Permalänk
Medlem

Bor med fru och två barn i en 4:a på 104kvm. Hallen på övervåningen är stor nog för att vara ett eget bonusrum så där har jag hobbyn/kontoret. Under trappen finns ett förråd som bland annat huserar 3D-skrivare. Har även en vind på 50kvm med fyra meter i takhöjd vid nocken. Perfekt för spökhistorier. Egen uteplats på baksida och framsida så det är lite som ett radhus. Skulle inte ha några som helst problem att vara i karantän i några månader

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

håller med :).

ensam här i en 1:a på otroliga 23 kvm. har jobb som inte går att göra på distans, så för mig har inget direkt förändras. (mer än att man nu handlar snabbare än vanligt...).

Bodde jag själv skulle jag klara mig fint på 20-30 kvm också. Finns liksom inget behov att ha ett eget rum att stänga in sig i när man är ensam i lägenheten. Den enda gången jag verkligen vantrivts var när jag bodde i studentrum eftersom det var gemensamt kök.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Bodde jag själv skulle jag klara mig fint på 20-30 kvm också. Finns liksom inget behov att ha ett eget rum att stänga in sig i när man är ensam i lägenheten. Den enda gången jag verkligen vantrivts var när jag bodde i studentrum eftersom det var gemensamt kök.

Bodde i en 1:a för 5 år sedan när jag pluggade. Vantrivdes då man alltid var i samma rum, och dessutom markplan som låg närmast vägen, så man hade folk som gick förbi fönstret hela tiden. Nu bor jag på 5:e våningen och har i princip ingen insyn alls, dessutom väldigt fin utsikt från balkongen 😁

Aldrig bott i studentkorridor, skulle inte klara av det.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Avstängd

Bor med tjejen och sonen i en trea på 77 kvadrat. Sonen är bara 3 år så han har inte fått eget rum än, alltså har vi ett rum "över" som vi har en soffa främst för sömn i och skrivbord där jag har haft min gamingdator. Nu står den i vardagsrummet kopplad till teven och jobblaptopen på skrivbordet istället, men jag växlar mellan den och min vanliga laptop då jag inte vill att jobbet ska kunna övervaka mig så mycket.

Hemarbete funkar ok, men sonen har varit lite hostig sedan innan Corona så han har fått vara hemma i tre veckor då förskolan är lite extra känslig för symptom nu. Och då har det funkat sådär. Har försökt jobba allt jag behöver på mornarna och vabbat ett par timmar på eftermiddagarna, tanken var hälften hälften men det har inte funkat riktigt. Vi har haft för mycket möten och sånt, vilket vi alltid har, men de går inte snabbare när åttio pers ska diskutera saker via Teams. Sedan denna vecka har vi gått ner till 40% arbetstid för de flesta (inklusive mig) och jag hoppas att det ska minska på antalet möten. Men jag är också rätt ny på den roll jag har nu som PO som innebär mer möten än tidigare, så jag vet inte om jag kan komma undan. En väldigt positiv sak med onlinemöten är i alla fall att man kan lämna diskret om man känner att mötet inte ger något, det är mycket lättare att bara skriva något kort i chatten (som ingen har koll på ändå) och lägga på än att försöka smyga ut från ett fullsatt konferensrum.

Permalänk
Medlem

Bor själv i en villa på 130kvm.
Kan tyvärr inte jobba hemifrån eller ens bli permitterad för att jag redan är uppsagd.
Har många husprojekt som jag vill ta tag i om jag får mer fritid.

Coronaskräcken ger mig möjlighet att spendera mycket tid framför datorn där jag trivs bra

Permalänk
Medlem

Bor i en 4:a, 94 kvadrat, lite illa planerad så den är mindre än man kan tro. Två barn i lågstadiet, så dom måste gå till skolan, frun är förskolelärare, så hon måste gå till jobbet och jag måste skicka ut fucking mat till folk så jag måste gå till jobbet också.

Så vi är ju körda, vet inte hur vi ska kunna hålla oss undan corona, vi har ganska strikta regler på mitt jobb men jag vet ju att jag inte kommer att få det på jobbet utan från fru eller barn...

Har dator i sovrummet, barnen brukar sitta med bärbara i köket, frun har mobil, bärbar, och tv hon tittar på....som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag och frun känner att det var tur att vi flyttade till större lägenhet förra året, hade varit lite trångt med 61 kvadrat när båda är hemma hela tiden. Det har gjort att det inte är någon skillnad från hur det var innan vi båda började vara hemma.

Ett hus hade varit ännu bättre faktiskt, men vi har 2 våningar i lägenheten så det blir ganska utspritt ändå. Vi behöver inte oroa oss för att störa den andres telefonmöten helt enkelt.

Även om man älskar varandra så lär det skava lite att vara hemma tillsammans på liten yta typ hela dygnet och dessutom störa varandra under arbetsdagen.

Sitter själv på 42 kvm med sambon, förvånansvärt lite skavande

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Nu när många får tillbringa mer tid hemma så blir det allt viktigare att hemmet är trivsamt och funktionellt. Har sett i några trådar att det redan börjat bli kämpigt för en del att hålla igång distansarbete och få livet att fungera i allmänhet.

Är det fullständigt kaos med tillfälligt kontor vid köksbordet eller funkar allt som vanligt med undantag för mer tid hemma?

För min egen del så är det inga större skillnader ännu. Sambon blir hemma från efter påsk men det är inte corona-relaterat. Bor i ett ganska stort hus med en hel del projekt på gång så det är inte brist på plats eller sysselsättning om jag skulle fastna hemma framöver.

Lite kaos är det! Köksbordet har blivit ett allt-i-allo ställe att få saker gjorda.

Jag bor ensam i en tvåa på ca 60kvm och jag upplever att det verkliga problemet är bristen på självdisciplin vilket resulterar i att jag spenderar merparten av tiden att göra annat än att just studera som jag borde. Det är betydligt lättare att fokusera när man sitter i universitetet och kan peppa varandra att få saker gjorda.

Att vara hemma var kul i ungefär en vecka men nu tycker jag det ganska tråkigt. Jag håller igång genom att spela badminton tre gånger i veckan och på helgerna så sticker vi ut och vandrar.

Annars så har jag inga planer alls vilket känns väldigt konstigt. Vanligtvis så har man ju något att se fram emot!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul tråd

Bor själv i 1:a på ca 40 kvm, våning 4 av 5.
Jobbar hemifrån, så mitt "köksbord" av variant uppfällbart har fått agera extra datorbord, och står som en förlängning av mitt eget datorbord för jobbdatorn+skärm.

Funkar bra. Rullar åt lite vänster när jag jobbar, sedan avslutar dagen och rullar tillbaka åt höger.

Annars inte mycket som skiljer mer än, förstås, mera hemmatid. Har balkong, så det går att sätta sig där och titta ut över lite grönska, järnväg och villor.

Handlar lite annorlunda; mer sällan och i större mängd. Men med tanke på begränsade förvaringsmöjligheter här (minimalt kök med liten kyl/frys), så går det inte att ändra vanorna något enormt.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Bor i radhus på 119kvm, har ett kontor/lekrum. Det brukar alltid ge leenden på dom virtuella mötesdeltagarna när dom inser vad jag har i bakgrunden under våra videomöten. Det brukar gå åt lite tid att förklara iRacing och vad racingriggen består av... Har fått många bokade AW efter krisen är över. (Det är mest män i min ålder 40-50 som visar intresse - och första frågan brukar vara - vad säger sambon?).

Är i övrigt en hemma varg som älskar vara tillsammans med mina hundar. Sa till sambon att detta med reserestriktion i påsk var det bästa som hänt. Inget flängande till släkt. Bara få vara hemma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Sitter själv på 42 kvm med sambon, förvånansvärt lite skavande

Haha, frun skulle bli galen på mig om vi båda var hemma konstant då, jag stör nog henne redan i jobbet. Hon skulle nog gärna ha större än de dryga 100 kvadraten vi har nu :p. Det som räddar situationen något är väl etaget så vi har arbetsplats på olika våningar.

Permalänk
Avstängd

Lever väl ungefär som vanligt, brukar inte handlar mer än max en gång i veckan, eller varannan vecka annars heller, skillnaden är väl mest att man bara dartar in på butiken och gör det man skall men inget mer när man måste och att jag ställt in alla resor till stan tills vidare om det inte är extremt viktigt.

