Permalänk
Medlem
Skrivet av galnechuck:

Har suttit och funderat på en E-320. Såg att de vann bäst i test här https://kockhuset.se/gasolgrillar/

Vet du vad skillnaden är på den och 310? Kanske värt att skippa 320 och köra på 310 om den är billigare men ändå har ungefär samma kvalitet?

Har för mig att det bara är sidobrännaren som skiljer.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Okunnig!:

I danmark har de fullt av montörer som åker runt, jag ser inte att inte det skulle funka i den svenska marknaden, men som du säger så hade minsta lilla kompensation räckt för att visa att man faktiskt inser att kunden fått lägga onödig tid på problemet som uppstått. Jag säljer själv produkter till kunder och skulle aldrig låta en kund drabbas ekonomiskt eller tidsmässigt av mina misstag utan att kompensera dem.

Jag kanske är gnällig men tanke på vad grillarna från weber kostar tycker jag nog att man har rätt till det.

Tror inte Landman heller hade kompenserat mig om inte jag sagt till när jag pratade med supporten.
Jag jobbar också med sälj och det är alltid billigare för mig och bättre för företaget att skicka med något extra än att kompensera i rena pengar. Det gäller att hjälpa kunden på bästa sätt men en företagsmarknad och en privatperson är helt olika kundgrupper. Är glad att jag jobbar mot företag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Baserat på egna erfarenheter från 3 st gasolgrillar:

- Välj en grill som har så mycket emaljerade delar och ytor som möjligt - minskar avsevärt risken för rost.

- Brännarskydden bör ligga på en gjuten kant som är ett enda stycke med grillen. De varianter där "hållarna" för brännartaken är separata och punktsvetsade brukar lossna och rosta/ärga sönder efter 1-2 säsonger.

- Om grillgaller i gjutjärn - olja in regelbundet med svamp och te.x. rapsolja - det skyddar mot rost och maten bränner ej fast.

- Rengör grillen ordentligt inför vinterförvaring! Kan inte nog understryka detta. Det är ett grisigt jobb där täckpapp, handskar m.m. underlättar.

Permalänk
Medlem

Blev nästan sugen att gå helt getto. 499kr för en gasolgrill. Då kvittar det lite att den bara håller en säsong.

https://www.rusta.com/se/gasolgrill-elements-2-burner-p623514...

Någon som testat?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av galnechuck:

Har suttit och funderat på en E-320. Såg att de vann bäst i test här https://kockhuset.se/gasolgrillar/

Vet du vad skillnaden är på den och 310? Kanske värt att skippa 320 och köra på 310 om den är billigare men ändå har ungefär samma kvalitet?

Vet inte, men teste finns här - https://www.test.se/gasolgrillar/#vinnare-238

Sen är jag inget som helst expert, jag köper det som rekommenderas.

Skrivet av Shudnawz:

Problemet med att tända en kolgrill löses lätt med en sån här:
https://productimages.biltema.com/v1/Image/product/xxlarge/2000042254/1
Kommer aldrig mer använda tändvätska.

Givet att man faktiskt får grilla med kol där man bor, såklart.
Själv är jag kluven. Gasol är smidigt som fan, men det känns på nåt sätt mer "på riktigt" att grilla med kol. Esoteriskt som fan, jag vet, men halva grejjen är ju upplevelsen med att stå o småpeta och dricka öl samtidigt.

Här håller jag med dig, dricka öl och vänta på glöden kommer saknas. MEN, jag har tiltat över gränsen varje gång trallen måste spolas ren och köket vädras ut från grillrök. Sedan grillar jag själv mer sällan eftersom det är sånt meck att rengöra gallret, tömma ur bricketter och hålla på. Med gasolgrill kan man spontangrilla en lunch när som helst vilket är lite vad jag vill åt under semesterdagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Blev nästan sugen att gå helt getto. 499kr för en gasolgrill. Då kvittar det lite att den bara håller en säsong.

https://www.rusta.com/se/gasolgrill-elements-2-burner-p623514...

Någon som testat?

Du kommer 100% bli besviken. Kommer vara den rangligaste grillen du någonsin grillat på, allt kommer börja rosta och jag tvivlar på att den räcker hela sommaren. Beror på hur skyddat den står. Brännarna ser också väldigt små ut.
Med grillar får man det man betalar för.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

Du kommer 100% bli besviken. Kommer vara den rangligaste grillen du någonsin grillat på, allt kommer börja rosta och jag tvivlar på att den räcker hela sommaren. Beror på hur skyddat den står. Brännarna ser också väldigt små ut.
Med grillar får man det man betalar för.

Kommer ju från rustas klotgrill så alla andra köp lär vara en uppgradering ;).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Implor: Risken är att du inte får nog med värme för att få bra grillyta. Kolgrill är det bara att lassa på mycket kol, är den inte helt felbyggd så kan du få den extremt het.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Blev nästan sugen att gå helt getto. 499kr för en gasolgrill. Då kvittar det lite att den bara håller en säsong.

https://www.rusta.com/se/gasolgrill-elements-2-burner-p623514...

Någon som testat?

Du kommer garanterat bli besviken och du borde nästan bli utvisad för svek. Du startade ju ändå den här roliga tråden och vi fick intrycket att du faktiskt var intresserad av en vettig gasolgrill, så du kan inte svika oss så här

Permalänk
Medlem

Det blir en dyr tråd att läsa, måste nog köpa en Weber Genesis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Det blir en dyr tråd att läsa, måste nog köpa en Weber Genesis

Eller varför inte en NAPOLEON PRO825

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Den du länkar till, Jamie O, den funkar MEN du har ingen vidare yta att grilla på. Jag köpte min på EG för snart 5 år sedan, de hade kampanj och jag gav omkring 2500kr (halva priset), tror den heter någonting i stil med ”Season”.
Du kommer inte bli besviken på grillen i sig, jag var nitiskt inbiten kolgrillare innan, nu finns det inte en chans att jag går tillbaka till kol.

Allting är bättre med gasol, att tjata om kolsmaken är som att be någon med ebola att kyssa dig, argumentet håller inte, du vill förmodligen att det ska smaka ”mat”, gillar du kolsmak kör du med lite spån som ger ifrån sig den smaken och den kommer fram betydligt mer.

Ett alternativ är att leta bättre begagnad grill, fördelen är att du förlorar inte så mycket om du förmodan inte skulle gilla just gasolen men jag är fastbiten från att tidigare inte ens ta i gasol för att kolgrillen är ”så mycket bättre”.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Ingår förresten allt utan gasoltuben.
Eller måste man köpa slangar och fästen osv?
Några andra roliga måsten man bör köpa till?
Bra väderskydd osv?

Permalänk
Skrivet av Implor:

1. Man har barn
2. Liten tröskel att börja. Behöver inte vänta som med kol.
3. Tätt bebyggt med radhus så vill inte riskera en stor öppen låga.
4. Stör inte grannar med rök
5. Lätt att styra temperatur.
6. Ballt

7. 3 gånger högre halter utav cancererogena ämnen.
Källa https://www.testfakta.se/sv/livsmedel/article/grillarna-som-g...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

7. 3 gånger högre halter utav cancererogena ämnen.
Källa https://www.testfakta.se/sv/livsmedel/article/grillarna-som-g...

Ens läst artikeln?

"– Det är viktigt att aldrig grilla över öppen eld. Så fort det slår upp öppna lågor sotar köttet och då bildas de här ämnena, säger Sören Wretling."

Så beroende på hur och vad man grillar.

klotgrillen är näst sämst i testet.

Sedan är "Sämst" en relativ term. Läser man vidare "150 gram som gasolgrillas innehåller lika mycket PAH som en medelsvensk får i sig på en hel dag."
Och
Ingen av de testade metoderna ger höga halter, men att gasolgrillning ger högst PAH har vi även sett i andra studier.

Så är inte direkt ett problem även om den är "Sämst" i klassen.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Blev nästan sugen att gå helt getto. 499kr för en gasolgrill. Då kvittar det lite att den bara håller en säsong.

https://www.rusta.com/se/gasolgrill-elements-2-burner-p623514...

Någon som testat?

Jag köpte den där i fjol och för det priset är den ok för den som vill kunna grilla lite då och då utan att lägga flera tusen på en grill.

Det är en budgetprodukt och det märks. Värmespridningen är ojämn och grillgallret är lätt och har en förmåga att falla ner på brännarna om man pressar lite för hårt på det på sidorna. Sidoborden är inte nedfällningsbara vilket hade varit ett plus när grillen ska förvaras.

Min har övervintrat utomhus under ett mediumstort grilllöverdrag och den har klarat sig bra från rost än så länge så ett par säsonger hoppas jag kunna få ut av den om jag inte tar steget och köper en premiumgrill innan dess. Då hamnar denna är på kolonilotten istället.

Glöm såklart inte att räkna med pris på gasoltub, fylld PC5 kostar 1189:- på rusta och regulator ca 200:-

********** edit

Såhär ett år senare så ångrar jag mig nog lite att jag inte köpte en lite mer påkostad budgetgrill. Jula har ju ett par modeller för under 2000:- som verkar lite stadigare och även har termometer samt avställningsyta under locket för varmhållning vilket jag saknar rätt ofta.

