Sony avtäcker Playstation 5-kontrollern Dualsense

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ManligaMärta:

Snygg. Hoppas på dock på svart, för opraktiskt med vitt.

Kan inte riktigt köpa 3,5 vurmandet. Investera i ett par vettiga BT-lurar. Bästa sen uppfinnandet av toapapper.

Det skulle ju eventuellt kunna vara för att det inte går att koppla BT-lurar till PS4. Tror inte Sony har några planer att ändra på det heller med tanke på den hemska fördröjningen som det blir med bluetooth.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Inaktiv

Ser ut som en hyffsad klon av Xbox kontrollern, förhoppningsvis bekvämare än vad Playstationkontroller normalt är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Den ser bekvämare ut än PS4:an... Men inte särskilt snygg.

Aldrig förstått folk som klagar på dualshock-handkontrollerna. Tycker dem är by far dem skönaste kontrollerna att hålla i rent ergonomiskt och dessutom bästa knapp-layout, legendarisk D-Pad, etc. Det enda jag stör mig på är "share"-och "start" knapparna, dem kunde gjorts bättre.

Detta har kanske göra med vad man är uppväxt med också

Permalänk
Avstängd

Dessa får mig att uppskatta Kb+m, haha

Permalänk
Skrivet av Boredbynoobs:

Aldrig förstått folk som klagar på dualshock-handkontrollerna. Tycker dem är by far dem skönaste kontrollerna att hålla i rent ergonomiskt och dessutom bästa knapp-layout, legendarisk D-Pad, etc. Det enda jag stör mig på är "share"-och "start" knapparna, dem kunde gjorts bättre.

Detta har kanske göra med vad man är uppväxt med också

Folk har olika storlekar på händerna. Det är inte mer konstigt att om ett företag endast har en storlek på handskar, så kommer det finns folk som klagar på att de är för stora eller små. Beroende på vilken storlek som företaget köper in så kommer olika personer att klaga.

När åldersgruppen är typ 5 år till pensionär så är det mer eller mindre självklart att de ej kan göra en optimal kontroll som är perfekt för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Folk har olika storlekar på händerna. Det är inte mer konstigt att om ett företag endast har en storlek på handskar, så kommer det finns folk som klagar på att de är för stora eller små. Beroende på vilken storlek som företaget köper in så kommer olika personer att klaga.

När åldersgruppen är typ 5 år till pensionär så är det mer eller mindre självklart att de ej kan göra en optimal kontroll som är perfekt för alla.

Jag har många vänner och bekanta med bra mycket mindre händer än mig som föredrar Xbox-controllern framför DS4...så jag tror inte riktigt preferenserna är kopplade på det enkla sättet som du beskriver. Vore dock intressant att hitta riktig statistisk underlag för "handsize-controller-preference".

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Ganska rejält olika saker det handlar om här dock. Detta är om beskrivningen ska tros inte ens bara samma sak som Nintendo använder (mini-buttshakers) utan mer som faktisk fysisk återkoppling likt i rattar som Logitech G29 tex. Fast i gaspedalerna istället för ratten då.

Men kanske döper de om denna också till DS5 när patentrollen drar igång..

Ja helt sjukt olika saker, där den ena handkontrollen försökte förmedla känslan av att man körde på curbs på en bana, och den andra förmedlade känslan av att bromsvätskan börjar koka på banan och bromspedalen åker i botten.

Olika tekniker ja, men de försöker förmedla en känsla av till exempel hur en bil beter sig på gränsen genom vibrationer på olika teknikers sätt.

Själva poängen var dock att Sony sade då 2006 att dessa typer av återkoppling till spelare inte var framtiden, och att det störde sixaxis-tekniken de använde.
Som vi vet var ju egentligen huvudanledningen den att Sony blivit stämda för ett patentintrång för sin rumble-teknologi , och jag försökte vara lite rolig.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Här är Microsofts patent på en liknande teknologi ifrån förra året om någon är intresserad:

https://www.windowscentral.com/new-xbox-one-resistive-control...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Specsavers brukar ha billiga undersökningar.

Jag skrev även ”mer eller mindre”, enda skillnaden i designen är att de tagit bort den runda designen vid d-pad och knapparna, annars ingen skillnad.

Permalänk
Skrivet av Boredbynoobs:

Jag har många vänner och bekanta med bra mycket mindre händer än mig som föredrar Xbox-controllern framför DS4...så jag tror inte riktigt preferenserna är kopplade på det enkla sättet som du beskriver. Vore dock intressant att hitta riktig statistisk underlag för "handsize-controller-preference".

Ja undersökningar är aldrig fel. Speciellt om man pratar om vilken som är bäst för olika personer. Tar vi gamla xbox Duke kontrollen så klagade väldigt många småhänta på den, säkerligen storhänta personer också. Men i extremfallen blir det storskillnad.

Sedan när folk pratar stora händer är lite som när man pratar store fötter. 45or hade jag i tonåldern, runt 48-50 anser jag vara normalt bland större personer. När vi pratar handskar så är det ofta bara storhänta personer som kan sin storlek, då vi har svårt att hitta rätt.

Så det jag förespråkar är som sagt fler kontroller. Då oavsett hur de gör dem så kan de ej få någon som passar alla. Det är inte lika extremt som skor där one size fits all all skulle gälla, men lite åt hållet.

Möss är samma sak där. Vilken datormus är mest ergonomisk? Kan man utse en mus där precis alla anser det? Nej, för att alla har ej samma händer.

Permalänk
Medlem

Gillar den men gillar inte blandningen svart och vitt. Vitt och ljusgrått/annan ljusfärg ok eller helsvart. Pepp på PS5 nu

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl-Ludwig:

Varför håller du handkontrollen så?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Gillar att den har mikrofon inbyggt. Smart (såvida det inte leder till sämre ljudkvalitet).

Däremot designen är ju ful som stryk!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

@jOnÄTÄn:

Inte jag, haha. De håller nog så för att minimera tiden att förflytta fingrarna. Tror dock de är lite överdrivna. Sök på claw grip för handkontroller så finns info

Permalänk
Medlem

Tycker den är väldigt lik kontrollen till den första xboxen, inte mig emot om så är fallet för den passade mig perfekt.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixonjkpg:

Det bör väl vara en 3,5mm stereoljud/mikrofon med tillhörade mute-knapp. Precis som på DS3an. Känns lustigt om det skulle vara enbart för mikrofon.

Tyckte också det såg ut som ett hål för mikrofonen där i bild. Ser värken ut som USB-C eller 3.5mm

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kberg:

Det skulle ju eventuellt kunna vara för att det inte går att koppla BT-lurar till PS4. Tror inte Sony har några planer att ändra på det heller med tanke på den hemska fördröjningen som det blir med bluetooth.

Tycker det där är lite märkligt. Har testat mina Bose QC35 II med lite olika enheter över bluetooth:

Philips Oled TV 901F - Hemsk fördröjning, helt oanvändbart tom för film.
Direkt till PC med Wireless-AC 8265: Funkar bra för film och spel, lite extra fördröjning jämfört med kabel.
Direkt med 3.5mm kontakt till DS4 kontrollern, som ju i sin tur kopplas trådlöst till PS4 = noll märkbar fördröjning.

Någon som förstår detta får gärna förklara vad som är skillnad på trådlöst och trådlöst. Är inte DS4:an kopplad till PS4 med Bluetooth den med?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det går att stänga av lightbar:en, dom fick otroligt mycket klagomål på den. I början kunde man ju inte ens dimma ner den och fick tokreflexer i TV:n.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag hoppas det går att stänga av lightbar:en, dom fick otroligt mycket klagomål på den. I början kunde man ju inte ens dimma ner den och fick tokreflexer i TV:n.

Den är ju främst en leksak för barn så det är nog inte helt orimligt att de ville behålla den.

Personligen har jag aldrig gillat lightbaren. Gimmick helt utan funktion, nu lär den inte dra så mycket av batteriet men med en redan dålig drifttid på kontrollen så är det bara onödigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Tycker det där är lite märkligt. Har testat mina Bose QC35 II med lite olika enheter över bluetooth:

Philips Oled TV 901F - Hemsk fördröjning, helt oanvändbart tom för film.
Direkt till PC med Wireless-AC 8265: Funkar bra för film och spel, lite extra fördröjning jämfört med kabel.
Direkt med 3.5mm kontakt till DS4 kontrollern, som ju i sin tur kopplas trådlöst till PS4 = noll märkbar fördröjning.

Någon som förstår detta får gärna förklara vad som är skillnad på trådlöst och trådlöst. Är inte DS4:an kopplad till PS4 med Bluetooth den med?

Min laptop är mitt extremaste exempel här hemma, även om jag har min BT pryl precis framför datorn kan den inte hitta eller hålla anslutningen. Verkar vara en del faktorer som avgör dessvärre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Den är ju främst en leksak för barn

Haha, ja det var möjligen sant för 35 år sen...

Permalänk

Huvudsaken är att den känns bekväm och ligger bra i handen visserligen. Men den ser ju ut som en sån där skitgrej som man kopplar direkt till tv:n via komposit och kan spela pong och snake med...

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Den är ju främst en leksak för barn så det är nog inte helt orimligt att de ville behålla den.

Personligen har jag aldrig gillat lightbaren. Gimmick helt utan funktion, nu lär den inte dra så mycket av batteriet men med en redan dålig drifttid på kontrollen så är det bara onödigt.

Barn? Playstation har aldrig riktat sig främst mot barn, tonåringar och uppåt var ju målgruppen redan med PSX.

Har läst att i idle så blir batteritiden ungefär dubbelt så lång om man stänger av lightbaren. Typ runt 28h istället för runt 14h. Skillnaden blir förstås mindre med aktivt spelande. Men betydande skillnad kommer det nog göra ändå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squallie:

Barn? Playstation har aldrig riktat sig främst mot barn, tonåringar och uppåt var ju målgruppen redan med PSX.

Har läst att i idle så blir batteritiden ungefär dubbelt så lång om man stänger av lightbaren. Typ runt 28h istället för runt 14h. Skillnaden blir förstås mindre med aktivt spelande. Men betydande skillnad kommer det nog göra ändå.

Det var så inledningsvis med första generationens Playstation men det ändrades ganska fort. Och i och med PS2 och senare är det ett faktum.

Det med nuvarande PS4? Känns som det är runt 4-5 timmar med min kontroller, får ofta ladda efter varje session. Senaste spelet jag spelade mycket var Days Gone vid lanseringen och fick nog ladda typ 8-10 gånger. Plockade platinum så spelade iofs längre än tänkt men strax under 50 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det var så inledningsvis med första generationens Playstation men det ändrades ganska fort. Och i och med PS2 och senare är det ett faktum.

Här har du en lista på spelen som släpptes tillsammans med Ps2.
Vet inte om det finns ett enda spel där som är passande för barn?

https://www.ign.com/articles/2000/10/28/the-ps2-launch-titles

Citat:

Det med nuvarande PS4? Känns som det är runt 4-5 timmar med min kontroller, får ofta ladda efter varje session. Senaste spelet jag spelade mycket var Days Gone vid lanseringen och fick nog ladda typ 8-10 gånger. Plockade platinum så spelade iofs längre än tänkt men strax under 50 timmar.

Tidsexemplen var för när man inte spelar, det blir betydligt kortare när man spelar ja.

Permalänk
Inaktiv

Börjar se ut som Xbox.

Learn from the best! Läste för övrigt:

"Dualsense får även en inbyggd uppsättning mikrotransaktioner" bah whaaaat. Tidigt på morgonen fortfarande

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squallie:

Här har du en lista på spelen som släpptes tillsammans med Ps2.
Vet inte om det finns ett enda spel där som är passande för barn?

https://www.ign.com/articles/2000/10/28/the-ps2-launch-titles

Tidsexemplen var för när man inte spelar, det blir betydligt kortare när man spelar ja.

Påstod inte att det skedde redan vid lanseringen av PS2. Se till spelutbudet på de olika konsollerna, kom väldigt många barnspel även om just Sony med PS1 hårt marknadsförde sig för just övre tonår och vuxna. Har fortfarande kvar marknadsföringsmateral.
Playstation idag är inte för någon specifik åldersgrupp utan för alla. Mest barnfamiljer som tycks skaffa idag. Mer PC för vuxna.

Ah, låter mer rimligt. Hade gillat tiden för viloläge vid riktig användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

***bort/mod***

Haha, oj vad känsligt det var att bli rättad då.

Finns gott om undersökningar över vilken ålder spelarna har. Däremot så finns det inget som pekar på att Sony riktar Playstation främst mot barn så vill du framstå som seriös får du vackert sluta sitta hitta på saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl-Ludwig:

@jOnÄTÄn:

Inte jag, haha. De håller nog så för att minimera tiden att förflytta fingrarna. Tror dock de är lite överdrivna. Sök på claw grip för handkontroller så finns info

Jaha kanske får öva in till nästa spelkväll med vännerna så de blir psykade. Fast skiter nog i det ser jobbigt ut

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb