Windows 10 utökar Utforskaren med Linux-filsystemet

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 utökar Utforskaren med Linux-filsystemet

Med kommande Windows 10-versioner ökar Linux-integrering och sömlös filöverföring mellan operativsystemen blir ett faktum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Proffsmoddare

"Mjukvarujätten Microsoft har på senare år visat ett stort intresse för öppen källkod"

Sålänge det gynnar dem själva, absolut.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

"Mjukvarujätten Microsoft har på senare år visat ett stort intresse för öppen källkod"

Sålänge det gynnar dem själva, absolut.

Som de flesta vinstdrivande företag alltså.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Chibariku:

Som de flesta vinstdrivande företag alltså.

Oja, men många vill få det att låta som någon form av välgörenhet.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Inaktiv

Får dåliga vibbar av detta

Permalänk
Medlem

Betyder detta att jag kan koppla in externa hårddiskar med ext4 och de bara fungerar eller inte?

Permalänk
Skrivet av SleepstreameR:

"Mjukvarujätten Microsoft har på senare år visat ett stort intresse för öppen källkod"

Sålänge det gynnar dem själva, absolut.

WSL är det bästa sedan skivat bröd om du frågar mig.
För min del kan deras agenda nästan se ut hur dom vill så länge jag får fortsatt möjlighet att skippa dualboot och/eller virtuella maskiner (allt löser man inte inte i wsl men 90% av mitt arbetsflöde klarar sig).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iMac:

Vad skulle det innebära i praktiken?
MS kan inte göra något för att döda Linux åtminstone, det är alldeles för stort för det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kul, ser inget negativt med detta.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av the_weird:

WSL är det bästa sedan skivat bröd om du frågar mig.
För min del kan deras agenda nästan se ut hur dom vill så länge jag får fortsatt möjlighet att skippa dualboot och/eller virtuella maskiner (allt löser man inte inte i wsl men 90% av mitt arbetsflöde klarar sig).

Det är bra att det funkar för dig. Personligen väger utvecklarens agenda oerhört mycket tyngre än funktionen som erbjuds.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad skulle det innebära i praktiken?
MS kan inte göra något för att döda Linux åtminstone, det är alldeles för stort för det.

Jo, detta ser inte ens ut som ett försök. Jag tror de tänkte använda Secure Boot som ett sätt att nästan fullkomligt blockera Linux från desktop, men att de blev tillräckligt avskräckta att de gjorde om så det fortfarande går att installera Linux på grund av antitrust lagar. I och med att de övergav det försöket tror jag inte vi behöver vara så rädda i det korta loppet, då de antagligen inte vill behöva stå ut med den juridiska aspekten av en monopolsituation.

De har säkert reservplaner på hur de kan motverka en bred adaption av Linux om de började bli hotade dock.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Är nog inte bara jag som är skeptisk, men Microsofts mer aggresiva insteg i Open Source-världen, där bland köpet av GitHub, bör ses med en nypa skeptik.

Så länge de gör rätt saker så fine, men vad händer när de gör fel saker och då de har ett ökande avtyck i Open Soruce-världen.

Well, vi får se helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Oooh, ryser av "the news bar" efter att ha överlevt Windows 98 Active Desktop.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Det är bra att det funkar för dig. Personligen väger utvecklarens agenda oerhört mycket tyngre än funktionen som erbjuds.

Varför spelar det någon roll vad deras agenda är? Deras agenda är som alla andra att tjäna pengar, och de gör det genom att sälja en produkt som nu fått en ny funktion. Vad gör du i den här tråden, då du bara verkar vilja komma in och spy över Microsoft? Kan du kanske kommentera funktionen som nyheten handlar om istället?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad skulle det innebära i praktiken?
MS kan inte göra något för att döda Linux åtminstone, det är alldeles för stort för det.

I praktiken brukar det innebära att marknaden nu börjar se Linux som en Microsoft-teknologi.
Om sedan Microsoft börjar tillämpa lite egna utökningar, t.ex. Microsoft Linux, så duger snart inte vanliga Linux-kärnan längre utan du måste numera köra Microsoft Linux för att det skall funka felfritt!

"Kör din IoT-maskin någon Linux utgåva? Då ska du istället köra Microsoft Linux på den nu, för det är den enda Linux-distro som företag numera känner till och supportar via Microsoft GitHub."

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

"Design" teamet på Microsoft har också smygvisat nya Windows 10 startmenyn i en kort animerad sekvens som visar förvandlingen till nya versionen.
https://twitter.com/MicrosoftDesign/status/124726657454274561...

Skrev det med citattecken för MS har ingen aning om hur man gör en snygg enhetlig design för ett operativsystems användargränssnitt. Titta på Windows 10 som är överallt med sin design, väldigt kaotiskt. Det mörka gränssnittet i Win10 är t.ex. ibland helt svart, ibland mörkgrått och designen är också olika t.ex. i inställningar mot utforskaren. En bra desing är enhetlig, enkel att förstå och snygg.

Permalänk
Medlem

Detta välkomnas med öppna armar för egen del

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krigelkorren:

I praktiken brukar det innebära att marknaden nu börjar se Linux som en Microsoft-teknologi.
Om sedan Microsoft börjar tillämpa lite egna utökningar, t.ex. Microsoft Linux, så duger snart inte vanliga Linux-kärnan längre utan du måste numera köra Microsoft Linux för att det skall funka felfritt!

"Kör din IoT-maskin någon Linux utgåva? Då ska du istället köra Microsoft Linux på den nu, för det är den enda Linux-distro som företag numera känner till och supportar via Microsoft GitHub."

Men Linux är ju GPL. Om de nu gör som du säger så måste de ge ut källkoden till "Microsoft Linux" och så kan alla använda deras modifikationer ändå.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Windows hade kapaciteten att ställa till det för Linux-partitioner redan för 10 år sen..

Men nu kan det alltså nöja sig med bara förstöra filer där med.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

WSL är det bästa sedan skivat bröd om du frågar mig.

Oskivat bröd är mycket bättre än industri-skivat. Du får ju välja tjockleken själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Oskivat bröd är mycket bättre än industri-skivat. Du får ju välja tjockleken själv...

"the_weird" skrev inte att det behövde vara industri-skivat. Om du inte äter hela limpan i ett stycke så är det troligtvis skivat bröd. Kan även vara brutet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

Oskivat bröd är mycket bättre än industri-skivat. Du får ju välja tjockleken själv...

Jag verkar vara minoritet här i att uppskatta integreringen av Linux i Windows men så är jag rätt nöjd med tjockleken på industri-skivat bröd också...
Det är väl så att jag är den "blinda konsumenten" som inte vill se vilka monster alla stora företag är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Men Linux är ju GPL. Om de nu gör som du säger så måste de ge ut källkoden till "Microsoft Linux" och så kan alla använda deras modifikationer ändå.

Det gäller bara kärnan och i vidare mening än den som "Linux" de flesta komponenter runt dock. Inget hindrar en dist sprängfylld med stängda komponenter.

Så det går ju faktiskt fint att komplicera saker runt den med sluten kod och proprietära "standarder" precis som de gjort med andra grejer i konkurrenshämmande syften. Även om nu Windows tom skulle gå över till att bli en Linux distribution så kan de fortsätta med allt som krånglar till att använda alternativ.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Nioreh83:

Varför spelar det någon roll vad deras agenda är? Deras agenda är som alla andra att tjäna pengar, och de gör det genom att sälja en produkt som nu fått en ny funktion. Vad gör du i den här tråden, då du bara verkar vilja komma in och spy över Microsoft? Kan du kanske kommentera funktionen som nyheten handlar om istället?

Ja du har rätt, det är bara en ren reflex när kombinationen Microsoft och linux kommer på tal.

Gällande funktionen i sig så flyttar jag alltid filer Linux -> Windows (de få gånger det startas), så inget jag personligen kommer ha nytta av. Kan dock absolut tänka mig att det är praktiskt i vissa workflows.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

I praktiken brukar det innebära att marknaden nu börjar se Linux som en Microsoft-teknologi.
Om sedan Microsoft börjar tillämpa lite egna utökningar, t.ex. Microsoft Linux, så duger snart inte vanliga Linux-kärnan längre utan du måste numera köra Microsoft Linux för att det skall funka felfritt!

"Kör din IoT-maskin någon Linux utgåva? Då ska du istället köra Microsoft Linux på den nu, för det är den enda Linux-distro som företag numera känner till och supportar via Microsoft GitHub."

Det påminner lite om hur redhat gör med sytemd, börjar tillämpa lite egna utökningar och skapar onödiga beroenden.

Permalänk
Medlem

Få se hur länge det dröjer innan det går att köra Linux olika filsystem 'native' i windows och tom. boota på dessa, skall vi säga inom 5 år

MS har behövt nya filsystem i minst ett årtionde för att ersätta den allt mer åldrande NTFS och passar allt mindre med dagens användarmönster och storlekar på filsystem samt ineffektiva skrivordningar där inte ens SSD/NVMe längre kan släta över det och med satsningen på ReFS visade sig vara 'sådär' och är allt längre bortom horisonten för vanliga användare.

Kort sagt det går inte att beställa ett nytt filsystem bara sådär genom att ge en arbetsgrupp en ny arbetsuppgift (vilket var i stort sett så det gick till med ReFS) - utan man måste ha personer som är genuint och passionerat intresserade av problematiken kring det hela och dessa ges friheten att sätta ihop egna team med rätt konstellation människor om det i slutändan skall bli fungerande resultat - och också uthållig 'finansiering' så att det inte avbryts halvvägs som tyvärr var ödet med BTRFS när beställaren fått den delen som just önskades (RAID1-funktion) och sedan dess gått väldigt långsamt men dock fortfarande framåt... opensource-version av ZFS jobbas det på men med uttalande från Linus själv i januari så verkar det inte falla i så god jord som förväntat av ZFS-folket och det blev lite höjda röster där ett tag.

I grunden är det ett licensieringsbekymmer som spökar för ZFS och ett historiskt känt stridslystet företag bakom ZFS som han inte vill behöva gå i klinch med om det kan undvikas vare sig nu eller i framtiden och det framgick väldigt tydligt att att det är linux-kärnan han skyddar från att ha några som helst licensmässiga skyldigheter mot någon företag/intresse vare sig nu eller potentiellt i framtiden, med samma frenesi som föräldrar skyddar sina barn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Oja, men många vill få det att låta som någon form av välgörenhet.

Allt är ju relativt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Är nog inte bara jag som är skeptisk, men Microsofts mer aggresiva insteg i Open Source-världen, där bland köpet av GitHub, bör ses med en nypa skeptik.

Så länge de gör rätt saker så fine, men vad händer när de gör fel saker och då de har ett ökande avtyck i Open Soruce-världen.

Well, vi får se helt enkelt.

Dom har ju verkligen gett utvecklare mycket kärlek dom senaste åren: Visual Code, Edge med Chromium, Linux subsystem, köpte upp Github(nåja, vi vet inte riktigt vad det kommer innebära ännu), släppt en del gamla applikationer open source med mera. I mina ögon är det mesta positivt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

I praktiken brukar det innebära att marknaden nu börjar se Linux som en Microsoft-teknologi.
Om sedan Microsoft börjar tillämpa lite egna utökningar, t.ex. Microsoft Linux, så duger snart inte vanliga Linux-kärnan längre utan du måste numera köra Microsoft Linux för att det skall funka felfritt!

"Kör din IoT-maskin någon Linux utgåva? Då ska du istället köra Microsoft Linux på den nu, för det är den enda Linux-distro som företag numera känner till och supportar via Microsoft GitHub."

Alltså... Dom ändrar ju den förbannade menyn i varenda uppdatering.