Permalänk
Medlem

Nas-Nas backup

Hej, jag o farsan hade tänkt köpa varsina NAS-ar för att ha egna moln. Men vi skulle också vilja ha backups hemma hos respektive person ifall ena huset brinner ner tex. Finns det något särskilt att tänka på angående vad vi ska köpa eller fungerar enklare NAS som tex SYNOLOGY DISKSTATION DS218J? Hyperbackup verkar vara ett program som kan fungera? Och vi vill egentligen inte ha ett moln att dela på utan varsitt med backup hos varandra. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Qnap (och därmed antagligen synology också eftersom de har ungefär samma features) har NAS-NAS backup inbyggt och sist jag testade funkade det rätt smidigt när man väl öppnat rätt portar i routers etc. det som jag då inte lyckades med var att göra så att backupen inte var som lösa filer på den andra NASen och därmed läsbara för ägaren av den (nu var båda mina så jag orkade inte undersöka närmre om det gick att ändra). Har ni redan idag en massa material kan det ju vara en idé att köra första synken med båda NASarna på samma nät så ni slipper flytta en jäkla massa över internet.

Permalänk
Medlem

@IceEye: Till Synology fungerar HyperBackup. Det skapar ett 'repository' på mål-NASen eller i molnet där backupen lagras i sitt eget format. Filerna går alltså inte att läsa direkt, vilket egentligen är en bra grej.

Backuperna är deduplicerande och versionsbaserade efter önskemål, så tar man backup varje dag kan man välja att läsa tillbaka det som önskas från valfri dag med hjälp av HyperBackup eller HyperBackup Explorer i Windows. Dedupliceringen gör att t.ex kopior av samma fil bara skickas över och tar plats en gång.

Lämpligen krypterar man sina backuper också, så data inte hamnar på avvägar.

Är det en del data som ska backas och bandbredden inte räcker eller hellre används till annat, så kan första synken göras på ett par olika sätt:

  • NASarna i samma nät

  • Använda en extern hårddisk som bärare.

Används en extern disk gör man följande steg

  • Kör första backupen mot den externa hårddisken och ta bort backup-jobbet (data blir kvar)

  • Kopplar in den externa disken på mål-NASen och kopierar över backupen till lämpligt share

  • Skapar ett nytt backupjobb där man återlänkar till den data som just kopierades

  • Efter det kör man backup som vanligt. Endast ändrad data skickas över

Det är inte helt glasklart om man inte gjort det förut, så testa gärna med nåt litet backup-jobb först innan skarpt läge.

Synology har själva bra information och det finns små videoklipp om hur man kan göra.

Köper man en mindre modell som är lite klenare på CPU-fronten händer egentligen inte mer än att det kan ta mer tid, fast å andra sidan kör man vanligen sånt här på natten när det inte märks och då får det ta den tid det tar...