

Måste säga att du är extremt duktig på att få en att tänka rätt och logiskt!!

Visa signatur

CPU: i5-6600k, Cooler: Deepcool Gamer Storm Captain 240 EX, MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7,
RAM: Crucial Ballistix Sport LT White 2x8GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W, GPU: Titan Xp
SSD OS: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB, SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Monitor: DELL S3220DGF 165Hz

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Njae, det känns bättre än en 75Hz i uppdatering, men är man van vid TN så ser man skillnaden i allafall på den monitorn jag testade på speciellt mörkare partier..

Då förstår jag. Hmm från tipsen jag fått från Laxpudding så får jag nog offra mig på de så länge de är bättre än 75hz

Visa signatur

CPU: i5-6600k, Cooler: Deepcool Gamer Storm Captain 240 EX, MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7,
RAM: Crucial Ballistix Sport LT White 2x8GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W, GPU: Titan Xp
SSD OS: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB, SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Monitor: DELL S3220DGF 165Hz

Permalänk
Avstängd

Jag gick från en BenQ XL2420Z (24" TN 1080P 144Hz) till LG 32GK850G (32" VA 1440P 144/165Hz).

Velade länge mellan 27" och 32", kom till slutsatsen att skillnaden mellan 24" och 27" var för liten och bestämde mig således för 32". Första intrycket var att 32" är gigantiskt, men man vande sig väldigt snabbt och 24" känns numera som en minatyrskärm.
Har för övrigt min gamla skärm som en sekundär skärm och den ser verkligen liten ut jämfört med LGn.

Jag kollade bokstavligen i månader på olika skärmar och skillnaden mellan IPS och VA. Många påstod att det "inte går att spela på VA eftersom de är så långsamma", jag vet bokstavligen inte varför dessa personer påstår detta då jag inte kan känna någon som helst skillnad mellan min gamla TN och denna VA-panelen som finns i LGn.
.. så eftersläpningar hos VA eller IPS-glow? Jag chansade på VA-eftersläpet men jag har fortfarande inte märkt av några eftersläp what so ever.

Det enda negativa jag har att säga om skärmen är antireflexfiltret, det är inget vidare och soliga dagar är inte trevliga även om man kör 100% ljusstyrka. Det räcker med att det finns lampor framför skärmen som inte är särskilt starka, i ett mörkt rum så kommer dessa att störa.

Vet inte om man kan skaffa skärmen fortfarande då jag fick intrycket när jag köpte skärmen att den var på utgång. Notera att det finns både en G-sync- och freesyncmodell där det är G-sync modellen man vill ha då denna ska vara snabbare.

Jag skaffade skärmen främst för att få större yta när man spelar olika simulatorer så som exempelvis ETS, Dirt Rally och liknande spel. Spelar dock även Rocket League, Escape From Tarkov och har även testat csgo med skärmen. Jag märker som tidigare sagt inte någon skillnad från min gamla TN till denna VA-panelen. Inte heller har jag noterat någon "smearing" i något utav spelen jag testat.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Skrivet av Kiirozu:

Jag gick från en BenQ XL2420Z (24" TN 1080P 144Hz) till LG 32GK850G (32" VA 1440P 144/165Hz).

Velade länge mellan 27" och 32", kom till slutsatsen att skillnaden mellan 24" och 27" var för liten och bestämde mig således för 32". Första intrycket var att 32" är gigantiskt, men man vande sig väldigt snabbt och 24" känns numera som en minatyrskärm.
Har för övrigt min gamla skärm som en sekundär skärm och den ser verkligen liten ut jämfört med LGn.

Jag kollade bokstavligen i månader på olika skärmar och skillnaden mellan IPS och VA. Många påstod att det "inte går att spela på VA eftersom de är så långsamma", jag vet bokstavligen inte varför dessa personer påstår detta då jag inte kan känna någon som helst skillnad mellan min gamla TN och denna VA-panelen som finns i LGn.
.. så eftersläpningar hos VA eller IPS-glow? Jag chansade på VA-eftersläpet men jag har fortfarande inte märkt av några eftersläp what so ever.

Det enda negativa jag har att säga om skärmen är antireflexfiltret, det är inget vidare och soliga dagar är inte trevliga även om man kör 100% ljusstyrka. Det räcker med att det finns lampor framför skärmen som inte är särskilt starka, i ett mörkt rum så kommer dessa att störa.

Vet inte om man kan skaffa skärmen fortfarande då jag fick intrycket när jag köpte skärmen att den var på utgång. Notera att det finns både en G-sync- och freesyncmodell där det är G-sync modellen man vill ha då denna ska vara snabbare.

Jag skaffade skärmen främst för att få större yta när man spelar olika simulatorer så som exempelvis ETS, Dirt Rally och liknande spel. Spelar dock även Rocket League, Escape From Tarkov och har även testat csgo med skärmen. Jag märker som tidigare sagt inte någon skillnad från min gamla TN till denna VA-panelen. Inte heller har jag noterat någon "smearing" i något utav spelen jag testat.

Tack för att du tog dig tid att berätta om din upplevelse!
Vi har samma tänk där med att 27" är för lite skillnad mot 24". Kommer att chansa på en 32" VA och sen får jag byta till en bättre när det kommer något bättre på marknaden.

Visa signatur

CPU: i5-6600k, Cooler: Deepcool Gamer Storm Captain 240 EX, MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7,
RAM: Crucial Ballistix Sport LT White 2x8GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W, GPU: Titan Xp
SSD OS: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB, SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Monitor: DELL S3220DGF 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AktaLacken:

Måste säga att du är extremt duktig på att få en att tänka rätt och logiskt!!

Kankse till och med så att han borde börja jobba professionellt med skärmtester, kalibreringar och liknande?

Du har helt rätt, vi ska alla vara tacksamma för @Laxpudding s kunskaper och erfarenheter som han delar med sig av här och på andra ställen. Dessutom kombinerat med ett imponerande tålamod även när samma frågor ska besvaras för hundrade gången. Eller när skärmknarkare som jag kör återkommande rants om att mina drömskärmar borde finnas men inte gör det och kräver en förklaring

Permalänk
Medlem
Skrivet av AktaLacken:

Tack för att du tog dig tid att berätta om din upplevelse!
Vi har samma tänk där med att 27" är för lite skillnad mot 24". Kommer att chansa på en 32" VA och sen får jag byta till en bättre när det kommer något bättre på marknaden.

Med risk att påpeka det uppenbara, man kan även dra skärmen lite närmare sig och få samma effekt som med en större skärm. Det är hemligehten som gör att jag även som 40+ kan köra en 27" skärm i 4K utan skalning (har väl en förvånansvärt bra syn också för min ålder...än så länge...).

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Ha-ha! Måste säga att det är mycket diskussioner runt fantasiprodukter när det kommer till skärmar och TV.

Har inte så mycket emot upprepningarna eftersom det vässar mina svar. Och mycket där handlar mer om hur man tänker som människa, snarare än tekniken. Är man hungrig på stan och har 100 kronor på fickan tänker nog de flesta först "Hrmm, vad är jag sugen på... ...som kostar 100 kr. Jag vill ha surf'n'turf men då räcker inte 100 kr, så måste välja något annat".

När det ska köpas skärm och TV vänder man på det hela och frågar efter bästa oxfilén och hummern för 100 kronor. Vilket kanske är en pulversoppa från Knorr.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Med risk att påpeka det uppenbara, man kan även dra skärmen lite närmare sig och få samma effekt som med en större skärm. Det är hemligehten som gör att jag även som 40+ kan köra en 27" skärm i 4K utan skalning (har väl en förvånansvärt bra syn också för min ålder...än så länge...).

Jag har provat detta men trivdes inte så bra med det så ska prova en 32". Beställde DELL skärmen idag så vi får se om den blir bra eller om jag får prova fler innan jag hittar rätt

Visa signatur

CPU: i5-6600k, Cooler: Deepcool Gamer Storm Captain 240 EX, MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7,
RAM: Crucial Ballistix Sport LT White 2x8GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W, GPU: Titan Xp
SSD OS: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB, SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Monitor: DELL S3220DGF 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AktaLacken:

Jag har provat detta men trivdes inte så bra med det så ska prova en 32". Beställde DELL skärmen idag så vi får se om den blir bra eller om jag får prova fler innan jag hittar rätt

Hoppas du blir nöjd! För egen del är drömmen att hitta en bra 4K skärm med en bra IPS panel kring 35". Eller ja, drömmen är ju typ en 8K skärm kring 45" som kan drivas via en vanlig DisplayPort i 240 hz men i väntan på att @Laxpudding fixar fram en sån får jag hålla till godo med något annat

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att skillnaden mellan 27" och 32" är större än man kan tro, ca 40% mer exakt.

http://displaywars.com/27-inch-16x9-vs-32-inch-16x9

Permalänk
Skrivet av improwise:

Hoppas du blir nöjd! För egen del är drömmen att hitta en bra 4K skärm med en bra IPS panel kring 35". Eller ja, drömmen är ju typ en 8K skärm kring 45" som kan drivas via en vanlig DisplayPort i 240 hz men i väntan på att @Laxpudding fixar fram en sån får jag hålla till godo med något annat

Skrivet av improwise:

Kan tillägga att skillnaden mellan 27" och 32" är större än man kan tro, ca 40% mer exakt.

http://displaywars.com/27-inch-16x9-vs-32-inch-16x9

Ja jag hoppas också att den blir bra! Jo en 35", IPS, 4k och 240hz vore drömmen. @Laxpudding fixar nog fram en sådan för 7-8000:- dom närmsta månaderna haha

Det är bra att den blir 40% större för en halvblind man som man är

Visa signatur

CPU: i5-6600k, Cooler: Deepcool Gamer Storm Captain 240 EX, MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7,
RAM: Crucial Ballistix Sport LT White 2x8GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W, GPU: Titan Xp
SSD OS: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB, SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Monitor: DELL S3220DGF 165Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

Bara att ta TFT-filmen från en 32-tummare och köra genom mangeln i tvättstugan för 35 tum och flytande kväve för 240 Hz

Permalänk

Nu har jag fått hem skärmen och testat lite. Måste göra lite finjusteringar med färger osv.
Storleksmässigt så är jag mer än nöjd! Nu kan även jag se dom små huvudena i CSGO med 4:3 stretched

Färgerna är bättre än 2411z som jag hade innan. Pixelmässigt är det som @Laxpudding sa att det blir samma som 1080p då skärmen är mycket större. Uppdateringsfrekvensen upplever jag som 165hz men det är något som gör att det inte är 165hz TN panel om ni förstår. Jag är dock inte missnöjd med uppdateringsfrekvensen utan det flyter på bra.
Sammanfattat är jag väldigt nöjd med skärmen i och med priset men jag är en amatör på skärmar och alla människor är olika kräsna så ta inte det här som ett köptips

Visa signatur

CPU: i5-6600k, Cooler: Deepcool Gamer Storm Captain 240 EX, MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7,
RAM: Crucial Ballistix Sport LT White 2x8GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W, GPU: Titan Xp
SSD OS: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB, SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Monitor: DELL S3220DGF 165Hz