Flyttade ut till huset för något år sedan från min sketna etta på typ 20 kvadrat (har haft gården länge men varit för lat att långdistanspendla bara, men har insett nu att jag klarar mig med pentryt på jobbet och en madrass i kontoret där så kändes onödigt att hyra), tycker dock mest bara att man hordar mer "bra att ha någon gång" grejer med större yta vad det verkar...

Här är det i allafall intensivt med byggarbeten åt släkt och vänner samt städning av mina "bra att ha saker"...
Har faktiskt fått minska ned tiden inomhus vid datorn till typ en tiondel av vad det annars brukar vara, fast det är nog bara nyttigt.

Hur jag trivs?
Tjaa, man skall väl inte klaga, men det går bara litet väl segt att spara till mitt franska vinslott...
Funderar på att börja sälja... hallonsaft... i stället, kanske, verkar mer lönsamt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Bor i en trea på ca 72m2 med fru och två barn. Trivs rätt hyffsat förutom att dom små liven river stället.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Enplansvilla på 194 kvadrat, 5 rum och kök, lite utanför Borås.
Enda skillnaden nu är väl att man inte handlar lika ofta och är hemma för minsta lilla skit typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Bor i en trea på ca 72m2 med fru och två barn. Trivs rätt hyffsat förutom att dom små liven river stället.

Låter som min trea och liv.

75m2 med jättestor inglasad balkong. Nackdelen är 4e våningen utan hiss och svårt att hitta parkering efter 18:00
7500kr hyra

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Låter som min trea och liv.

75m2 med jättestor inglasad balkong. Nackdelen är 4e våningen utan hiss och svårt att hitta parkering efter 18:00
7500kr hyra

Med jättestort inglasad balkong så minskas ju "boendeytan". Är man ensamstående så går det ju ann, men är man flera så är varje kvardratmeter en vinst i sig självt. Vi betalar runt 8300 för våran, men då har vi haft renovering+stambyte för några år sedan som höjde hyran några snäpp.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har ett "samhällsviktigt jobb" så kommer jag dessvärre inte undan. men hemma är alltid trevligt att vara.
har sambo och 2 katter och ett hus på 130KVM uppdelat på 2 våningar. sen har jag en tomt på ca 2000KVM.
alltid nått finns det att göra men allt som oftast sitter jag i min mancave och leker med datorn.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Haha, frun skulle bli galen på mig om vi båda var hemma konstant då, jag stör nog henne redan i jobbet. Hon skulle nog gärna ha större än de dryga 100 kvadraten vi har nu :p. Det som räddar situationen något är väl etaget så vi har arbetsplats på olika våningar.

Jaja, skryt mer
Kanske dags att flytta snart då så att vi också kan springa runt på 100 kvm

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jaja, skryt mer
Kanske dags att flytta snart då så att vi också kan springa runt på 100 kvm

Haha, menade mer att minsta ytan som fungerar är en funktion av hur jobbig man är, jag är rätt jobbig ;).

Permalänk
Medlem

Bor ihop med min sambo i en liten etta på 17kvm vilket inte var tänkt men hon flyttade in ändå.
Jag trivs inte alls då lägenheten är totalt för liten och det är bara jag som kan städa och det blir mycket gnäll och grin när man lever så tätt inpå varandra... Blir mycket ute mat för jag får inte göra mat hemma utan hon ska fast jag är utbildad kock...
Finns ju ta den lägenheten som fanns då vilket jag skulle haft så hon skulle bott hemma tyckte hennes föräldrar. Vi båda jobbar så det är ju kul att man får lite lugn och ro ibland men man får hoppas på en större lägenhet annars får man råna banken och köpa ett hus i skogen
Men jag lyckades få garage så jag kan spendera lite tid där för mima datorer och prylar samt bilen
Men annars så rullar det väl på när man inte behöver vara sur för allt och inget när sambon håller på med sina hyss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Bor ensam i en 1.5:a på 39 kvm + balkong. Jobbar fortfarande och lär så få göra även i fortsättningen så går inte direkt någon nöd här. Och skulle jag vara tvungen att vara hemma kan jag parkera i en skön stol på balkongen och njuta av utsikten Är något meditativt och helande med vatten
http://minabilder.online/albums/userpics/10001/3/Namnlos_panorama-1.jpg

Shit vilken utsikt, en bra bok, skön sittplats och man hade kunnat sitta där i timtals.

Permalänk
Medlem

Flyttade nyligen från ett fristående envåningshus till en pytteliten lägenhet på typ 25 kvadrat med frugan. Vi kom fram till att vi aldrig nyttjade det extra utrymmet, och den nya hyran är bara en tredjedel av den gamla.

Det är jäkligt litet, men tycker det fungerar riktigt bra. Vi har gym, pool och lite annat på taket, så det är riktigt trevligt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Bor själv i en trea 68kvm med balkong som solen skiner på från att den går upp tills den går ner.
Enda jag kan klaga på är att det blir otroligt varmt inne då solen ligger på på sommaren. Trivs väldigt bra. Flyttade hit för två år sedan från en tvåa för att jag ville ha ett rum som lekstuga.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Bor själv i en 2a på ~50 kvm. Balkong åt väster så solen hälsar på mellan 13 och 19 ungefär. Trivs bra om bara nån kunde städa!

Permalänk
Medlem

Jag inhyser en av mina bröder i en tvåa på drygt 60 m2 eftersom han inte lyckats hitta ett eget student-crib. Storebror bjussar och står till tjänst. Upplägget fungerar skapligt och skillnaden mot innan är inte så stor trots att vi båda sitter inne och ugglar mest hela tiden. Jag har upptäckt några mer grejer som jag irriterar mig på men på det stora hela...

Permalänk
Medlem

Bor ensam i en tvåa på runt 60 kvadrat men spenderar ungefär varannan vecka hos flickvännen som bor i en studentlägenhet på runt 20 kvadrat och det funkar riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Bor för närvarande själv i en 2:a på 51 kvadrat, ganska centralt, vilket ju inte är nån fördel nu. Gör mest bara att det tar emot att hoppa i bilen och åka nånstans. In i stan vill man ju inte i onödan. Fett nöjd med att inte ha sambo nu, hade blivit tokig.

Ett rum till hade ju varit nice, så man haft mer plats för hemmaprojekt. Alternativt nåt hus med typ 70 kvm boyta och lika mkt garage i bottenplan. Har dock inte blivit nåt med att skaffa det, i och med att familjen har sommarstuga en halvtimma bort, i praktiken på ytterförortsavstånd i Stockholm. Känns redundant med två ställen i markplan när man måste offra närhet till stan för det.

Söderbalkong åtminstone, gött att dricka morgonkaffet i solen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Bor ensam på knappt 23 kvadrat. Är van vid att jobba hemma, så status quo helt enkelt. Lite trångt på papper, men jag är van och användning av ytan är väldigt effektiv. Jag har allt jag behöver inklusive utrymme att rulla ut yoga-mattan på för lite hemma-träning.

Vad gör du i Tokyo? Funderar på om man skulle kunna flytta dit någon dag Hur är Japanskan?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

5 rok i suterränghus om 79+74 med fru och två barn.

Lugnt och barnvänligt område med trevliga grannar så vi trivs som fisken i vattnet, bott här i ca 10 år.

Ett eget arbetsrum (nu delat med frugan) samt ett dedikerat biorum vore inte fel, men helheten kring vårt boende väger betydligt tyngre än större boende.

Permalänk
Inaktiv

Boklok förening med 10 hus och de är 6 lgh i varje hus, bor överst på gaveln i en 2a på 48kvm.
Arbetslös sedan mer en 2 år så jag har tillbringat extra mycket tid i hemmet men trivs otroligt bra i min lägenhet.

De enda jobbiga är på sommaren då de är bitvis ett jävla liv ute, är en cykelväg bredvid mitt hus och de brukar vara 3-4 ungar som i timmar åker med små plastbilar som man kan sitta på med plast hjul och de låter högt och man blir galen ibland och många gånger har jag haft lust att gå ut på natten och såga sönder deras jäkla bilar.

På vintern är de dock tyst och skönt, kunde jag ta med min lgh och flytta den nån stans så skulle jag nog göra de.