Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/ingen-intensiv...

Lite förvånad över "multisjuka över 60 år" kan tyckas väldigt lågt ålderspann? Sen biologisk ålder är då inte samma sak som verkliga åldern, så jag antar att det sker ganska mycket undantag här?

Att man inte lägger in väldigt sköra personer på IVA är inget ovanligt, har jobbat på diverse boenden, och det är inget ovanligt skulle jag säga. Det är ju inte bara en fråga om kostnad/kapacitet utan också extra lidande för personer som antaligen inte överlever det ändå, samt inte har så mycket tid kvar oavsett. Dock så håller jag med på att "multisjuka över 60 år" låter lite för brett och aningen konstigt.

Dock så låter det inte riktigt så illa om man kollar på själva dokumentet? "Multisjuka över 60" används inte som definition. Det är dessutom utformat om kraven för att få vård, inte tvärtom, eller missar jag något? Det som står är att om någon i åldersgruppen (biologisk ålder) 60-70 har signifikant svikt i mer än två organsystem så har dom ingen prio på iv. Hur vida det är rimligt att tolka detta till "multisjuka över 60 år" låter jag vara osagt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/lAyePy/dokument...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dredd:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/ingen-intensiv...

Lite förvånad över "multisjuka över 60 år" kan tyckas väldigt lågt ålderspann? Sen biologisk ålder är då inte samma sak som verkliga åldern, så jag antar att det sker ganska mycket undantag här?

Nu ser man att man verkligen måste prioritera bort människors liv. Många av dessa personer anses nog med vara friska nog att jobba till 67år eller vad det nu är.

Det är extra viktigt att se till att de äldre inte blir smittade också.

Permalänk
Medlem

Sensationsjournalistik från Expressen. Vad dokumentet egentligen säger:

Citat:

Generella indikationer för intensivvård:
- Patienten själv motsätter sig inte intensivvård.
- Överlevnad och återhämtning bedöms sannolik i relation till habituell funktionsnivå och den sammantagna sjukdomssituationen.
- Frånvaro av annan sjukdom med förväntad överlevnad kortare än 6-12 vmånader.
- Biologisk ålder <80 år.
- Biologisk ålder 70-80 år och signifikant svikt i maximalt ett organsystem (ex. respiration, cirkulation, njurfunktion.)
- Biologisk ålder 60-70 år och signifikant svikt i maximalt två organsystem (ex. respiration, cirkulation, njurfunktion.)

Med biologisk ålder menas skillnader i patientens hälsa, funktionsnivå och förväntade överlevnad i relation till genomsnittet för patientens kronologiska ålder. Biologisk ålder kan alltså både vara lägre och högre än den konologiska åldern.

[...]

Generella indikationer för att avbryta pågående intensivvård:
- Patienter där det i efterhand identifierats att patienten inte uppfyller kriterierna ovan.
- Nytillkommen organsvikt, eller utebliven förbättring, som betyder att överlevnad och återhämtning är osannolik.

Känns ju betydligt mindre cyniskt än "multisjuk 61-åring nekas vård" som man först skulle kunna tro.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/ingen-intensiv...

Lite förvånad över "multisjuka över 60 år" kan tyckas väldigt lågt ålderspann? Sen biologisk ålder är då inte samma sak som verkliga åldern, så jag antar att det sker ganska mycket undantag här?

Det är inte speciellt förvånande och det har tagits upp tidigare i tråden. Jag skrev ett inlägg om hur man som läkare resonerar vid prioritering för respiratorvård avseende ålder och biologisk ålder. Det är inget kontroversiellt alls inom läkarkåren även om besluten är svåra att ta.

Tidningarna spetsar till alltsammans i artikeln för att locka läsare. I slutändan så är det en bedömning av ansvarig narkosläkare och inte att de agerar robotar som blint går efter styrdokument. Detta står dessutom i beslutsstödet man baserar artikeln på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/ingen-intensiv...

Lite förvånad över "multisjuka över 60 år" kan tyckas väldigt lågt ålderspann? Sen biologisk ålder är då inte samma sak som verkliga åldern, så jag antar att det sker ganska mycket undantag här?

Aftonbladet har en artikel som fanns länkad till i den artikel du citerade. Där återfinns hela dokumentet och där står det: "Med biologisk ålder menas skillnader i patientens hälsa, funktionsnivå och förväntade överlevnad i relation till genomsnittet för patientens kronologiska ålder."

