Veckans fråga: Vad har ditt tangentbord för typ av brytare?

Permalänk
Medlem

En av mina absoluta favoriter är Titan Brown switchar 🙂

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem

Hade MX Red ett tag och de kändes skitsköna för spel men jag kunde inte skriva ordentligt utan att få med en massa dubbelbokstäver. Mitt nya tangentbord kör "Romer G Tactile" och de känns snäppet mindre sköna när jag spelar, men jag kan forma meningar nu i alla fall:)

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Verkar som att frågan borde vara vilken typ av Cherry.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Inaktiv

Mest på mitten

Permalänk
Medlem

Razer Huntsman Opto-Mechanical - låter mest!

Permalänk

Kör Zeals egna Zealios V2 78g och smörjt dem med krytox 203 fastlödda på ett Anne Pro 2 med utbytta keycaps för en oldschool look!

Inte hitta några trevligare switches än dessa ännu, men vill pröva några få till för ett nästa bygge. Dock svårt att få tag i bara EN av varje switch för att ta hem och testa. Ofta erbjuder dem bara paket om 10 switches...

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Jag har kvar Lohitech Ultra X Flat. Har några stycken som jag växlar mellan. Smidigt för det går bokstavligen diska dem utan att de går sönder, och brytarna (Scissor switches) passar mig bättre än några mekaniska jag någonsin testat. Nu kanske det finns bättre som är låga och har typ samma känsla men inget som jag känner till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Cherry mx silent (Corsair Strafe RBG) med O-ringar på.

Permalänk
Medlem

Har aldrig gillar Razor då deras möss jag har ägt har haft kass kvalle. Men köpte mig ett Chrome Ornata tangentbord. Blev så kär i deras mecha-membran eller va det nu heter när jag provtryckte på Media Markt. Bästa tryckkänslan jag har varit med om (Min egna personliga åsikt) samt ljudnivån är acceptabel för alla runt omkring mig.
Mitt gamla med bruna mekaniska brytare åkte i skåpen och får ställa upp som reserv om nu Razor sviker mig i kvaliteten som med mössen.

Permalänk
Medlem

Cherry MX Red på mitt Corsair K63.

Permalänk
Medlem

massor, en hel del har kastats och eller supits sönder....

IBM model M , olika modeller med Buckling Spring - alla kastade efter jag moddade sönder dom full o jävlig spiller man öl över skiten o ska laga de mitt i natten...faila.kasta (tur att man inte smakat en droppe alkohol sedan 2014) . Ångrar mig som fan att jag kasta Dom hade säkert gått o laga nått av dom, samt funderar på köpa ett UNI comp med PBT tangenter en vacker dag för att uppleva BucklingSpring igen.

Acer fake alpls brytare. klicky

ALPS brytare, DEll at101w black AKA (biigfoot) modifierade brytare till Linjärt non-klicky. (har 2st)

Cherry MX brytare : Blue, Red, MXredSilentRGB, äkta bruna brytare från -91-CompawMX11800(mycket robustare och tajtare än moderna bruna och med 80grams space brytare samt allt plast är PBT. För ett jävla oväsen dock mycket värre än ett ducky med tex blåa cherrys...

Daglig anvädning hemma ATM: Hyper X alloy FPS RGB med Kailh silver Speed - OBS väldigt likt Cherry MX red aktiveras något tidigare i nedslaget, tog en tid att vänja sig helt då man knappt kan vila ett fingera på en tangent utan att den aktiverar.
- Kan lägga till infon om Kailh Silver Speed är en ny favorit bland linjära brytare! ! ! , och var inte rädda för "kvaliten" då det känns minst lika bra eller bättre än cherrys Red, har dock ej jämfört med Cherrys motsvarande Red speed eller va den Heter.

En gammal klassiker jag har kopplat till min server är ett High end Rubber Dome tangetnbord många här känner till Keytronic, Detta är dock lyx varianten keytronic ergoforce kt2001 med Variabla motstånd beroende på vilken tangent och vilket finger som är tänk att användas.

sen finns det ett 10 tal random udda som jag inte riktigt tagit reda på vad är för typer.

Jag gillar även Logitechs seriösare saxbrytare, eller laptoppar som kör med såna (ovanligt nu när allt ska va så platt o totalt noll feedback)

MUSdon då? Jodå Hemma kör jag 90% med en Trackball Logitech M570 Trådlös, på jobbet kör jag med den nyare varianten Logitech MX Ergo.. Dock gillar jag gamla 570 bättre pga storleken så ska nog köpa en till innan dom slutar säljas.

// johnnknkknk åland

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Finns det folk som bara har ett(1) tangentbord?

(och för att svara på frågan "alla"* sorters brytare)

*) Nåja 10-talet olika sorters brytare (beroende på hur man definerar "olika sorter", men det finns åtminstonne "hall-effekt", topre, optiska, buckling spring, analoga m.fl.)

(Jo, jag inser att det kanske inte är det normala: vill bara belysa att tre(3) olika alternativ kanske är något begränsat med tanke på utbudet?)

Tror nog de flesta endast har ett. Sitter på ~10st nu, sålde av några.
Kan lätt bli för många när intresset finns.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Obegripligt att Topre saknas som svarsalternativ.

Jag håller med! Svarade annat som alternativ.

en fuktig mejmej jag hittade för länge sen

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Steelseries OmniPoint Switch

Permalänk
Medlem

Hako Trues i snart ett år. Ganska tunga, att använda Cherry Reds nu känns nästan omöjligt. Räcker ju med att man tittar på tangenterna så trycks de ner.

Men några har börjat bli klickiga Kanske lite superlube hjälper..

https://input.club/the-comparative-guide-to-mechanical-switch...

Permalänk
Medlem

Just nu Kailh Box Whites... Nästa vecka kanske något annat.

Idealiskt hade jag viljat använda Buckling Springs (IBM Model M) men finns inget tangentbord med dem och NKRO. Jobbigt att spela med.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Corsair k55 har jag, vet inte vad det är. Rubberdome svarade jag iaf.

Helt ok mycket bättre än mitt förra åtminstone som var nåt gammalt.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad sorts brytare som sitter i den Logitech G910 Orion Spectrum jag skriver på nu men annars används Penclic Mk1 med DasKeyboard classic som reserv.

Permalänk
Medlem

Cherry Mx Brown för att det inte skulle störa alltför mycket...
Sen blev jag förpassad med min hörna till garaget pga platsbrist... ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

MX Brown här

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Har mekaniska men vilken sort vet/minns jag inte

Permalänk
Medlem

För en som inte har en direkt aning om tangentbords världen utan går mer efter ljudnivå pga barn. Finns det mekaniska tangentbord som är i princip ljudlösa?

Permalänk
Medlem

Kör MX Brown just nu men kommer inom kort byta till MX Red.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

@knaprisen: Jag köpte mitt på Inet för ca. 5 år sedan. Ducky G2Pro med gråa PBT-tangenter, dyesub. Cherry MX Green är helt klart den bästa brytaren!

Permalänk
Medlem

Filco tkl med Cherry MX brown, haft det i många år nu. Före sånt fanns tillgängligt i Sverige så köpte från The Keyboard Company.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Ducky One 2 Mini MX Silent

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk

Mekaniskt på alla tre jag regelbundet använder:

  • Kontoret (hemma): Cherry MX Brown med o-ringar (Ducky Shine 5)

  • Kontoret (jobbet): Romer-G Tactile (Logitech G413)

  • Vardagsrummet: Cherry MX Red (Corsair K63 Wireless)

Taktila som bruna Cherry MX är helt klart favoriten. När jag skriver är det trevligt med återkoppling med den lilla bumpen i mitten. Inte superförtjust i de linjära brytarna i vardagsrummet, men de funkar då den datorn ändå mest används för spelande.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Medlem

KeyTronic med kapacitiv avkänning av tangenttrycken.

Permalänk
Medlem

Turquoise Tealios 65g smorda med Krytox GPL 205 G0 på mitt Vortex Race3.
En helt annan värld om du jämför med traditionella 🍒
Har ett Ducky Shine 7 med bruna och ett Ducky year of the rooster 2017 med svarta som samlar damm just nu.

Permalänk
Medlem

Membran (tror jag iaf) av något slag, Microsoft SideWinder X4 Gaming (wow) har 3st ^^ ..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless