Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Den pengen har jag inte råd med.

Finns inte mjukvaran inbyggd i routern så jag behöver köra en controller till på en annan dator då? Controllern till min AP körs på min server. Jag har inget behov att AP'n och routern måste köras på samma controller för så har jag ju det idag. Min nuvarande router har sin webadmin och AP'n har sin controller. Är det ett måste att både AP och router ska ligga på samma controller för att det ska funka?

I Edgerouter finns det webbinterface utan behov av controller. Det kommer funka fint ändå men du behöver ställa in APn och routern var för sig

Vill du köra Unifi och få alla inställningar på samma ställe finns även en USG som är endast router. Då kan du köra controller på en ansluten dator och är väldigt smidigt.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3037638

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

AP-AC-Pro

En dum fråga kanske, men jag har 2 st AP-AC-Pro.
Spelar det någon större roll med täckning om den ena är fäst på väggen och den andra ligger uppe på en garderob och "pekar uppåt" ?
Jag är inte nöjd med mitt wifi ute runt huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gone_golfing:

En dum fråga kanske, men jag har 2 st AP-AC-Pro.
Spelar det någon större roll med täckning om den ena är fäst på väggen och den andra ligger uppe på en garderob och "pekar uppåt" ?
Jag är inte nöjd med mitt wifi ute runt huset.

Bör ge dig en hint.

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115005212927-UniFi-UA...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Tack för länken, men har lite problem med att fatta den?

Permalänk
Medlem

@gone_golfing:
Generellt sätt kan säga att deras AP är designade för att leverera mest åt det håll som inte är vägg.
Så om man är på den sidan som är tänkt att sitta mot en vägg eller tak så blir det dålig signal.
Att lägga en AP uppe på en garderob är m.a.o. ingen bra idé.
Tak montering är generellt bäst, såvida man inte bor i ett fyrtorn eller liknande...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

@Prelatur: Så med andra ord om jag vänder på bägge och sätter upp dem i taket kommer det att bli bättre räckvidd då?

Permalänk
Medlem

@gone_golfing:
Ja du kommer åtminstone att få bättre förutsättningar.
Sedan beror ju wifi på en massa saker som vilka andra nät det finns, hur huset ser ut och vilket material det är i väggar m.m.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gone_golfing:

@Prelatur: Så med andra ord om jag vänder på bägge och sätter upp dem i taket kommer det att bli bättre räckvidd då?

Min ligger på en hylla och har inga problem.

Finns 43 nätverk i min omgivning och jag kan gå till grannfastigheten vägg i vägg för att komma åt tvättstugan. Har då fortfarande bra signal på mitt WiFi.

Jag har då AC Pro.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

@Prelatur: Ja då blir det till att testa att sätta dem i taket, så får vi hoppas på att det ger bättre effekt.

Permalänk
Skrivet av aragon:

har det löst sig?

2 gånger har jag sett detta med unifi

1:ena gången var det en 3 part ap/förlängare som ställde till det med dhcp
2: för hög styrka (db) särskilt med mer än 1 ap

Skrivet av mwi:

Har du samma SSID för 2.4GHz och 5GHz?
Har haft detta problemet med två enheter, dom gillade inte Ubuquiti nätverk med dubbla frekvens band.
Antingen så stäng av det ena frekvensbandet på den enhet, eller lägg ett SSID på varje.

Nej ingen 3:e part eller förlängare. Nej inte hög styrke har på auto.

Svar till andra citatet. Borde ha nämnt att det inte hjälpte, har försökt allt. Min flera år äldre mobil har inga problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej ingen 3:e part eller förlängare. Nej inte hög styrke har på auto.

Svar till andra citatet. Borde ha nämnt att det inte hjälpte, har försökt allt. Min flera år äldre mobil har inga problem alls.

har du på auto så har du troligen för hög styrka särskilt om du har mer en 1 ap, (ha aldrig unifi på auto, möjligen om du har lite ap men inte annars)
sätt db till 16-18 på 2,4 bandet och 20hz samt kolla även kanalerna du använder med en Scan så du inte krockar med något

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

har du på auto så har du troligen för hög styrka särskilt om du har mer en 1 ap, (ha aldrig unifi på auto, möjligen om du har lite ap men inte annars)
sätt db till 16-18 på 2,4 bandet och 20hz samt kolla även kanalerna du använder med en Scan så du inte krockar med något

Men jag har bara en 1 AP. Hade jag haft flera AP hade jag nämnt det i första inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men jag har bara en 1 AP. Hade jag haft flera AP hade jag nämnt det i första inlägget.

ok, har du testat att sätta db till typ 18?
vad kör du för hz på banden? 20/40/80 osv samt har du kollat så du har den ställd på sverige?
och enheten som har problem, är för den svenska marknaden?
vet jag köpte ett par unifi ap från usa för många år sedan, jäkla vilka problem det var innan jag ställde om dom, nackdelen var att efter ett par år fick man en jobbigt meddelade att enheten inte är för denna marknaden.

andra saker som kan strula.

har du aktiverat extra funktioner så stäng av dom tex fast roaming (vilket är helt onödigt om du bara har en)
bandstering för att få enheter att använda 5ghz bandet (vet vissa billiga boxar slutar funkar med detta aktiverat)
samma sak med country roaming enhancements.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

ok, har du testat att sätta db till typ 18?
vad kör du för hz på banden? 20/40/80 osv samt har du kollat så du har den ställd på sverige?
och enheten som har problem, är för den svenska marknaden?
vet jag köpte ett par unifi ap från usa för många år sedan, jäkla vilka problem det var innan jag ställde om dom, nackdelen var att efter ett par år fick man en jobbigt meddelade att enheten inte är för denna marknaden.

andra saker som kan strula.

har du aktiverat extra funktioner så stäng av dom tex fast roaming (vilket är helt onödigt om du bara har en)
bandstering för att få enheter att använda 5ghz bandet (vet vissa billiga boxar slutar funkar med detta aktiverat)
samma sak med country roaming enhancements.

Jag uppskattar verkligen att du försöker hjälpa dig men jag har redan prövat alla dessa inställningar. Jag är som sagt hyffsat påläst när det gäller nätverk. Jag hade aldrig ställt denna fråga om jag inte redan prövat alla tänkbara alternativ för att få bukt med problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag uppskattar verkligen att du försöker hjälpa dig men jag har redan prövat alla dessa inställningar. Jag är som sagt hyffsat påläst när det gäller nätverk. Jag hade aldrig ställt denna fråga om jag inte redan prövat alla tänkbara alternativ för att få bukt med problemet.

tja i med du inte specificerat vad du testat så blir det att man säger dom vanligaste felen man dykt på.
har du redan testat allt detta så har jag inga mer ideer. Jag har installerat väldigt många unifi ap och har hittills aldrig sett någon där felet varit själva ap, dock väldigt många som varit inställda fel, så du får gärna säga till om du hittar felet särskilt om det skulle ligga i själva ap
(är alltid intressant och är bra att veta om man stöter på det själv i framtiden)

//Lycka till

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Min mobil har stora problem med min Ubuquiti AP. Den tappar ofta det trådlösa nätet. Vad är det som är fel? Uppgradera firmware och göra resets har inte hjälpt. Jag hade aldrig detta problem med Asus routern. Inte heller genom Android versionerna har det hjälpt.

Hade något snarlikt problem med en av mina UNifi-AP när mina androidenheter inte ville prata trådlöst med den. Visade sig att nätvärkssladden till APn fått sig en knäck som gjorde att den genererade ngt "flygradar-varnings-protokoll" (dåligt minne) som kopplade ner/blockerade kanalen den låg på. Bytte sladd (till AP:n) och sedan inga mer bekymmer!

Kortare sagt: kanske kan vara värt att testa med en annan nätvärkssladd till AP:n? (Jo, jag vet låter osannolikt (tyckte jag med!), men enkelt att testa

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gone_golfing:

@Prelatur: Så med andra ord om jag vänder på bägge och sätter upp dem i taket kommer det att bli bättre räckvidd då?

