NAS-låda baserad på Fractal Define Node 304, pico PSU och passivt kyld AMD-CPU

Permalänk
Medlem

NAS-låda baserad på Fractal Define Node 304, pico PSU och passivt kyld AMD-CPU

Skänker bort min lilla NAS, perfekt för någon som vill testa på FreeNAS helt gratis.

Chassit är ett Fractal Define Node 304.
Hårdvara är någon liten AMD-CPU (fastlödd) med 4 eller 8 GB ram eller så, maximal mängd för moderkortet.
Drivs av en pico PSU med nätomvandlare som får plats inne i chassit.
SATA och ström till 5 lagringsenheter medföljer.
Inga lagringsenheter medföljer.

Man får rätt så hyfsad prestanda efter uppstart, men FreeNAS vill ju ha rätt saftigt med minne så överföringshastigheten sjunker dramatiskt när minnet fylls och då behöver man starta om. Går säkert att konfigurera så att det funkar bättre om man orkar sätta sig in mer än vad jag orkade.

Du behöver skaffa ett USB-minne eller dylikt att lägga FreeNAS på och en hårddisk eller två, annars så funkade allt senast jag hade den igång, men det var några år sedan.

Läs hela annonsen här

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

@Felix:
Kanske kan vara nåt för mig att testa på den m filserver...
Tar den gärna för att testa Freenas

Permalänk
Medlem

Skulle vara väldigt intresserad av att lära mig och laborera med FreeNAS osv. Samt även min son som har under alla år haft en önskan om att bli spelutvecklare eller liknande så skulle vara riktigt roligt ha något sånt här att pilla med och använda för oss båda om du skulle kunna tänka dig skicka mot fraktkostnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poberg:

@Felix:
Kanske kan vara nåt för mig att testa på den m filserver...
Tar den gärna för att testa Freenas

Om du har möjlighet att hämta den så får du den

Skrivet av Tobitheo:

Skulle vara väldigt intresserad av att lära mig och laborera med FreeNAS osv. Samt även min son som har under alla år haft en önskan om att bli spelutvecklare eller liknande så skulle vara riktigt roligt ha något sånt här att pilla med och använda för oss båda om du skulle kunna tänka dig skicka mot fraktkostnad

Har tyvärr inte något bra sätt att förpacka den för att skicka.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

@Felix:

Kan hämta. PM

Permalänk
Medlem

Ställer mig i kö för avhämtning

Permalänk

Oj det här var ju något jag själv snöat in mig på nu, köar jag med!

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna bli av med den snabbt, har precis flyttat så håller på att få ner allt som inte ska vara i lägenheten ner i källaren.

Så om någon kan komma och hämta den på Lidingö idag så får man gärna göra det.

Observera att jag förmodligen slängt sladden för att stoppa i ett vanligt nätagg, men pico-PSUn har inte haft några problem att driva 5 st WD red för mig.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Jag vill gärna bli av med den snabbt, har precis flyttat så håller på att få ner allt som inte ska vara i lägenheten ner i källaren.

Så om någon kan komma och hämta den på Lidingö idag så får man gärna göra det.

Observera att jag förmodligen slängt sladden för att stoppa i ett vanligt nätagg, men pico-PSUn har inte haft några problem att driva 5 st WD red för mig.

Jag hämtar den gärna på studs, skickat pm

Permalänk
Medlem

Poberg är på väg så lådan går dit!

Visa signatur

En potatis