Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Hur många av dessa har då hunnit tillfriskna sedan 18 mars? Förmodligen bara någon enstaka procent.

Det varierar rejält hur långe du testar positivt, personer som har extremt milda symptom kan det röra sig om några enstaka dagar av vad jag läst. Visst du kan säkert hitta spår av viruspartiklar osv långt senare om du gör mer grundliga tester, men nu talar vi om vilka personer den här typen av tester (självtester/swabs i näsa/svalg som jag förstått) som gjorts faktiskt plockar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Total spridning är när det har spridit sig till alla. Det är om man tar med ett maxtak eller i andra ord befolkning. Då blandar man in den maximala spridningen i ett slutet system. Det kan väl inte spridas till fler än alla?

Lite som hur många städer en bil kör förbi per dag. Sedan kan man dela på max befolkning om det är intressant att de hur många städer bilen kör förbi per dag per person som bor i landet.

Nja, båda är hastigheter, fast den ena tar med ytterliggare en parameter. Hastighet i förhållande till total befolknign eller total spridning.

Problemet är att det finns inget "tak" som är hela befolkningen, märkligt nog. Orsaken är det som många talar om, flockimmunitet. Här är ett diagram från http://www.pandemsim.com/beta/SIRmodel.html som försöker visa det; det kallas SIR-modellen och är en av de enklare modellerna och kom redan 1927. Bilden visar

  • blått för de som går att smitta

  • rött de som är smittade

  • grönt de som är friska

  • lila för de döda

Nu var det låg dödlighet i deras exempel i diagrammet, och poängen där är att ju fler som blir smittade, desto svårare blir det för virus att träffa på någon att smitta ned. Det blir ett dynamiskt svängande om någon parameter ändras på vägen, vilket det i praktiken finns i samhället. Men, hela befolkningen smittas aldrig när vi är miljontals människor i Sverige. Därför finns inget enkelt "tak".

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

"Denna frukt kan du äta för att bli immun från Corona viruset. Bli Plus medlem idag för att läsa mer ..." - Aftonbladet, 2020.

"Det här kan du göra för att bli frisk från Corona. Skaffa Premium idag" - Expressen, 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

"Denna frukt kan du äta för att bli immun från Corona viruset. Bli Plus medlem idag för att läsa mer ..." - Aftonbladet, 2020.

"Det här kan du göra för att bli frisk från Corona. Skaffa Premium idag" - Expressen, 2020

Kan ej hitta dessa artiklar. Finns de på riktigt? Om inte:

Vad är poämgen? Flummiga och farliga medicinska råd i artiklar gör sig Aftonbladet och Expressen sig skyldiga till ibland. I fallet Covid-19 har i vart fall jag snarare bllivit positivt överraskad att de snarare blivit mer försiktiga och hänvisar till verkliga experter.

Snarare att denna tråd på Sweclockers inte är helt klädsam för oss när det gäller hantering av urbrottet. Här står att läsa hemmasnickrade idéer och reciterande av konspirationsteorier som fått fäste. På många håll råder förakt mot de som faktiskt kan något i frågan. Sen håller sig, tack och lov, många sig på banan här med och trycker ner bruset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Vad är poämgen? Flummiga och farliga medicinska råd i artiklar gör sig Aftonbladet och Expressen sig skyldiga till ibland. I fallet Covid-19 har i vart fall jag snarare bllivit positivt överraskad att de snarare blivit mer försiktiga och hänvisar till verkliga experter.

Snarare att denna tråd på Sweclockers inte är helt klädsam för oss när det gäller hantering av urbrottet. Här står att läsa hemmasnickrade idéer och reciterande av konspirationsteorier som fått fäste. På många håll råder förakt mot de som faktiskt kan något i frågan. Sen håller sig, tack och lov, många sig på banan här med och trycker ner bruset.

Jag tolkade det som att han hittat flummiga och farliga medicinska råd (1) i artiklar i Aftonbladet och Expressen (2) med en klick-bait-rubrik (3), bakom en paywall (4)!

4 out of 4. Bonuzzz Big Smash Hit!

