Testpilot: Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Arctic Liquid Freezer II 240

Testpiloten Björn Endre testar AIO-kylaren Arctic Liquid Freezer II 240, som är utan RGB-stöd och har fläkt för VRM-delen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Köpte 280 kylaren men har inte hunnit testa den än. Hoppas den ändå fungerar hyfsat med tanke på att den i ordinarie pris är lite billigare än liknande från andra kända märken. Men radiatorn är tjockare än på de andra vilket kanske gör att den inte passar för alla chassin. Intressant att se kvaliteten på kylaren under tid om den håller längre än ett år.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Håller mig långt borta från färdigbyggda loops i datorer, riskerna och nackdelarna är för små kontra fördelarna. Har bytt på tok för många AIO-kylare pga skurna pumpar, läckande slangar eller andra liknande problem för att jag ska överväga något dylikt igen.

Trevligt med fler alternativ för de som vill ha dessa dock.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Inte många man hör som har problem med sin AIO cooler för det är ändå de som brukar låta mest. Men jag kanske har haft tur att fått fungerande som rullat på utan besvär. Ändring på det nu kanske?. 🙈

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Inte många man hör som har problem med sin AIO cooler för det är ändå de som brukar låta mest. Men jag kanske har haft tur att fått fungerande som rullat på utan besvär. Ändring på det nu kanske?. 🙈

Långt från alla som har problem, ingen aning om vad felfrekvensen är... Varierar säkert med tillverkare.
Men jag har bytt 5-6 st med skuren pump, och tre med läckor senaste två åren i min vänskapskrets. Plus min egen AIO som skar efter 2 månader, och ersättaren var DOA. Personligen håller jag vatten långt borta från datorn om det inte är jag själv som satt ihop loopen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Har alltid varit som att svära i kyrkan att blanda aluminium och koppar i samma vattenslinga. Ser att denna har den blandningen och tänker direkt att det borde man hålla sig undan. Kanske inte är så farligt längre?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Har alltid varit som att svära i kyrkan att blanda aluminium och koppar i samma vattenslinga. Ser att denna har den blandningen och tänker direkt att det borde man hålla sig undan. Kanske inte är så farligt längre?

Är inte alla radiatorer gjorda av aluminium eller var det något annat du tänkte på?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Är inte alla radiatorer gjorda av aluminium eller var det något annat du tänkte på?

Nej, alla är absolut inte gjorda av aluminium. För att ta AIO's så är tex Be Quiet Silent koppar. I stort sett alla radiatorer hos dom som gör custom WC är av koppar. Men det kanske inte är så illa nu som det var förr att blanda.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Nej, alla är absolut inte gjorda av aluminium. För att ta AIO's så är tex Be Quiet Silent koppar. I stort sett alla radiatorer hos dom som gör custom WC är av koppar. Men det kanske inte är så illa nu som det var förr att blanda.

Ok, bra att veta då om den havererar. Alltid bra att lära sig något nytt.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Vilket chassi används för testet? Den informationen saknade jag, då jag inte förstod riktigt hur man monterat kylaren? Är det ett hål inne på baksidan av chassit för vattenkylare?

Har själv en AIO på min Ryzen 3600, och den kyler bättre än stealth / wraith / evo 212 som jag även testat, men däremot så låter den betydligt mer än en EVO 212 som är tystast utav de 3 kylare som jag testat.

Sedan så har jag alltid undrat varför inte någon chassi-tillverkare gör ett chassi där vattenkylaren får husera i ett eget utrymme istället för att antingen dra in kallluft, som värms upp utav kylaren (varm luft in i chassit).. eller varför man drar varm luft innefrån datorn ut genom kylaren vilket medför att den inte kyler lika bra :/

Bästa vore ju om kylaren satt och drog in kall luft direkt utifrån chassit, och ut i luften utanför datorn. Men men.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

En mer generell fråga som dyker upp på förekommen anledning:
Hinner verkligen temperaturen i vattenkylaren stabilisera sig på bara 20 minuter?
Jag har sett att många recensenter använder den tiden, till synes av slentrian, men vattenkylning borde behöva längre tid.

Skrivet av marcusOCZ:

Har alltid varit som att svära i kyrkan att blanda aluminium och koppar i samma vattenslinga. ... Kanske inte är så farligt längre?

1. Aluminium i direkt metallisk förbindelse med koppar bör undvikas i slingan. Knappast det som är fallet här.
2. Ett experiment jag gjort själv med aluminium och mässing (som har dielektriska egenskaper snarlika koppar) som fick stå i mineralvatten ett par månader gav inga som helst skador på aluminiumbiten, vilket förväntades, men väl kalkavlagringar.
3. Det enda exempel jag funnit med galvanisk korrosion i kylsystem gällde CPU-blocket till Zalman Reserator 1, som hade guldplätering och aluminium i metallisk förbindelse med varandra, och båda i direkt kontakt med kylmediet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Nej, alla är absolut inte gjorda av aluminium. För att ta AIO's så är tex Be Quiet Silent koppar. I stort sett alla radiatorer hos dom som gör custom WC är av koppar. Men det kanske inte är så illa nu som det var förr att blanda.

Kemin förändras inte

Finns en hel del fördjupningar i detta ämne av trevliga forummedlemmar.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1159209-det-har-med-at...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Lite sugen på att köpa den här till min 3800X men det verkar inte vara någon av mina vanliga butiker som säljer den. Någon som kan tipsa om ett pålitlig inköpsställe som håller bra pris?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Björn Endre: Det framgick inte i testet men hur mätte du ljudnivån?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Lite sugen på att köpa den här till min 3800X men det verkar inte vara någon av mina vanliga butiker som säljer den. Någon som kan tipsa om ett pålitlig inköpsställe som håller bra pris?

Amazon.de eller co.uk, har inte handlat från Tyskland än men England ett par gånger och det har funkat fint, brukar ta 4-5 arbetsdagar istället för 1-2 som i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Amazon.de eller co.uk, har inte handlat från Tyskland än men England ett par gånger och det har funkat fint, brukar ta 4-5 arbetsdagar istället för 1-2 som i Sverige.

Tack för tipset! Orkade inte vänta så det blev Arctic luftkylare istället, Freezer 34 Duo.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Hej, nu hoppar jag in jättesent i den här diskussionen. Ni som nu använt Artic Cooling II-AIOn ett tag, hur skulle ni vilja sammanfatta era erfarenheter? Är själv på jakt efter en AIO. Jag har bar använt luftkylning tidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Hej, nu hoppar jag in jättesent i den här diskussionen. Ni som nu använt Artic Cooling II-AIOn ett tag, hur skulle ni vilja sammanfatta era erfarenheter? Är själv på jakt efter en AIO. Jag har bar använt luftkylning tidigare.

Köpte den nyligen. 280mm modellen från prosphop för 949.
Lite meckig att montera fast de två metallbladen i början till moderkortet men efter det gick det smort.

I början så lät den en del som ett mini vattenfall. Det var väldigt svagt ljud men det hördes ändå.

Lät den stå igång och komma igång och efter ca 15-20 minuter så var den såpass tyst att jag inte ens visste om den var igång längre.

Kan än så länge rekommendera den då den är verkligen knäpptyst.

Viktigt att veta att radiatorn är verkligen extremt THICCCC.

Temps har jag inte hunnit jämföra, men jag körde lite timespy benchmarks i 4k och den var avsevärt mycket tystare än tidigare så jag gissar på att den kyler mycket väl.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

glömde att tillägga att VRM fläkten på den AIO kylaren är knäpptyst. (kan ej redigera tidigare inlägg)

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

glömde att tillägga att VRM fläkten på den AIO kylaren är knäpptyst. (kan ej redigera tidigare inlägg)

Tack för att du delar dina erfarenheter! Uppskattas!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro