Quiz: Vad kan du om nästa generations spelkonsoler?

Skrivet av N0tepad:

Frågan gäller bandbredden. Xbox Series X har en bandbredd på 320-bit (10GB @ 560GB/s, 6GB @ 336GB/s) medan PS5 är något smalare med sina 16GB GDDR6/256-bit

Nja minnet har en bandbredd på 560 alt 336 GB/s. Minnesbussen är 320 bitar bred.
Bandbredd = Bussens bredd x klockfrekvens.
Bandbredd = (320/8) x 14. Bytes x GHz.
Bandbredd = 560 GB/s.

2/10. Väldigt nära va!...

Skrivet av Alling:

4/10

Lite nyfiken är du ändå på vad som får spelkonsolerna att ticka, men bara lite.

Huvudet på spiken. Känner otroligt svag lockelse att skaffa en spelkonsol, utom möjligen Nintendo Switch.

Kolla in carlsagan42 och egentligen valfri mariomaker- stream! 😁 Switch! ❤️

Riktigt dåligt resultat fick jag. Men nästa generations konsoler känns att bli så snabba så att en stor skara köpare kan känna att det duger för dem och de ser ej behov av att köpa en pc vid sidan av.

När första xboxen kom och ps2an var populär så var det största argument emot konsolerna 720 × 576 med flimrig crt skärm. Där många som jag hade svårt att läsa all text på tvn.

Sedan har det alltid funnits argument, men för varje konsolgeneration så har de blivit mindre betydelsefulla. Jag hoppas dock att det blir bra tangentbord + musstöd i nästa konsoler.

8/10. Är nöjd.

7/10

3/10
Spel konsoler? Du bryr dig bara om tekniken när den flyttar in PC:n

Lite orättvis tolkning av mitt resultat

3/10. Kunde kanske 1 lr så....

Skrivet av lindahlj:

3/10. Men vem bryr sig om konsoler när allt kommer omkring

Precis! 😁

5/10 och jag trodde ändå jag hängt med...

8/10 lite besviken på frågan om vad som var lika på konsolerna där jag svarade att båda hade exanderbart lagring, men detta var fel enligt swec

Fick 4/10. Märks att man inte är en konsolägare.

Gav upp halvvägs men min nästa konsol blir nintendo64 iallafall

6/10 med lite tur. Det var allt en quiz för den insatte ja. Brukar inte plugga så mycket konsol specs, speciellt länge innan release. Men lite hade en visst snappat upp i bakgrunden efter all coverage av konferenserna.

9/10 hade koll på allt förutom velocity grejen som jag inte läst om.

Skrivet av Infiniti:

8/10 lite besviken på frågan om vad som var lika på konsolerna där jag svarade att båda hade exanderbart lagring, men detta var fel enligt swec

Dom frågar ju vad som är identiskt, inte bara om det finns. Och expanderbara lagringen är proprietära minneskort i Xbox men inte på Ps5.

5/10

NES är det enda riktiga!

5/10.
Kunde 1 svar

10/10, har nog nördat ned mig lite för mycket i next gen tror jag...

6/10, hade bättre kolll än jag trodde. Nyaste konsollen jag har är WiiU...

3/10... sålänge konsolerna inte tar "cartridges" är de ganska ointressanta. Kommer någon av dessa att ta fysiska spel alls? Kommer det att gå att spela utan uppkoppling? (Så intresserad är jag så jag satt mig in så långt i det hela )

Skrivet av Icte:

2/10. Väldigt nära va!...

hahaha jag fick också 2 av 10.

Jag chansade på alla och jag har varken läst eller följt nyhetssläppen av de två kommande konsolerna. Dock kommer jag att köpa minst en av dem. Kanske båda men då läser jag in mig innan köp.

8/10. Skäms på mig, jag hatar konsoler så det här var ett riktigt uselt resultat. Får skylla på att jag gissade rätt lite för ofta.

Skrivet av backfeed:

8/10. Skäms på mig, jag hatar konsoler så det här var ett riktigt uselt resultat. Får skylla på att jag gissade rätt lite för ofta.

Hatar. Hade en konsol ihjäl din hund eller vad hände?

5/10 Svårare än jag trodde :/

10/10 men jag har också hållit mig väl informerad om de nya konsolerna

Däremot en liten notis på fråga 9
"Vilken högsta möjliga bandbredd kommer SSD-enheten i Playstation 5 upp i med komprimerad data?"

Högsta möjliga bandbredd med optimal komprimering är 22 GB/s, 8-9 GB/s är vad dem räknar med kommer vara normalfallet.

Källa:
https://youtu.be/ph8LyNIT9sg?t=1052

"3/10 Korrekta svar!
Spelkonsoler? Du bryr dig bara om tekniken när den flyttar in i PC:n."
Ett brinnande ointresse för konsoler, speciellt nu när dom är såpass lika.

7/10 Korrekta svar!
Det finns uppenbarligen väldigt lite du inte vet om tekniken i nästa generations spelkonsoler. Bra jobbat!

Skrivet av videopac:

Kommer någon av dessa att ta fysiska spel alls? Kommer det att gå att spela utan uppkoppling? (Så intresserad är jag så jag satt mig in så långt i det hela )

Ja och Ja (efter aktiveringar/uppdateringar).