PTS presenterar 5G-plan för 26 GHz-bandet och hastigheter upp till 10 Gbit/s

Permalänk
Melding Plague

PTS presenterar 5G-plan för 26 GHz-bandet och hastigheter upp till 10 Gbit/s

Tillstånd för högpresterande 5G-nätverk i 26 GHz-bandet utdelas med start under år 2021 med fokus på Sveriges största tätorter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

26GHz? Måste ju bli en räckvidd på typ en halvmeter. 😶

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

26GHz? Måste ju bli en räckvidd på typ en halvmeter. 😶

Nja, men väldig låg penetration dock. Det är till för stadsmiljöer där man kan ha accesspunkter i varje gatuhörn.

Permalänk
Medlem

Så när de pratade om en fiberkabel i varje lyktstolpe var de inte ironiska? Är det inte lättare att bara hänga en drös ethernetkablar från dem?

Hoppas det fungerar bra, vet inte vad jag skulle göra med den databredden mobilt själv, men mer är alltid bättre.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Så när de pratade om en fiberkabel i varje lyktstolpe var de inte ironiska? Är det inte lättare att bara hänga en drös ethernetkablar från dem?

Hoppas det fungerar bra, vet inte vad jag skulle göra med den databredden mobilt själv, men mer är alltid bättre.

Många här har ju förutspått fiberns död. Men om man har läst nått om 5g så förstår man att fibern kommer att öka dramatiskt.

Permalänk
Medlem

Om penetrationen ändå är så låg, så att det måste sitta en sändare i varje gatuhörn i städerna, varför ska vi då både ha en 5G standard samt wifi?

Det känns som det blir en intressekonflikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Så när de pratade om en fiberkabel i varje lyktstolpe var de inte ironiska? Är det inte lättare att bara hänga en drös ethernetkablar från dem?

Hoppas det fungerar bra, vet inte vad jag skulle göra med den databredden mobilt själv, men mer är alltid bättre.

Ladda ner lite porr kanske? Annars vill man ju att spelen ska komma fort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Om penetrationen ändå är så låg, så att det måste sitta en sändare i varje gatuhörn i städerna, varför ska vi då både ha en 5G standard samt wifi?

Det känns som det blir en intressekonflikt.

Detta verkar vara en ganska bra förklaring

"Both 5G and Wi-Fi 6 are built from the same foundation and will co-exist to support different use cases"
https://www.cisco.com/c/m/en_us/solutions/enterprise-networks...

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

26GHz? Måste ju bli en räckvidd på typ en halvmeter. 😶

Nja, ljus med 200 000 GHz färdas ju 150 000 000 000 m genom rymden och sen 100 000 m genom atmosfären för att nå marken ☺️

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

WOW! Det är mycket corona per sekund det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nja, ljus med 200 000 GHz färdas ju 150 000 000 000 m genom rymden och sen 100 000 m genom atmosfären för att nå marken ☺️

Sant. Dock är arbetet som solen utför rätt mycket större än vad jag vill att en mast i min närhet ska hålla på med.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

WOW! Det är mycket corona per sekund det!

Men vänta nu...betyder det att vi redan har ett färdigutbyggt 5G-nät i Sverige i och med att vi är så hårt drabbade av Corona? Försöker statsapparaten mörka?! Dags att tala i tungor och vifta med händerna så att positiv energi kan komma ner i mitt kronchakra känner jag.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Sant. Dock är arbetet som solen utför rätt mycket större än vad jag vill att en mast i min närhet ska hålla på med.

Valfri glödlampa i ditt hem utsätter dig för avsevärt kraftigare strålning på högre frekvens än vad en mast i din närhet någonsin kommer att göra.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

Sant. Dock är arbetet som solen utför rätt mycket större än vad jag vill att en mast i min närhet ska hålla på med.

Varför? Finns noll belägg för att det skulle vara skadligt....

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TuHack:

WOW! Det är mycket corona per sekund det!

Hahaha, nu du har haft ditt roliga. Ta tillbaks osanningen så att folk som är lättlurade inte tror på att 5G är farligt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@B.Linder: Jo, precis. Och en vanlig glödlampa i mitt hem är rätt svår att se på 1 au.
Det blandas in många konstiga varianter nu kan jag känna.

OnT: Konstigt val av frekvens. Jag hade personligen hellre sett bättre räckvidd än såhär höga hastigheter.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Varför? Finns noll belägg för att det skulle vara skadligt....

Vänta lite nu; Menar du på allvar att det vore ofarligt att ha en entitet som strålar ut lika mycket energi som solen i ett gatuhörn på Södermalm?
I så fall kan vi lägga ner den här diskussionen här och nu.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

Jag läste någonstans att ljusets intensitet som planvågor är omvänt proportionell med kvadraten av radien till det avstånd ljuset färdats.
Eftersom ljusets hastighet är konstant så är det väl bara frekvens, våglängd och polarisering som har betydelse vid mätning av intensitet och polariseringen bidrar väl först med ökad intensitet när den är i samma riktning som ljuset färdas i.
Ljus som reflekterats från atomer har väl alltid polarisering som är vinkelrät mot utbredningsriktningen, i det vinkelräta planet dock så verkar ljuset kunna välja lite olika vinklar.
Ljus som skapas i stjärnornas inre när partiklar omvandlas till ljus verkar ha samma polarisering som färdriktningen, det kanske beror på att när partikelns knut nystas upp till aether så skapas rum och en tryckvåg ut, ungefär som ringar på vattnet.
Det skulle förklara varför intensiteten minskar med kvadraten av radien om ljuset färdas som en cirkel som hela tiden blir större och större. Enligt energiprincipen så kan inte energi skapas eller förstöras utan bara omvandlas så om ringen blir större och större så måste frekvensen minska och våglängden öka i samma takt för att den totala energin i ljusvågen hela tiden skall vara exakt samma.

Fast den teorin verkar ju inte stämma för jag kan ju se ljuset från stjärnor som är jättelångt borta på natthimlen, om så vore fallet så skulle deras ljusringar blivit jättestora och ebbat ut till radiostrålning som är osynlig för människoögon.

Jag får ringa Televerket och fråga.

Visa signatur

Alfred E. Neuman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

Vänta lite nu; Menar du på allvar att det vore ofarligt att ha en entitet som strålar ut lika mycket energi som solen i ett gatuhörn på Södermalm?
I så fall kan vi lägga ner den här diskussionen här och nu.

...du vet vad jag menade.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

...du vet vad jag menade.

I så fall har du fel. Menade du någonting annat så borde du öva lite på det här med skriftlig kommunikation. Skriver man en sak så är det inte någonting orelaterat till dina ord som framgår.
Var det ett försök att lägga ord i min mun så är det också ett fult beteende, direkt oförskämt. Jag har inte hävdat att 5G i sig skulle vara skadligt.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Stidt-O: radiotekniken (NR) bakom 5G kan köras över 5 GHz-bandet som används med Wifi 5, och framöver kommer det vara möjligt för nätverksroutrar att köra 5G över Wifi 5 GHz. Faktum är att det skulle ge bättre nätverkshastighet och lägre latens i hemmet eftersom NR-radiotekniken innehåller en hel del effektiviseringar som bland annat gör den mindre känslig för störningar.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

...du vet vad jag menade.

I så fall borde väl du förstått vad hen menade?

Permalänk
Medlem

Jäklar vad lång tid det ska ta att få igång 5G för övriga städer. 2026 alltså, då kommer väl det säkert finnas någon ersättare till 5G redan.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HenrikM:

Många här har ju förutspått fiberns död. Men om man har läst nått om 5g så förstår man att fibern kommer att öka dramatiskt.

Ja täta fibernät är ett absolut måste och för nästa generation trådlösa nät ökar kraven ännu mer på att öka fiberdensiteten.

Skrivet av Dracc:

Vänta lite nu; Menar du på allvar att det vore ofarligt att ha en entitet som strålar ut lika mycket energi som solen i ett gatuhörn på Södermalm?
I så fall kan vi lägga ner den här diskussionen här och nu.

Ja det är helt ofarligt så länge strålningsriktningen är "lämplig" men skulle den gå att styra och zappa tex de som träffas i folksamlingar mot bättre vetande så vore det ännu bättre och ju farligare dess bättre.
Nån borde nog bygga en gammablixtkanon, (Gammablixtar kan vara farliga på riktigt) den går nog att ha till långdistanskommunikation också men latensen bli ju trist när man vill nå några miljarder ljusår och längre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Får de nya 5g banden endast användas av mobiloperatörer?
Skulle vara intressant att användas i hemelektronik för att möjliggöra trådlös VR med hög upplösning & refreshrate.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Så när de pratade om en fiberkabel i varje lyktstolpe var de inte ironiska? Är det inte lättare att bara hänga en drös ethernetkablar från dem?

Hoppas det fungerar bra, vet inte vad jag skulle göra med den databredden mobilt själv, men mer är alltid bättre.

Det är väl inte tänkt att användas av en person utan för att möjliggöra att många surfar på samma plats utan att tappa mycket hastighet.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xobust:

Får de nya 5g banden endast användas av mobiloperatörer?
Skulle vara intressant att användas i hemelektronik för att möjliggöra trådlös VR med hög upplösning & refreshrate.

Det finns wifistandarder som går att använda om tillverkarna vill, typ wifi6e som det numera heter (som är likt men inte exakt samma det som tidigare hette 802.11ax)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Hjemrdeil:

Jäklar vad lång tid det ska ta att få igång 5G för övriga städer. 2026 alltså, då kommer väl det säkert finnas någon ersättare till 5G redan.

Jag kan inte förstå mig på 5G-utbyggnaden i Sverige och som någon som är insatt kan få förklara för mig. PTS ska ju hålla auktion i höst på 3,4 - 3,7 GHz bandet och operatörerna klagar på att det tar sådan tid. Ett problem som inte nämnts är att tillstånden ändå inte får användas förrens 2023. Hur kan man lansera 5G-nät innan dess? Vilka frekvenser kommer man att använda innan 2023? Precis som kommentaren ovan nämner så är 2026 ganska långt fram. Vad kan vi förvänta oss med 5G ifrån början? Samtidigt så hör man att utveckligen i USA och i många andra länder i världen snurrar allt snabbare och tyder på att 5G verkligen kommer förändra mycket. Kan det var som så att 4G-näten i många delar av världen inte klarar av att hantera antalet enehter och att man därför behöver flytta trafik till 5G?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 5 1600 @ 3.2 GHz | 16 DDR4@3000 MHz| Asus Prime B350-Plus | GTX 1050 Ti 4GB| Fractal Design 550W |Samsung SSD 960 256 GB HTPC: Intel Celeron J1900@2 GHz| Asrock Q1900-ITX| 4GB DDR3L| Corsair Force 3 SSD 120 GB| WinTV HVR-2205 Laptop: Intel i5-8300H @2.3 GHz| GTX 1050 2 GB| 8 GB DDR SDRAM| SSD 256 GB NAS: Synology DS214play 3 TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av skrutten84:

Jag kan inte förstå mig på 5G-utbyggnaden i Sverige och som någon som är insatt kan få förklara för mig. PTS ska ju hålla auktion i höst på 3,4 - 3,7 GHz bandet och operatörerna klagar på att det tar sådan tid. Ett problem som inte nämnts är att tillstånden ändå inte får användas förrens 2023. Hur kan man lansera 5G-nät innan dess? Vilka frekvenser kommer man att använda innan 2023? Precis som kommentaren ovan nämner så är 2026 ganska långt fram. Vad kan vi förvänta oss med 5G ifrån början? Samtidigt så hör man att utveckligen i USA och i många andra länder i världen snurrar allt snabbare och tyder på att 5G verkligen kommer förändra mycket. Kan det var som så att 4G-näten i många delar av världen inte klarar av att hantera antalet enehter och att man därför behöver flytta trafik till 5G?

5G är främst för maskiner tex för att bilar ska kunna kommunicera, det kommer inte att bli nån jättenödvändig grej i telefoner sett till "måstefunktioner" och mycket av dagen problem med antalet enheter är för att operatörerna inte vill skrota ip v4 snabbt nog utan bara drar ut på plågan tex med CGN.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

5G är främst för maskiner tex för att bilar ska kunna kommunicera, det kommer inte att bli nån jättenödvändig grej i telefoner sett till "måstefunktioner" och mycket av dagen problem med antalet enheter är för att operatörerna inte vill skrota ip v4 snabbt nog utan bara drar ut på plågan tex med CGN.

Hur är CGN ett av huvudproblemen med 4G? Det enda jag som bor på landsbygden har sett är kapacitetsproblem och att det är svårt att få en snabb och stabil uppkoppling? (Ofta men inte alltid relaterade till varandra)

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6