Permalänk
Medlem

@xlr8:

Jag har lyxen att farsan äger lokala AGA depån så gasen är nästan gratis. Kanske är en sak att nämna då jag i princip ignorerar att gasen är relativt dyr.

Detta med varmhållning är något som jag inte tänkt på. Osäker om jag kommer utnyttja/sakna funktionen då jag aldrig haft den.

Gasolgrill Steely King 5042 från Jula ser redig ut. Gillar dock inte att man inte kan ställa tuben under. Sedan saknar den helt reviews.

Deras Axley grill för 1499kr riktigt billig ut men folk verkar ganska nöjda med den.

Lutar nog fortfarande mot en Jamie Oliver Explorer 5500 ändå.

Var och klämde på en hos Elgiganten igår.
+Kändes redig (förutom vreden i super billig plast).
+Locket är gjutet
+Gjutna grillgaller (ej ståltråds modellen).
+Verkar ingå ett överdrag
+Gummerat lock handtag som kändes lite premium.
+ döljer tuben
+Ser dyr ut

-Vreden var absolut super skräp i kvalité. Kanske 3d-printar nya.
-bara en nivå och ingen varmhållning.
-Gnisslande gångjärn men det kan smörja upp.

Jämförde med weber bredvid och enda jag noterade som kändes mycket bättre på den var vreden. Riktigt rejäla av bra plast på weber.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Har man en grillgaffel till sin kolgrill så blir det aldrig lågor. Det blir perfekt glöd direkt så argumentet med att det skulle brinna höga lågor köper jag inte. Då ska du hälla massa fett över glöden men då lovar jag att det slår lågor på en gasolgrill också

Vilken skillnad skulle en grillgaffel kunna göra? Det är ju fettet ifrån köttet man grillar som droppar ned på glöden och tar eld.

Så vill man undvika eldslågorna i en kolgrill får man grilla fettsnål mat, eller bara välja indirekt grillning istället för att grilla direkt över glöden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vilken skillnad skulle en grillgaffel kunna göra? Det är ju fettet ifrån köttet man grillar som droppar ned på glöden och tar eld.

Så vill man undvika eldslågorna i en kolgrill får man grilla fettsnål mat, eller bara välja indirekt grillning istället för att grilla direkt över glöden.

På bilden tidigare i tråden hade någon använt typ en flaska tändvätska. Det ger mer lågor än från droppande fett.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

På bilden tidigare i tråden hade någon använt typ en flaska tändvätska. Det ger mer lågor än från droppande fett.

Haha, ja en elektrisk grilltändare var det som åsyftades och inte en grillgaffel som jag tänkte på. Tänkte väl.

Ja tändvätska ska man undvika om möjligt, det ger en något oangenäm bismak till det som grillas. Speciellt de som inte har tålamod att vänta på grillglöden lyckas riktigt bra med att få till en rejäl smak av tändvätska i köttet.

Jag använder själv en skorstenständare som jag tänder med vanliga tyrstickor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gamsurn:

Vet inte, men teste finns här - https://www.test.se/gasolgrillar/#vinnare-238

Sen är jag inget som helst expert, jag köper det som rekommenderas.

Här håller jag med dig, dricka öl och vänta på glöden kommer saknas. MEN, jag har tiltat över gränsen varje gång trallen måste spolas ren och köket vädras ut från grillrök. Sedan grillar jag själv mer sällan eftersom det är sånt meck att rengöra gallret, tömma ur bricketter och hålla på. Med gasolgrill kan man spontangrilla en lunch när som helst vilket är lite vad jag vill åt under semesterdagar.

Bara för att man köper en gasolgrill så utesluter det inte att man har en kolgrill. Jag har båda och de har då aldrig slagits eller varit annat gruff mellan grillarna. 😀

Samma sak gäller grillölen, då det är mindre jobb med en gasolgrill så får man fler möjligheter att ta en klunk öl och framförallt så blir det att man grillar oftare så det är en win-win situation🤪

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

@xlr8:

Jag har lyxen att farsan äger lokala AGA depån så gasen är nästan gratis. Kanske är en sak att nämna då jag i princip ignorerar att gasen är relativt dyr.

Bor din pappa i Västerås så kan han och jag bli vänner😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag har ägt ett par Landman men tröttnade på den dåliga kvalitén och att de varit värdelösa att grilla på. Rost hade jag inte några större problem med, men plåten är tunn vilket gör att det blir lite rangligt. Så det blev en Weber, och vilken skillnad det är på alls sätt. Grillen är tung som bara den med tjock plåt och överlag hög kvalité. Det blir duktigt varmt och det är sällan jag behöver köra på max, vilket jag alltid fick göra på den förra Landmannen och den blev ändå inte riktigt varm. Så inte lönt att snåla, för det blir bara irriterande att grilla på en grill som inte blir varm.

En annan sak jag observerat skiljer sig är utformningen på flavorizers/brännarskydden. Webers är betydligt spetsigare än både Landmanns och Broil Kings vilket gör att fettet inte fattar eld alls lika ofta. Svärföräldrarna har för övrigt en Broil King som är bra att grilla på men själva grillen håller inte Weber-kvalité.

Permalänk
Medlem

Blev en Jamie Oliver Explorer 5500 gasolgrill.

Kommer i en redig kartong. Väger hela 35kg så gav ett bra intryck. Var ett helvete att få in i baksätet!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Implor:

Ens läst artikeln?

"– Det är viktigt att aldrig grilla över öppen eld. Så fort det slår upp öppna lågor sotar köttet och då bildas de här ämnena, säger Sören Wretling."

Så beroende på hur och vad man grillar.

klotgrillen är näst sämst i testet.

Sedan är "Sämst" en relativ term. Läser man vidare "150 gram som gasolgrillas innehåller lika mycket PAH som en medelsvensk får i sig på en hel dag."
Och
Ingen av de testade metoderna ger höga halter, men att gasolgrillning ger högst PAH har vi även sett i andra studier.

Så är inte direkt ett problem även om den är "Sämst" i klassen.

Har du kollat pdf filen med all testfakta som finns längst ner i artikeln? Oavsett om du grillar med eller utan lock på en kolgrill så har det mycket lägre värden än vad en gasolgrill uppnår med locket på.
Gasolgrill med lock 18.5 pah
Klotgrill med lock 6.2 pah
Klotgrill utan lock 7.62 pah
Vårderna är microgram per kilo kött.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Tack!

Det brukar vara en god riktlinje att man får välja två saker av följande: 1. Prisvärt. 2. Kändismärke 3. Bra kvalitet/bra produkt

Edit: Mitt favoritexempel är nog morbergs skärbräda, 5 papp.

varsågod
jag brukar satsa på 3an
5 papp var ju lite väl dyrt för en kändisbräda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Blev en Jamie Oliver Explorer 5500 gasolgrill.

Kommer i en redig kartong. Väger hela 35kg så gav ett bra intryck. Var ett helvete att få in i baksätet!

Lycka till!
dags att grilla snart och i flera år framöver

stavfel :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Har du kollat pdf filen med all testfakta som finns längst ner i artikeln? Oavsett om du grillar med eller utan lock på en kolgrill så har det mycket lägre värden än vad en gasolgrill uppnår med locket på.
Gasolgrill med lock 18.5 pah
Klotgrill med lock 6.2 pah
Klotgrill utan lock 7.62 pah
Vårderna är microgram per kilo kött.

Bränner du köttet så blir klotgrillen direkt sämre. Jämförelsen är gjort med optimala förutsättningar. Men man heller aldrig ett gränsvärde eller annan referens. Så det testet säger är att den är sämst. Inte att den är farlig på något sätt.

Sedan så grillar medelsvensson kanske 10-20ggr per en sommar. Så ackumulerat under ett år blir ganska lite oavsett.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det blev en weber Genesis II E 310 GBS.
Jäkligt nöjd, sicken pjäs.
Grillar just nu.
Endast tack vara denna tråden

Permalänk
Medlem

Byggt ihop ihop grillen nu och den är bra redig.

Det jag märkte är att produkten inte är ”klar” i sin design. Känns som en sista prototyp innan serie produktion.

Några distans skruvar är fel dimensionerade. De funkar men är inte perfekt. Lika så är fäst systemet mellan grillen och benen jätte smidigt men det går inte att dra åt en skruv så det känns som den kan lossna.

Vissa plast delar har skägg kvar från gjutningen.

Hade man gjort lite små justeringar så hade det varit en toppen produkt.

Trotts ovanstående så ger den ett bra intryck.

Den saknar också något som täcker gas rören utan har istället formen av röret i grill gallret som skydd. Får se hur bra det funkar.

Det man bör förbättra är punkterna ovanför och bättre gas reglage så har man en chans att verkligen ha en toppen produkt.

Mycket var klart från kartongen så är man två så kan man nog bygga den på 15-20min.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro