AMD Ryzen 4000 "Vermeer" med Zen 3 lanseras till hösten 2020

Permalänk
Medlem

En 4900x och en x670 då i julklapp + ett rtx3080.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

... Tyvärr väntat direkt när computex ställde in., hoppas att grafikkorten iaf kommer som planerat, både gröna och röda. Kör lite "HLR" på mitt 2013års Titan just nu så det börjar bli akut 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Med tanke på att det inte händer ett skit på processorsidan för oss som bara spelar så är 3 år ingenting.
Min 8700k är ca 2,5 år gammal nu och presterar som resterande produkter som finns på marknaden idag mer eller mindre.

Nej precis det jag skrev. 3 år är inget att vänta in, när man har gått 9 år innan.

Så är det ju absolut. Det tog ett bra tag innan 2600K började flaskhalsa, och det kommer nog ta något/några år till innnan 8700K börjar flaska.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

... Tyvärr väntat direkt när computex ställde in., hoppas att grafikkorten iaf kommer som planerat, både gröna och röda. Kör lite "HLR" på mitt 2013års Titan just nu så det börjar bli akut 😅

Haha sitter lite i samma sits med mitt 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Finns det någon vettig anledning till att man började på 2000 istället för 1000-serien på bärbart?

För att du säljer mer på laptopsidan.

Dvs, om du kan lansera 4000-serien med bärbara datorer, med 4000-serien för desktop några månader senare, så blir det med laptops som "nya" generationen börjar, något som säljer mer.

För att slå Intel på sitt egna spel behöver man nog ta till lite knep, för det spelar ingen roll hur mycket snabbare processorer man gör om ingen OEM vill köpa dem (eftersom Intel tidigare betalat OEM för att endast använda deras chip, sen var ju Bulldozer knappast något att ha)
(Självklart skall man då veta att 4000 för bärbara är egentligen 3000, och 3000 för bärbara är egentligen Zen 2)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Hoppas AMD lyckas med ytterligare en fin förbättring. Börjar bli dags att byta ut min 3770K

Är i liknande sits, min 3570 sjunger på sista versen.

Permalänk
Medlem

Sitter på en Phenom II x6 1100T just nu men håller i pengarna stenhårt då jag är utan jobb. Blir nog kanske ingen mer dator, vem vet. Har en AMD FX 8350 också men måste laga en kontakt på moderkortet först

Skulle jag få in en större summa pengar så kanske det blir en Ryzen i 6000 serien
Nä vänta lite där dök det upp lite fakeinfo för 7000 serien, bara att vänta lite till då 🤣

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hoppas AMD lyckas med ytterligare en fin förbättring. Börjar bli dags att byta ut min 3770K

Nah. Inte förrän DDR5.

Permalänk
Inaktiv

Nice, jag klarar mig med min 3950x till hösten.

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Med tanke på att det inte händer ett skit på processorsidan för oss som bara spelar så är 3 år ingenting.
Min 8700k är ca 2,5 år gammal nu och presterar som resterande produkter som finns på marknaden idag mer eller mindre.

När spel nu utvecklas för de nya konsollerna kommer åtta kärnor bli minimum. Din sixcore kommer släpa efter allt snabbare.

Permalänk
Medlem

Hur höga frekvenser kan man normalt sett nå med Zen 2 och vad kan tänkas vara en rimlig förbättring när de går över till 7nm plsu?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att de inte "lanserar" de nya prollarna förrän det är dags att börja sälja!

Skrivet av ClintBeastwood:

Vart kan man läsa att AMD pratat om en tvåsiffrig ökning i IPC?

Adored tv, Red Gaming Tech, m fl verkar få insiderinformation.
Ryktas (jämfört med Zen 2) om 10-15% ökning enkeltrådat och 15-25% flertrådat (tack vare sänkt latens med CCX på åtta kärnor).
Ingen markant skillnad i frekvenser.

Skrivet av Chibariku:

Finns det någon vettig anledning till att man började på 2000 istället för 1000-serien på bärbart?

Skrivet av SuperSverker:

... om du kan lansera 4000-serien med bärbara datorer, med 4000-serien för desktop några månader senare, så blir det med laptops som "nya" generationen börjar, något som säljer mer.

Ungefär min tanke också. 2000-serien för bärbara lanserades ungefär samtidigt som 2000-serien för desktop, så det blir en beskrivning av ålder snarare än generation.

Permalänk
Skrivet av anon298854:

Nice, jag klarar mig med min 3950x till hösten.

Herregud! Det måste vara en pina!

Permalänk
Medlem

Hoppas att det blir en variant även i Ryzen-serien för desktop med ett hyfsat ös som börjar utmana segmenteringen 65/95 W, och börjar trycka upp prestandan i segmentet för 35 W (där AMD idag erbjuder Athlon-linjen).

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Adored tv, Red Gaming Tech, m fl verkar få insiderinformation.
Ryktas (jämfört med Zen 2) om 10-15% ökning enkeltrådat och 15-25% flertrådat (tack vare sänkt latens med CCX på åtta kärnor).
Ingen markant skillnad i frekvenser.

Haha, det är knappast Adored och någon som nickar Redgamingtech som är vad Sweclockers menar

Citat:

Den stora nyheten med Ryzen 4000 "Vermeer" blir arkitekturen Zen 3, som enligt AMD själva ska leverera en procentuellt sett tvåsiffrig ökning i prestanda vid en given klockfrekvens (IPC).

Jo, vi såg ju hur bra det gick för Adored förra gången med frekvenserna

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Låter ju grymt!
Själv sitter jag och funderar stenhårt på o beställa en 3700x, men borde jag istället köpa en 3600 för tillfället och sen byta upp mig till 4xxx motsvarigheten till 3700?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

även om jag är otroligt nöjd idag - att få det absolut bästa för AM4-plattformen är nog ett måste för min del

Precis så jag tänker också

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

När spel nu utvecklas för de nya konsollerna kommer åtta kärnor bli minimum. Din sixcore kommer släpa efter allt snabbare.

Tja, åtta Zen2 i 3,5GHz lär vara den nya standardplattformen. Hans sex kärnor i högre frekvens lär inte stå sig sämre 2027 än 2022. Det är inte som om de två extra kärnorna, ens om de utnyttjas fullt ut för spel, och inte till exempel reserveras för annat, kommer att kunna kompensera för hans generellt högre prestanda. Och konsolspecifikationerna ligger fast, så om han inte tycker det är för tråkigt, kan han nog lugnt ligga kvar på sin plattform i nästan ett decennium till.
Det handlar nog mest om hur mycket det suger i datorprylsshoppingtarmen. (<= Älskar svensk ordkonstruktion. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

När spel nu utvecklas för de nya konsollerna kommer åtta kärnor bli minimum. Din sixcore kommer släpa efter allt snabbare.

Ja så har det låtit sedan PS4 släpptes.
Faktum är att det är ingetsom talar för att en 8700k kommer flaska de närmaste åren. Kommer troligtvis hänga med minst 5-6år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Varje gång jag läser kodnamnet Vermeer så hör jag bara en Stockholmsdialekt i mitt huvud.
Alltså värmer (vermer)...

Va? Finns väl ingen stockholmare som betonar "värmer" på andra stavelsen?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Ja så har det låtit sedan PS4 släpptes.
Faktum är att det är ingetsom talar för att en 8700k kommer flaska de närmaste åren. Kommer troligtvis hänga med minst 5-6år.

Nja 5-6 år tvekar jag till. Kanske 3 år högst till.

Skrivet av EntropyQ3:

Tja, åtta Zen2 i 3,5GHz lär vara den nya standardplattformen. Hans sex kärnor i högre frekvens lär inte stå sig sämre 2027 än 2022. Det är inte som om de två extra kärnorna, ens om de utnyttjas fullt ut för spel, och inte till exempel reserveras för annat, kommer att kunna kompensera för hans generellt högre prestanda. Och konsolspecifikationerna ligger fast, så om han inte tycker det är för tråkigt, kan han nog lugnt ligga kvar på sin plattform i nästan ett decennium till.
Det handlar nog mest om hur mycket det suger i datorprylsshoppingtarmen. (<= Älskar svensk ordkonstruktion. )

Min 5820K orkar knappt med längre när man har många flikar och tittar på media och nej det är inte pga minnet, har tillräckligt. Visst 8700K är snabbare än min 5820K men inte så mycket snabbare.

