Permalänk
Medlem

Överklocka i7-9700k

Tjo!
Har aldrig överklockat innan och börjat läsa lite då jag vill överklocka min cpu, stresstestat med intel extreme tuning utility och hört att man ska ha koll på package temprature. Stresstesta en timma och den och den pendlar mellan 65 grader som lägst och 80 som högst, min fråga är väl om det är en bra idé att överklocka på denna temp samt om det är något annat jag ska kolla på osv.

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

Tjo!
Har aldrig överklockat innan och börjat läsa lite då jag vill överklocka min cpu, stresstestat med intel extreme tuning utility och hört att man ska ha koll på package temprature. Stresstesta en timma och den och den pendlar mellan 65 grader som lägst och 79 som högst, min fråga är väl om det är en bra idé att överklocka på denna temp samt om det är något annat jag ska kolla på osv.

Mvh.

Låter rätt varmt ärligt talat. Vad har du för kylning?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Låter rätt varmt ärligt talat. Vad har du för kylning?

Har en noctua nh-d15
Kanske borde köpa nytt kylsystem innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

Har en noctua nh-d15
Kanske borde köpa nytt kylsystem innan?

Låter som höga temps med den kylaren, tycker jag iallafall utan att ha kollat så mycket. Dina temperaturer bör dock vara under spelande. Eller vad gör du mest på datorn?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Låter som höga temps med den kylaren, tycker jag iallafall utan att ha kollat så mycket. Dina temperaturer bör dock vara under spelande. Eller vad gör du mest på datorn?

Jag spelar mest ja, fick hem min zowie xl2546 idag så tänkte man kan försöka göra burken lite skarpare också. Spelar nästan enbart csgo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Låter som höga temps med den kylaren, tycker jag iallafall utan att ha kollat så mycket. Dina temperaturer bör dock vara under spelande. Eller vad gör du mest på datorn?

Nu gissar jag bara vilt, kan det vara så att jag behöver byta kylpasta?

Permalänk
Medlem

Vilken max-frekvens per kärna hade du vid stresstestet? 4,6 GHz eller 4,9 GHz?
Har också en oklockad 9700k som når ca 67 grader i stresstest med en Corsair H115i, som borde vara likvärdig. Enligt tester iaf.
Dock har jag den som insug. Du kanske har varmt i lådan från början så din D15 får det lite jobbigare?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

9700k är en varm processor och throttlar först vid 100C.
Hade försökt hålla mig under 90C vid en överklockning, tänk på att stresstest är onormalt påfrestande för processorer och vid gaming kommer temperaturer att vara lägre. Du vill dock ha en stabil OC och därför vill du att den ska klara stresstest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

Vilken max-frekvens per kärna hade du vid stresstestet? 4,6 GHz eller 4,9 GHz?
Har också en oklockad 9700k som når ca 67 grader i stresstest med en Corsair H115i, som borde vara likvärdig. Enligt tester iaf.
Dock har jag den som insug. Du kanske har varmt i lådan från början så din D15 får det lite jobbigare?

"max core frequency 4.60GHz"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

9700k är en varm processor och throttlar först vid 100C.
Hade försökt hålla mig under 90C vid en överklockning, tänk på att stresstest är onormalt påfrestande för processorer och vid gaming kommer temperaturer att vara lägre. Du vill dock ha en stabil OC och därför vill du att den ska klara stresstest.

Ska jag försöka hålla mig under 90C under stresstest när jag överklockar?

Permalänk
Medlem

Fråga till
https://gyazo.com/9679a4f60a7c1a38d4f9ab98002e59f5
Vad innebär allt detta? Något jag behöver veta?

Permalänk
Medlem

Där har jag stresstestat i 10 minuter på 4.9 och toppade 93C, ska jag sänka ett snäpp?
Har gjort såhär då jag läste att det var bästa sättet stämmer det? https://gyazo.com/d955dd19c98025690c724ef71496d1d2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

Där har jag stresstestat i 10 minuter på 4.9 och toppade 93C, ska jag sänka ett snäpp?
Har gjort såhär då jag läste att det var bästa sättet stämmer det? https://gyazo.com/d955dd19c98025690c724ef71496d1d2

Vad har du för voltage? Även om din processor klarar så höga temperaturer kommer den ta stryk och kommer få sämre livslängd. Jag hade hellre legat kring 85grader. Men återigen så ger stresstestet onormalt höga temperaturer, så under spelande kommer de vara lägre och är då egentligen alltså lugnt.

Beroende på voltage tycker jag du eventuellt borde kunna ligga lägre i temp.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Vad har du för voltage? Även om din processor klarar så höga temperaturer kommer den ta stryk och kommer få sämre livslängd. Jag hade hellre legat kring 85grader. Men återigen så ger stresstestet onormalt höga temperaturer, så under spelande kommer de vara lägre och är då egentligen alltså lugnt.

Beroende på voltage tycker jag du eventuellt borde kunna ligga lägre i temp.

Har inte börjat pilla på voltage än, sänkte till 4.8 för att ligga lite säkrare. Ligger där en liten stund och höjer senare eventuellt om allt går bra här Läste att man ska höja med .025 i taget på voltage stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Vad har du för voltage? Även om din processor klarar så höga temperaturer kommer den ta stryk och kommer få sämre livslängd. Jag hade hellre legat kring 85grader. Men återigen så ger stresstestet onormalt höga temperaturer, så under spelande kommer de vara lägre och är då egentligen alltså lugnt.

