Permalänk

SA Laser finns på drop.com nu och 6 dagar framöver! Med Nordic-kit om så önskas.

Kom för mig väldigt oväntat så kommer inte kunna vara med. Hade dessutom varit roligare om den kom i KAT tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Så det var ditt bygge man såg i Polaris-tråden på Geekhack imorse

Fick du hem detta innan KBDFans beslöt att temporärt sluta leverera saker till Europa?

Yep, jag är Emir på geekhack.

Jag var nog en av de få som hade tur med PC-plåt och frakt innan de stängde ned!

Permalänk
Medlem

Ett gäng Kalih Hako Clears dök precis upp, här poserande brevid "svensson-brytaren" Gateron Brown:

https://kbdfans.com/products/hako-clear-mechanical-switches

Permalänk
Medlem

En fundering gällande keycaps.
Alla reviewers och så vitt jag sett alla entusiaster klagar på "vanliga" tangentbord.
"oh mah lord, ABS keycaps! WHY?! EVERYONE KNOWS PBT IS BETTER! OMG Logitech, wadu hek".
Ungefär så
Sedan samma personer. ÅH! GMK Släpper nytt, bara $200! KÖP KÖP KÖP.
Och det är ABS.
Någon som kan förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

En fundering gällande keycaps.
Alla reviewers och så vitt jag sett alla entusiaster klagar på "vanliga" tangentbord.
"oh mah lord, ABS keycaps! WHY?! EVERYONE KNOWS PBT IS BETTER! OMG Logitech, wadu hek".
Ungefär så
Sedan samma personer. ÅH! GMK Släpper nytt, bara $200! KÖP KÖP KÖP.
Och det är ABS.
Någon som kan förklara?

Jag har svårt att se att det är samma personer som gnäller över logitechs standard caps som går och köper GMK för 200$. Det är nog två olika grupper där den som gnäller över logitechs abs caps är en självutnämnd nörd som blir till sig av att det står gaming på tangentbordet, köpt ett cs:go tangent kit på någon gamingshop och gillar när tangentbordet får rgb damp.

Den andra sitter istället med en custombräda som hen fått tag i efter flera år av väntan, lött dit egna rgb:er och har limited edition grejer som hen varsamt smeker dagligen och troligen förvarar i en specialbyggd låda med genomskinligt lock. Sen smuttar hen på en konjak som hen i hemlighet tycker är äcklig och skakar på huvudet åt alla bönder och deras 1337#GAMiNG-tangentbord.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Jag har svårt att se att det är samma personer som gnäller över logitechs standard caps som går och köper GMK för 200$. Det är nog två olika grupper där den som gnäller över logitechs abs caps är en självutnämnd nörd som blir till sig av att det står gaming på tangentbordet, köpt ett cs:go tangent kit på någon gamingshop och gillar när tangentbordet får rgb damp.

Den andra sitter istället med en custombräda som hen fått tag i efter flera år av väntan, lött dit egna rgb:er och har limited edition grejer som hen varsamt smeker dagligen och troligen förvarar i en specialbyggd låda med genomskinligt lock. Sen smuttar hen på en konjak som hen i hemlighet tycker är äcklig och skakar på huvudet åt alla bönder och deras 1337#GAMiNG-tangentbord.

Jo det är samma personer. Youtubers. Som recenserar tangentbord och även är tangentbordsnördar.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ZyntaX:

Jo det är samma personer. Youtubers. Som recenserar tangentbord och även är tangentbordsnördar.

Det är rätt stor skillnad på GMK ABS vs random OEM-tangentbord ABS.
Dels är GMK doubleshots, och de är tjocka, och de har annan profil.

Billiga OEM ABS-tangenter är oftast laseretchade, tunna och allmänt dåliga, medans OEM PBT-dito är betydligt bättre tack vare plasten som används, även om alla andra punkter oftast är de samma.

Sen kan man ju aldrig komma ifrån att ABS blir shiny snabbare än PBT. Personligen gillar jag när det är shiny och jag gillar strukturen i PBT.

PS. Skriver detta med Cherry OG tangenter från mitten på 80-talet (samma tooling som GMK).

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det är rätt stor skillnad på GMK ABS vs random OEM-tangentbord ABS.
Dels är GMK doubleshots, och de är tjocka, och de har annan profil.

Billiga OEM ABS-tangenter är oftast laseretchade, tunna och allmänt dåliga, medans OEM PBT-dito är betydligt bättre tack vare plasten som används, även om alla andra punkter oftast är de samma.

Sen kan man ju aldrig komma ifrån att ABS blir shiny snabbare än PBT. Personligen gillar jag när det är shiny och jag gillar strukturen i PBT.

PS. Skriver detta med Cherry OG tangenter från mitten på 80-talet (samma tooling som GMK).

Håller med om det du skriver. Tycker fortfarande det är lite roligt fenomen.
Recensenterna kan ju klaga på att de borde använt tjockare material då istället för ABS vs PBT.
Exempelvis alldeles nyss en ny video av Brandon Taylor https://youtu.be/gaSobNxdAaI
Han är en av de jag syftar på gällande det här. Han påpekar i sina reviews hur viktigt det är med pbt.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

På tal om något helt annat.

Inbillar jag mig eller är Cherry MX silent reds skrapiga, tröga och allmänt dåliga i jämförelse med gateron silent reds, eller är det bara jag som fått en låda med måndagsex?

Tycker min nya bräda med cherry mx silent red är såpass kass att jag kommer löda loss alla switchar igen och byta till gateron.
Det skrapar, det är trögt när man trycker off center, caps med stabs blir ännu värre..

Haft flera brädor med gateron silent red tidigare och aldrig upplevt någon skillnad mot vanliga reds mer än att de är dämpade när man bottnar, och att de låter mindre såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

På tal om något helt annat.

Inbillar jag mig eller är Cherry MX silent reds skrapiga, tröga och allmänt dåliga i jämförelse med gateron silent reds, eller är det bara jag som fått en låda med måndagsex?

Tycker min nya bräda med cherry mx silent red är såpass kass att jag kommer löda loss alla switchar igen och byta till gateron.
Det skrapar, det är trögt när man trycker off center, caps med stabs blir ännu värre..

Haft flera brädor med gateron silent red tidigare och aldrig upplevt någon skillnad mot vanliga reds mer än att de är dämpade när man bottnar, och att de låter mindre såklart.

Jag håller med. Jag köpte både vanliga Cherry MX Silent Red med svart housing samt Cherry MX Silent Red RGB ("Cherry MX Pink").
Båda är riktigt skrapiga out of the box, men icke RGB modellen är märkbart tystare och mindre skrapig. Konstigt nog.
De blir massivt bättre med smörj. Skulle säga att det är ett absolut krav att smörja dem tom.

Jag kan bara jämföra med linjära röda non-silent Gateron som är väldigt smooth jämfört med både MX Red och defenitivt MX Silent Red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

På tal om något helt annat.

Inbillar jag mig eller är Cherry MX silent reds skrapiga, tröga och allmänt dåliga i jämförelse med gateron silent reds, eller är det bara jag som fått en låda med måndagsex?

Tycker min nya bräda med cherry mx silent red är såpass kass att jag kommer löda loss alla switchar igen och byta till gateron.
Det skrapar, det är trögt när man trycker off center, caps med stabs blir ännu värre..

Haft flera brädor med gateron silent red tidigare och aldrig upplevt någon skillnad mot vanliga reds mer än att de är dämpade när man bottnar, och att de låter mindre såklart.

Jag köpte MX Silent Black och de var nödvändiga att smörja så det är kanske svaret på din fråga delvis. Gateron smörjer ju sina brytare från fabrik, sparsamt men ändå, det kanske också är en del.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ZyntaX:

Jag håller med. Jag köpte både vanliga Cherry MX Silent Red med svart housing samt Cherry MX Silent Red RGB ("Cherry MX Pink").
Båda är riktigt skrapiga out of the box, men icke RGB modellen är märkbart tystare och mindre skrapig. Konstigt nog.
De blir massivt bättre med smörj. Skulle säga att det är ett absolut krav att smörja dem tom.

Jag kan bara jämföra med linjära röda non-silent Gateron som är väldigt smooth jämfört med både MX Red och defenitivt MX Silent Red.

Skrivet av dorf_se:

Jag köpte MX Silent Black och de var nödvändiga att smörja så det är kanske svaret på din fråga delvis. Gateron smörjer ju sina brytare från fabrik, sparsamt men ändå, det kanske också är en del.

Ja, men grejen är ju att jag inte direkt haft några problem med att det skrapar lite. Har ju haft ett antal brädor med vanliga Cherry reds utan att direkt bry mig märkvärt. Inte tillräckligt för att löda loss allt iaf.

Nu känns det nästan som jag sitter med skrapiga blacks för att motståndet är såpass mycket högre än jag är van med (har kört uteslutande blue/red/topre senaste året).

Öppna upp alla brytare för smörj är tyvärr ingenting jag orkar hålla på med längre, det var kul förr. Men nu bygger jag hellre nya brädor från scratch istället för att hålla på att kränga upp brytare. Speciellt när det finns Kailh box reds att köpa istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ja, men grejen är ju att jag inte direkt haft några problem med att det skrapar lite. Har ju haft ett antal brädor med vanliga Cherry reds utan att direkt bry mig märkvärt. Inte tillräckligt för att löda loss allt iaf.

Nu känns det nästan som jag sitter med skrapiga blacks för att motståndet är såpass mycket högre än jag är van med (har kört uteslutande blue/red/topre senaste året).

Öppna upp alla brytare för smörj är tyvärr ingenting jag orkar hålla på med längre, det var kul förr. Men nu bygger jag hellre nya brädor från scratch istället för att hålla på att kränga upp brytare. Speciellt när det finns Kailh box reds att köpa istället.

Iom att de är så dämpade så gissar jag att man hör skrap tydligare. Jag reagerade på samma sätt när jag testade mina.
Motståndet måste nästan vara gummidämpningen i botten av stammen som tar i.
Som sagt fullständiga gissningar.
Jag tror inte jag heller skulle klara att använda dem utan smörj. Så sälj dem vidare ifall du, fullt förståeligt, inte orkar/vill det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ja, men grejen är ju att jag inte direkt haft några problem med att det skrapar lite. Har ju haft ett antal brädor med vanliga Cherry reds utan att direkt bry mig märkvärt. Inte tillräckligt för att löda loss allt iaf.

Nu känns det nästan som jag sitter med skrapiga blacks för att motståndet är såpass mycket högre än jag är van med (har kört uteslutande blue/red/topre senaste året).

Öppna upp alla brytare för smörj är tyvärr ingenting jag orkar hålla på med längre, det var kul förr. Men nu bygger jag hellre nya brädor från scratch istället för att hålla på att kränga upp brytare. Speciellt när det finns Kailh box reds att köpa istället.

Jag kan väl bara hålla med även om jag gillar tyngre brytare och förmodligen är mindre känslig. Mx Silent var väldigt sandiga. Med smörj tyckte jag om dem, speciellt i plastcase. Jag får nog säga att jag tar mig det besväret att smörja även om det tar några helger innan det blir gjort.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ZyntaX:

Iom att de är så dämpade så gissar jag att man hör skrap tydligare. Jag reagerade på samma sätt när jag testade mina.
Motståndet måste nästan vara gummidämpningen i botten av stammen som tar i.
Som sagt fullständiga gissningar.
Jag tror inte jag heller skulle klara att använda dem utan smörj. Så sälj dem vidare ifall du, fullt förståeligt, inte orkar/vill det.

Skrivet av dorf_se:

Jag kan väl bara hålla med även om jag gillar tyngre brytare och förmodligen är mindre känslig. Mx Silent var väldigt sandiga. Med smörj tyckte jag om dem, speciellt i plastcase. Jag får nog säga att jag tar mig det besväret att smörja även om det tar några helger innan det blir gjort.

Ja, jag sitter med den brädan igen och känner av min musarm direkt. Brytarna måste ha fått mxblack fjädrar eller något, det blir o ta fram lödkolven, löda loss allt och sopa switcharna i brasan eller något. Trevlig påsksyssla nu när jag precis blivit klar med tangentbordet som har den perfekta layouten för mig.. (Quefrency 65%)

Permalänk
Medlem

Gok's 7V finns nu som unlimited GB på novel keys.
Dock inte i ISO 😭
Det är nog min nya favorit-layout, exakt rätt antal tangenter och perfekt med separerade piltangenter.

Visa signatur

Ton fisk

Permalänk

Jag sitter och kikar på Vortex Tab 60 , då det är ett av mycket få 60% iso nordic med bluetooth. Tyckte mig dock hitta begränsat med reviews på nätet om tangentbordet, såg det inte heller listat på Vortexgear.tw. Vänder mig därför hit för att höra om det är någon av er som har testat det och kan dela med sig av lite åsikter om det.

Värt att nämna är kanske att jag kikar på följande alternativ till Tab 60:

* Vortex Cypher (tveksam pga lite annorlunda storlek på caps)

* Ducky One 2 Mini Skyline alternativt Ducky One 2 Mini RGB Pure White 2020.

* Ett demo-ex av Ducky x Varmilo MIYA-Pro (avskyr dock capsen)

Tar tacksamt emot åsikter även om övriga alternativ.

Permalänk
Medlem

@Rutger Janåker: Bara läst att det känns "plastigt" och lite billig kvalitet för priset. Cypher går bort för mig av samma anledning, precis som Vortex andra "tabs".

Om du beställer från Varmilo.com kan du få deras tangentbord med bluetooth också. Då kan du få samma tangentbord som "Ducky x Varmilo MIYA-Pro" - VA69M fast med snyggare caps, bluetooth och ett större urval av swtichar. Ingen har förstått vad Ducky egentligen hade med det tangentbordet att göra.

Varmilo.com>Premium customization>ISO 65%>Dual-mode(Wireless&Wired).

Eller det här https://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-finnish-majestouc... - fast också lite annorlunda keycaps.

Permalänk

@phedd: Ja, du har helt rätt att man skulle kunna beställa direkt från Varmilo och på så sätt få det precis som man vill ha det. Nackdelen med det är att priset drar iväg (inkl frakt, tull, moms etc.). Dessutom har man ingen möjlighet att ångra köpet om man av någon anledning inte är nöjd. Det ingår inte heller riktigt i min plan att lägga ~2200+ på ett tangentbord denna gången. Utöver detta så vet jag inte hur läget i världen just nu påverkar tillverkningen av delar och hur detta i sin tur kan komma att påverka leveranstider etc.

Du har nog helt rätt när du säger "plastigt". Det är nog svårt att komma undan den känslan när de har plast-case tänker jag. Vikten ligger dock på 975gr enligt vissa webbsidor, vilket ändå känns ganska rejält om man t ex jämför med Vortex Cypher som ligger på ynka 300 gr.

Permalänk

Jag köpte ett Varmilo VA88M tgb eftersom mitt Filco gick sönder (!) tror det är glapp i kontakten, ska försöka fixa men tänkte att det var kul med något nytt också.
Hur som, finns det något bra ställe att köpa en lite roligare usb-kabel på eller måste jag sleeva en själv?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk

@NoArmsButCookies: Pexon PCs kanske är vad du söker? Skickas dock från England.

Permalänk
Medlem

Har ett par kablar från https://www.coolcable.co.uk/gb/, bra grejjer.

Permalänk

Det börjar närma sig.

Väntar på stabs och fler keycaps.
Är det någon här I närheten av Karlskrona som har 3st 2u pcb-mounted stabs kan höra av sig, vem vet när mina från aliexpress kommer.. =S

Permalänk
Medlem

@Rutger Janåker: Du har naturligtvis rätt. Förutom tull - paketet du får kommer från Tyskland Och frakten är rätt billig. Men visst blir det krångligare med ånggerrätt och sådant.

Jag skulle beställa därifrån för att spara lite pengar jämfört med att beställa från exempelvis Maxgaming eller Inet

Permalänk

@phedd: Om det är så att det skickas från Tyskland och man på så sätt slipper både postens avgifter och tull så kan man ju, precis som du säger, snarare spara in några kronor på att bygga ihop ett eget direkt från Varmilo. Det förändrar ju en hel del! Jag hade faktiskt ingen aning om att det skickades från/via Tyskland. Jag såg inget om detta på deras hemsida. Tack för informationen!

Permalänk
Medlem

I brist på sökkunskaper antar jag så frågar jag här!

Nån som vet vart man får tar på o-ringar passande till ett Razer BW Elite Chroma
(innom EU, helst Sverige typ 0.4mm tjocka eller liknande?

Och vart kan man få tag på bruna RGB brytare på lösvikt i europa (helst Sverige)

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Permalänk

En fråga till er som har Varmilo-tangentbord med 69-layouten (eller kunskap om dessa):

Jag har förstått att Varmilos tangentbord inte är programmerbara överhuvudtaget. När jag kollar de manualer jag hittat på nätet så verkar det bara vara ett fåtal vettiga funktioner man faktiskt kan använda FN till (såsom F1-12 samt Home och End. I övrigt saker som jag personligen aldrig använder såsom scroll lock, pause, print screen). Betyder detta att det inte finns någon möjlighet att göra något annat med FN, t.ex. styra volym och mediafunktioner?

Utöver detta funderar jag på om det finns möjlighet att flytta FN till Capslock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

En fråga till er som har Varmilo-tangentbord med 69-layouten (eller kunskap om dessa):

Jag har förstått att Varmilos tangentbord inte är programmerbara överhuvudtaget. När jag kollar de manualer jag hittat på nätet så verkar det bara vara ett fåtal vettiga funktioner man faktiskt kan använda FN till (såsom F1-12 samt Home och End. I övrigt saker som jag personligen aldrig använder såsom scroll lock, pause, print screen). Betyder detta att det inte finns någon möjlighet att göra något annat med FN, t.ex. styra volym och mediafunktioner?

Utöver detta funderar jag på om det finns möjlighet att flytta FN till Capslock.

Jag kan i varje fall bekräfta att mitt tangentbord har mediaknappar genom FN och F7-F12. Huruvida det finns möjlighet att programmera om knapparna har jag dock ingen aning om.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av StuntmanMike:

Hur tycker du SA fungerar på den brädan?

Det funkar bra. Funkar nog bättre om man har en delad bräda, lättare att hålla touchtypen i form.
SA är inte lika förlåtande som OEM, cherry eller XDA caps (enligt mig), så om man slarvar med sin touch typing blir det svårt att skriva med dem.

Med det sagt ligger jag på 100+WPM med dom, och kanske 110~+ med Cherry profil. Så det är ju lite skillnad, men det är nog mest för att jag skrivit med cherry profile caps i nästan 10 år nu.

Sen är det lättare att tabba bort homerow på SA caps tycker jag. Typ om man ska skriva något lite snabbt stående bredvid bordet och inte har tangentbordet i rätt vinkel så blir det fel. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det, men med cherry profile kan jag skriva med tangentbordet på väggen om det är så, det sitter liksom i muskelminnet..

Kort och gott är det nog en vanesak. Det är inga konstigheter med själva bygget i sig, vet att vissa stör sig på att capsen wobblar mer än lägre diton, men det är ingenting jag har märkt av öht, och den skålade formen är riktigt nice sett till hur mycket mindre man behöver sträcka på fingrarna.