Var inte för optimistisk. Det kommer hända stora saker nu de kommande åren speciellt från Intels sida men även AMDs. Spelutvecklare kommer jobba mot dem därefter. Tacka konkurrensen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Inb4 "min i5-2500K kan nog hålla några år till"

Jag höll på så med i7-2600k tills zen 2 kom. Då var det att slå till. Tror zen 2 är vid ett bra läge där den kommer funkar bra i massa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Varje gång jag läser kodnamnet Vermeer så hör jag bara en Stockholmsdialekt i mitt huvud.
Alltså värmer (vermer)...

OT: Kommer definitivt bli ett köp. Sitter på 1700 idag, så kommer nog bli en liten skutt att uppgradera till typ 4700x

Jag har spelat för mycket Skyrim och tänkte direkt att det passar som namn på en drake

För övrigt så har man en liten förhoppning men inte för stor att msi är schyssta o låter 4000 serien rulla på B350 om möjligt

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Herregud! Det måste vara en pina!

@Dinkefing

Jag va lite ironisk 🥴🎅

Permalänk
Medlem

Det ska bli spännande vad det blir för pris/prestanda och om mitt B350 kommer få stöd för Zen 3.
Jag kommer hoppa över 6-kärnor och direkt från 4 till 8, 4 kärnor klarar jag mig på tills PS5 & XBX konsollerna får intressanta spel portade till PC.
Går det inte att peta i en Zen 3, så finns det nog en hel hög begagnade 3700X att köpa.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryzer:

Min 920 gick fint i 8-9år. Ser inte varför inte 2500k kan göra samma resa.

2500K är redan över 9 år (Jan 2011).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

2500K är redan över 9 år (Jan 2011).

Japp, frågan är om man ska vara glad eller ledsen över utvecklingen.
Att det hänt så lite de senaste 10 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Min 5820K orkar knappt med längre när man har många flikar och tittar på media och nej det är inte pga minnet, har tillräckligt. Visst 8700K är snabbare än min 5820K men inte så mycket snabbare.

Var inte för optimistisk. Det kommer hända stora saker nu de kommande åren speciellt från Intels sida men även AMDs. Spelutvecklare kommer jobba mot dem därefter. Tacka konkurrensen!

Om ditt system knappt orkar med när du har många flikar och tittar på media så är det i varje fall inte för att 5820K skulle vara för klen. Vadfan, min över 5 år gamla jobbdator med en sketen mobil Celeron klarar det. Det var inte särskilt länge sedan jag bytte min 5820K, för att den pajjade och inget annat, och det finns inte på ens på kartan att den skulle få det jobbigt med "många flikar och titta på media samtidigt". Liksom, nej. Bara nej.

Att det ser ut att hända en hel del framöver må väl vara hänt. 8700K kommer ändå vara snabbare än processorerna som sitter i de nya konsolerna. Dessutom lär inte nyttjandet av spelkonsolernas processorer vara optimal. Med andra ord lär spel utvecklade för de nya konsolerna klara sig bra på 8700K.

Permalänk
Avstängd

Då var det dags för ockerpriser igen då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nja 5-6 år tvekar jag till. Kanske 3 år högst till.

Min 5820K orkar knappt med längre när man har många flikar och tittar på media och nej det är inte pga minnet, har tillräckligt. Visst 8700K är snabbare än min 5820K men inte så mycket snabbare.

Var inte för optimistisk. Det kommer hända stora saker nu de kommande åren speciellt från Intels sida men även AMDs. Spelutvecklare kommer jobba mot dem därefter. Tacka konkurrensen!

Min lillebrorsa har min gamla 5820k och han sitter med flera skärmar uppe och har flera flikar och program igång medans han spelar och det funkar skit bra.
Har själv en 5960x ståendes och det funkar galant det med så är garanterat inte 5820Kn som är felet, den dagen den inte orkar så lär garanterat ingen annan 6 kärnig heller orka.