Fick väja för bil, körde i mitträcket. Vad kan jag förvänta mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Vid en polisanmälan skulle nog ni båda åka dit så att säga. Båda för vårdslöshet. Bilen som körde ut såg sig inte för, och du höll inte avstånd (även om det var omöjligt i detta fallet).
Har varit med om en liknande situation, en bil körde ut från en utfart mitt framför mig så jag väjde och krockade med en parkerad bil. Jag åkte på böter och likaså den som inte såg sig för.

Varför skulle TS åka dit för att inte hålla avståndet? Man ska hålla sådant avstånd till bilen framför att man hinner stanna om denne stannar, men det gäller ju inte bilar som ligger i filen bredvid. Det är helt klart bilisten som byter fil som är vållande, han har ansvaret att försäkra sig om att det är klart att byta fil.

Permalänk
Medlem

Så vem körde den andra bilen ? Var det ägaren till bilen eller var det ägarens barn,föräldrar, bror, kompis ? Motparten i detta verkar ju inte ha några skrupler så ytterst tveksam att han skulle bekänna något. Tror inte heller att polis eller någon skulle begära ut triangulering på vart påstådda motparts telefon är vid tidpunkten.

Så även fast du gjort det du kan rätt, så kommer nog den andra personen undan med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Finns det någon anledning att du inte skrev ut hur det slutade?

Inte annat än att jag skrev något annat än jag tänkte...
Det slutade med att de bedömde det som singelolycka och jag fick pröjsa självrisk

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Vid en polisanmälan skulle nog ni båda åka dit så att säga. Båda för vårdslöshet. Bilen som körde ut såg sig inte för, och du höll inte avstånd (även om det var omöjligt i detta fallet).
Har varit med om en liknande situation, en bil körde ut från en utfart mitt framför mig så jag väjde och krockade med en parkerad bil. Jag åkte på böter och likaså den som inte såg sig för.

Går man på TS utsagor så är det bilen som åkte ut framför TS som åker dit på det. Blir det något annat så skulle jag överklaga och hävda till paragrafen

Vändning, backning, körfältsbyte m.m.
43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter.
Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Eller så blir TS polisanmäld om han ringde när han körde du vet, det är allvarligaste trafikbrottet man kan göra.

Var det inte hans bror som satt i passagerarsätet som ringde??

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Tror de flesta är överens om att det är den andres bilförarens fel. Det svåra är väl att binda den andra personen till platsen. Hade det varit en vanligt ärlig/hederlig person så skulle dom ha bytt uppgifter på första bästa parkeringplats/rastplats etc.

Permalänk
Avstängd

Trodde det var universal regel att det är race som gäller om någon försöker köra om? Kanske bara är jag.
Gillar btw hur han tydligen enligt din eget utsago lyckades köra om dig i höger fil, med en lägre hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Var det inte hans bror som satt i passagerarsätet som ringde??

Historien lär ändra sig innan rättegång.. men nopp

Citat:

Min bror kollar hans reg nr på biluppgifter där vi fick fram ägare och nr. Jag ringer till honom och så här går samtalet:

Jag: Hej det är jag i Volvo bakom dig, vill du stanna så vi kan byta försäkringsuppgifter.
Han: nej , jag gjorde inget fel, jag blinkade jue.
Jag: du kan inte börja blinka medan du kör ut, du måste väl kolla också,(med irriterad röst), men stanna så vi kan lösa detta.
Han: nej.
Jag : alltså jag kommer ringa till polisen och anmäla dig
Han: ja gör det och lägger på.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Gillar btw hur han tydligen enligt din eget utsago lyckades köra om dig i höger fil, med en lägre hastighet.

TS har aldrig hävdat att han blev omkörd i höger fil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Vid en polisanmälan skulle nog ni båda åka dit så att säga. Båda för vårdslöshet. Bilen som körde ut såg sig inte för, och du höll inte avstånd (även om det var omöjligt i detta fallet).
Har varit med om en liknande situation, en bil körde ut från en utfart mitt framför mig så jag väjde och krockade med en parkerad bil. Jag åkte på böter och likaså den som inte såg sig för.

Finns inget i TS beskrivning av händelsen som påvisar att han varit vårdslös. Däremot har föraren som bytte fil utan att se sig för uppvisat vårdslöshet. Därför finns det heller inget som säger att TS skulle få någon böter. Sedan är det troligtvis inte så att den andre föraren heller kommer att få någon böter då bevisen för hela händelsen är ganska svaga.

Får man böter är det inte tagit ur luften, utan det ska specificeras vad man fälls för. Jag vet inte vad det var i just din olycka, men det absolut vanligaste i en händelse som din är att man hållit för hög hastighet för situationen.

Utgången av detta kan vi dock bara gissa på än så länge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jawik:

Finns inget i TS beskrivning av händelsen som påvisar att han varit vårdslös. Däremot har föraren som bytte fil utan att se sig för uppvisat vårdslöshet. Därför finns det heller inget som säger att TS skulle få någon böter. Sedan är det troligtvis inte så att den andre föraren heller kommer att få någon böter då bevisen för hela händelsen är ganska svaga.

Får man böter är det inte tagit ur luften, utan det ska specificeras vad man fälls för. Jag vet inte vad det var i just din olycka, men det absolut vanligaste i en händelse som din är att man hållit för hög hastighet för situationen.

Utgången av detta kan vi dock bara gissa på än så länge.

Polisen skulle nog efter ett halvt decennium när ärendet kommit fram i kön lägga ner det i brist på bevis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Croww_:

Så vem körde den andra bilen ? Var det ägaren till bilen eller var det ägarens barn,föräldrar, bror, kompis ? Motparten i detta verkar ju inte ha några skrupler så ytterst tveksam att han skulle bekänna något. Tror inte heller att polis eller någon skulle begära ut triangulering på vart påstådda motparts telefon är vid tidpunkten.

Så även fast du gjort det du kan rätt, så kommer nog den andra personen undan med det.

@Croww Det var föraren då han svarade med namnet som var registrerad på bilen..

Till vissa som bara skriver var vänlig läs, allting är förklarat i tråden ist för att skriva massa skräp hela tiden. Sedan blir jag rädd av er när en del av er säger att jag skulle hållit avståndet hur fan ska man hålla avståndet när man ska köra om en bil och denne plötsligt börja svänga på mitt fil i lägre hastighet utan förvarning eller något. Det finns regler.

Ang några som oroar er för att jag pratade i mobil, om ni inte vet det så finns det handsfree. När jag ringde till 144 14 då hade jag redan stannat för att ta bilder och när polisen ringde igen tillbaks för att bekräfta allt då körde jag bil o pratade genom handsfree men ingenting hördes så fick stanna på en plats. Poliskvinnan som i övrigt var jättetrevlig väntade nästan 5 min på att jag skulle hitta ett ställe att stanna på.

Sen jag startade tråden mest för att få lite hjälp och se om någon av er varit i liknande situationer och hur det gick? Det spelar ingen roll om 100 av er säger att jag ar inte gjort ett fel eller att jag är skyldig, det är försäkringsbolagen o polisen som har sista ordet.

fel
Permalänk
Medlem

I och med att ni inte utbytte uppgifter, och motpart inte tagit på sig något. Så du kan du förvänta dig att få betala självrisken själv beroende på vilket försäkringsbolag och försäkringstillägg du har.

Ifall jag fattat det rätt så kör du i tvåfillig väg, Har en bil framför dig, kommer ikapp bilar i höger körfält. Den bakre bilen i det högra körfältet vill köra om bilen framför sig. Han låter den första bilen passera för att sedan göra sin omkörning. Missar att du finns i vänstra körfältet, när han upptäcker dig, girar han tillbaka till sitt körfält, och ger dig fingret. Medans du samtidigt bromsar och girar ät vänster och träffar mitträcket ? Efter mitträckträffen fortsätter du köra, lägger dig bakom bilen och din bror hittar åt honom på bilregistret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det är inte självklart att din kamera hade "sett" vad föraren framför dig såg, dennes bil är med stor sannolikhet i vägen. Personen kan ha bromsat för något som du inte uppfattade. Jag säger inte att det är så men den möjligheten finns.

Du höll ett avstånd som gjorde att du kunde bromsa utan att köra in i bilen framför dig vilket tyvärr inte personen i bilen bakom dig gjorde. Du har gjort rätt, den i bilen bakom har inte gjort det.

Oavsett om du anser att bilisten framför dig har agerat felaktigt eller inte så är det en sak för polis och rättsvårdande myndigheter att hantera. Eventuella personliga hämnduppdrag tyder enbart på bristande intelligens eller svåra komplex.

Så din slutsats i din avslutande mening är ett felslut.

[EDIT]: Observera att jag inte säger att dina känslor är fel, det är bara dina fortsatta tankar på eventuell hämnd som är snedvridna. Sedan visade du ju ett visst mått av återhållsamhet ändå då det bara stannade vid tankar, det är bra.

Jag läser dina texter endast för finna att du egenfabricerat ett scenario av vad som hänt enligt dig och vad som passar in för dina tankar att skriva utan att ha det minsta insikt i och sedan börjar raljera med rätt grova personangrepp som bonus.
Kanske något en moderator borde kontrollera upp eller skall vi ringa till Polisen som man enligt dig alltid måste göra?
Du har inte ens frågat efter kompletterande uppgifter om vad som hänt utan bara kört på.
Det uppvisar ju inte direkt något tecken som skulle tyda på att din intelligens ligger på en högre nivå än min. Den visar dock på att dina moraliska värderingar inte är värst hög eller defensivt skulle behöva justeras i rätt riktning.

Det är ju inte konstigt att även biltillverkare idag börjat installera dashcams som tillval i dagens bilar då de vet att de det är så många som inte vill göra rätt för sina felor.
Även det svenska rättsväsendet har insett att dessa kan vara till nytta och tillåter dem då polisens uppklaringsprocent är så dålig, mycket tack vare att det krävs så extraordinärt med bevis i en domstol för att dömas idag, troligen på grund av att man inte längre kan lita på någon.

Permalänk
Medlem

Har du dashcam? Om inte, köp det så slipper du denna skiten i framtiden.
Sen kan det ju hjälpa att våga köra ikapp smitaren om du inte vill betala för hans beteende.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Har du dashcam? Om inte, köp det så slipper du denna skiten i framtiden.
Sen kan det ju hjälpa att våga köra ikapp smitaren om du inte vill betala för hans beteende.

Rekommenderar också en dashcam. Skaffade själv en för några år sedan, just för situationer som denna, för att kunna ha bevis.
Fattar inte hur folk kan ha körkort ibland, för de kör ju som ärthjärnor. Finns tyvärr inte mycket till logik, moral eller välvilja i trafiken idag.

Även om man kan ha delade meningar om vems felet var, så är det olagligt att smita från en trafikolycka.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

@Croww Det var föraren då han svarade med namnet som var registrerad på bilen..

Till vissa som bara skriver var vänlig läs, allting är förklarat i tråden ist för att skriva massa skräp hela tiden. Sedan blir jag rädd av er när en del av er säger att jag skulle hållit avståndet hur fan ska man hålla avståndet när man ska köra om en bil och denne plötsligt börja svänga på mitt fil i lägre hastighet utan förvarning eller något. Det finns regler.

Ang några som oroar er för att jag pratade i mobil, om ni inte vet det så finns det handsfree. När jag ringde till 144 14 då hade jag redan stannat för att ta bilder och när polisen ringde igen tillbaks för att bekräfta allt då körde jag bil o pratade genom handsfree men ingenting hördes så fick stanna på en plats. Poliskvinnan som i övrigt var jättetrevlig väntade nästan 5 min på att jag skulle hitta ett ställe att stanna på.

Sen jag startade tråden mest för att få lite hjälp och se om någon av er varit i liknande situationer och hur det gick? Det spelar ingen roll om 100 av er säger att jag ar inte gjort ett fel eller att jag är skyldig, det är försäkringsbolagen o polisen som har sista ordet.

Bra sammanfattat.
Tyvärr vet vi nog vart detta kommer sluta även om det inte är rätt.

Man får lära sig till nästa gång och helt enkelt köpa en Dashcam som första åtgärd då det är svårt att undvika bilkörning.
Då jag kör ca 5500mil personbilsmil per år och har gjort sedan 2005 i tjänsten så har man ju sätt en hel del på vägarna.
Att det sker så pass lite olyckor beror till stor del på att många förare som missar, är ouppmärksamma, olämpliga, påverkade, road rage m.m inte skapar fler olyckor än vad de gör beror på folk med uppmärksamhet runt omkring dem.
De flyttar på sig, bromsar etc för att undvika deras bilkörning och olyckor.
Det blir ju då extra tråkigt för dig att du antagligen kommer att få betala för en sådan person som sedan när denna ställs frågan troligen inte kommer vara direkt sugen på att erkänna detta.

Tyvärr finns det ju tydligen några här som anser att det egentligen inte är ett problem så man antar att dessa är något av ovan nämnda kategorier i trafiken, om de ens besitter körkort vilket känns olustigt.

Permalänk
Inaktiv

Tack TS för påminnelsen att installera en dashcam. Beklagar det som hänt dig. Det kommer bli svårt att bevisa något utan ögonvittnen (som inte var med i bilen) eller videobevis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Jag har plockat upp den vanan att alltid förvänta mig att bilen i andra filen kan svänga ut när som helst. Det är inte lika nödvändigt i Sverige men det hjälper alltid att vara beredd.

Inte trådskaparens fel det som hänt. Men bra att poängtera det här. Ibland kan man räkna ut vad bilisten framför tänker göra bara man är lite extra uppmärksam. Säg att den närmar sig en bil framför i sitt högerfält, tänker inte så många sekunder på det och slår på blinkers och byter fil i tron att det inte var någon bil bakom.

Kört en del i Stockholmstrafiken och varit med om liknande situationer ett par gånger. Har som vana att flytta foten till bromsen om jag känner mig minsta osäker.

Tyvärr är det som vilda västern här och det sker nästan dagligen märkliga och förhastade beslut från medtrafikanter då köerna ringlar långa och många stressar.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad på onödigt tjafs*

Permalänk
Medlem

Fick mejl för någon dag sen att försäkringsbolagen löst det och jag slipper betala självrisk. Skickade mejl och frågade och dom svarar att den andres försäkringsbolag betalar hela kalaset.

Har inte hört något mer av polisen men dom lägger väl av anmälan med tanke på så mycket skit dom har på gång

Permalänk
Medlem

Skönt för dig att slippa betala

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Fick mejl för någon dag sen att försäkringsbolagen löst det och jag slipper betala självrisk. Skickade mejl och frågade och dom svarar att den andres försäkringsbolag betalar hela kalaset.

Har inte hört något mer av polisen men dom lägger väl av anmälan med tanke på så mycket skit dom har på gång

Grattis!

Det spelar ingen roll i det fallet vad Polisen säger vad gäller ansvarsfrågan, det är vad försäkringsbolagen kommer överens om som gäller för självriskerna. Sen kan Polisen straffa utöver det, men det ändrar ingenting om vad FB beslutat om ansvarsfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Grattis!

Det spelar ingen roll i det fallet vad Polisen säger vad gäller ansvarsfrågan, det är vad försäkringsbolagen kommer överens om som gäller för självriskerna. Sen kan Polisen straffa utöver det, men det ändrar ingenting om vad FB beslutat om ansvarsfrågan.

Tänkte mest att jag hoppas polisen böttfäller människan nu när han förmodligen erkännt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Grattis!

Det spelar ingen roll i det fallet vad Polisen säger vad gäller ansvarsfrågan, det är vad försäkringsbolagen kommer överens om som gäller för självriskerna. Sen kan Polisen straffa utöver det, men det ändrar ingenting om vad FB beslutat om ansvarsfrågan.

Om polisen eller rättare sagt rättsväsendet som säger att det är någon annan som bär ansvar för att bara ta ett exempel av många lär inte försäkringsbolaget gå på en annan linje bara sådär.
Gör dem det skulle jag kräva en extern granskning vilket är fullt möjligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nils-Göte:

Grattis!

Det spelar ingen roll i det fallet vad Polisen säger vad gäller ansvarsfrågan, det är vad försäkringsbolagen kommer överens om som gäller för självriskerna. Sen kan Polisen straffa utöver det, men det ändrar ingenting om vad FB beslutat om ansvarsfrågan.

Har du några belägg eller källor för påståendet att det inte spelar någon roll vad Polisen säger eller trycker du bara ur dig strunt?

När jag blev påkörd bakifrån fick jag uppge till försäkringsbolaget ifall Polisen var inblandad (vilket de var). Om Polisen gör en utredning och får fram en misstänkt, varför skulle inte försäkringsbolagen agera på deras expertis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Har du några belägg eller källor för påståendet att det inte spelar någon roll vad Polisen säger eller trycker du bara ur dig strunt?

När jag blev påkörd bakifrån fick jag uppge till försäkringsbolaget ifall Polisen var inblandad (vilket de var). Om Polisen gör en utredning och får fram en misstänkt, varför skulle inte försäkringsbolagen agera på deras expertis?

Vilken kass attityd!

Du kan bli "friad" av försäkringsbolaget eller bötfälld av Polisen eller vice versa. Det har hänt att Polisen konstaterat att inget trafikbrott begåtts men att FB ändå dömer helt eller delat ansvar. Det eftersom du inte behöver ha blivit fälld i domstol eller bötfälld för att ha begått ett brott mot trafiklagarna för att FB ska bedöma att du orsakat en olycka. Precis som att inte rättsväsendet tittar på FB's bedömning när de utreder ett trafikbrott. Det är helt fristående utredningar.
Om Polisens utredning kommer fram till något annat resultat kommer inte FB att riva upp sitt eget beslut och lägga skuldbördan på TS.

FB vill alltid att Polisen är inblandad om det är personskador eller risk för personskador. Vid skadegörelse vet jag av egen erfarenhet att FB vill ha ett ärendenummer (polisanmälan) för att driva ärendet vidare. Nu spekulerar jag, men en polisanmälan eller utryckning skulle kunna vara ett bevis på att händelsen faktiskt hänt och poliser anses som bra vittnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Tänkte mest att jag hoppas polisen böttfäller människan nu när han förmodligen erkännt.

Försäkringsbolagen brukar inte basera utfallet på att någon erkänner, utan snarare utifrån händelseförloppet. Bara för att du säger att det var ditt fel, så behöver det inte varit det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nils-Göte:

Vilken kass attityd!

Du kan bli "friad" av försäkringsbolaget eller bötfälld av Polisen eller vice versa. Det har hänt att Polisen konstaterat att inget trafikbrott begåtts men att FB ändå dömer helt eller delat ansvar. Det eftersom du inte behöver ha blivit fälld i domstol eller bötfälld för att ha begått ett brott mot trafiklagarna för att FB ska bedöma att du orsakat en olycka. Precis som att inte rättsväsendet tittar på FB's bedömning när de utreder ett trafikbrott. Det är helt fristående utredningar.
Om Polisens utredning kommer fram till något annat resultat kommer inte FB att riva upp sitt eget beslut och lägga skuldbördan på TS.

FB vill alltid att Polisen är inblandad om det är personskador eller risk för personskador. Vid skadegörelse vet jag av egen erfarenhet att FB vill ha ett ärendenummer (polisanmälan) för att driva ärendet vidare. Nu spekulerar jag, men en polisanmälan eller utryckning skulle kunna vara ett bevis på att händelsen faktiskt hänt och poliser anses som bra vittnen.

Fast det du säger nu är absolut inte samma sak som du skrev i ditt första inlägg.

Givetvis KAN de ta beslut utan varandra, men det du sa var att det inte spelar någon roll vad polisen säger, vilket jag ställer mig ifrågasättande till. Varför skulle försäkringsbolag ställa frågan om polis var närvarande om de högaktningsfullt skiter i vilket?

Du säger att det har hänt, vilket det kanske har. Men du misslyckats åter igen komma med belägg och källor för ditt påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Vilken kass attityd!

Du kan bli "friad" av försäkringsbolaget eller bötfälld av Polisen eller vice versa. Det har hänt att Polisen konstaterat att inget trafikbrott begåtts men att FB ändå dömer helt eller delat ansvar. Det eftersom du inte behöver ha blivit fälld i domstol eller bötfälld för att ha begått ett brott mot trafiklagarna för att FB ska bedöma att du orsakat en olycka. Precis som att inte rättsväsendet tittar på FB's bedömning när de utreder ett trafikbrott. Det är helt fristående utredningar.
Om Polisens utredning kommer fram till något annat resultat kommer inte FB att riva upp sitt eget beslut och lägga skuldbördan på TS.

FB vill alltid att Polisen är inblandad om det är personskador eller risk för personskador. Vid skadegörelse vet jag av egen erfarenhet att FB vill ha ett ärendenummer (polisanmälan) för att driva ärendet vidare. Nu spekulerar jag, men en polisanmälan eller utryckning skulle kunna vara ett bevis på att händelsen faktiskt hänt och poliser anses som bra vittnen.

Detta var nått nytt iaf.

Men spelar ingen roll, skönt att slippa betala, samt hade hellre önskat att han fick böter eller något mer från polisen men vi kan inte få allt.