AMD Ryzen 4000 "Vermeer" med Zen 3 lanseras till hösten 2020

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Min lillebrorsa har min gamla 5820k och han sitter med flera skärmar uppe och har flera flikar och program igång medans han spelar och det funkar skit bra.
Har själv en 5960x ståendes och det funkar galant det med så är garanterat inte 5820Kn som är felet, den dagen den inte orkar så lär garanterat ingen annan 6 kärnig heller orka.

Jag har haft min 5820K sedan den kom ut. Jag märker tydligt hur den hamnar efter på alla områden. Inte så att det inte går att använda den såklart men nu börjar det verkligen ett ganska stort hopp i prestanda mellan min generation och den nyaste generationen. Speciellt när Intel släpper en helt ny arkitektur nästa år.

Problemet är väl snarare att köpa nytt system med DDR4 eller vänta ytterliggare två år till och skaffa ett vettigt system med DDR5.

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen: Om du läser artikeln så står det att det kommer att bli tvåsiffrigt IPC förbättringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har haft min 5820K sedan den kom ut. Jag märker tydligt hur den hamnar efter på alla områden. Inte så att det inte går att använda den såklart men nu börjar det verkligen ett ganska stort hopp i prestanda mellan min generation och den nyaste generationen. Speciellt när Intel släpper en helt ny arkitektur nästa år.

Problemet är väl snarare att köpa nytt system med DDR4 eller vänta ytterliggare två år till och skaffa ett vettigt system med DDR5.

Jag hade en 8086K men den sålde jag för jag tyckte inte att skillnaden var så stor som jag hade hoppats mot min 5960x så jag sålde den och slapp delida den pga värmen.
Spelar man och spelar in som jag gör så funkar dom galant men du kanske gör lite mer krävnade saker än vad jag gör.🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Då var det dags för ockerpriser igen då ?

Inte Intel som ska lansera 😉

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag var inne på att köpa Ryzen 5 3600 som efterträdare till min i7 2600K, men vill nog snarare ha en fördubbling i bildfrekvens vid en uppgradering. Matisse är näästan där men inte riktigt ännu. Får se om det blir intel eller AMD. Vem vet, om AMD slår intel i singeltrådprestanda IPC + frekvens kan de ju hända att de också går om rent prismässigt? Kommer alltid köpa det som ger bäst prestanda per krona, men avvaktar lite till. Synd att man kommer vara fast på dödsdömda AM4 om man köper in på "Vermeer".

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ja så har det låtit sedan PS4 släpptes.
Faktum är att det är ingetsom talar för att en 8700k kommer flaska de närmaste åren. Kommer troligtvis hänga med minst 5-6år.

En skillnad nu mot när Xbox one och PS4 släpptes och hade 8 kärnor är att de nya konsolernas processorer är ganska kraftfulla.
PS4 kör ju Jaguar i endast 1,6Ghz och Xbox one 1,75Ghz vilket var dåligt redan 2013.
8 Zen 2 kärnor som körs i 3,5-3,8Ghz ger ganska bra prestanda.
Men jag tror inte heller att en 8700k kommer behöva bytas på länge om man inte har nytta av fler kärnor.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag tycker det är bra att de inte "lanserar" de nya prollarna förrän det är dags att börja sälja!

Adored tv, Red Gaming Tech, m fl verkar få insiderinformation.
Ryktas (jämfört med Zen 2) om 10-15% ökning enkeltrådat och 15-25% flertrådat (tack vare sänkt latens med CCX på åtta kärnor).
Ingen markant skillnad i frekvenser.

Ungefär min tanke också. 2000-serien för bärbara lanserades ungefär samtidigt som 2000-serien för desktop, så det blir en beskrivning av ålder snarare än generation.

Serverchefen Forrest Norrod på AMD
Med Zen 2 vidareutvecklade AMD grundstommen i Zen, men mycket är sig likt. Intressant är att Norrod menar att Zen 3 blir en "helt ny arkitektur", som ska erbjuda större förbättringar än Zen 2 som är en evolutionär utveckling av Zen och Zen+. Enligt AMD har Zen 2 runt 15 procent högre IPC än Zen+.

Norrod tillägger att Zen 2 gav en större IPC-ökning än vad som är normalt av en evolutionär utveckling, och att Zen 3 ska erbjuda prestandaökningar "i linje med vad som kan förväntas av en helt ny arkitektur". Han betonar även att AMD är säkra på att procentuellt kunna höja IPC tvåsiffrigt med varje arkitektonisk lansering under lång tid framöver.

Inget rykte AMD själva

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Så ryzen 3 kan bli aktuellt för mig med tanke på betydligt lägre latenser 1a ryzen som kan bli intressant pga detta men gissar att det bara gäller 8 kärnor & att man får samma bekymmer med 16 kärnor som nuvarande med 2 kluster (dessutom intressant att alla verkar ignorera detta helt & hållet både i kommentarer & a i recensioner &men samtidigt alltid skriver & så mycke cashe minne det e allt för härligt med denna blindhet & fan ism) Men som sagt blir nog en ryzen 3 för mig.
Men allt hänger på om de släpper något vettigt moderkort med den plattformen (arbetsstation) Annars blir det ryzen 4 alt intel variant med ddr5

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Synd att man kommer vara fast på dödsdömda AM4 om man köper in på "Vermeer".

Dödsdömda är väll alla iom DDR5 och ny version av pci-e om 2 år typ om man nu väljer att se det så. Jag tänker mer att nu gick dom förbi Intel + en jädra massa kärnor som man kan sitta på typ 5 år utan problem😁

Permalänk
Medlem

Sitter med gen 1 jag. Är redo på köpknappen bara mitt b350 stödjer det!

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

zen 3 kan nog ni glömma att ett b350/360 eller b450 moderkort kommer inte stöda den räkna med det.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

zen 3 kan nog ni glömma att ett b350/360 eller b450 moderkort kommer inte stöda den räkna med det.

Vad får dig att tro det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad får dig att tro det?

Han har Intel, måste väl hoppas att de inte är snälla

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad får dig att tro det?

återstår att se och vad får ni att tro att den kommer passa ??

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

återstår att se och vad får ni att tro att den kommer passa ??

Att AMD har sagt att det är AM4 och det är inga nya gränssnitt, allt som är annorlunda är internt i CPU. Jag är 95% säker på att det tekniskt kommer att fungera med B350 ja tom med A300, sen om moderkortstillverkarna släpper uppdaterade bios är en helt annan sak. För det kommer att krävas en ny AGESA. Men jag tror att AMD kommer att vara på dom att dom skall släppa bios, inte helt fel ur deras egen synpunkt heller eftersom dom kan fortsätta att sälja moderkort som var designade för flera år sen och alla utvecklingskostnader för dom är täckta.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Skaffade min 3900X efter att min 4690K gav mig rejäla fps drops och frysningar där CPUn inte klarade av att hänga med vid snabbt förflyttande i Breakpoint. Köra bil exempelvis i Breakpoint eller ta sig fram på något sätt som är snabbare än att springa gick bara inte. Jag räknar med att den lär hålla i ~5 år innan en ny uppgradering behövs. Min 4690K orkade med i ~6år trots allt

Permalänk
Medlem

Själv hoppas jag på en 8-kärnig variant med fokus på klockfrekvens.
Monolitisk design FTW. Ännu hellre motsvarande APU med RDNA 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

återstår att se och vad får ni att tro att den kommer passa ??

AM2/+/AM3/+ , så AMD kan säkert fixa något liknande igen

Permalänk
Medlem

Precis som när DDR4 kom ut på bred front så suger prestandan rejält med dom första hastigheterna. Traditionellt har ju nästa gen minne tagit över där den förra stoppade. Tror det är snack om att DDR5 skall starta på 4400 eller om det var 4800 jag läste. Och det är ju med latenser som är drygt långsamma jämfört mot DDR4 i 4400.

Beräkna åtminstonde två år av DDR5 innan man börja dra rejält med nytta av det. Att köpa nytt system med DDR4 idag är absolut ingen dålig investering. Överlappningen är ganska lång.

Jag både tror och hoppas att revisioner av dagens cpu'er kommer ge en förbättrad minneskontroller. Ryzen 3xxx skulle tjäna rejält på det.

Nu är det inte bara Samsung B die som klarar 4000+, nu finns det ett par till. Till vettiga priser dessutom. 32GB med minne som klarar 4000+ för under 2000kr är inte så illa som för ett par år sedan då bara B die fanns.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

Dödsdömda är väll alla iom DDR5 och ny version av pci-e om 2 år typ om man nu väljer att se det så. Jag tänker mer att nu gick dom förbi Intel + en jädra massa kärnor som man kan sitta på typ 5 år utan problem😁

Jo men att köpa in på plattformen i slutet av en livscykel känns inte så värt när man redan väntat så länge med att uppgradera. Säg att deras nästa chipset och sockel kommer ge lika bra uppgraderingsmöjligheter som låt säga B350, ja då väntar jag nog hellre på det. Men vi får se... Skulle det funka med B450 så kanske jag köper ett billigt sådant. De kostar ju inte många kronor.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Synd att man kommer vara fast på dödsdömda AM4 om man köper in på "Vermeer".

Frågan är om Intel alternativet ger längre livslängd eller om det är lika.
Personligen har jag uppgraderat endast processorn i befintlig sockel någon enstaka gång även fast jag planerat för möjligheten.
Då du sitter kvar på en i7 2600K så kanske inte du heller byter cpu så som man ofta tänker när man ska investera i nytt.
Det finns alltid nyare och bättre hårdvara runt hörnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Skaffade min 3900X efter att min 4690K gav mig rejäla fps drops och frysningar där CPUn inte klarade av att hänga med vid snabbt förflyttande i Breakpoint. Köra bil exempelvis i Breakpoint eller ta sig fram på något sätt som är snabbare än att springa gick bara inte. Jag räknar med att den lär hålla i ~5 år innan en ny uppgradering behövs. Min 4690K orkade med i ~6år trots allt

Breakpoint gillar trådar :). min gamla 1700 springer åttor runt min gamla 2500k @ 4.5ghz i det spelet. i mer enkeltrådade spel leder 2500k över den.
extra datorn(2500K satt i den) låg på ca 18 fps med 7970 satt på 720p med allt på low/off, med 1700 hamnade den på ca 40-50 fps 1080p med mycket på medium.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Frågan är om Intel alternativet ger längre livslängd eller om det är lika.
Personligen har jag uppgraderat endast processorn i befintlig sockel någon enstaka gång även fast jag planerat för möjligheten.
Då du sitter kvar på en i7 2600K så kanske inte du heller byter cpu så som man ofta tänker när man ska investera i nytt.
Det finns alltid nyare och bättre hårdvara runt hörnet.

Jo det är sant. Saken är väl den att jag inte går över prisklassen Ryzen 5 3600, billigt B450 moderkort och ram för tusenlappen... Men oavsett ger det mig inte riktigt det jag vill ha ut av en uppgradering. Spelar bara quake champions... Det är det enda jag gör förutom att producera musik men för det krävs inget monster och jag vill inte ha drops under 250fps egentligen om jag ska lägga några pengar. Annars kan jag lika gärna kuta runt 144fps ett tag till. När 8 kärnor 16 trådar blir mainstream och inte kostar mer än Ryzen 5 3600 med senaste generationens cpuer så kommer jag slå till. Vill försäkra mig om att jag klarar hela nästa konsolgeneration och jag tycker Ryzen 7 3700X är för dyr.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Breakpoint gillar trådar :). min gamla 1700 springer åttor runt min gamla 2500k @ 4.5ghz i det spelet. i mer enkeltrådade spel leder 2500k över den.
extra datorn(2500K satt i den) låg på ca 18 fps med 7970 satt på 720p med allt på low/off, med 1700 hamnade den på ca 40-50 fps 1080p med mycket på medium.

Ja jag sitter med ett GTX 1080 och med min 4690K när det var strider utan snabba rörelser kunde jag ligga stabilt på 60fps men så fort jag satte mig i en bil rasade det ner till 10-20 FPS och frysninga

*Edit*
Körde allt på max utom upplösning då min skärm bara klarar 1920*1080

Permalänk
Medlem

Jag har byggt datorer sen slutet 90 talet har aldrig någonsin uppdaterat processorn på något bygge det enda jag uppdaterat är grafikkort allt eftersom. Annars så när det varit dags för uppgradering så blir det nytt MK proc & minne & det händer när det dyker upp något nytt gränssnitt eller det finns något nytt på moderkorten .
Så att hålla bakåtkompabilitet på moderkort (för processor) är inte av nåt intresse för mig (snarare en nackdel & hindrande av utveckling), blir uppgradering när det dyker upp nåt vettigt moderkort med nya funktioner. ddr5, pci-5, thunderbolt, ssd på minnesmoduler,U3,M3 eller nåt annat.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Jag har byggt datorer sen slutet 90 talet har aldrig någonsin uppdaterat processorn på något bygge det enda jag uppdaterat är grafikkort allt eftersom. Annars så när det varit dags för uppgradering så blir det nytt MK proc & minne & det händer när det dyker upp något nytt gränssnitt eller det finns något nytt på moderkorten .
Så att hålla bakåtkompabilitet på moderkort (för processor) är inte av nåt intresse för mig (snarare en nackdel & hindrande av utveckling), blir uppgradering när det dyker upp nåt vettigt moderkort med nya funktioner. ddr5, pci-5, thunderbolt, ssd på minnesmoduler,U3,M3 eller nåt annat.

Ja det är verkligen synd annars hade zen3 haft ddr7 minnen. ddr4 på zen1, ddr5 på zen+ och ddr6 på zen2. Bara synd att sockeln inte byts oftare... obs ironi jag förstår vad du menar, men jag tror inte utvecklingen hålls nere så mycket pga det. Känns som snarare tvärtom att en ny cpu måste vänta på nya tekniker innan den kan utvecklas.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Ja det är verkligen synd annars hade zen3 haft ddr7 minnen. ddr4 på zen1, ddr5 på zen+ och ddr6 på zen2. Bara synd att sockeln inte byts oftare... obs ironi jag förstår vad du menar, men jag tror inte utvecklingen hålls nere så mycket pga det. Känns som snarare tvärtom att en ny cpu måste vänta på nya tekniker innan den kan utvecklas.

Det finns ju annat som förbättras. T ex kanske en viss anslutning (USB-version) tillkommer som inte finns på tidigare modeller. Eller trådlöst nätverk av en viss typ. Eller stöd för nåt annat som har med chipset/moderkort att göra.

Personligen tycker jag att det är dumt med långt stöd, eftersom det kan begränsa utvecklingen. Intel byter ofta, ja, men de har då chansen att lägga till nya saker lättare, och även optimera saker som de sett fungerade sämre i föregående versionen.

Två generationer är lagom.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det finns ju annat som förbättras. T ex kanske en viss anslutning (USB-version) tillkommer som inte finns på tidigare modeller. Eller trådlöst nätverk av en viss typ. Eller stöd för nåt annat som har med chipset/moderkort att göra.

Personligen tycker jag att det är dumt med långt stöd, eftersom det kan begränsa utvecklingen. Intel byter ofta, ja, men de har då chansen att lägga till nya saker lättare, och även optimera saker som de sett fungerade sämre i föregående versionen.

Två generationer är lagom.

Vad konstituerar en ”generation”?
Det allra mesta som har med anslutningar att göra, såsom 2.5/5GbE, WiFi-6, USB-4, och så vidare kräver ju ingen ny processor sockel eftersom stödet för dessa ligger i chipset/kringkretsar. Det enda som kräver en ny sockel är stöd för nya minnestyper. (AMD lade ju till stöd för PCIe-4 till en befintlig sockel.)

Intels agerande handlar bara om marknadsmanipulation. Sedan kan man ha köpvanor som gör det till ett mindre problem, men man kan ju då också fundera på om köpvanorna har formats av Intels agerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Ja jag sitter med ett GTX 1080 och med min 4690K när det var strider utan snabba rörelser kunde jag ligga stabilt på 60fps men så fort jag satte mig i en bil rasade det ner till 10-20 FPS och frysninga

*Edit*
Körde allt på max utom upplösning då min skärm bara klarar 1920*1080

Ska bli kul att se hur spelen utvecklar sig med sitt trådanvändande. Kommer 32 trådar löna sig om 2 år?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Jag har byggt datorer sen slutet 90 talet har aldrig någonsin uppdaterat processorn på något bygge det enda jag uppdaterat är grafikkort allt eftersom. Annars så när det varit dags för uppgradering så blir det nytt MK proc & minne & det händer när det dyker upp något nytt gränssnitt eller det finns något nytt på moderkorten .
Så att hålla bakåtkompabilitet på moderkort (för processor) är inte av nåt intresse för mig (snarare en nackdel & hindrande av utveckling), blir uppgradering när det dyker upp nåt vettigt moderkort med nya funktioner. ddr5, pci-5, thunderbolt, ssd på minnesmoduler,U3,M3 eller nåt annat.

Kör man på en av toppmodellerna för plattformen kanske inte kompabilitet spelar så stor roll, men säg att du började med ryzen 5 1400 och vill byta till något snabbare med flera kärnor, då är du nog glad att du inte är fast med att välja som bäst 1800x.
Amd har även haft processorer som kunnat köras med både ddr2 och ddr3. Deras senaste 3000 serie stödjer ju pcie4 trots att de fungerar på äldre moderkort. Så det verkar inte hindra utvecklingen särskilt mycket.

När de blir hindrade och behöver byta så gör de det thredripper bröt ju kompatibilitet med de äldre korten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb