Veckans fråga: Vad har ditt tangentbord för typ av brytare?

Permalänk
Medlem

Jag trodde Logitech Ultra-X skulle vara ett vanligare svar.. men det var kanske 10 år sedan de var populära.

Skönt att se att man inte var ensam kvar med dem iaf. Jag har ett svart hemma och ett silver-färgat på jobbet. Båda är förmodligen mer än 12år gamla, fungerar ypperligt fortfarande.

Permalänk
Medlem

MX Brown på Varmilo tangentbord men jag skulle vilja ha MT3 och sådana där riktigt skålformade tangenter med "gammeldags" design typ denna: (Låter dock skit om man kollar på mobilen)
https://youtu.be/P-Nixmgj08k?t=350

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Har kört med:
Mx blue
Razer green 1st gen
Razer green 2nd gen
Razer purple (opto-mechanic)
Razer yellow
Bäst var grön 2nd och lila, men gula passade bra till servern. Kan absolut inte tänka mig att gå tillbaka till något annat än taktila brytare för gaming/vardagligt användande av datorn

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Logitech G710+, fick det för 700kr när det kosta 1200kr, funkar skit bra fortfarande, bästa köpet jag gjort. Bruna MX.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Hade varit intressantare att fråga vilken färg på brytarna man har,, kanske nästa fråga?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Logitech Romer g brytare.

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk
Medlem

@Daark: Har samma och är supernöjd. Enda problemet är att typ 2 keykaps har gått sönder. Vet någon om man kan köpa nya någonstans? Helst likadana men är öppen för andra också. Det är Ctrl och Esc som har gått sönder.
Har för mig att det är ett relativt vanligt problem med detta tangentbord. Har du haft några problem?

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem

MX Brown eller Blue beroende på vad jag känner för, rör inga linjära brytare.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Inaktiv

Membran antar jag (såndäringa hybridbrytare)

Permalänk
Medlem

Aliaz switches 60gram
MX Cherry red

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Gula Gateron, väldigt trevliga i min mening

Permalänk
Skrivet av FLiBe:

@knaprisen: Jag köpte mitt på Inet för ca. 5 år sedan. Ducky G2Pro med gråa PBT-tangenter, dyesub. Cherry MX Green är helt klart den bästa brytaren!

Ah shiiiet. De verkar alla ha utgått nu. Skulle verkligen vilja prova de gröna:/

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Medlem

3 KB, 100%, 80%, 60% (standard), alla MX Brown.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

@Sjoooberg: och efter en vecka kommer du inte att villa gå tillbaka,

Visa signatur

korWWW

Permalänk

Ett Cherry DW 5100 som har LPK membran.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhonekri:

@Sjoooberg: och efter en vecka kommer du inte att villa gå tillbaka,

Haha, det är frågan! Tänkte köra på XTRFY K4 TKL RGB. Har tidigare varit tveksam till röda brytare när jag testat i butik, men som jag förstår det så kör XTRFY någon något som dämpar ljudet lite och vad jag har på recensioner på Youtube låter det hur härligt som helst!

Edit: Kollad på videos och det verkar som om att de större tangenterna (space, enter etc) är smorda på något vis och låter inte så mycket vilket är ett stort plus enligt mig då jag stör mig något enormt på mitt K70s oljud!

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Cherry mx silent (Corsair Strafe RBG) med O-ringar på.

Yo !

Hur kändes förändringen ? har funderat på att göra lika med mitt Strafe RGB, dock används det inte längre då det ersattes av Kailh MX silver Speed .

mvh
johneikor

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem

Matias Quiet Click Switches som är baserade ALPS men det hade nog spelat mindre roll, huvudsaken är att tangentbordet är uppdelat och ergonomiskt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Körde Microsofts Sidewinder X4 i många år, har kvar två st som funkar fint, men tangenterna är rätt slitna här och var på texten, tyvärr. Det var ju grymt prisvärt för sin tid för att ha de anti-ghosting och roll-over-funktioner som det hade. MS själva sa ju att de nog hade prissatt det för lågt XD

Men nu är det mekaniskt hemma efter många timmars letande på nätet.
Fnatic MiniStreak med MX Silent Red är det som gäller, ruskigt trevligt tangentbord för tusenlappen.
Jag hade provat vanliga MX Red i ett K63 innan, men det lät alldeles för mycket, även med o-ringar på några tangenter jag testade.
Skulle gärna ha ett MiniStreak på jobbet också, men det är nog svårt att motivera varför jag ska ha ett sånt som elektriker XD

Jag lyckades för övrigt få hem tyska caps för Ä och Ö gratis från Fnatic, då jag undrat om man kunde köpa dessa löst, för att slippa de horribla trippel-tecken-nordisk-tangenterna vi har överallt nu. huuu. Jag bara tryckte fel, då norska eller danska har omvänt och den var överst. Men stort tack till supporten där, alltså!

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Ett Fnatic tgb med silent red.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Jag håller med! Svarade annat som alternativ.

en fuktig mejmej jag hittade för länge sen
https://media.discordapp.net/attachments/390593477064392715/456562393577685003/9796ceb.jpg?width=433&height=650

/S

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Kailh PG1350 Low Profile Blue

Permalänk
Medlem

Holy Pandas hemma och Sakurios på kontoret, förstår inte hur man kan använda något annat?!?

Visa signatur

CPU: 8700K @ 5.0 GHz| GPU: MSI RTX 2080 ti Duke OC | MB: ASUS Prime Z370-A | RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance RGB PRO @3200MHz | Cooling: be quiet! Dark Rock Pro 4 | PSU: be quiet! Straight Power 750W | SSD: Samsung 860 1 TB | FANS: be quiet! Silent Wings 3 x3 | CASE: Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferol:

Holy Pandas hemma och Sakurios på kontoret, förstår inte hur man kan använda något annat?!?

Det är dyrt
Finns inte att få tag på lika lätt.
Alla prebuilds kommer i stort sätt med Cherry brytare
En average gamer förstår inte vad skillnaden är och tycker inte att det spelar någon roll.

Det typ.

Permalänk
Medlem

cherry mx röda, coolermaster sk630. snyggt men tämligen medioker ergonomi, har väl lärt mig skriva på det efter 6 månader iaf.

före det hade jag ett fractal design linear med dome brytare i säkert 10år. synd att fractal inte kan göra ett nytt lika bra och snyggt tangentbord med mekaniska brytare.

Permalänk
Medlem

Buckeling springs, IBM Model M

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

MX Brown på Vermilo tangentbord men jag skulle vilja ha MT3 och sådana där riktigt skålformade tangenter med "gammeldags" design typ denna: (Låter dock skit om man kollar på mobilen)
https://youtu.be/P-Nixmgj08k?t=350

MT3 är bara en profil på keycaps, inte brytare/switchar. Dom går utmärkt att sätta på ditt tangentbord. Det här släpps snart, dock utan Svenska tangenter: https://drop.com/buy/massdrop-x-matt3o-mt3-susuwatari-custom-...

En liknande och mer väletablerad profil är "SA".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Bruna Cherry MX brytare (corsair k70 mk2). Valet på mekaniska föll sig dock mer på att det är svårt att hitta tangentbord av god kvalitet med membranbrytare nuförtiden.

Köpte corsair k55 (k50?) av den anledningen! Fint någurlunda påkostat tangentbord med membran, tycker personligen det är skönare med membran nämligen.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk

Cherry blå switchar här!

Är dock sugen att byta till gröna men jag går och drar mig från att börja löda på mitt tangentbord