Permalänk
Medlem

Vet inte om jag ska sälja spiltan imorgon. Troligen droppar den som bara den.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått fram notorna för mina försäljningar av Spiltans två räntefonder. Kursen var 107,62 för Högräntefonden resp 121,16 för Räntefond Sverige. Skall bli spännande att se dagens kurs...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Haha har svårt att argumentera mot den Får hoppas den inte sviker dig.
Lycka till med investeringarna!

Du ser, magkänslan!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Tycker indexen ligger fortsatt högt, inte minst efter den senaste tidens rallyn. Är 50% likvid sedan årsskiftet och tog ett par mindre poster i bra bolag när de handlades för ~30% lägre kurs. Men jag är inställd på att börsen måste justeras ner när rapporterna börjar visa effekterna av all all utebliven konsumtion och produktion.

Frågan är om man ändå skall passa på att sälja lite nu när OMX30 är ner endast 5.93% senaste 1-årsperioden. Det är en mindre sättning, men knappast inprisad för en global pandemi. Svårt att se hur länge börserna kan pressas uppåt artificiellt via enorma stimulanspaket. Förr eller senare kommer notan med besked för att pengapressarna går på högvarv i rendan skuldsatta ekonomier.

Permalänk
Medlem

Dow är upp 20% sedan den 23e mars, så det är väl definitionen på bull market.
Det råkar vara precis då jag postade mitt inlägg tidigare i tråden där jag la fram några argument för att det kanske vänder.

Nu har jag knappt köpt på mig någonting så blir förbannad om vi inte besöker lite lägre nivåer

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

@glemmy:
Är inte det lite för tidigt att göra bedömningar om bull market?
Antal människor som insjuknar och dör ökar exponentiellt. Detta kan innebära fler restriktioner. Fler oroligheter och fler fall.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av glemmy:

Dow är upp 20% sedan den 23e mars, så det är väl definitionen på bull market.
Det råkar vara precis då jag postade mitt inlägg tidigare i tråden där jag la fram några argument för att det kanske vänder.

Nu har jag knappt köpt på mig någonting så blir förbannad om vi inte besöker lite lägre nivåer

Skrivet av Savage_Gray:

@glemmy:
Är inte det lite för tidigt att göra bedömningar om bull market?
Antal människor som insjuknar och dör ökar exponentiellt. Detta kan innebära fler restriktioner. Fler oroligheter och fler fall.

Jo det är alldeles förtidigt.

  • "The broad definition of a bull market is a sustained period where prices rise -- usually months or years."

  • "A bull market is when an investment's price rises over an extended period."

Dock har wikipedia en felcitering:

  • "Generally, bull markets begin when stocks rise 20% from their low, and end when stocks drawdown 20%."

Källan är: https://www.investopedia.com/terms/b/bullmarket.asp
Dock står det i denna källan:

  • "[...] the term "bull market" is typically reserved for extended periods in which a large portion of security prices are rising. Bull markets tend to last for months or even years."

Att kunna definera att vi är i en bullmarket redan nu kräver spåkula. Dock kan vi mycket väl vara i en bull trend vilket leder in i en bull market. Om så är fallet eller om det endast är volatilitet på marknaden är inte möjligt att säga utan facit i hand, eller spåkula då som sagt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Tycker indexen ligger fortsatt högt, inte minst efter den senaste tidens rallyn. Är 50% likvid sedan årsskiftet och tog ett par mindre poster i bra bolag när de handlades för ~30% lägre kurs. Men jag är inställd på att börsen måste justeras ner när rapporterna börjar visa effekterna av all all utebliven konsumtion och produktion.

Frågan är om man ändå skall passa på att sälja lite nu när OMX30 är ner endast 5.93% senaste 1-årsperioden. Det är en mindre sättning, men knappast inprisad för en global pandemi. Svårt att se hur länge börserna kan pressas uppåt artificiellt via enorma stimulanspaket. Förr eller senare kommer notan med besked för att pengapressarna går på högvarv i rendan skuldsatta ekonomier.

Precis så går mina tankegångar också. Ligger cirka 2/3 likvid.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: Jo det är för tidigt, det var lite skämtsamt skrivet, menar inte att vi de facto befinner oss i bull market, mer att definitionen (20% upp) är uppfylld.

@DavidtheDoom: Det finns inte en definition på bull market. Texten från investopedia använder flera ord som ger flexibilitet åt definitionen, som typically, usually. Dessutom skriver de att en bull market också kan vara när priserna förväntas öka och att den vanligaste definitionen är 20% upp efter en nedgång.

What is a Bull Market?
A bull market is the condition of a financial market in which prices are rising or are expected to rise.
...
the term "bull market" is typically reserved for extended periods in which a large portion of security prices are rising. Bull markets tend to last for months or even years.

There is no specific and universal metric used to identify a bull market. Nonetheless, perhaps the most common definition of a bull market is a situation in which stock prices rise by 20%, usually after a drop of 20% and before a second 20% decline.
Since bull markets are difficult to predict, analysts can typically only recognize this phenomenon after it has happened.

Men som sagt ovan, jag försöker inte argumentera att vi är i en bull market. Konstaterade bara att börsen gått upp 20% sen botten.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Nya NAV-kurser för Spiltan:
Spiltan Räntefond: -1,5%
Spiltan Högräntefond: -5 %

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Du ser, magkänslan!

Haha ja den där satte du fint, snyggt!
Var blodigt igår.. känns lite bättre idag för min del.
Sitter du över en längre tid eller bara intradag?

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Har inte sålt något av mitt innehav ännu. Då pengarna är investerade i bolag som med stor sannolikhet kommer att återhämta sig efter denna kris anser jag det helt onödigt att sälja i nuläget. Har pyttsat in ytterligare i några fler storbolag som legat långt ner nu.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad betyder egentligen "Saldo" på avanza?

På ett av mina konton för att testa med kredit så har jag 10 000kr. Då jag skulle byta ut Spiltan aktiefond mot SEB Sverige Indexfond istället. Såhär ser min historik ut:

Torsdag: SEB Sverige Indexfond köp 999.98Kr
Torsdag: Insättning överföring från kreditdepån 999.98Kr
Fredag: Spiltan Aktiefond Investmentbolag Sälj 1042Kr.

Nu när jag loggar in så står det att mitt saldo på kontot är 1042Kr, dvs samma som mitt sälj av Spiltan.

Kollar jag på Avanza: https://www.avanza.se/kundservice.html/963/vad-innebar-saldo-...

Så står det att saldot är kontanter jag har på kontot. Borde inte 998Kr sättas tillbaka till Avanzas kreditdepå och 1042-998=44Kr sättas in som "tillgängligt för köp" istället?

Permalänk
Medlem

@baxtex: är det ett ISK eller KF du har kredit på? Isf måste du göra återbetalningen manuellt när du har kontanter på kontot, det beror på att varje användning av mer kredit räknas som en insättning och du får skatta för den. Om du inte betalar tillbaka behöver du inte skatta för insättning nästa gång du nyttjar krediten. Så länge du inte använder krediten betalar du inte någon ränta.

För att betala tillbaka går du till fliken Överföringar och väljer mottagare.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

@baxtex: är det ett ISK eller KF du har kredit på? Isf måste du göra återbetalningen manuellt när du har kontanter på kontot, det beror på att varje användning av mer kredit räknas som en insättning och du får skatta för den. Om du inte betalar tillbaka behöver du inte skatta för insättning nästa gång du nyttjar krediten. Så länge du inte använder krediten betalar du inte någon ränta.

För att betala tillbaka går du till fliken Överföringar och väljer mottagare.

Det är ett ISK. Aha, då tror jag att jag förstår! Jag gick precis in på mitt ISK konto och valde intern överföring mellan det och det kopplade kreditkontot, då fick jag det här meddelandet:

"Du behöver inte göra en överföring från din Kapitalförsäkring/ISK till ditt kreditkonto för att minska din utnyttjade kredit. Om du överför pengar till ditt kreditkonto och vill utnyttja krediten igen i framtiden så kommer pengarna automatiskt att föras tillbaka till din Kapitalförsäkring/ISK. Den överföringen beskattas som en vanlig insättning."

Så då är det alltså bättre att låta det vara för att slippa skatten. Jag tänkte använda kredit på ett annat konto, som är till pensionen, som en hävstång. Men om jag då i framtiden skulle vilja betala tillbaka lånet måste jag sälja fonder eller sätta in pengar på kontot och göra en överföring manuellt till depån om jag förstår det hela rätt?

Tack för hjälpen, detta har gnagt mig hela helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tack för hjälpen, detta har gnagt mig hela helgen.

Vad du bör göra, om du inte redan har gjort det, är att sätta kreditkontot som insättningskonto så varje insättning betalar ner din skuld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Vad du bör göra, om du inte redan har gjort det, är att sätta kreditkontot som insättningskonto så varje insättning betalar ner din skuld.

Varför det?

Säg att jag sätter in 1000kr varje månad och handlar fonder för 1500kr. Oavsett om jag satte in pengarna på kreditdepån eller kontot direkt borde väl kvitta? Eller vad är det jag missar?

Permalänk
Medlem

Den här återhämtningen på börsen irriterar mig.
I mina ögon är det enda som händer att det flaxar mer upp och ner. Hela börsen blir volatil och robotarna försöker slå varandra med nydesignade algoritmer.

Men för de flesta småsparare känns det förstås bättre (just nu!).

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Den här återhämtningen på börsen irriterar mig.
I mina ögon är det enda som händer att det flaxar mer upp och ner. Hela börsen blir volatil och robotarna försöker slå varandra med nydesignade algoritmer.

Men för de flesta småsparare känns det förstås bättre (just nu!).

Ja. Hade varit trevligare om de legat lågt ungefär samma nivå hela tiden så man hinner fylla på med alla pengar...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

@mill:
@Lucaas10:

Så sa folk för 2 veckor sedan, hade jag sålt då hade jag fått ut mer av mina fonder...
En hundralapp är en hundralapp, en fond är virtuella pengar.

Lyckades du pricka in bottnen eller står du vid sidlinjen fortfarande? Menat i all välmening, är bara nyfiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

Den här återhämtningen på börsen irriterar mig.
I mina ögon är det enda som händer att det flaxar mer upp och ner. Hela börsen blir volatil och robotarna försöker slå varandra med nydesignade algoritmer.

Men för de flesta småsparare känns det förstås bättre (just nu!).

Inflation?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har inte gjort några direkta förändringar under volatiliteten. Dock fortsatt köpa en del under "Rean". Idag är jag tillbaka på samma nivå som högsta nivå jag befann mig på i februari 2020.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har inte gjort några direkta förändringar under volatiliteten. Dock fortsatt köpa en del under "Rean". Idag är jag tillbaka på samma nivå som högsta nivå jag befann mig på i februari 2020.

Kollade precis vår största depå. -0.1% från "start av sparande" men -10 procentenheter från toppen i februari.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Lite sent ute, men kan någon vänligen förklara vad som hände med Spiltan Räntefond Sverige? Hur ser situationen ut idag?

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Har till slut tagit steget och lagt in ett fåtal tusenlappar i aktier, livet blev lite roligare faktiskt nu när jag alltid kan sitta och titta på siffror och fundera hur det ska gå framöver. Upptäckte även att flera personer på jobbet genast blev roligare att prata med då det tydligen finns flera stycken som sitter och småpetar i aktiemarknaden.

Köper just nu "bara" genom ett ISK i Länsförsäkringar då det är där vi har allt annat. Flera har dock redan påpekat att jag borde skifta över till Avanza i framtiden då det tydligen är det bästa.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

@Daz: LF har väl några billiga indexfonder om jag inte minns fel, så kan rekommendera att du i tillägg till aktiehandeln försöker sätta upp ett månadssparande i dessa fonder.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gibbon_:

Lite sent ute, men kan någon vänligen förklara vad som hände med Spiltan Räntefond Sverige? Hur ser situationen ut idag?

Kan tipsa om Avanza-poddens intervju med Spiltans VD angående det. https://soundcloud.com/avanzapodden/episod-120-vad-hande-med-...

Även om han givetvis har all anledning att bagatellisera händelsen så var det ett matnyttigt och ärligt avsnitt tycker jag.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Kan tipsa om Avanza-poddens intervju med Spiltans VD angående det. https://soundcloud.com/avanzapodden/episod-120-vad-hande-med-...

Även om han givetvis har all anledning att bagatellisera händelsen så var det ett matnyttigt och ärligt avsnitt tycker jag.

Tack tack, fann mig äntligen lite tid att kolla in i detta.. Vare sig Spiltan agerade rätt eller ej så inser jag nu att företagsobligationer var nog inte rätt för mig, så kommer nog ombalansera lite där guld/silver kanske får ta över till viss del. Har menat att få in det i porföljen någon gång.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera globalfonder för långsiktigt sparande, typ 30 år? Jag har redan i Avanza Global, Länsförsäkringar Global och Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Är det bäst och bara köra svenska fonder? Vad kör ni andra för några som har bra årlig avkastning?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4