Permalänk

Bästa vattenkokaren

Vilken är den bästa vattenkokaren för hyffsat pris. Den ska hålla hög kvalitet men samtidigt vara prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilken är den bästa vattenkokaren för hyffsat pris. Den ska hålla hög kvalitet men samtidigt vara prisvärd.

Köpte en russel hobb's med temp kontroll från Rusta för 349kr, helt klart värd varje krona!

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/koksmaskiner-koksreds...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Alltså, det beror ju på vilka du funktioner du är ute efter. Hur stor ska den vara? Ska den klara olika temperaturer, varmhållning?

Permalänk
Medlem

Mina vattenkokare har hållit i snitt minst 5 år och de har varit billiga sorter från Rusta, Lidl, Clas Ohlson o.s.v. Behöver man inte en massa specialfunktioner duger de billigaste. Men se till att den är i glas eller stål, plast känns snabbt ofräscht.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

en kastrull på induktionshäll är nästintill oslagbart i snabbhet

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av nickhe:

Köpte en russel hobb's med temp kontroll från Rusta för 349kr, helt klart värd varje krona!

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/koksmaskiner-koksreds...

Den ser prisvärd ut! Har en äggkokare av det märket och är väldigt nöjd med det.

Njae! Vet inte om du försökte vara ironisk.

Skrivet av Snuffelbutt:

Alltså, det beror ju på vilka du funktioner du är ute efter. Hur stor ska den vara? Ska den klara olika temperaturer, varmhållning?

Relativt stor men inte för stor. Som sagt jag har inga direkta krav. Utan det är just därför jag riktar mig till er som har lite mer koll på detta.

Skrivet av Pepsin:

Mina vattenkokare har hållit i snitt minst 5 år och de har varit billiga sorter från Rusta, Lidl, Clas Ohlson o.s.v. Behöver man inte en massa specialfunktioner duger de billigaste. Men se till att den är i glas eller stål, plast känns snabbt ofräscht.

Tack! Jag håller med!

Skrivet av Haptic:

en kastrull på induktionshäll är nästintill oslagbart i snabbhet

Ja det har jag inte tyvärr. Alla bor i inte i lyxhus.

Permalänk

@Dinkefing: Induktion är inte lyx, kostar kanske 2800 kr för en häll med 4 zoner.

Permalänk
Skrivet av Snedspark:

@Klappa: Induktion är inte lyx, kostar kanske 2800 kr för en häll med 4 zoner.

Jo men jag bor inte i villa eller i bostadsrätt. Så någon inbyggd induktion kommer knappast på tal.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Jo men jag bor inte i villa eller i bostadsrätt. Så någon inbyggd induktion kommer knappast på tal.

Finns en portabel induktionshäll för 500 kr på Ikea, kopplas in med vänlig stickkontakt. Den heter tillreda och ligger på 2000 watt. Det är självklart smidigare med en vattenkokare men en häll har ju fler användningsmöjligheter.

Permalänk
Rekordmedlem

Vet inte om det kan skilja särskilt mycket i funktion om du ska koka upp vatten och inte vill varmhålla, välj nån med så hög effekt som ditt elnät tål och se till att den är gjord i rostfritt stål om du vill ha bra hållbarhet.
Tänk på att du kan behöva ansluta den till en obelastad fas för att säkringen inte ska gå om du skaffar de starkaste modellerna och det är kanske inte alltid möjligt eller så man vill använda den. Modeller som drar 10A är alltså inte alltid bäst även om de är snabbast för om de överbelastar säkringarna i köket funkar det inte i praktiken.
Vattenkokare, brödrost och micro samtidigt kan lätt döda dina säkringar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bosch Styline 1,5 liter. Billig, enkel och bra kvalité. Har en sån själv. Runt 650 kronor.

Dualit Lite Jug är den vattenkokare som jag anser känns mest robust. Tyvärr är den ganska dyr. Finns att få tag på en för runt 60-70 pund från utlandet. Annars kostar den för 1200 i Sverige. Tydligen har priset gått ner rejält senast jag kollade.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Ska den bara koka vatten och inte behöver värma till vissa temperaturer så valfri du tycker är snygg och kostar lagom, det är inte direkt någon avancerad grej

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Köpte en på Jula för 79:- för 5 årsedan. Funkar fortfarande kanonbra!

Permalänk

Har haft ett par Bodum Ibis 1,7 liter versionen. Visserligen plast, men lätta och kokar vattnet snabbt. Har en induktionshäll, men tycker fortfarande att vattenkokare är bättre för min del, den klickar ju av när vattnet kokar vilket inte en häll gör.

https://www.bodum.com/se/en/5500-143beuro-ibis

Fanns i massa färger förr så kanske har utgått?