Mao, jag som är drygt 50, med BMI lite över 40 och högt blodtryck ska nog inte räkna med att få intensivvård.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Inte fan kan man missat att testa 15.000-20.000 dödsfall??? Låter helt otroligt. Skulle det stämma så skulle ju isåfall Spanien ha fler än dubbelt så många döda som något annat hårt drabbat land.

I åtminstone en italiensk ort så verkar det som att antalet verkliga dödsfall är 4,5 gånger så många som rapporterats:

https://www.corriere.it/politica/20_marzo_26/the-real-death-t...

Permalänk
Inaktiv

@Hurtigbullen: Tack har tagit till mig det du skrivit.

Permalänk
Medlem

Tycker själv Sverige valt en vettig strategi anpassad för oss med ett par undantag. Man skulle skydda de äldre samt ålderdomsboenden vilket man delvis misslyckades med vilket så klart är jäkligt illa men samtidigt en svår/komplicerad situation/utmaning.

Självklart extremt naivt att tro att inte smittan skulle komma in i många ålderdomsboenden. Väldigt många som jobbar på ålderdomsboenden har ju själva familj och de ska inte inbilla mig att tro att de haft samma kontroll på hela familjen, självklart inte.

I övrigt kan nämnas att det var ett misslyckande i vissa invandrartäta förorter som i tex Husby, Akalla, Rinkeby, Tensta, Järfälla. För det första är det sannolikt vanligare i dessa områden med äldre som delar boende med yngre, för det andra så borde det skett riktad information till dessa tätbebyggda högriskområden.

Sedan det här med att en kraftig majoritet enbart får lindriga symptom men ändå riskerar smitta andra, det börjar man förtydliga först nu senaste veckan ungefär men det har väl varit känt ganska länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Håller med, förstår inte att det är så många som fortsätter diskutera. Dom som är oroliga gör allt dom kan för att undvika att ta in för mycket information om corona. Folk som fortsätter diskutera här verkar ha något självskadebeteende

Har själv valt att försöka leva lite i en bubbla, det vart för mycket ett tag. Fick alla möjliga kroppsliga besvär när det blir för mycket oro, glor inte ens på nyheterna knappt, bara ibland för att uppdatera mig.
Tack vare det så har stressen gått ner markant, sover bättre, har inte ont i kroppen och mår allmänt bättre för mycket oro/stress under en längre tid kan ställa till det något otroligt har jag lärt mig.

För att det är viktigt att hålla sig informerad om läget. Medierna och myndigheter mörkar mycket och det är mycket som aldrig kommer ut. Därför är det intressant att se vad andra vanliga männiksor skriver och va de har upplevt. Vill man leva i en bubbla så är det okej men jag skulle säga att det är extremt farligt för då vet man inget om hur verkligheten ser ut. Man behöver inte oroa sig så länge man själv är försiktig och tar sitt ansvar med att hålla avstånd. Det kommer att gå bra och när krisen är över har vi fått ett större perspektiv på livet och lärt oss att värdesätta det vi har

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Jo, är själv från Finland och pratar med släktingar och kompiar så gott som varje dag och där säger dom att det inte är så illa ställt än, så Finland är väl det land som kommit undan lindrigast hittills. Jämfört med andra länder såg det dock inte ut att vara sämre ställt trotts slappare hantering.

Får se vad som händer när man släpper på restriktionerna i dom länderna som haft en "lock down" sen.

Jag är också från Finland. Tror att Finland kommer att klara sig bäst ur det här tack vare att vi är så glest befolkat och att regeringen vidtog åtgärder i tid innan det hade börjaa sprida sig ordentligt

Jag skulle inte bli förvånad om Sverige kommer att få dras längre med Corona när övriga länder släpper upp och återgår till det normala på pga att sverige inte har tagit några åtgärder men det återstår att se hur det går. I slutändan tror jag nog tyvärr att Sverige förlorar kriget mot Corona

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Eftersom man inte kan isolera et helt land i 1-2 år tills ett vaccin kommer så är Sveriges väg den rätta vägen.

"Angående presidentens uttalande om flockimmunitet svarar Anders Tegnell att detta är den enda vägen – om det så sker genom vaccination eller genom att stora delar av befolkningen blir immun.

– Vi som jobbar med infektionssjukdomar vet ju att den här typen av sjukdom fortsätter att spridas tills man uppnår en immunitet i befolkningen. Något annat sätt att få stopp på den finns inte."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70Oxg8/trump-kritiserar-...

Så Sverige gör rätt och alla övriga världens länder fel? Typiskt svenskar som alltid tror att de vet bäst oavsett vad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kedom900:

Jag är också från Finland. Tror att Finland kommer att klara sig bäst ur det här tack vare att vi är så glest befolkat och att regeringen vidtog åtgärder i tid innan det hade börjaa sprida sig ordentligt

Jag skulle inte bli förvånad om Sverige kommer att få dras längre med Corona när övriga länder släpper upp och återgår till det normala på pga att sverige inte har tagit några åtgärder men det återstår att se hur det går. I slutändan tror jag nog tyvärr att Sverige förlorar kriget mot Corona

framtiden får visa vilken metod som är bäst.. men när nu länder börjar lätta på olika åtgärder. Så kommer människor ut som inte har blivit smittade.. och inte är immuna mot corona. Blir smittade Så det där vilket land som kommer bli fri fortast är ytterst oklart.

Mest viktigt är att det blir en jämn ström av sjuka, så sjukvården klarar av att ta hand om dom..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/ingen-intensiv...

Lite förvånad över "multisjuka över 60 år" kan tyckas väldigt lågt ålderspann? Sen biologisk ålder är då inte samma sak som verkliga åldern, så jag antar att det sker ganska mycket undantag här?

Gissningsvis så handlar det nog om personer som är rätt klena redan som det är. Kan tänka mig att det är personer som skulle ha svårt att överleva en vanlig influensa. Om inte annat så lär det finnas en hel del cancerpatienter även i det åldersspannet som är i dåligt skick och inte kan förväntas leva speciellt länge oavsett om man får corona eller inte.

Har skrivit det tidigare i tråden, hade en släkting i 60-årsåldern som gick bort av en vanlig förkylning med efterföljande lunginflammation. Eftersom hen hade långt gången cancer så satte man inte in några som helst livsuppehållande insatser, det man gjorde var att ge behandling som mildrade symtomen så hen inte skulle lida i onödan. Detta var definitivt någon som skulle prioriteras bort om det hade varit corona inblandat. Lär finnas många som befinner sig i samma sits.

Skrivet av gabriel15:

Nu ser man att man verkligen måste prioritera bort människors liv. Många av dessa personer anses nog med vara friska nog att jobba till 67år eller vad det nu är.

Det är extra viktigt att se till att de äldre inte blir smittade också.

Nja, i praktiken innebär dessa instruktioner att man fokuserar på de som har högs förväntad livslängd med hyfsad livskvalitet. Är man frisk nog att jobba i ett antal år så lär man nog klassas som att ha hyfsad förväntad livslängd/kvalitet.

Skrivet av Hurtigbullen:

Aftonbladet har en artikel som fanns länkad till i den artikel du citerade. Där återfinns hela dokumentet och där står det: "Med biologisk ålder menas skillnader i patientens hälsa, funktionsnivå och förväntade överlevnad i relation till genomsnittet för patientens kronologiska ålder."

Mao, jag som är drygt 50, med BMI lite över 40 och högt blodtryck ska nog inte räkna med att få intensivvård.

I princip så går det ut på att man prioriterar de som har högst förväntad livslängd med någorlunda god livskvalitet. Så länge du inte har någon form av övrig problematik så behöver du nog inte oroa dig.

--------

Men generellt angående dessa uppgifter - är det detta beslutsstöd som gäller nu eller är om det instruktioner som är tänkta att hjälpa läkare i ett mer ansträngt läge? Jag har inte läst jättenoga, men jag hittar faktiskt inget om att detta är något som gäller i dagsläget? Sedan är frågan hur dessa kriterier skiljer sig från normala förhållanden? Är det en enorm skillnad, måttlig skillnad, ingen större skillnad? Alla kommer inte att få intensivvård även under normala förhållanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kedom900:

Så Sverige gör rätt och alla övriga världens länder fel? Typiskt svenskar som alltid tror att de vet bäst oavsett vad

Nej, du har uppenbarligen inte lyssnat om detta är din uppfattning. Mantrat har varit om och om igen, att vi gör det som är bäst för Sverige med de förutsättningar som gäller här, det är nödvändigtvis inte en lösning som är applicerbar på andra länder (dock nog på våra Nordiska grannländer). Man förutsätter att bristen på miljonstäder, blesbyggd och Svenska normer skapar förutsättning för att inte behöva ha total nedlåsning utan att vården kollapsar.

Sen är det ju så att ingen egentligen vet hur detta kommer utspela sig, och om denna taktik kommer vara lyckad. Så rätt eller fel så tycker jag absolut man kan ha åsikter om det är värt att "chansa" på att detta kommer fungera. Finlands metod känns helt klart säkrare, då man kan öppna på dammen långsamt.

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/appen-som-vill-oppna-upp-s...

Så man ska behöva bevisa att man är immun? Gäller detta bara denna sjukdom? Varför inte lägga till HIV, tidigare begågna brott och så vidare? Välkommen till 1984.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kedom900:

Jag är också från Finland. Tror att Finland kommer att klara sig bäst ur det här tack vare att vi är så glest befolkat och att regeringen vidtog åtgärder i tid innan det hade börjaa sprida sig ordentligt

Jag skulle inte bli förvånad om Sverige kommer att få dras längre med Corona när övriga länder släpper upp och återgår till det normala på pga att sverige inte har tagit några åtgärder men det återstår att se hur det går. I slutändan tror jag nog tyvärr att Sverige förlorar kriget mot Corona

Problemet är att det är i princip omöjligt att få bort viruset helt om man inte satsar på total isolering av hela världen. Så länge det finns kvar någonstans så kommer det att hitta vägar till andra ställen. Frågan är vad som händer när de länder som isolerat öppnar upp? Klarar de av att smittspåra och isolera alla de fall som finns i landet? Kan man inte det så har man inte ett bättre läge än i vi har här i Sverige.

Skrivet av Kedom900:

Så Sverige gör rätt och alla övriga världens länder fel? Typiskt svenskar som alltid tror att de vet bäst oavsett vad

Bara för att alla gör en sak innebär det inte att det är rätt. Sedan kan det vara så att vad som är rätt i ett land inte behöver vara det i ett annat. Sedan gör väl knappast alla länder en och samma sak medan Sverige går sin egen väg? Min bild är i alla fall att det är en rätt bred flora av åtgärder som världens länder har tagit till för att försöka hantera viruset och dess konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är dock en viktig poäng, just att vi har inte haft 100 "per dag" nu heller. Ökningen kommer av att en hel del släpande fall från senaste veckan rapporterades in i en klump. Det har snarast varit ett ganska jämnt flöde ett par dagar, i alla fall sett till datan som finns nu.

Hur vet man att det beror på eftersläpning? är inte det bara något FHM skyller på för att inte väcka panik. Har inte isf andra länder då också eftersläpning. Jag har svårt att förstår hur ett välfugnerande land som Sverige inte skulle få inrapporterat alla siffror korrekt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kedom900:

Hur vet man att det beror på eftersläpning? är inte det bara något FHM skyller på för att inte väcka panik. Har inte isf andra länder då också eftersläpning. Jag har svårt att förstår hur ett välfugnerande land som Sverige inte skulle få inrapporterat alla siffror korrekt

Självklart gäller samma sak för andra länder. Om Italien rapporterar 800 dödsfall på ett dygn så är det döda över ett antal dagar, dock om man ligger på runt 800 i en veckas tid så kan man nog lugnt påstå att siffran återspeglar den dagliga siffran dödsfall.

Finns dock sidor som håller reda på hur det ser ut i verkligheten dock.

Diagrammet kommer att se helt annorlunda ut efter kl 14:00 idag när FMH avlägger ny rapport. Kommer förmodligen se helt annorlunda ut om en vecka även när diagrammet har kommit ikapp för det "laggar" ju som sagt ganska rejält.

Säg vad man vill om AB, men deras statestiksida är iaf en av dem bättre : https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har....

Jag tycker att FMH är väldigt tidiga med att proklamera att "det har nu planat ut" baserat på detta. Man tar varje chans man får verkligen att sticka ut hakan, sen får man gång på gång en "snyting" tillbaka. Tycker att det är synd verkligen, eftersom det är det som får en att tappa förtroendet för dom.

FMH om några vet att denna kurva inte är att lita på när man tittar på de senaste dagarna. Det är lite "smoke and mirrors" ifrån FMHs sida för att lugna massan som man då tror inte kan ta raka nyheter som en Vuxen människa. Alternativt så slåss FMH med naglarna för att till varje pris försöka försvara sitt vägval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kedom900:

Hur vet man att det beror på eftersläpning? är inte det bara något FHM skyller på för att inte väcka panik. Har inte isf andra länder då också eftersläpning. Jag har svårt att förstår hur ett välfugnerande land som Sverige inte skulle få inrapporterat alla siffror korrekt

Detta har redan stötts och blötts i tråden och är inget konstigt. Att du har svårt att förstå hur vi har eftersläpning i våra system är inte ett argument för att så ej är fallet. Nedan har jag beskrivit hur dödförklaring fungerar i vårt land.

Skrivet av lhugo:

För att försöka få ett slut på de här dumheterna ang när dödsfall rapporteras in:

Misstänker man inget brott skall dödsbevis skickas till Skatteverket nästkommande arbetsdag. Ett dödsorsaksintyg skall sedan skrivas och skickas till Socialstyrelsen inom 3 veckor.

Detta betyder att det finns eftersläpning i systemet gällande inrapportering. Sluta fåna er med att någon mörkar eller att det faktum att dödsfall rapporteras under helgen talar för att alla dödsfall som rapporteras under veckan ej kunnat inträffa under helgen som förflutit.

Detta betyder att vi under helgdag och röda dagar får eftersläpning.

Du verkar tro dig leva i en värld full av konspirationer och överväger du inga andra förklarigar kommer du heller inga finna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/ingen-intensiv...

Lite förvånad över "multisjuka över 60 år" kan tyckas väldigt lågt ålderspann? Sen biologisk ålder är då inte samma sak som verkliga åldern, så jag antar att det sker ganska mycket undantag här?

Fotnot: I en tidigare version av artikeln stod det felaktigt att personer mellan 60 och 70 som har svikt i maximalt två organ ska bortprioriteras. Det är rättat till personer som har svikt i fler än två organsystem.

Dom verkar ha skrivit fel, 60 och fler än 2 problem.

Däremot så ställer jag mig då alltså lite fundersam till detta budskap som går ut ”ingen anledning till oro kära allmänhet, det finns gott om kapacitet i intensivvården kvar”.
Ja... skälet till det är väl för att dom redan börjat neka patienter vård...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jag tycker att FMH är väldigt tidiga med att proklamera att "det har nu planat ut" baserat på detta. Man tar varje chans man får verkligen att sticka ut hakan, sen får man gång på gång en "snyting" tillbaka. Tycker att det är synd verkligen, eftersom det är det som får en att tappa förtroendet för dom.

FMH om några vet att denna kurva inte är att lita på när man tittar på de senaste dagarna. Det är lite "smoke and mirrors" ifrån FMHs sida för att lugna massan som man då tror inte kan ta raka nyheter som en Vuxen människa. Alternativt så slåss FMH med naglarna för att till varje pris försöka försvara sitt vägval.

Men nu får du nog ge lite mer information kring detta "det har nu planat ut" citat. Kanske gärna en källa att detta var baserat på den kurvan kring dödsfall? För om jag som inte missminner mig så gällde detta utlåtande situationen i Stockholm, och jag antar att det är baserat på Regionenes rapportering kring hur många som söker vård.

edit:

Är det detta du syftar på?

"Kurvan i Stockholm har planat ut på sistone medan antalet bekräftade fall ökar på andra håll i landet, enligt Tegnell.

– Inte en dramatisk ökning alls men möjligen är vi på gång med ett skifte, där huvudfokus i epidemin flyttar sig, säger Anders Tegnell."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLel81/coronafallen-plan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Men nu får du nog ge lite mer information kring detta "det har nu planat ut" citat. Kanske gärna en källa att detta var baserat på den kurvan kring dödsfall? För om jag som inte missminner mig så gällde detta utlåtande situationen i Stockholm, och jag antar att det är baserat på Regionenes rapportering kring hur många som söker vård.

edit:

Är det detta du syftar på?

"Kurvan i Stockholm har planat ut på sistone medan antalet bekräftade fall ökar på andra håll i landet, enligt Tegnell.

– Inte en dramatisk ökning alls men möjligen är vi på gång med ett skifte, där huvudfokus i epidemin flyttar sig, säger Anders Tegnell."

https://www.aftonbladet.se/

Från Aftonbladets livechatt

Citat:

NIVETTE DAWOD
09:53
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-c...
Sedan ett antal dagar tillbaka har kurvan över antalet insjuknade i Stockholmsområdet börjat plana ut, något Folkhälsomyndigheten tolkar som att smittspridningen har stabiliserats.

TT: Hur länge kommer vi i Stockholm att befinna oss i denna fas?

– Det vet vi inte och det beror helt på om vi fortsätter att vara lika duktiga som vi har varit hittills. Men Stockholm kan nog ligga kvar där ganska länge. Kanske i några veckor. Att det blir så länge är ju ett resultat av att vi lyckats trycka ner kurvan, säger statsepidemiologen Anders Tegnell.

TT: Är detta början av slutet vi ser i Stockholm, eller slutet av början?

– I så fall slutet av början.

TT: Innebär det att vi inte kommer att få en liknande situation som i Italien eller Spanien?

– Vi borde inte få en sådan utveckling, eftersom kurvan (i Stockholm) varit flack väldigt länge. Men nu gäller det att alla fortsätter att hålla i det här och att vi kämpar på i några veckor till.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Men nu får du nog ge lite mer information kring detta "det har nu planat ut" citat. Kanske gärna en källa att detta var baserat på den kurvan kring dödsfall? För om jag som inte missminner mig så gällde detta utlåtande situationen i Stockholm, och jag antar att det är baserat på Regionenes rapportering kring hur många som söker vård.

edit:

Är det detta du syftar på?

"Kurvan i Stockholm har planat ut på sistone medan antalet bekräftade fall ökar på andra håll i landet, enligt Tegnell.

– Inte en dramatisk ökning alls men möjligen är vi på gång med ett skifte, där huvudfokus i epidemin flyttar sig, säger Anders Tegnell."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLel81/coronafallen-plan...

"Det ser ut att ha planat ut" "Platå" - citatet är ifrån gårdagens presskonferans, du får leta efter den själv, blev osäker på nu om han pratade om dödsfall eller antal verifierade smittade. Har för mig att det var dödsfall men kanske inte var så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Självklart gäller samma sak för andra länder. Om Italien rapporterar 800 dödsfall på ett dygn så är det döda över ett antal dagar, dock om man ligger på runt 800 i en veckas tid så kan man nog lugnt påstå att siffran återspeglar den dagliga siffran dödsfall.

Finns dock sidor som håller reda på hur det ser ut i verkligheten dock.

https://i.imgur.com/0CB27NJ.jpg

Diagrammet kommer att se helt annorlunda ut efter kl 14:00 idag när FMH avlägger ny rapport. Kommer förmodligen se helt annorlunda ut om en vecka även när diagrammet har kommit ikapp för det "laggar" ju som sagt ganska rejält.

Säg vad man vill om AB, men deras statestiksida är iaf en av dem bättre : https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har....

Jag tycker att FMH är väldigt tidiga med att proklamera att "det har nu planat ut" baserat på detta. Man tar varje chans man får verkligen att sticka ut hakan, sen får man gång på gång en "snyting" tillbaka. Tycker att det är synd verkligen, eftersom det är det som får en att tappa förtroendet för dom.

FMH om några vet att denna kurva inte är att lita på när man tittar på de senaste dagarna. Det är lite "smoke and mirrors" ifrån FMHs sida för att lugna massan som man då tror inte kan ta raka nyheter som en Vuxen människa. Alternativt så slåss FMH med naglarna för att till varje pris försöka försvara sitt vägval.

Plana ut kan också vara så att man inte ser en exponentiell tillväxt. Förutom att det inte nödvändigtvis gäller dödstal, speciellt då det är klart längst fördröjning på dödsfallen så lär det finnas bättre faktorer att titta på om man vill ha en mer aktuellt bild av hur utvecklingen är.

Skrivet av BasseBaba:

Fotnot: I en tidigare version av artikeln stod det felaktigt att personer mellan 60 och 70 som har svikt i maximalt två organ ska bortprioriteras. Det är rättat till personer som har svikt i fler än två organsystem.

Dom verkar ha skrivit fel, 60 och fler än 2 problem.

Däremot så ställer jag mig då alltså lite fundersam till detta budskap som går ut ”ingen anledning till oro kära allmänhet, det finns gott om kapacitet i intensivvården kvar”.
Ja... skälet till det är väl för att dom redan börjat neka patienter vård...

Neka patienter vård? Stämmer verkligen det? Jag skummade artikeln om dokumentet men kunde inte hitta någon info om att det är dessa riktlinjer som gäller i nuläget? Sedan är återigen frågan - hur mycket skiljer sig dessa riktlinjer från de man har i vanliga fall? Är det stor skillnad? Måttlig skillnad? Liten skillnad? Även vid normala förhållanden så sätter man inte in livsuppehållande vård på alla, i rätt många fall är folk så klena att det bara skulle innebära onödigt lidande. Något som även lär gälla en hel del av de äldre/multisjuka som smittats med corona oavsett om det nu är så att man i nuläget väljer att vara mer restriktiv med intensivvård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

"Det ser ut att ha planat ut" "Platå" - citatet är ifrån gårdagens presskonferans, du får leta efter den själv, blev osäker på nu om han pratade om dödsfall eller antal verifierade smittade. Har för mig att det var dödsfall men kanske inte var så.

De pratade om antal nya smittade och intensivvårdsintagna, dödsfallen släpar ju tyvärr efter det med ca två veckor. Giesecke förklarade det ganska bra igår på Aktuellt.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

"Det ser ut att ha planat ut" "Platå" - citatet är ifrån gårdagens presskonferans, du får leta efter den själv, blev osäker på nu om han pratade om dödsfall eller antal verifierade smittade. Har för mig att det var dödsfall men kanske inte var så.

Citatet jag länka är från gårdagens presskonferans. Och ja det gäller specifikt Stockholm, och nej han säger specifikt att det gäller bekräftade smittofall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Plana ut kan också vara så att man inte ser en exponentiell tillväxt. Förutom att det inte nödvändigtvis gäller dödstal, speciellt då det är klart längst fördröjning på dödsfallen så lär det finnas bättre faktorer att titta på om man vill ha en mer aktuellt bild av hur utvecklingen är.

Neka patienter vård? Stämmer verkligen det? Jag skummade artikeln om dokumentet men kunde inte hitta någon info om att det är dessa riktlinjer som gäller i nuläget? Sedan är återigen frågan - hur mycket skiljer sig dessa riktlinjer från de man har i vanliga fall? Är det stor skillnad? Måttlig skillnad? Liten skillnad? Även vid normala förhållanden så sätter man inte in livsuppehållande vård på alla, i rätt många fall är folk så klena att det bara skulle innebära onödigt lidande. Något som även lär gälla en hel del av de äldre/multisjuka som smittats med corona oavsett om det nu är så att man i nuläget väljer att vara mer restriktiv med intensivvård.

Jag läste nog för fort.
Var en typisk kvällspressrubrik, i artikeln stod det sen att det inte ska börja gälla förens det är ”absolut brist”.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Nu ser man att man verkligen måste prioritera bort människors liv. Många av dessa personer anses nog med vara friska nog att jobba till 67år eller vad det nu är.

Det är extra viktigt att se till att de äldre inte blir smittade också.

Nej, det ser man inte, detta är ju bara riktlinjer för ett värre scenario?

Permalänk
Avstängd

De siffrorna lär ju lagga en hel del med. kommer ihåg en tidigare diskution gällande intensivvårdintagna som presenterades på https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-in...

Satt och tittade på ett specefikt datum där siffran var 13st nya intensivinskrivna, ett par dagar efterråt så var siffran på samma datum 20+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

De siffrorna lär ju lagga en hel del med. kommer ihåg en tidigare diskution gällande intensivvårdintagna som presenterades på https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-in...

Satt och tittade på ett specefikt datum där siffran var 13st nya intensivinskrivna, ett par dagar efterråt så var siffran på samma datum 20+

Oavsett om det stämmer eller inte att det planar ut i Stockholm så spelar det där egentligen ingen roll. Igen ska man gå efter vad han sa på presskonferansen så var det enda han specifikt nämnde nya bekräftade smittade (även om jag antar att dom även går efter fler kritierer). Det exluderar dessutom inte att dom har tagit till hänsyn "lagget", men eftersom dom nu specifikt pratade om Stockholm, så behöver du titta dag för dag på den regionen och inte hela landet.

Här finns data för sjukdomsfall per region per dag. Jag vet dock inte hur släpande denna brukar vara (eller om den ens är det i huvudtaget förutom gårdagens datum?).

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f...

T ex, i måndags den 6e var det 130 bekräftade nya fall, måndagen den 30e 169. Sen får man nog iof kolla på veckosnitt eller så, och man måste nog även lägga till antal tester varje dag osv för att göra en korrekt analys. Men jag antar att FHM sitter på bra modeller som sammanställer all data och ger lägesrapport.