Beroende på voltage tycker jag du eventuellt borde kunna ligga lägre i temp.

Står just nu "Cache voltage mode: Adaptive"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

Står just nu "Cache voltage mode: Adaptive"

Kolla på en ordentlig guide om överklockning och voltage, adaptive bör man inte köra på då den ofta höjer voltage onödigt mycket.

Ju lägre voltage desto lägre temperaturer, så målet är ju att få en stabil överklockning på så låg voltage som möjligt.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Kolla på en ordentlig guide om överklockning och voltage, adaptive bör man inte köra på då den ofta höjer voltage onödigt mycket.

Ju lägre voltage desto lägre temperaturer, så målet är ju att få en stabil överklockning på så låg voltage som möjligt.

Kan inte ändra den till static, kollat lite youtube nu men hittar inget om hur man låser upp att byta till static?
Så jag ska dra ner voltage för lägre temp? Vad är det som gör att man inte kan dra ner den väldigt lågt då? Sorry för dumma frågor kanske men tycks inte hitta någon bra video där dom förklarar "överklockning för idioter"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

Kan inte ändra den till static, kollat lite youtube nu men hittar inget om hur man låser upp att byta till static?
Så jag ska dra ner voltage för lägre temp? Vad är det som gör att man inte kan dra ner den väldigt lågt då? Sorry för dumma frågor kanske men tycks inte hitta någon bra video där dom förklarar "överklockning för idioter"

Det var inget, jag kollade på fel ställe haha. Satte Core voltage på 1.1 och då krasha datorn direkt. Någon som sa det i en video att 1.1 var safe att börja på men inte för mig tydligen, någon aning om vad jag gjorde fel?

Permalänk

Ställ den på LCC 6, Vcore på 1.25 sen ökar du multipel till den kraschar. Min D15 klarade upp till 1.3 på min 9900K innan tempen passerade 95. 95c i P95 är absolut ingen fara då det är en onormal belastning.

Kör sen även CB20 så du ser att score stämmer. Kan ju finnas vissa begränsningar på vissa mobo, bl.a på Asus Z390-F.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ställ den på LCC 6, Vcore på 1.25 sen ökar du multipel till den kraschar. Min D15 klarade upp till 1.3 på min 9900K innan tempen passerade 95. 95c i P95 är absolut ingen fara då det är en onormal belastning.

Kör sen även CB20 så du ser att score stämmer. Kan ju finnas vissa begränsningar på vissa mobo, bl.a på Asus Z390-F.

Oj du får nog använda lite mer "barnspråk" för att jag ska förstå, jag har Z390-F!

Permalänk
Inaktiv

Jag körde min 9700K @ 5.4GHz all core med en Noctua D15S och hade runt 76 grader i stress.
https://valid.x86.fr/4j622i

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Jag körde min 9700K @ 5.4GHz all core med en Noctua D15S och hade runt 76 grader i stress.
https://valid.x86.fr/4j622i

haha jag måste va sämst på detta, har 4800 nu och då är jag strax under 90 på stresstest

Permalänk
Inaktiv

Kör du riskorns metoden när du applicerar kylpasta? Vilken pasta kör du med.

Jag applicerar pastan så att jag kan dra ut den med en rak plast "spackel spade" så det är ett tunt lager pasta över hela anläggningsytan.

Då vet jag att större delen av kylaren har kontakt med cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Kör du riskorns metoden när du applicerar kylpasta? Vilken pasta kör du med.

Jag applicerar pastan så att jag kan dra ut den med en rak plast "spackel spade" så det är ett tunt lager pasta över hela anläggningsytan.

Då vet jag att större delen av kylaren har kontakt med cpu.

Jo jag frågade det innan om det kan vara anledningen till de höga graderna, inte gjort det på ett tag nu!

Permalänk
Skrivet av anon298854:

Jag körde min 9700K @ 5.4GHz all core med en Noctua D15S och hade runt 76 grader i stress.
https://valid.x86.fr/4j622i

Vad kör du för stresstest?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Viggstar:

Oj du får nog använda lite mer "barnspråk" för att jag ska förstå, jag har Z390-F!

Börja med att ta hem CB20 och testa det. Min 9900K gav runt 2200 i stock, typ häften av vad den ska ge.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Börja med att ta hem CB20 och testa det. Min 9900K gav runt 2200 i stock, typ häften av vad den ska ge.

Nu har jag gjort det, om du menade cinebench r20, körde det och fick 3384!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knotvillage:

Vad kör du för stresstest?

Aida64 och endast fpu stress ikryssat, blir varmast

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag skulle meddela här samt kolla om mina resultat är okej.
Har nu satt alla kärnor på samma värde och ligger på 4.900GHz med Core Voltage på 1.305. Stresstestet var uppe och touchade på 90C och när jag spelar pendlar tempen från runt 50 till max 70. Ska ta och pallra mig iväg nu i helgen och köpa kylpasta och se om det kan göra någon skillnad på något

Permalänk
Skrivet av anon298854:

Aida64 och endast fpu stress ikryssat, blir varmast

Hur många watt drar den?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS