Permalänk

Ny 14-tum laptop

Hej!

Då min nuvarande HP snart har sju år på nacken så känner jag att det är dags att köpa en ny laptop! Jag är ute efter en 14-tummare som är rätt så slim och lätt att förflytta. Laptopen kommer främst att användas för webbsurfing, MS Office och Netflix (gamingen kör jag på PS4), och vill givetvis att den skall hålla i ett par år. Jag vill helst inte ge mer än 6 000 kr, men kan sträcka mig till 6 500 kr om laptopen är tillräckligt bra/prisvärd.

Jag har kollat på följande dator:

https://www.inet.se/produkt/1963495/asus-vivobook-14-f420-14-...

Dock har denna dator en TN-panel, och vad jag har läst så skall dessa vara sämre än IPS? Hur mycket märks skillnaden när man surfar/kollar film? Vad gäller SSD så räcker 128 gb gott och väl för mig.

Har även kollat på följande två:

https://www.webhallen.com/se/product/308186-Lenovo-Ideapad-S5...
https://www.webhallen.com/se/product/312326-Lenovo-Ideapad-S3...

Är det värt att ge 2 000 kr extra för dubbelt så mycket RAM samt bättre processor, utifrån mina behov? Och vilken av dessa skulle ni rekommendera? Är det bättre att köra AMD eller Intel för samma pris?

Har ni andra förslag så tar jag tacksamt emot dom!

Permalänk

Jag tycker absolut du ska satsa på en dator med IPS-panel. 4 GB primärminne är absolut inget att rekommendera i dagsläget.

Jag hade satsat på Lenovo Ideapad S340 då Intel processorn är riktigt energieffektiv och kommer att täcka dina behov utan problem.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

@Emil Hansson: Är det någon större skillnad mellan Intel och AMD när det kommer till Ryzen 3 vs. i3 och Ryzen 5 vs. i5? AMD verkar generellt sett vara billigare, men hur ser det ut rent prestandamässigt när man jämför ovan?

Permalänk
Skrivet av laptopnoob:

@Emil Hansson: Är det någon större skillnad mellan Intel och AMD när det kommer till Ryzen 3 vs. i3 och Ryzen 5 vs. i5? AMD verkar generellt sett vara billigare, men hur ser det ut rent prestandamässigt när man jämför ovan?

AMD Ryzen halkar generellt efter Intel i både prestanda och batteritid men har en något snabbare grafikdel. Då talar jag om Ryzen 3000-serien som sitter i datorn du länkade.

Den nya Ryzen 4000-serien är betydligt mer konkurrenskraftig och ett vettigt alternativ till Intel. Det är dock dåligt med budgetmodeller med 4000-serien i dagsläget då den precis lanserats.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

@Emil Hansson: I see. När det kommer till processor vs. RAM, vilken av dessa bör jag prioritera? Är det vettigare att välja en i3 med 8 GB RAM, eller bör jag hellre satsa på en i5 med 4 GB RAM?

Permalänk

@laptopnoob: Jag hade valt 8 GB Primärminne tillsammans med Core i3

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599