Behöver jag lägga på ny kylpasta (igen)?

Permalänk
Medlem

Behöver jag lägga på ny kylpasta (igen)?

Hej!

Precis börjat montera ihop ny dator.

La på en "ärta" med kylpasta på CPU:n och la på kylaren. Men fick ta bort kylaren igen då jag hade fått skruvhålen lite fel (hyper 212 evo).

Det jag undrar är om det är OK att lägga på kylaren igen nu när jag blaffat ut kylpastan en gång redan?
Eller bör jag helst ta bort smeten, rengöra och lägga på nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southman:

Hej!

Precis börjat montera ihop ny dator.

La på en "ärta" med kylpasta på CPU:n och la på kylaren. Men fick ta bort kylaren igen då jag hade fått skruvhålen lite fel (hyper 212 evo).

Det jag undrar är om det är OK att lägga på kylaren igen nu när jag blaffat ut kylpastan en gång redan?
Eller bör jag helst ta bort smeten, rengöra och lägga på nytt?

Ta bort gamla pastan och lägg på ny.
Sätter du dit kylaren nu igen, så blir det bubblor mellan IHS och kylarens kylplatta vilket försämrar kylförmågan.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southman:

Hej!

Precis börjat montera ihop ny dator.

La på en "ärta" med kylpasta på CPU:n och la på kylaren. Men fick ta bort kylaren igen då jag hade fått skruvhålen lite fel (hyper 212 evo).

Det jag undrar är om det är OK att lägga på kylaren igen nu när jag blaffat ut kylpastan en gång redan?
Eller bör jag helst ta bort smeten, rengöra och lägga på nytt?

Om du tog bort kylaren bara kort efter att du lagt på kylpastan så är det nog OK att låta den vara, men helst bör du ta bort den gamla, rengöra, och lägga på ny.

Permalänk
Medlem

Är det inget fel på temperaturen kör på, att det skulle bli luftbubblor som påverkar har jag svårt att tro om man kollar hur vissa t.ex derbauer kletar dit pastan.

Har själv när jag inte haft pasta hemma och plockat lös kylaren kört med samma utan någon skillnad i temp.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Jag vet att många har det som riktlinje, men en ärta är riktigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag vet att många har det som riktlinje, men en ärta är riktigt mycket.

Beror väl helt på vad det är för CPU vi pratar om

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jag har kört på samma utan problem flera gånger. Jag brukar bara smeta ut kylpastan med pekfingret innan jag skruvar på kylaren igen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag kör på samma och håller lite koll på tempen. Blir den för varm så gör jag om det!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lorgix:

Jag vet att många har det som riktlinje, men en ärta är riktigt mycket.

Faktiskt så är det inte mycket, snarare så att det är i minsta laget, iofs så beror det på vilken typ av ärta vi pratar om

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Faktiskt så är det inte mycket, snarare så att det är i minsta laget, iofs så beror det på vilken typ av ärta vi pratar om

Att köra en ärta, dvs storleken av en vanlig grön ärta man äter, på en 1151 CPU och groteskt mycket. Jag kör en sträng av en riskorn sen slutar en bit från kanten.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag vet att många har det som riktlinje, men en ärta är riktigt mycket.

Hellre det än för lite.

Värsta som händer är att det smetas ut över sockeln, det värsta som händer om man har för lite är att du får högre temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Faktiskt så är det inte mycket, snarare så att det är i minsta laget, iofs så beror det på vilken typ av ärta vi pratar om

Jag undrar hur du kommit fram till det.

Skrivet av GuuFi:

Hellre det än för lite.

Värsta som händer är att det smetas ut över sockeln, det värsta som händer om man har för lite är att du får högre temp.

Onödigt mycket riskerar att ge sämre värmeöverföring.

Permalänk
Medlem

Det här med kylpasta och betydelsen för applicering är väldigt överdrivet. Det är inga problem att montera dit kylaren igen utan att byta kylpasta. Om du får problem med temperaturerna så kan du lägga på nytt. Jag var så extremt noga jämt tidigare och testade olika metoder. Det skiljer någon grad mellan olika pastor och hur noga man är, mer är det inte. Om det är mer än några grader så har man gjort något annat fel oftast.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Det här med kylpasta och betydelsen för applicering är väldigt överdrivet. Det är inga problem att montera dit kylaren igen utan att byta kylpasta. Om du får problem med temperaturerna så kan du lägga på nytt. Jag var så extremt noga jämt tidigare och testade olika metoder. Det skiljer någon grad mellan olika pastor och hur noga man är, mer är det inte. Om det är mer än några grader så har man gjort något annat fel oftast.

Sant. Det är inte superkritiskt. Samtidigt tycker i varje fall jag att det är väldigt lätt att göra det ordentligt, så varför inte liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag undrar hur du kommit fram till det.
Onödigt mycket riskerar att ge sämre värmeöverföring.

2018 blev Gamers Nexus trötta på den myten och skapade en video med tester med just detta, det är i princip ingen skillnad, har inte varit det sen IHS blev standard, helt annat femma när man skulle peta på en kylare på en bar kärna.

https://youtu.be/EUWVVTY63hc?t=737

Tidigare i videon ser du de olika applikationsmängderna.

Så länge hela IHS täcks så är det alltså ingen skillnad, för lite kan dock skapa problem.

All överflödig pasta trycks ut av kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

2018 blev Gamers Nexus trötta på den myten och skapade en video med tester med just detta, det är i princip ingen skillnad, har inte varit det sen IHS blev standard, helt annat femma när man skulle peta på en kylare på en bar kärna.

https://youtu.be/EUWVVTY63hc?t=737

Tidigare i videon ser du de olika applikationsmängderna.

Så länge hela IHS täcks så är det alltså ingen skillnad, för lite kan dock skapa problem.

All överflödig pasta trycks ut av kylaren.

Det ser ut att vara några tiondelar som diffar.
Nej, det är förstås inte värst mycket.

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort om det , enkelt och billigt. Så slipper man bry sig om det ifall man får bry med temperaturen.

Jag har alltid kört med riskorn i storleks mängd på mina intel cpu,er.
Har väl monterat ett 30 tal cpu,er på det sättet.Alltid fungerat bra.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lorgix:

Jag undrar hur du kommit fram till det.
Onödigt mycket riskerar att ge sämre värmeöverföring.

Fast i senaste rönen och en hel del tester så verkar det inte vara fallet, iaf inte hos Gamer Nexus.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Är detta något likande man har på cpun? Verkar vara extremt lättflytande.

https://youtu.be/ZiWlthrtneU

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Är detta något likande man har på cpun? Verkar vara extremt lättflytande.

https://youtu.be/ZiWlthrtneU

Sök på "liquid metal cpu" på youtube.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Knotvillage:

Är detta något likande man har på cpun? Verkar vara extremt lättflytande.

https://youtu.be/ZiWlthrtneU

Kvicksilver används inte som TIM, det är hälsovådligt eftersom kvicksilver bildar giftiga gaser redan vid rumstemperatur. Gallium-baserade legeringar är de flytande metaller som används och säljs nu för tiden.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Vzano: indium Glöm inte indium!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS