Permalänk

Testade precis att köra Alyx för första gången på min nya Quest, trådlöst.
Måste säga att jag upplevde det något blurrigt/low res.
Gör jag något fel, eller är det helt enkelt bara så att ögonen är såpass nära displayen att pixlarna syns, och att man får finna sig i det tills nästa generations headsets?

Har ett 2080 Super och bra kräm i wifit. Har testat att justera headsetets position och får skärpa i centrum av bild, men runtomkring är det oskarpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Testade precis att köra Alyx för första gången på min nya Quest, trådlöst.
Måste säga att jag upplevde det något blurrigt/low res.
Gör jag något fel, eller är det helt enkelt bara så att ögonen är såpass nära displayen att pixlarna syns, och att man får finna sig i det tills nästa generations headsets?

Har ett 2080 Super och bra kräm i wifit. Har testat att justera headsetets position och får skärpa i centrum av bild, men runtomkring är det oskarpt.

Svårt att säga utifrån din beskrivning men personligen får jag så mycket kompression när jag kör trådlöst att jag valde att köra med sladd.

Permalänk
Skrivet av cowabunga:

Testade precis att köra Alyx för första gången på min nya Quest, trådlöst.
Måste säga att jag upplevde det något blurrigt/low res.
Gör jag något fel, eller är det helt enkelt bara så att ögonen är såpass nära displayen att pixlarna syns, och att man får finna sig i det tills nästa generations headsets?

Har ett 2080 Super och bra kräm i wifit. Har testat att justera headsetets position och får skärpa i centrum av bild, men runtomkring är det oskarpt.

Questen är uppbyggd just på det sättet att bilden ska vara skarp i mitten och suddigare på utsidan. Inte lika resurskrävande på det sätett som om hela bilden skulle vara skarp. Finns info om detta att hitta på nätet.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Testade precis att köra Alyx för första gången på min nya Quest, trådlöst.
Måste säga att jag upplevde det något blurrigt/low res.
Gör jag något fel, eller är det helt enkelt bara så att ögonen är såpass nära displayen att pixlarna syns, och att man får finna sig i det tills nästa generations headsets?

Har ett 2080 Super och bra kräm i wifit. Har testat att justera headsetets position och får skärpa i centrum av bild, men runtomkring är det oskarpt.

Vad använder du för bitrate i Virtual Desktop?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Svårt att säga utifrån din beskrivning men personligen får jag så mycket kompression när jag kör trådlöst att jag valde att köra med sladd.

Ok, har beställt sladd nu...

Skrivet av Aqua_HeaD:

Questen är uppbyggd just på det sättet att bilden ska vara skarp i mitten och suddigare på utsidan. Inte lika resurskrävande på det sätett som om hela bilden skulle vara skarp. Finns info om detta att hitta på nätet.

Gäller detta även när man kör med sladd?

Skrivet av Sando:

Vad använder du för bitrate i Virtual Desktop?

Var ser man den inställningen? Jag hinner snabbt se att jag kommer upp i 8mbps nere i högra hörnet innan virtual desktop går igång.
I virtual desktop streamer finns det en video-inställning som står på "auto" (kan välja mellan H.624 och HVEC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Ok, har beställt sladd nu...

Gäller detta även när man kör med sladd?

Var ser man den inställningen? Jag hinner snabbt se att jag kommer upp i 8mbps nere i högra hörnet innan virtual desktop går igång.
I virtual desktop streamer finns det en video-inställning som står på "auto" (kan välja mellan H.624 och HVEC)

Upplevde man problem i half life alyx kunde man testa köra med h.624
sen i settings när du öppnar virutal dekstop menyn inne i headsetet så ställer du
Video Fram rate: High
Video bitrate limit: Medium

Jag har spelat halva spelet med Link och andra halvan av spelet med VD.
Helt klart värt att försöka få det att fungera med VD.

Mer info tas upp i den här videon
https://youtu.be/Bm4kbHeXGrg

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Ok, har beställt sladd nu...

Gäller detta även när man kör med sladd?

Var ser man den inställningen? Jag hinner snabbt se att jag kommer upp i 8mbps nere i högra hörnet innan virtual desktop går igång.
I virtual desktop streamer finns det en video-inställning som står på "auto" (kan välja mellan H.624 och HVEC)

Skrivet av Molotov:

Upplevde man problem i half life alyx kunde man testa köra med h.624
sen i settings när du öppnar virutal dekstop menyn inne i headsetet så ställer du
Video Fram rate: High
Video bitrate limit: Medium

Jag har spelat halva spelet med Link och andra halvan av spelet med VD.
Helt klart värt att försöka få det att fungera med VD.

Mer info tas upp i den här videon
https://youtu.be/Bm4kbHeXGrg

Personligen tycker jag att det är värt att köra med high som bitrate limit. Jag märker väldigt liten skillnad i prestanda, men det ser klart bättre ut.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Upplevde man problem i half life alyx kunde man testa köra med h.624
sen i settings när du öppnar virutal dekstop menyn inne i headsetet så ställer du
Video Fram rate: High
Video bitrate limit: Medium

Jag har spelat halva spelet med Link och andra halvan av spelet med VD.
Helt klart värt att försöka få det att fungera med VD.

Mer info tas upp i den här videon
https://youtu.be/Bm4kbHeXGrg

Skrivet av Sando:

Personligen tycker jag att det är värt att köra med high som bitrate limit. Jag märker väldigt liten skillnad i prestanda, men det ser klart bättre ut.

Hur lyckas ni stanna i den menyn? När jag startar virtual desktop i sidequest via unknown sources, så är menyn bara tillgänglig i typ 5 s, innan bilden ändras till mitt skrivbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Hur lyckas ni stanna i den menyn? När jag startar virtual desktop i sidequest via unknown sources, så är menyn bara tillgänglig i typ 5 s, innan bilden ändras till mitt skrivbord.

Lilla knappen vänster tumme.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk

Amen tjata om VD & Alyx, ska styra upp men kör nattvecka så jag är helt mosig på dagarna, ska fixa i helgen.. blir bara mer och mer hype på att köra trådlöst 😃

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Hur lyckas ni stanna i den menyn? När jag startar virtual desktop i sidequest via unknown sources, så är menyn bara tillgänglig i typ 5 s, innan bilden ändras till mitt skrivbord.

Som tidigare sagt vänster "meny knappen" på vänster touch kontroll
Det är även rekomenderat att starta alla spel den vägen genom virtual desktop ist för att första öppna steam / oculus och starta.
jag har tex märkt att vissa spel buggar på olika sätt med VD om man startar i SteamVR men om man startar genom den menyn i VD så fungerar det galant.

Som @Sando säger är det värt att köra högre bitrate så länge wifi klarar.

@adfactory ja trådlöst är så mycket bättre.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av cowabunga:

Ok, har beställt sladd nu...

Gäller detta även när man kör med sldd.

Ja det gäller även med sladd.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Ja det gäller även med sladd.

Alla visar suddigt mer eller mindre på sidorna pga linserna men Quest har en sån funktion att sänka upplösningen(?) På sidorna där man ändå "inte tittar" för att spara prestanda.

Därför är det viktigt att man justerar headsetet på plats upp och ner och att linsernas position åt sidorna är rätt. (Ipd)

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Alla visar suddigt mer eller mindre på sidorna pga linserna men Quest har en sån funktion att sänka upplösningen(?) På sidorna där man ändå "inte tittar" för att spara prestanda.

Därför är det viktigt att man justerar headsetet på plats upp och ner och att linsernas position åt sidorna är rätt. (Ipd)

👍 Jag känner som sagt var till den funktionen och anser själv inte att det stör på något sätt.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk

Jag har problem med att SteamVR bara känner av mitt headset när jag har kabel kopplad. När jag kör trådlöst hittas headsetet inte alls. Har någon något svar på vad det kan bero på? Känns som att jag gjort allt, men kan ha missat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av messenoire:

Jag har problem med att SteamVR bara känner av mitt headset när jag har kabel kopplad. När jag kör trådlöst hittas headsetet inte alls. Har någon något svar på vad det kan bero på? Känns som att jag gjort allt, men kan ha missat något.

Har du installerat Virtual Desktop från Sidequest? Du behöver ha en specifik version för SteamVR.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Som tidigare sagt vänster "meny knappen" på vänster touch kontroll
Det är även rekomenderat att starta alla spel den vägen genom virtual desktop ist för att första öppna steam / oculus och starta.
jag har tex märkt att vissa spel buggar på olika sätt med VD om man startar i SteamVR men om man startar genom den menyn i VD så fungerar det galant.

Som @Sando säger är det värt att köra högre bitrate så länge wifi klarar.

@adfactory ja trådlöst är så mycket bättre.

Skrivet av Aqua_HeaD:

Ja det gäller även med sladd.

Tack! Det funkade verkligen bättre efter att jag startade spelet direkt genom VD-menyn.
Nu kan jag köra med Insane på video bitrate i VD och latencyn blir acceptabel.
Bild är också betydligt bättre efter att ha satt in glasögonadaptern.

Måste dock säga att jag är rätt besviken på Questen. Trots att jag har allt på max, så ser jag fortfarande pixlarna på skärmen. Det i kombination med den låga FOV:en i headsetet (mycket svart på både sidorna och över/underkant) gör att jag aldrig riktigt kommer in i stämningen.

Minns att jag testade ett headset för några år sedan (kommer dock ej ihåg modell) och ett spel där man skulle hoppa från en planka högst upp på en skyskrapa. Men det var så övertygande visuellt att jag knappt vågade hoppa. Märkligt att ett headset från flera år tillbaka kunde leverera bättre än Quest.

Så är lite sugen på att köpa ett Index. Men palla vänta 8 veckor (leveranstid) för att spela igenom Alyx?

Well, well, tjejen älskar i alla fall Questen och står och skriker av glädje i sovrummet till tutorialen och Epic Rollercoaster xD

Permalänk

@Sando: Fick det att fungera nu genom att göra om allt. Vet inte riktigt vad som hade hänt. Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Tack! Det funkade verkligen bättre efter att jag startade spelet direkt genom VD-menyn.
Nu kan jag köra med Insane på video bitrate i VD och latencyn blir acceptabel.
Bild är också betydligt bättre efter att ha satt in glasögonadaptern.

Måste dock säga att jag är rätt besviken på Questen. Trots att jag har allt på max, så ser jag fortfarande pixlarna på skärmen. Det i kombination med den låga FOV:en i headsetet (mycket svart på både sidorna och över/underkant) gör att jag aldrig riktigt kommer in i stämningen.

Minns att jag testade ett headset för några år sedan (kommer dock ej ihåg modell) och ett spel där man skulle hoppa från en planka högst upp på en skyskrapa. Men det var så övertygande visuellt att jag knappt vågade hoppa. Märkligt att ett headset från flera år tillbaka kunde leverera bättre än Quest.

Så är lite sugen på att köpa ett Index. Men palla vänta 8 veckor (leveranstid) för att spela igenom Alyx?

Well, well, tjejen älskar i alla fall Questen och står och skriker av glädje i sovrummet till tutorialen och Epic Rollercoaster xD

Kan det vara screen door effekten du ser?
Det är en IPS-panel i Quest som har längre avstång mellan pixlarna än motsvarande LCD som i tex Rift-S eller Index.
Tyvärr så gör det att man ser specielt mot vissa färger och ljus pixlarna väldigt tydligt.
För mig personligen och många andra så slutar man tänka på det, hjärnan stänger som av det "störningsmomentet" men som sagt vissa ser det säkert hela tiden och stör sig på det.
ang Fov vet jag inte hur Queten står sig mot Rift-s men Index ska ha något bredare.
Jag körde föra Quest ett Lenovo Explorer WMR headset och Questen har bättre eller samma Fov men bättre färger men något sämre skärpa (PCVR jämförelse)

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

👍 Jag känner som sagt var till den funktionen och anser själv inte att det stör på något sätt.

Nej den stör inte mig heller. Inget av Questens "negativa egenskaper" stör mig som tur är, älskar att kunna spela trådlöst

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Kan det vara screen door effekten du ser?
Det är en IPS-panel i Quest som har längre avstång mellan pixlarna än motsvarande LCD som i tex Rift-S eller Index.
Tyvärr så gör det att man ser specielt mot vissa färger och ljus pixlarna väldigt tydligt.
För mig personligen och många andra så slutar man tänka på det, hjärnan stänger som av det "störningsmomentet" men som sagt vissa ser det säkert hela tiden och stör sig på det.
ang Fov vet jag inte hur Queten står sig mot Rift-s men Index ska ha något bredare.
Jag körde föra Quest ett Lenovo Explorer WMR headset och Questen har bättre eller samma Fov men bättre färger men något sämre skärpa (PCVR jämförelse)

Skrivet av Molotov:

Nej den stör inte mig heller. Inget av Questens "negativa egenskaper" stör mig som tur är, älskar att kunna spela trådlöst

Ja! Exakt, det är screen door-effekten jag märker av.
Questens fov är 100 och Index är på 130.
Men det är leveranstiden och basstationerna som tar emot. Är det så att Index basstationer måste ställas bakom en, eller kan man ställa dom på skrivbordet framför?

That said, uppskattar trådlösheten med Questen mer och mer. Springa runt i vardgsrummet, ligga på soffan, etc.

Permalänk
Medlem

Såg att de hade fått in Quest 64 GB på Oculus idag så jag beställde en direkt. De skulle skickas 15:e April.

Mest till syrran för BeatSaber men kul att få jämföra mot min Rift CV1 också.

Permalänk
Medlem

För Oculus Link: Pusselspelet Transpose är gratis på Steam om man lägger till det till ens konto den här helgen: https://store.steampowered.com/app/835950/Transpose/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Såg att de hade fått in Quest 64 GB på Oculus idag så jag beställde en direkt. De skulle skickas 15:e April.

Mest till syrran för BeatSaber men kul att få jämföra mot min Rift CV1 också.

Beställde också 64 GB från Oculus igår, jag fick den 17e som datum. Och var inne nu, nu är det den 20e om man beställer idag.
Var längesen jag var så här laddad för spelande, har inte ens provat VR än om man bortser Googles wellpapplösning.
Mycket spännande.

Permalänk

Hoppas ni får era Questar snabbt, Covid-19 har ju f--at upp en del, jag har grejer som ligger fast hos Tyska Posten i Hamburg, inget skickas tydligen, utan gränserna är bommade.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Virtual Desktop går från klarhet till klarhet för mig.
Nu även provat för första gången ett Oculus store spel, The Walking Dead Saints and sinners.
Det fungerar och ser hur bra ut som helst.
note to self: Link kabel överflödig

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag fick min Quest i torsdags. Kört en hel del under påsk och jag älskar den! Några tankar:
-Virtual desktop är magisk. Hemma så fungerar HL:Alyx, No Man's Sky med flera på Insane bitrate utan några problem alls. Även över internet hos svärmors dåliga 2.4ghz WIFI (en vanlig Telia-router typ) så fungerar det, om än något laggigt och med sämre bitrate. Men detta strömmas alltså över internet från min dator hemma till ett hus 4 mil bort, inkl. dåligt WIFI. Jag ser inget behov alls av att köpa en Link-kabel heller.
-Sidequest är grymt!
-Upplever headsetet precis som många andra rätt framtungt. Jag monterade fast ett anker powercore 20100 med kardborreband på baksidan och det blev väldigt mycket bättre, jag ska dock se om jag kan 3d-printa en bättre hållare för den.
-Vanliga "2d-spel" kännsa helt plötsligt inte lika kul...

Permalänk
Medlem

Greenmangaming har som bäst Spring Sale, och där finns en del trevliga VR-spel:
https://www.greenmangaming.com/vr-titles/

Bland annat:
The Walking Dead Saints & Sinners för 26,92€ (-21%)
Superhot VR för 11,72€ (-49%)
Fallout 4 VR för 16,56€ (-72%)
Skyrim VR för 16,56€ (-72%)
Doom VFR för 8,28€ (-72%)
Star Trek: Bridge Crew för 6,60€ (-74%)
Wolfenstein: Cyberpilot för 7,36€ (-63%)

För egen del ska jag nog i alla fall skaffa Walking Dead. Jag har tidigare också funderat på Skyrim och Fallout 4, men jag är inte säker på om jag är sugen på att spela igenom de spelen för en tredje gång...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Någon som har positiva erfarenheter av Fallout 4 VR? Skyrim VR funkar hyfsat med moddar, om man kör med pilbåge eller magi, jag har dock kört originalet såpass mycket att jag inte orkade spela det i VR. FO4 har jag ej kört alls, har dock tidigare hört att FO4VR har rätt mycket prestandaproblem och jag sitter på lite äldre hårdvara: 4670K/GTX 1070/16GB RAM.

Annars är det väl framförallt Walking Dead som ser intressant ut på listan ovan för min del.

Permalänk
Medlem

jag har beställt från elgiganten men det skickas fortfarande inte förräns 19 maj undra om det ändras nu också med tanke på att oculus.com har i lagret