Gör det enkla först: Vänd bara den som ligger ovanpå garderoben (så att fästpunkten/"väggsidan" pekar uppåt), Alternativt luta den mot (ytterväggen) väggen ovanpå garderoben (tänk på den som en armatur ("lampa") som du riktar mot där du vill ha ljus/täckning. (blå lysande ringen mot där du vill ha "ljus" (/täckning)

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Hade något snarlikt problem med en av mina UNifi-AP när mina androidenheter inte ville prata trådlöst med den. Visade sig att nätvärkssladden till APn fått sig en knäck som gjorde att den genererade ngt "flygradar-varnings-protokoll" (dåligt minne) som kopplade ner/blockerade kanalen den låg på. Bytte sladd (till AP:n) och sedan inga mer bekymmer!

Kortare sagt: kanske kan vara värt att testa med en annan nätvärkssladd till AP:n? (Jo, jag vet låter osannolikt (tyckte jag med!), men enkelt att testa

Men den vill prata trådlöst men den tappar ofta kontakten och återgåt till mobilnätet. Så fort man uppdaterar en sida, eller något annat som använder wifi gör att den tappar kontakten helt.

Jag kanske ska byta sladd men jag tror inte det hjälper. Jag använder PoE med en CAT6.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Men den vill prata trådlöst men den tappar ofta kontakten och återgåt till mobilnätet. Så fort man uppdaterar en sida, eller något annat som använder wifi gör att den tappar kontakten helt.

Jag kanske ska byta sladd men jag tror inte det hjälper. Jag använder PoE med en CAT6.

Som sagt: (väldigt!) snarlika problem, enkelt att testa (behöver ju inte dra/förlägga kabeln permanent för testen), jag trodde inte heller att det skulle hjälpa (men det gjorde det: körde också på cat6 och PoE).

Om inte annnat så utesluter det att det är fel på sladden?

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Som sagt: (väldigt!) snarlika problem, enkelt att testa (behöver ju inte dra/förlägga kabeln permanent för testen), jag trodde inte heller att det skulle hjälpa (men det gjorde det: körde också på cat6 och PoE).

Om inte annnat så utesluter det att det är fel på sladden?

Vore det mitt problem så hade jag haft problem med min andra mobil men det har jag inte.

Permalänk
Medlem

@Dinkefing Exakt vilken nätverksutrustning har du? Vad är det för mobil och androidverion du har problem med?

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Skrivet av Big_R:

@Klappa Exakt vilken nätverksutrustning har du? Vad är det för mobil och androidverion du har problem med?

EdgeRouter PoE och Google Pixel Android version 10. Visst hade den andra mobilen med Android version 7 haft samma problem hade det varit enkelt att felsöka problemet till AP'n men nu har den inte det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

EdgeRouter PoE och Google Pixel Android version 10. Visst hade den andra mobilen med Android version 7 haft samma problem hade det varit enkelt att felsöka problemet till AP'n men nu har den inte det.

Vilken AP gäller det?

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Skrivet av Big_R:

Vilken AP gäller det?

Lite versionen.

Permalänk

Det låter inte som att det är något fel på APn då du har andra enheter som fungerar.

Använder mobilerna samma frekvensband? Kolla i controllern.
Hur ser det ut i controllern för mobilen som tappar anslutningen hela tiden?
Vad händer om du stänger av mobildata och sedan ansluter till Wifi, går det inte att nå nätet överhuvudtaget?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Vore det mitt problem så hade jag haft problem med min andra mobil men det har jag inte.

Du gör som du vill (såklart); men varför inte göra en enkel åtgärd som utesluter en felkälla? (oavsett hur osannolik den är: är den utesluten så är den)

Permalänk
Medlem

@Dinkefing Jag antar att det är gen 1 Pixel? Har du ställt Privat DNS i läge off på telefonen och avaktiverat Fast Roaming i controllern?

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk

@anon257891: Låter som en bra ide, kommer att testa detta först.

Permalänk
Medlem

Hej!

Nu har jag googlat till googles ände och lite till

Är det någon som vet om man kan få till en L2tp VPN client på en USG? (Vet att det inte finns i GUI) dvs köra den som client och att mina enheter på LAN kan använda tunneln. Vet inget annat bra sätt att få till detta på annat. Det ska användas för att köra backup till en server på annan plats och skulle då helst vilja köra detta över VPN.