Varför skiljer sig priser i Sverige mot utlandet?

Permalänk

Varför skiljer sig priser i Sverige mot utlandet?

Hej,
Som titeln säger, varför skiljer sig egentligen priserna så pass mycket om du köper från en svensk återförsäljare jämfört med Oculus egen sida?
Ett Oculus Rift S låg på runt 4700kr på Oculus hemsida medan Inet och liknande sidor säljer det för drygt 6000kr.

Priset på Rift S vid launch låg på $400 i USA medan vi i Sverige får betala 6000kr motsvarande ungefär $600.

Hur kommer det sig att VR är mycket dyrare i Sverige?

Om man beställer från Oculus hemsida kommer det tillkomma höga fraktkostnader och tull så priset nästan är uppe i 6000kr ändå?

Permalänk
Inaktiv

Dom andra priserna är troligtvis utan moms. Sen har vi väl också kemikalieskatt och liknande som läggs på.
4700*1,25=5875 kr inkl moms

Permalänk
Medlem

Det är fri frakt om man beställer i från Oculus hemsida.
Och det blir ingen tullavgift heller, eftersom dom skickar ifrån ett annat EU land.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

En sak är att vi har 25% moms på nästan allt i Sverige.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

samt att respektive butiks distributör, samt butiken själv ska ha sin del av kakan. Köper man direkt från Oculus så har de helt enkelt bättre marginaler?

Permalänk
Skrivet av Flutters:

Det är fri frakt om man beställer i från Oculus hemsida.
Och det blir ingen tull heller, eftersom dom skickar ifrån ett annat EU land.

Så det kostar alltså bara 4700kr från Oculus hemsida?
Tro fan att det är slut sålt på deras hemsida ifall det är 1300kr billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Så det kostar alltså bara 4700kr från Oculus hemsida?
Tro fan att det är slut sålt på deras hemsida ifall det är 1300kr billigare

Ja på ett ungefär.
När jag beställde i juni förra året så slutade notan på ca 4900.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Avstängd

Många EU länder har något lägre skattesats, i USA tillkommer alltid skatt på det du köper på samma vis, men priser anges ofta utan då det kan variera mellan delstater.

Sedan kan det också vara så att omsättningen är högre i andra EU länder så att återförsäljare får bättre inköpspriset jämfört med här där marknaden kanske är begränsad, men kringkostnader för att ta hem produkter ofta skiljer litet jämfört med att ta in ett större parti, samt att inköpspriset ibland till och med kan överstiga priserbjudanden från företag med större omsättning av de aktuella varorna, vilket gör det omöjligt att hålla samma priser även om man inte tar ut någon vinst över huvud taget, osv. För att ta några exempel, därför kan en del saker tex vara billigare i Tyskland jämfört med en Svensk återförsäljare trots att prisnivån generellt där är högre; om man kanske säljer säg 500 stycken av vara X här och 6000 stycken där.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Noob_To_Computers:

Hej,
Som titeln säger, varför skiljer sig egentligen priserna så pass mycket om du köper från en svensk återförsäljare jämfört med Oculus egen sida?
Ett Oculus Rift S låg på runt 4700kr på Oculus hemsida medan Inet och liknande sidor säljer det för drygt 6000kr.

Priset på Rift S vid launch låg på $400 i USA medan vi i Sverige får betala 6000kr motsvarande ungefär $600.

Hur kommer det sig att VR är mycket dyrare i Sverige?

Om man beställer från Oculus hemsida kommer det tillkomma höga fraktkostnader och tull så priset nästan är uppe i 6000kr ändå?

Observera att priser i USA alltid anges UTAN deras pålagda "moms". Detta är lätt att glömma när nya produkter avtäcks av amerikanska företag där du ser dollarpriset utan pålagd skatt.

Beställer du från Oculus.com vars lager ligger i Nederländerna om jag minns rätt så blir det billigare än om du köper från svensk återförsäljare av uppenbara skäl (marginalkostnad).

Priset i € på Oculus.com är priset du betalar. Tull och moms ingår redan i priset.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Om man säljer från ett EU land till ett annat så måste säljaren lägga på moms.
Vilken moms som skall användas bestäms av hur mycket man säljer.
I princip skall man betala moms till det land som säljplatsen är registrerad i.
Om man säljer över en viss summa så skall moms betalas till mottagarlandet.

Så om du handlar från Amazon i Tyskland så blir det svensk moms.
Oculus ligger antagligen under gränsen och då blir momsen mindre.

Sedan antar jag att Oculus också ger för lite rabatt till sina återförsäljare.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Hej,
Som titeln säger, varför skiljer sig egentligen priserna så pass mycket om du köper från en svensk återförsäljare jämfört med Oculus egen sida?
Ett Oculus Rift S låg på runt 4700kr på Oculus hemsida medan Inet och liknande sidor säljer det för drygt 6000kr.

Priset på Rift S vid launch låg på $400 i USA medan vi i Sverige får betala 6000kr motsvarande ungefär $600.

Hur kommer det sig att VR är mycket dyrare i Sverige?

Om man beställer från Oculus hemsida kommer det tillkomma höga fraktkostnader och tull så priset nästan är uppe i 6000kr ändå?

Priset i USA har inte deras moms inräknad eftersom den skiljer sig mellan olika delstater (och kan vara noll procent).

Skrivet av anon42512:

Dom andra priserna är troligtvis utan moms. Sen har vi väl också kemikalieskatt och liknande som läggs på.
4700*1,25=5875 kr inkl moms

Klassificeras den som en bildskärm (vilket skulle kunna vara troligt) så utgår det kemikalieskatt. Om den väger 500g (vilket var vad jag hittade när jag sökte) så blir det 100kr, dvs inte särskilt mycket.

Permalänk
Medlem

Fler mellanhänder - fler som vill ha pengar - dyrare.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Det är lite frustrerande när amerikanare pratar om hur de köper Samsung Odyssey för 230 dollar, som nästan är jämförbar med oculus rift s som kostar 3 gånger så mycket för oss.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Dom andra priserna är troligtvis utan moms. Sen har vi väl också kemikalieskatt och liknande som läggs på.
4700*1,25=5875 kr inkl moms

Kemikalieskatten på elektronikvaror är max 448 kr per vara, så det är inte någon ökning om 1100 kr som dina uträkningar får det till. Sedan väger den inte mer än 1 kg, vilket innebär att det inte blir mer än max 150 kr. Kemikalieskatten har alltså i princip ingen effekt på priset övh.

Mer troligt är att det är pga. saker som moms men framför allt låg krona. Euro ligger idag på nästan 11 kr.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Beställ från Oculus mitt pris på en Quest slutade på ca 4800kr när jag köpte i januari.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Priset i USA har inte deras moms inräknad eftersom den skiljer sig mellan olika delstater (och kan vara noll procent).

Klassificeras den som en bildskärm (vilket skulle kunna vara troligt) så utgår det kemikalieskatt. Om den väger 500g (vilket var vad jag hittade när jag sökte) så blir det 100kr, dvs inte särskilt mycket.

Det med bildskärmar hade jag faktiskt ingen koll på, tack för informationen

Skrivet av Mithras:

Kemikalieskatten på elektronikvaror är max 448 kr per vara, så det är inte någon ökning om 1100 kr som dina uträkningar får det till. Sedan väger den inte mer än 1 kg, vilket innebär att det inte blir mer än max 150 kr. Kemikalieskatten har alltså i princip ingen effekt på priset övh.

Mer troligt är att det är pga. saker som moms men framför allt låg krona. Euro ligger idag på nästan 11 kr.

Jag har inte gjort någon annan uträkning än att jag lade på momsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag har inte gjort någon annan uträkning än att jag lade på momsen?

Ah, tolkade det hela fel då Har sett flera som försöker påstå att kemikalieskatten är rak procent precis som moms.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |