Google bjuder på två månader Stadia Pro

Permalänk
Melding Plague

Google bjuder på två månader Stadia Pro

Googles gratismånader för speltjänsten Stadia ger också indirekt tillgång till gratisabonnemanget Stadia Base.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Testade köra en bana i GRID, funkade väl rätt bra. Ingen vidare kvalitet på bilden dock. Kommer inte heller köpa några spel, men lär samla på mig gratis-spelen och säga upp det om två månader.

Permalänk
Medlem

Varför skriver ni bara 3 av spelen och inte resten?

@dlq84 Vilka 9 spel får man gratis?

Trycker jag på köp nu händer ingenting så jag kan inte testa verkar det som.

"Likt många andra tjänster anpassas kvalitetsnivån för Google Stadia för att minska belastningen på internetinfrastrukturen till följd av COVID-19"
Har ni några före och efter exempel kan vara intressant för många klagade redan innan på bilden. Eller blir bilden som förr om man ställer tillbaka till 4k?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför skriver ni bara 3 av spelen och inte resten?

@dlq84 Vilka 9 spel får man gratis?

Trycker jag på köp nu händer ingenting så jag kan inte testa verkar det som.

"Likt många andra tjänster anpassas kvalitetsnivån för Google Stadia för att minska belastningen på internetinfrastrukturen till följd av COVID-19"
Har ni några före och efter exempel kan vara intressant för många klagade redan innan på bilden. Eller blir bilden som förr om man ställer tillbaka till 4k?

Ja, de sänker 4k till 1080 för att spara bandbredd. Inget annat (enligt Techradar).

Spelen som är gratis just nu (kan komma att roteras precis som premium-medlemmarnas freebies):

  • GRID

  • Destiny2: The Collection

  • Thumper

  • GYLT

  • SteamWorld Dig 2

  • SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech

  • Serious Sam Collection

  • Spitlings

  • Stack on Stacks (on Stacks)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Serious sam collection, Destiny 2, Grid, Gylt, SpitlingsStacks on stacks (on stacks), Steamworld dig 2, Steamworld Quest: hand of gilgamesh, Thumper

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@jOnÄTÄn: Vi tog inte med hela listan av utrymmesskäl, men jag kan lista samtliga nio nedan. Eftersom det här nyss presenterats har vi inga konkreta exempel på hur det påverkar bildkvaliteten, när jag tittade på kvalitetsinställningarna i Stadia-appen här hemma var den fortfarande inställd på bästa bildläge (4K), men ändringen har kanske inte gått igenom än. Google rullar ut gratismånaderna under de kommande 48 timmarna, det gäller kanske även ändringen av kvalitetsläge.

De nio spelen:

  • Destiny 2: The Collection

  • GRID

  • Gylt

  • SteamWorld Dig 2

  • SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech

  • Serious Sam Collection

  • Spitlings

  • Stacks on Stacks (on Stacks)

  • Thumper

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför skriver ni bara 3 av spelen och inte resten?

@dlq84 Vilka 9 spel får man gratis?

Trycker jag på köp nu händer ingenting så jag kan inte testa verkar det som.

"Likt många andra tjänster anpassas kvalitetsnivån för Google Stadia för att minska belastningen på internetinfrastrukturen till följd av COVID-19"
Har ni några före och efter exempel kan vara intressant för många klagade redan innan på bilden. Eller blir bilden som förr om man ställer tillbaka till 4k?

Spelar du på dator? Har du en 4k-skärm på datorn så är det bra mycket snyggare än i 1080 då streamen anpassas till 4k. Tyvärr är deras 1080 inte bra och pixlig. Det finns även ett Chrometillägg där man kan tvinga 4k, har dock inte fungerat så bra för mig (har 1440 skärm) men flera andra rapporterar att det är stor skillnad.

Antingen via workaround
https://www.reddit.com/r/Stadia/comments/fedtww/workaround_ho...

Eller via ett tillägg i Chrome
https://chrome.google.com/webstore/detail/stadia%20-extension...

Själv kör jag på 4k-TV, Chromecast ultra och en Stadiakontroller. Jäkligt mycket snyggare på TV.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ja, de sänker 4k till 1080 för att spara bandbredd. Inget annat (enligt Techradar).

Spelen som är gratis just nu (kan komma att roteras precis som premium-medlemmarnas freebies):

  • GRID

  • Destiny2: The Collection

  • Thumper

  • GYLT

  • SteamWorld Dig 2

  • SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech

  • Serious Sam Collection

  • Spitlings

  • Stack on Stacks (on Stacks)

Okej tackar. Inga spel lockar mig just nu tyvärr. Men är det så att det roteras så skadar det väl inte att bli medlem, är ju lite nyfiken på att testa spelstreaming.

Skrivet av Chibariku:

@jOnÄTÄn: Serious sam collection, Destiny 2, Grid, Gylt, SpitlingsStacks on stacks (on stacks), Steamworld dig 2, Steamworld Quest: hand of gilgamesh, Thumper

👍

Skrivet av loevet:

@jOnÄTÄn: Vi tog inte med hela listan av utrymmesskäl, men jag kan lista samtliga nio nedan. Eftersom det här nyss presenterats har vi inga konkreta exempel på hur det påverkar bildkvaliteten, när jag tittade på kvalitetsinställningarna i Stadia-appen här hemma var den fortfarande inställd på bästa bildläge (4K), men ändringen har kanske inte gått igenom än. Google rullar ut gratismånaderna under de kommande 48 timmarna, det gäller kanske även ändringen av kvalitetsläge.

Okej då förstår jag.
Angående kvalitén funderade jag på om det var sänkt kvalitet även när man ställde upp till 4k igen, men enligt ett svar jag fick tidigare så ska det inte vara försämrat då.

Skrivet av milky81:

Jag kan inte heller se någon exakt lista över vilka 9 spel det är. Kikade på googles blogginlägg.
https://blog.google/products/stadia/try-stadia-free-today

Spelar du på dator? Har du en 4k-skärm på datorn så är det bra mycket snyggare än i 1080 då streamen anpassas till 4k. Tyvärr är deras 1080 inte bra och pixlig. Det finns även ett Chrometillägg där man kan tvinga 4k, har dock inte fungerat så bra för mig (har 1440 skärm) men flera andra rapporterar att det är stor skillnad.

Antingen via workaround
https://www.reddit.com/r/Stadia/comments/fedtww/workaround_ho...

Eller via ett tillägg i Chrome
https://chrome.google.com/webstore/detail/stadia%20-extension...

Själv kör jag på 4k-TV, Chromecast ultra och en Stadiakontroller. Jäkligt mycket snyggare på TV.

Tack för tipsen. Har inte testat stadia ännu. När jag gör det så blir det nog Tv 1920x1080 /ipad/PC 3440x1440 beroende på typ av spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Herregud deras UI alltså. Signade upp, men hade inget kreditkort tillgängligt som dom givetvis ville att man skulle mata in. Finns ingen fri lunch.
Nu när kontot väl är skapat så lyckas jag inte hitta hur man ska starta denna fri trial, verkar som den chansen man hade var att aktivera det under signup-flödet?

Edit: Efter en clear av cache så funkade denna url:
https://stadia.google.com/pro
Känns som att det var nått snabbhack som inte var helt 100 testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Edit: Efter en clear av cache så funkade denna url:
https://stadia.google.com/pro
Känns som att det var nått snabbhack som inte var helt 100 testat.

Jag lyckas verkligen inte registrera mig. Så fort jag loggar in med mitt Google-konto så blir jag omdirigerad till deras site där man endast kan köpa premium edition. Några fler tips på hur man kan registrera sig?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@jOnÄTÄn: Vi tog inte med hela listan av utrymmesskäl, men jag kan lista samtliga nio nedan. Eftersom det här nyss presenterats har vi inga konkreta exempel på hur det påverkar bildkvaliteten, när jag tittade på kvalitetsinställningarna i Stadia-appen här hemma var den fortfarande inställd på bästa bildläge (4K), men ändringen har kanske inte gått igenom än. Google rullar ut gratismånaderna under de kommande 48 timmarna, det gäller kanske även ändringen av kvalitetsläge.

De nio spelen:

  • Destiny 2: The Collection

  • GRID

  • Gylt

  • SteamWorld Dig 2

  • SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech

  • Serious Sam Collection

  • Spitlings

  • Stacks on Stacks (on Stacks)

  • Thumper

Let me show you some magic!

  • Destiny 2: The Collection

  • GRID

  • Gylt

  • SteamWorld Dig 2

  • SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech

  • Serious Sam Collection

  • Spitlings

  • Stacks on Stacks (on Stacks)

  • Thumper

De nio spelen:
Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Någon som har fått det att fungera?

Permalänk
Medlem

Vad är systemkraven,
Chromecast? Stadias egna kontroller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Jag lyckas verkligen inte registrera mig. Så fort jag loggar in med mitt Google-konto så blir jag omdirigerad till deras site där man endast kan köpa premium edition. Några fler tips på hur man kan registrera sig?

Jag upplevde samma, men klickade man på ”use invite code” så kunde man gå igenom flödet och bara klicka förbi steget där man skulle fylla i en kod.

Känns som sagt inte som att flödet är 100% tillfixat för detta ännu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av carax-0:

Någon som har fått det att fungera?

Nej, kan endast köpa eller registrera med inbjudan.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Kvarnis: Vi har skrivit detaljerat om Stadia i den här artikeln, men sammanfattningsvis:

Du kan spela i webbläsaren Chrome, på ett begränsat urval av Android-telefoner samt på tv:n över Chromecast Ultra. Den grundläggande nivån rekommenderar som lägst 10 Mbit/s uppkoppling och 35 Mbit/s för 4K-nivån, och ska du köra trådlöst bör det göras över 5 GHz Wifi.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@carax-0: Google skriver att erbjudandet rullas ut över de kommande 48 timmarna, och det meddelades igår kväll/natt svensk tid så det kan vara så att det helt enkelt inte rullat ut här än.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@carax-0: Google skriver att erbjudandet rullas ut över de kommande 48 timmarna, och det meddelades igår kväll/natt svensk tid så det kan vara så att det helt enkelt inte rullat ut här än.

Har dock läst på bla. FZ att vissa kunnat registrera sig för gratisperioden medans vissa bara fortfarande kan antingen köpa eller registrera med inbjudan så lite fundersam är man ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag upplevde samma, men klickade man på ”use invite code” så kunde man gå igenom flödet och bara klicka förbi steget där man skulle fylla i en kod.

Känns som sagt inte som att flödet är 100% tillfixat för detta ännu...

Skrivet av SiRai:

Har dock läst på bla. FZ att vissa kunnat registrera sig för gratisperioden medans vissa bara fortfarande kan antingen köpa eller registrera med inbjudan så lite fundersam är man ju.

Se vad BasseBaba skrev; det funkade för mig att följa hans/hennes/hens tips om hur man reggade sig

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Se vad BasseBaba skrev; det funkade för mig att följa hans/hennes/hens tips om hur man reggade sig

Jo, har testat och kommit fram till sidan där man ska knappa in den unika 16-siffriga koden. Kan dock inte alls klicka mig förbi den på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Jo, har testat och kommit fram till sidan där man ska knappa in den unika 16-siffriga koden. Kan dock inte alls klicka mig förbi den på något sätt.

Jaså? Jag klickade bara på bekräfta, som BasseBaba skrev och kom vidare utan problem Vad händer när du klickar på Bekräfta? Kommer du inte vidare till nästa steg då?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jaså? Jag klickade bara på bekräfta, som BasseBaba skrev och kom vidare utan problem Vad händer när du klickar på Bekräfta? Kommer du inte vidare till nästa steg då?

Vafalls! Har själv endast en "Lås upp" knapp och den går inte att klicka på förrens jag knappat in en kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Vafalls! Har själv endast en "Lås upp" knapp och den går inte att klicka på förrens jag knappat in en kod.

Vad surt! Men prova och kör inkognito-mode och se om det blir bättre. Jag körde via Chrome bara och gick kalas som sagt

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Vad surt! Men prova och kör inkognito-mode och se om det blir bättre. Jag körde via Chrome bara och gick kalas som sagt

Har testat inkognito också, men står bara "Lås upp". Testade med en annans gmail-konto nu och då kom vi till registreringssidan på direkten.

Kom på att jag testade ju igår kväll att registrera mig och kom faktiskt en bra bit ungefär till där man skulle välja sin avatar, men när jag klickade mig vidare till nästa steg så hängde det upp sig och efter en tids väntestund stängde ner och tänkte att jag får fixa det nästa dag istället. Nu verkar jag ha fått nån slags "Lock down" på mitt google-konto. Seeegt.

Tack iaf för hjälpen

Permalänk
Medlem

Testa registrera med Stadia-appen.

Permalänk
Skrivet av SiRai:

Vafalls! Har själv endast en "Lås upp" knapp och den går inte att klicka på förrens jag knappat in en kod.

Prova att gå via Stadiaappen, fungerade för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jecretur:

Testa registrera med Stadia-appen.

Skrivet av Pannkakskungen:

Prova att gå via Stadiaappen, fungerade för mig.

Testade nyss och kommer till exakt samma sida med en mörkmarkerad "Unlock" knapp som endast går att klicka på tills jag knappa in koden. Har väl flippat ut total efter att sidan hängde sig igår kväll då jag försökte registrera mig första gången.

Permalänk
Medlem

Varför håller de på med hastighetsbegränsning I SVERIGE? Vi om något land har internetkapacitet så det räcker och blir över. Känns som att det snarare är de själva som är ute för att spara pengar på sin egen datakraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Varför håller de på med hastighetsbegränsning I SVERIGE? Vi om något land har internetkapacitet så det räcker och blir över. Känns som att det snarare är de själva som är ute för att spara pengar på sin egen datakraft.

Google måste ju följa de råd och begränsningar som finns ute i EU/Europa just nu? När du spelar via Stadia så kopplar du antagligen upp dig mot servrar utomlands också, då gäller ju andra länders begränsningar och andra länders lagar. Rent allmänt så är det fler utländska tjänster och företag som begränsar trafiken i Sverige också eftersom de följer kraven från EU och vi är ju ett EU-land trots allt även om den svenska bandbredden inte störs ut av alla gamers och nöjessurfare ännu.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Jahapp. Avslutade Stadia abonnemanget, men kan inte ta bort kortet eller adressen eftersom det "används" av Stadia.

Måste jag alltså vänta 2 månader innan jag kan ta bort betalkortet och adressen från Google???