Permalänk
Medlem

Vega 64 läcker.

God dagen. På denna fina långhelg tänkte jag äntligen städa datorn och sikta på gaming då påsk är inställt.

Tyvärr hittar jag en pöl på botten av chassit och ser att mitt vattenkylda graffee läcker!

Öppna upp för att kolla då garantin har gått ut, ser då att det är ett pyttehål på slangen mellan två kylblock. Se bilder.

Söker förslag på hållbara reparationer och om.msn kanske ska vidta förebyggande åtgärder på övriga slangar?

galleri på imgur

Slangen till höger, den raka längst upp

https://i.imgur.com/NhyWLdC.gifv

(Bild uppochner jämfört med de andra)

Edit

Här är hålet

Edit 2

Skaffade Vulktejp på classe och fick ca 3 till 4 varv runt slangen och buntband runt och på läckan.

Känns som om slangen är gjort av plast?

men några timmar har gått och ingen läcka syns och hör ingen bubbel så inte allt för mycket kan ha läckt.

tejp och buntband gör mirakel

Permalänk

troligen har slangarna torkat ut och börjat spricka.

ser ju ganska straight forward ut att bara byta ut mot nya slangar på kortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Var är hålet? Är det bara att slangen glidit av borde den kunna skjutas på igen eller spänna ett spännband eller något runt

Nu har jag studerat bilderna lite mer noga, jag tror jag skulle kapa slangen till hålet, skjuta på den längre på fästet och dra ett spännband runt bara för att... sen kan man troligen bara fylla på med destillerat (kokat) vatten så länge det finns kvar delar av den gamla vätskan (den innehåller algdödande medel och sånt). Inte så värt att lägga ut massa pengar på ett så gammalt kort tror jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen har slangarna torkat ut och börjat spricka.

ser ju ganska straight forward ut att bara byta ut mot nya slangar på kortet.

Aldrig grejar med slangar och dylikt i PC. Speciellt inte en AOI kylning. Kan man skaffa slangar från typ ek? Och hur gör man med vätska och påfyllning då det inte finns någon reservoar?

Permalänk
Medlem

Jag hade slängt ut det på marknaden, finns alltid någon som vill pyssla med sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag hade slängt ut det på marknaden, finns alltid någon som vill pyssla med sånt

Nybliven far och vill spela den korta tiden jag får. Tyvärr inte ekonomi att köpa nytt 😭

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensenjr:

Nybliven far och vill spela den korta tiden jag får. Tyvärr inte ekonomi att köpa nytt 😭

Var nog det där med tid som jag tänkte på. Får nog några hundra för en defekt vega och slipper lägga tid på hitta nya slangar, vätska osv. Men det vara bara min tanke!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensenjr:

Nybliven far och vill spela den korta tiden jag får. Tyvärr inte ekonomi att köpa nytt 😭

Du kanske kan täta hålet med smältlim eller epoxy.

Påfyllning sker enklast vid radiatorn med denna hållen högst i loopen för att få ut så mycket luft som möjligt.

Faktum är att det är ganska lätt att få in en vattenbehållare i loopen om du vill ha enklare tillgång i framtiden

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att lägga en lödkolv en kort stund över skadan, alternativt smältlim eller en "patch" från en cykelslangssats.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk

mät innerdiametern köp valfri slang slangen bara kompatibel med kopplingarna.

vanlig silikon eller pvc slang från biltema duger gott med ett par slangklammer på kopplingarna om de har rätt innerdiameter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Sätt på en vanlig luftkylare och några kylflänsar på minne och vrm och ha kortet i många år utan att behöva oroa dig 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jensenjr:

Aldrig grejar med slangar och dylikt i PC. Speciellt inte en AOI kylning. Kan man skaffa slangar från typ ek? Och hur gör man med vätska och påfyllning då det inte finns någon reservoar?

Små slangar det där. Mät upp först. Innerdiameter är viktigast. Exakt vilken slang du skaffar spelar mindre roll. Biltema säljer löpmeter.
Att fylla vätska kan man göra med t ex en T-koppling och en extra slangstump med "kork". Annars kan du fylla genom att pumpa vätska genom loopen och ha båda ändar av loopen nedstoppad under ytan i ett större kärl. Säkerligen krånligare i denna.

Skrivet av Juus1:

Mitt tips är att lägga en lödkolv en kort stund över skadan, alternativt smältlim eller en "patch" från en cykelslangssats.

//C

Tror lödkolv fungerar rätt kasst på grejer som dessa. (Läs, inte alls).

Cykelslangsats-förslaget var unikt och nytt. Fungerar säkert. Dock kostar ju en ny slangstump typ 5-10 kr.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag tror på 3M vulktejp eller som en annan nämnde, cykellagning. Du vill ju egentligen bara göra en patch och jag tänker mig att ett eller flera buntband eller slangklämma under press + härdning 24h löser dilemmat. På sikt börjar de läcka på ett annat ställe, om du inte bytt kort tills dess

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Löst

Skaffade Vulktejp på classe och fick ca 3 till 4 varv runt slangen och buntband runt och på läckan.

Känns som om slangen är gjort av plast?

men några timmar har gått och ingen läcka syns och hör ingen bubbel så inte allt för mycket kan ha läckt.

tejp och buntband gör mirakel

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensenjr:

Skaffade Vulktejp på classe och fick ca 3 till 4 varv runt slangen och buntband runt och på läckan.

Känns som om slangen är gjort av plast?

men några timmar har gått och ingen läcka syns och hör ingen bubbel så inte allt för mycket kan ha läckt.

tejp och buntband gör mirakel
https://i.imgur.com/WtyMJCA.jpg

Kör långsamt och validera temperaturen.

Det bör vara en luftficka i radiatorn, men bör inte påverka för mycket.

Jag skulle ändå fylla på med vatten