@Nils45! Underbart!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Matematikprofessor i SVT som reder ut hur siffrorna ska tolkas och inte:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/matematikprofessorn-grafen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Dvs: Om man ska jämföra utvecklingen per invånare mellan länder, då ska man också sätta dag 0 när man uppnått lika många fall per invånare.

På här punkten håller jag helt klart med. Jag trodde nog de hade gjort det.

Om man däremot tittar på Antal-döda-grafen så ser man ju ett tydligt mönster. De länder med många invånare får en brantare lutning än de med ett lågt invånarantal. Antal är logaritmisk..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag tolkade det som att han hittat flummiga och farliga medicinska råd (1) i artiklar i Aftonbladet och Expressen (2) med en klick-bait-rubrik (3), bakom en paywall (4)!

4 out of 4. Bonuzzz Big Smash Hit!

@Nils45! Underbart!

Det var min första tanke med. Jag sökte då efter artiklarna och kunde inga hitta. Är det att @Nils45 hittat artiklarna får h*n mer än gärna länka rill dem. Är det påhittade uppgifter så krävs en förklaring. Isf är det ju smutskastning.

Skall man tolka kalenderåret efter respektive tidning som att det är på detta vis vi förväntas att minnas tillbaka medias rapportering kring händelsen?

Jag förtydligar inlägget ovan om min fråga ej var uppenbar för alla. Jag passar även på att fråga dig om du fortfarande tycker att inlägget är underbart om du får reda på att tidningsartiklarna är påhittade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Ja Covid-19 eller corona, är det något ni ska attackera mig för eller?

Anledningen till att media hela tiden säger "det nya coronaviruset" är för att det finns flera virus som ingår i familjen Corona-virus. Sjukdomen du får av det här specifika viruset heter Covid-19. Kan ju vara bra att du begriper vad du pratar om i den här tråden för att slippa missuppfattningar. Titeln på den här tråden borde ge dig en fingervisning också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

"Denna frukt kan du äta för att bli immun från Corona viruset. Bli Plus medlem idag för att läsa mer ..." - Aftonbladet, 2020.

"Det här kan du göra för att bli frisk från Corona. Skaffa Premium idag" - Expressen, 2020

Satir eller på riktigt? Det är ju svårt att veta (med tanke vilka vansinniga rubriker som ibland faktiskt finns) . Men jag gissar på satir, då AB eller Expressen knappast skulle våga göra reklam på ett så uppenbart kriminellt sätt.

Den här kanske är bakom betalvägg så jag postar bara ingressen:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/kanns-som-att-vi-var-pa-cor...

Samma kväll som tusentals svenskar trängs i Friends arena för att titta på Melodifestivalen, samlas 100 personer i en villa för att fira en nybliven 60-åring.
Det finns ingen allmän smittspridning i Sverige, enligt Folkhälsomyndigheten.
Ändå blir runt 70 festdeltagare sjuka. Den 47-åriga värden är en av två som hamnar i respirator.

Det tycks inte krävas mycket för att smitta många, och speciellt i en början kan en enstaka fest eller resa ge upphov till relativt stor senare spridning. Från denna fest åkte flera vad det verkar direkt utomlands, trots att det var uppenbart att smittan var vida spridd och resor en riskfaktor. Nästan ingen på festen var över 60 år och alla var därmed i den stora riskgruppen potentiella spridare.

Infogar denna länk delvis för att visa att det är lätt att peka ut "dom där obildade i förorten", men här tycks det handla om välbeställda och välutbildade som smittas och sprider smitta.

Det tycks f.ö som att alkohol är en riskförstärkare och det är märkligt att det får säljas på krogar etc. Får hoppas påskresenärer inte drar runt smittan, Orust tycks vara fullt med partyprissar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yrfhar:

Det har du rätt i. Bara solen går upp imorgon (vilket vetenskapligt är helt fel att säga), magen slipper vara tom, man har husrum och Netflix så funkar det. Men vet inte hur denna Corona-hosta fungerar men i vanliga fall är det inte kul att hosta sönder sina revben och rygg så hoppas du slipper detta. Bjuder på en uppfriskande sommarhälsning i form av en bild!

https://i.ibb.co/WHd0bMJ/21-juli-2013.jpg

Usch vilken tondöv bild om jag tolkar rätt att den var riktad mot någon som drabbats av COVID-19?

Jag menar med konstruktiv kritik när jag säger detta: upphör genast med att leva som om ingenting har hänt i världen. Om en månad kanske någon i den där bilden inte finns kvar i detta universum längre.

Denna sommar KAN bli den dödligaste i Sveriges moderna historia om majoriteten av befolkningen (som finns främst i södra Sverige?) lever som om ingenting har hänt för ett par månader sedan.

Tänk alla barn som kommer att bli utan föräldrar denna sommar. Tänk alla barn som inte kommer ha någon farmor, farfar, mormor eller morfar att ringa till längre för de var där och oaktsamt smittade dem.

Tragiskt att kortsiktigt tänkande i sig har blivit en global pandemi. Få människor verkar vilja offra ett år av sina liv för att på så vis låta andra och sig själva få leva flera dussintals år till.

Men men, sommarledighet verkar vara viktigare än människoliv i just Sverige. Jag är oerhört tacksam att jag inte bor i Dödliga Södra Sverige. Troligen bara en tidsfråga innan Norrland också blir lika drabbat som Stockholm.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Den svenska taktiken är numera en världsnyhet och CNN har en artikel inkl film om just Sverige

Sweden challenges Trump -- and scientific mainstream -- by refusing to lock down

https://edition.cnn.com/2020/04/10/europe/sweden-lockdown-tur...

Påsken blir nog helt avgörande om vi lyckas.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Satir eller på riktigt? Det är ju svårt att veta (med tanke vilka vansinniga rubriker som ibland faktiskt finns) . Men jag gissar på satir, då AB eller Expressen knappast skulle våga göra reklam på ett så uppenbart kriminellt sätt.

Den här kanske är bakom betalvägg så jag postar bara ingressen:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/kanns-som-att-vi-var-pa-cor...

Samma kväll som tusentals svenskar trängs i Friends arena för att titta på Melodifestivalen, samlas 100 personer i en villa för att fira en nybliven 60-åring.
Det finns ingen allmän smittspridning i Sverige, enligt Folkhälsomyndigheten.
Ändå blir runt 70 festdeltagare sjuka. Den 47-åriga värden är en av två som hamnar i respirator.

Det tycks inte krävas mycket för att smitta många, och speciellt i en början kan en enstaka fest eller resa ge upphov till relativt stor senare spridning. Från denna fest åkte flera vad det verkar direkt utomlands, trots att det var uppenbart att smittan var vida spridd och resor en riskfaktor. Nästan ingen på festen var över 60 år och alla var därmed i den stora riskgruppen potentiella spridare.

Infogar denna länk delvis för att visa att det är lätt att peka ut "dom där obildade i förorten", men här tycks det handla om välbeställda och välutbildade som smittas och sprider smitta.

Det tycks f.ö som att alkohol är en riskförstärkare och det är märkligt att det får säljas på krogar etc. Får hoppas påskresenärer inte drar runt smittan, Orust tycks vara fullt med partyprissar.

Man kan läsa DN gratis fram tills första maj: https://www.dn.se/gratis

Permalänk
Avstängd
Skrivet av plunn:

Den svenska taktiken är numera en världsnyhet och CNN har en artikel inkl film om just Sverige

Sweden challenges Trump -- and scientific mainstream -- by refusing to lock down

https://edition.cnn.com/2020/04/10/europe/sweden-lockdown-tur...

Påsken blir nog helt avgörande om vi lyckas.

Haha, ja jag såg det. Till och med The Daily Show tog upp det. Haha, rätt lustigt. Btw, låt dig inte luras av rubriken: finns ingen avsikt från Sveriges sida att "utmana resten av världen". Det är bara den långsiktiga strategi Sveriges regering har valt att följa. Sedan huruvida detta beror på på grund av bristande resurser och övervägande runt ekonomi vs antalet döda är en annan femma att diskutera.

Vi måste dock vänta tills det hela är över. För det är inte bara virusutbrottet i sig som kommer att skörda offer utan också följdeffekterna av ekonomin. I samma The Daily Show sades även att 16 miljoner amerikaner är arbetslösa just nu. Blir en obehaglig dödssiffra att titta på senare där som följd av de ekonomiska effekterna att stänga ner mer eller mindre allt i ett land.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Det var min första tanke med. Jag sökte då efter artiklarna och kunde inga hitta. Är det att @Nils45 hittat artiklarna får h*n mer än gärna länka rill dem. Är det påhittade uppgifter så krävs en förklaring. Isf är det ju smutskastning.

Skall man tolka kalenderåret efter respektive tidning som att det är på detta vis vi förväntas att minnas tillbaka medias rapportering kring händelsen?

Jag förtydligar inlägget ovan om min fråga ej var uppenbar för alla. Jag passar även på att fråga dig om du fortfarande tycker att inlägget är underbart om du får reda på att tidningsartiklarna är påhittade?

De har massa click-bait bakom betalväg och byter rubriker snabbare än jag byter websidor, när jag gick in nu t.ex.:
Click-bait rubriken på första sidan ”Enkla vardagstips som kan skydda dig mot corona!”
https://www.aftonbladet.se/halsa/a/OpAPwA/enkla-tipsen-sa-sta...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

De har massa click-bait bakom betalväg och byter rubriker snabbare än jag byter websidor, när jag gick in nu t.ex.:
Click-bait rubriken på första sidan ”Enkla vardagstips som kan skydda dig mot corona!”
https://www.aftonbladet.se/halsa/a/OpAPwA/enkla-tipsen-sa-sta...

Den du länkade var det närmsta jag hittade med. Kan ha varit så att den bytt namn. Vi får se om h"n svarar.

Min poäng är dock densamma: att svensk media som jag ser det i större utsträckning tycks peka till experter i vanliga fall. Betydligt större andel av inläggen i denna tråd är farliga råd även om mycket rensats.

Permalänk
Medlem

Jag tror mycket på kulturskillnaders roll i spridningen till äldre.

- Generationsboende. Vanligt i Sydeuropa. I Sverige puttar vi in våra äldre i lägenheter eller på boenden beroende på hur friska de är. I Sydeuropa är det fortfarande rätt vanligt att hela storfamiljen, tre-fyra generationer, bor under samma tak och man hjälps åt att ta hand om de äldre och de yngsta. Det är säkert väldigt mycket bättre och socialt tryggare än den svenska modellen (skulle själv inte alls ha något emot att leva så!) om det inte är global smittspridning på gång av en sjukdom som drabbar de äldsta hårdast.
Att isolera våra äldre från resten av familjen i Sverige är inte alls lika svårt, det är bara att låta bli att hälsa på fysiskt. Här tror jag den största skillnaden ligger i att vi klarat oss bra utan att stänga ned samhället och begränsa sammankomster till 2 personer. De man drabbar med de begränsningarna är ändå inte riskgrupperna, däremot finns en poäng i att man begränsar smittspridningen bland de yrkesföra som annars tar hem smittan till sina äldre i hemmet.

- USA. Svårt för mig att sätta fingret på då jag aldrig besökt eller bott i landet. Att Trumpen baktalar Sverige är inte konstigt. De stora delar av USA som helt saknar skyddsnät och i princip vägrats arbeta p g a restriktionerna lider enormt. Samtidigt är det egentligen "bara" turism och hotell/ restaurang branschen som lider ordentligt i Sverige, medan amerikaner i mängder sitter i husarrest utan att det "går bättre" med smittspridningen. Han måste försvara sin linje med att försöka intala väljarna att Sverige är de som gör fel som inte kör samhället fullständigt i botten. Sen tillhör väl var och varannan vuxen amerikan en "riskgrupp" med diverse välfärdssjukdomar med betydligt större behov av IV och betydligt sämre prognoser vid smitta?
Den personal som kommer i kontakt med smittade är från sjuksköterska och under lågt betalda, kanske saknar sociala förmåner och lätt kan tvingas arbeta om de är hängiga.

- Befolkningstäthet. Vi är mer utspridda i Sverige. Det har fått bäst fäste i trånga Stockholm med tunnelbana osv vad det verkar, kanske ingen slump?

- Kalla svenskar. Vi är hyffsat osociala, jobbar och umgås med familjen. Inte särskilt spontana och går inte mycket i kyrkan. Vi har en kultur av att ha en mycket större radie till främlingar än i andra länder. Det är enklare för oss att praktisera social distansering utan att det påverkar våra liv egentligen särskilt mycket.

Jag tror att om man hade kunnat smittspåra från början så hade man sett att Hemtjänsten och personal på äldreboende står för den absolut största smittspridningen i Sverige. De springer in och ut mellan patienter med dålig utrustning och hög stress. Et äldreboende är inte utrustat och planlagt som en IVA, och en privat lägenhet är det definitivt inte heller. Dessutom är man nästan garanterat i riskgruppen om man har Hemtjänst eller bor på äldreboende. Därför tror jag inte heller att en nedstängning med karantän har någon positiv effekt på smittspridningen, Hemtjänsten och äldreboendena fortsätter ju som vanligt.

Jag tror också att den ekonomiska krisen som följer kommer att döda långt många gånger fler än själva Covid-utbrottet. I efterhand tror jag man kommer att se att en del länder har betett sig väldigt oansvarigt och panikartat istället för att lugna ned sin befolkning och vidta relevant åtgärder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Man kan läsa DN gratis fram tills första maj: https://www.dn.se/gratis

Det kostar dig tydligen dina personuppgifter. Min personliga åsikt är att cost-benefit-analysen säger att det inte är värt priset.

Permalänk
Medlem

I detta läge som vi befinner oss i nu så vet vi ju att folk dör och kommer fortsätta dö av Covid-19. Det som jag tycker är intressant att börja skifta fokus mot är att försöka få ett humm om hur resten av året blir och hur resten av världen ska "öppna upp", hur har de egentligen tänkt sig att göra för att undvika att länderna blir drabbade igen?

Johan Giesecke på radion igår sa att han ville se skolorna öppnas upp så de sista årskullarna får gå klart skolan och att detta troligtvis kommer vara avslutat vid midsommar, men att en andra runda av corona kommer komma till hösten. Hur ska vi tackla den? Kommer samhället gå på tomgång till dess eller kör vi igång igen vid midsommar för att sedan göra om samma resa i höst igen?

Vad tror ni?

Permalänk
Avstängd

@Def_Dog: Den här svåra ekvationen sysselsätter hela världens epidemologer.

Österrike samt Danmark har ju redan konkreta planer på att öppna upp stegvist.

Tegnell har i flera intervjuer menat på att det blir små steg och här är då provtagningen viktig som man fick ett första resultat av igår, nästa vecka gör man en till och då kan man mer säkert se hur stor andel av befolkningen som haft Covid-19 (Stockholm).

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det kostar dig tydligen dina personuppgifter. Min personliga åsikt är att cost-benefit-analysen säger att det inte är värt priset.

Du kan kanske ange en pseudonym och ett anonymt e-postkonto?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Många inlägg:

Skrivet av lhugo:

Det var min första tanke med. Jag sökte då efter artiklarna och kunde inga hitta. Är det att @Nils45 hittat artiklarna får h*n mer än gärna länka rill dem. Är det påhittade uppgifter så krävs en förklaring. Isf är det ju smutskastning.

Skall man tolka kalenderåret efter respektive tidning som att det är på detta vis vi förväntas att minnas tillbaka medias rapportering kring händelsen?

Jag förtydligar inlägget ovan om min fråga ej var uppenbar för alla. Jag passar även på att fråga dig om du fortfarande tycker att inlägget är underbart om du får reda på att tidningsartiklarna är påhittade?

Skrivet av Pirum:

Satir eller på riktigt? Det är ju svårt att veta (med tanke vilka vansinniga rubriker som ibland faktiskt finns) . Men jag gissar på satir, då AB eller Expressen knappast skulle våga göra reklam på ett så uppenbart kriminellt sätt.

Den här kanske är bakom betalvägg så jag postar bara ingressen:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/kanns-som-att-vi-var-pa-cor...

Samma kväll som tusentals svenskar trängs i Friends arena för att titta på Melodifestivalen, samlas 100 personer i en villa för att fira en nybliven 60-åring.
Det finns ingen allmän smittspridning i Sverige, enligt Folkhälsomyndigheten.
Ändå blir runt 70 festdeltagare sjuka. Den 47-åriga värden är en av två som hamnar i respirator.

Det tycks inte krävas mycket för att smitta många, och speciellt i en början kan en enstaka fest eller resa ge upphov till relativt stor senare spridning. Från denna fest åkte flera vad det verkar direkt utomlands, trots att det var uppenbart att smittan var vida spridd och resor en riskfaktor. Nästan ingen på festen var över 60 år och alla var därmed i den stora riskgruppen potentiella spridare.

Infogar denna länk delvis för att visa att det är lätt att peka ut "dom där obildade i förorten", men här tycks det handla om välbeställda och välutbildade som smittas och sprider smitta.

Det tycks f.ö som att alkohol är en riskförstärkare och det är märkligt att det får säljas på krogar etc. Får hoppas påskresenärer inte drar runt smittan, Orust tycks vara fullt med partyprissar.

Skrivet av Mindfighter:

De har massa click-bait bakom betalväg och byter rubriker snabbare än jag byter websidor, när jag gick in nu t.ex.:
Click-bait rubriken på första sidan ”Enkla vardagstips som kan skydda dig mot corona!”
https://www.aftonbladet.se/halsa/a/OpAPwA/enkla-tipsen-sa-sta...

Skrivet av lhugo:

Den du länkade var det närmsta jag hittade med. Kan ha varit så att den bytt namn. Vi får se om h"n svarar.

Min poäng är dock densamma: att svensk media som jag ser det i större utsträckning tycks peka till experter i vanliga fall. Betydligt större andel av inläggen i denna tråd är farliga råd även om mycket rensats.

Dold text

Jag inser att det finns fake news. Men, det var mer i tradition med https://www.adlibris.com/se/bok/lop-dekonstruerade-lopsedlar-... och http://karlskronabloggen.se/2020/03/25/humor-i-coronatider/ (med en dold bild för de som är känsliga):

Dold text

Man kan ha skitroligt trots coronaeländet.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Fast jag tycker det är det som är just det fina med just de diagrammen, de är enkla att greppa, uppåtgående rät linje dåligt, ju mer uppåt, desto sämre. Horisontell linje bra, nedåtgående bättre och dom visar trenden tydligt. Alla former av böjningar mot nedåtgående linje inger hopp!

Personligen tycker jag jämförelser mellan länder är rätt meningslösa, vi är alla (länder) på väg mot flockimmuniteten på ett eller annat sätt (även om vissa personer verkar leva i illusionen att just deras land ska kunna bli av med viruset).

Sydkorea, Japan och ett par länder till kan nog lyckas att hålla nere antalet tills ett vaccin finns att tillgå.
Vilket kan stoppa allt resande i världen i över ett år, Sverige kommer definitivt att vara svartlistade i de flesta länderna på jorden.
Vem som hade rätt vet vi kanske först om ett par år.
Jag tror kritiken mot FHM och andra myndigheter kommer att vara extrem, känns inte som de har haft ett enda rätt och allt känns halvdant och skriker inkompetens.

Permalänk
Medlem

@sAAb: absolut. Galghumor är väldigt vanligt bland både soldater i skarpa situationer, och även historiskt. Jag menar, Jonathan Swift skrev ju den satiriska essän/artikeln Ett anspråkslöst förslag för hur fattiga irländare skulle undvika svält: sälj barnen som matvaror till rika engelsmän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Matematikprofessor i SVT som reder ut hur siffrorna ska tolkas och inte:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/matematikprofessorn-grafen...

Ja, han förklara bra tycker jag, även om han inte har möjlighet att gå in på detaljer. Han har också gjort en video där han förklara lite mer.

Skrivet av dblade:

På här punkten håller jag helt klart med. Jag trodde nog de hade gjort det.
Om man däremot tittar på Antal-döda-grafen så ser man ju ett tydligt mönster. De länder med många invånare får en brantare lutning än de med ett lågt invånarantal. Antal är logaritmisk..

Det är svårt att se tycker jag, men i de fall det verkligen är skillnad på lutningen så speglar det nog verklig skillnad i utvecklingstakt. Eftersom det är små siffror i början kan kurvorna bli lite "brusiga", så det är bättre om man tittar när det kommit till lite fall. Liten skillnad i början kan ju göra stor skillnad senare.

I den enklaste modellen av exponenitell tillväxt har vi

n(t) = n0 exp(t/T)

där n är antal smittade vid tid t, n0 är antal smittade då vi börjar ("dag 0"), och T är ökningstakten som är relaterad till dubbleringstiden D som T = D/ln 2.

Om vi då plottar n mot t i ett diagram som är logaritmiskt på n-axeln så får vi

ln(n) = ln(n0) + t/T,

dvs det blir en rät linje som börjar på ln(n0) vid t = 0 och fortsätter linjärt i t med lutningen 1/T.

Ett illustrativt diagram som @Hurtigbullen gillar att följa får man om man listar antal nya fall mot totala antal fall, dvs derivatan av antalet mot antalet. Eftersom dn(t)/dt = (n0/T) exp(t/T) = n(t) / T och om man plottar mot n(t) får man i det förenklade fallet av ren exponentiell tillväxt en rät linje där lutningen är ökningstakten 1/T. Man ser då enklare trendbrott, hur utvecklingen ändrar sig när öktningstakten ändrar sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Jag tror kritiken mot FHM och andra myndigheter kommer att vara extrem, känns inte som de har haft ett enda rätt och allt känns halvdant och skriker inkompetens.

Det sista påståendet kräver nog en förklaring och underbyggda fakta varför du ser det så?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Sydkorea, Japan och ett par länder till kan nog lyckas att hålla nere antalet tills ett vaccin finns att tillgå.
Vilket kan stoppa allt resande i världen i över ett år, Sverige kommer definitivt att vara svartlistade i de flesta länderna på jorden.

Tvärtom, om Sverige vekrligen uppnår flockimmunitet kommer svenskar vara några av få i världen som inte kommer sprida covid-19

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Sydkorea, Japan och ett par länder till kan nog lyckas att hålla nere antalet tills ett vaccin finns att tillgå.
Vilket kan stoppa allt resande i världen i över ett år, Sverige kommer definitivt att vara svartlistade i de flesta länderna på jorden.
Vem som hade rätt vet vi kanske först om ett par år.
Jag tror kritiken mot FHM och andra myndigheter kommer att vara extrem, känns inte som de har haft ett enda rätt och allt känns halvdant och skriker inkompetens.

Jag tror du ska ta dig en titt på Japan igen, dom ser nu ut att ha okontrollerad spridning även där. Fallen har mer än fördubblats med runt 3000 nya fall senaste veckan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addek83:

Matematikprofessor i SVT som reder ut hur siffrorna ska tolkas och inte:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/matematikprofessorn-grafen...

Förstår inte varför man inte ska mäta per miljon invånare?

Är han rädd för att bli av med jobbet om han säger något som inte uppskattas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Förstår inte varför man inte ska mäta per miljon invånare?

Är han rädd för att bli av med jobbet om han säger något som inte uppskattas?

För att det i början troligen startar med ett fåtal personer? Ska man räkna per miljon så måste man också ha en startpunkt som är per miljon. Problemet då är att det är svårt att hitta någon vettig startpunkt för länder som inte hunnit speciellt långt i spridningen. Det blir helt enkelt väldigt korta serier än så länge. I alla fall tänker jag så. Båda sätten att räkna är klart intressanta.

Jag tror inte han är rädd för att bli av med jobbet...däremot är det alltid intressant när den typen av saker tas upp i forum som detta. Vad man gör då är i praktiken att försöka misstänkliggöra personen och/eller motivationen bakom det urval man gör för att slippa argumentera mot det personen säger. Är ett smått ohederligt retoriskt knep som tyvärr är väldigt vanligt inom exempelvis politiken.

Vad har du själv för argument mot att räkna faktisk antal döda jämfört med att räkna döda/miljon invånare?