Permalänk
Medlem

Fattar inte vad det är för gatekeeping mentalitet från vissa. Det är en sak att fråga varför personen vill köpa en gasolgrill och då istället komma med förslag på varför kolgrill skulle passa personen bättre, men att bara skriva skit för att ge en känsla av att man är bättre än andra är så onödigt och ger ingenting för någon part. Skit i att trycka ner andra så kommer ni må bättre inombords.

Gällande frågan så kan jag tyvärr inte ge förslag på specifika modeller eller märken men mer vad man ska kolla på, vilket är lite samma som flera redan varit inne på.

Dels lite tjockare material då tunnare material kyler ner grillen invändigt också, vart förvånad över hur pass påtagligt det vart. Något som kan spela in är att de billigare modellerna som har tunnare plåt ofta även har sparat in på brännarna så det blir kaka på kaka som spelar in. Dock kan jag erkänna att jag har inte upplevt problem med rost på någon grill som jag brytt mig och tagit hand om.

Om du är ute efter en med 4 brännare eller uppåt så kolla gärna om det finns möjlighet att dela av utrymmet i grillen, så att om du bara grillar för en eller två personer att du kan köra på två brännare. Även om du kan reglera antalet brännare som går så får du antagligen inte upp temperaturen invändigt om du har hälften av brännarna men samma volym.

Bra möjligheter för att reglera luftintag, det finns tillfällen när du behöver mer och mindre luft.

Lycka till med grillningen i sommar från en som började billigt och gått igenom flera olika priskategorier.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Bäst i test Weber Spirit II E-310. Jag kommer köpa en sån denna säslng. Trött på att tvätta grillkol från altanen och blåsa liv i glöden samt all rök slm drar in i huset.

Permalänk
Medlem

Har själv en kingston som är inne på sitt 6 år.
Har då bytt flame tamer 2 ggr och värmespridningsplåtar 2ggr.
Mitt råd är att köpa en grill där det finns reservdelar att få vid behov.
Sedan så tycker jag att man ska känna, klämma och ruska i grillen när den är uppställd i butiken, då kommer man ganska snabbt fram till om den är robust.
3 brännare skulle nog vara att föredra även om min tyvärr bara har 2.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Kent:

Jag har den större varianten (6500) och är relativt nöjd. Tycker det är lite svårt att få den tillräcklig varm ifall det är lite blåsigt. Detta då den har några ganska rejäla ventilationsöppningar som ej går att justera.. Skulle vilja ha lite häftigare brännare.
Ingen rost på min även om den har stått på balkongen i två år (används året om).

Ja, nä, hittar inte nu. Det var över ett år sedan, så har ingen historik kvar direkt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Kolgrillen är ganska stor, en halv säck (sån där liten från coop) var lagom för en grillning, beror lite på hur stor yta som behöver grillvärme med! Den håller inte längre tillräckligt tätt för att släcka kolen så det är dags för något nytt.
Bra väder och semester innebär grillning åtminstone varannan dag

Köper du en Weber 57 (47 om storleken räcker, eller rösles motsvarigheter) och byter till briketter istället (antar att du inte behöver extrem värme varje gång) och köper 8-10kgs säckarna från t ex Weber, natures eller granngården ska du se att det räcker rätt länge
Eller bästa, Greek fire, men de är rätt dyra.

Och tänd med skorsten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Gamsurn:

Bäst i test Weber Spirit II E-310. Jag kommer köpa en sån denna säslng. Trött på att tvätta grillkol från altanen och blåsa liv i glöden samt all rök slm drar in i huset.

Har suttit och funderat på en E-320. Såg att de vann bäst i test här https://kockhuset.se/gasolgrillar/

Vet du vad skillnaden är på den och 310? Kanske värt att skippa 320 och köra på 310 om den är billigare men ändå har ungefär samma kvalitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vexxan:

@Donnerstal: Därför att kolgrill = grillsmak, gasolgrill = samma sak som att steka i panna (IMHO)

Gasgrillarna har flavorisers så det har inte varit ett argument på 20 år...

Edit:
Tänk på att som "ny kund" på k-rauta får man 20% som present. Även födelsedagar så trillar det in sådant.
20% på en 10-15k grill är mycket pengar

Permalänk
Lego Master

Problemet med att tända en kolgrill löses lätt med en sån här:

Kommer aldrig mer använda tändvätska.

Givet att man faktiskt får grilla med kol där man bor, såklart.
Själv är jag kluven. Gasol är smidigt som fan, men det känns på nåt sätt mer "på riktigt" att grilla med kol. Esoteriskt som fan, jag vet, men halva grejjen är ju upplevelsen med att stå o småpeta och dricka öl samtidigt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ett tips är att dra till närmaste butik och klämma och känna på grillar i olika prisklasser.
Själv har jag en Weber E-610 och en Big Green Egg XL, under det varmare halvåret använder jag bägge men under vinterhalvåret får Webern vila.

Permalänk
Medlem

Min gedigna research gjorde att jag kom fram till följande:

Bra grillar
Weber
Napoleon
Broil King
Char-broil
Bluegaz

Landmann är nog ok men vad jag läst har de sämre byggkvalitet och större risk att de börjar rosta. Kanske skillnad på olika modeller. Kan ha missat någon i listan över, men skulle hålla mig till någon av de jag listat.
Det går att hitta bra utförsäljningar ibland, om man håller utkik.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har man en grillgaffel till sin kolgrill så blir det aldrig lågor. Det blir perfekt glöd direkt så argumentet med att det skulle brinna höga lågor köper jag inte. Då ska du hälla massa fett över glöden men då lovar jag att det slår lågor på en gasolgrill också

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fantomen:

Jag grillar året om. Ca 4 gånger i veckan. Det går nästan precis åt 3st PC10 tuber om året.
Kör landmann med tre brännare. Inne på min andra gasolgrill från landmann då den förra brand upp. Slarvade med rengöringen så det tog sig lite så pulver släckare fick plockas fram. Jag brukar betala typ 3000kr max för grillen. Står utomhus under tak med grill överdrag.

Hade också brand i min Landmangrill i veckan men den klarade sig. Berodde på dålig rengöring så det tog fyr i allt fett som landat på plåten under. Bara att stänga av gasen, stänga locket och flytta köttet en stund så var det bara att fortsätta grilla sen.
Blir till att göra en större rengöring av plåten innan nästa användning.
Tur att man har en kolgrill också så man klarar påsken med fint väder innan rengöring skett.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har en Weber med 3 brännare. Tycker det täcker mitt temperaturregleringsbehov.

Kapellet är nog det bästa tillbehöret jag har. Mindre damm/smuts på utsidan och väderskyddet tänker jag förlänger livslängden.

Personligen tycker jag tröskeln att grilla sänks med gasol. Bara att starta brännaren med ett klick är den redo efter 10min.
Sen när man är klar stänger man bara av den. Klart på 1sec.

Inga dosera lagom med kol, hålla koll på elden osv... det är smidigt som fasen

Men jag har ju en kolgrill med. De kompletterar varandra fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakuchi:

Varför vill man ha en gasolgrill?

Många som hugger tillbaka mot dig märker men jag är helt på din sida.

Gött att ta det lite lungt vid grillen medan den tänds osv. Tycker det är en stor del av själva grillandet faktiskt och skulle inte vilja vara utan det.

Smaken säger jag varken bu eller bä om dock, inte smakat gasolgrillat kött någon gång. Alltid vart kol som gäller hemma. Farsan tar en öl eller två medan han tänder grillen och grillar kött+tillbehör, kan man stå där och snacka lite skit under tiden

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av galnechuck:

Har suttit och funderat på en E-320. Såg att de vann bäst i test här https://kockhuset.se/gasolgrillar/

Vet du vad skillnaden är på den och 310? Kanske värt att skippa 320 och köra på 310 om den är billigare men ändå har ungefär samma kvalitet?

320 har sidobrännare, dvs kokplatta. Tror det är enda skillnaden.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Grillsmak uppstår genom att fett droppar från köttet på en värmekälla och förångas.
Smaken bryr sig inte om vad värmekällan är för något.

Vill man däremot ha röksmak är kol helt klart att föredra även om det funkar med röklådor på gasolgrill också.

Tillbaks till topic, vad ska grillen användas till?

Ska det bara vändas kotletter och köras korv och du ställer in den på vintern (och helst när det regnar) kan du köpa nästan vad som helst.
Billiga gasolgrillar är dåliga på två saker, de rostar och/eller de kan inte få upp temperaturen riktigt högt. Här har du den du länkade, och t ex Landmann.

Weber/Napoleon/Broil King är klart bättre kvalite. Min weber genesis har stått ute året runt i 6-7 år och har ingen rost att tala om (gamla spirit är ett undantag, men de nya är bra).

Sen är det viktigt att fundera på hur många brännare det är i.
Skulle säga att minimum är två, helst tre, så man kan stänga av en och ha en varmhållningsyta och t ex känsligare grönsaker.

För att spinna vidare lite på det här så finns det flera blindtest där de inte kunnat känna skillnad.
"Ulrik Lindelöv, förbundskapten över grillandslaget och president för SBQA, Sveriges grillorganisation, hävdar att det inte är någon skillnad överhuvudtaget på smaken.
– Även de som bestämt uttryckt att de kan känna skillnad, har gissat fel på samtliga köttbitar i olika blindtest som gjorts, säger han.
I själva verket påstår Ulrik att det är fettet och köttsaften som tillsammans med eld ger den karaktäristiska grillsmaken åt köttet, och inte kolen i sig. När kolen är tillräckligt varm för att grilla med bidrar den faktiskt inte med någon smak överhuvudtaget."

M.a.o fundera inte så mycket på smaken utan mer hur du gillar att grilla och vad du vill lägga på en grill. Det finns även en viss charm med att grilla på kol och en gasolgrill kan aldrig nå lika höga temperaturer men det är många andra praktiska detaljer som gör att jag väljer gasol alla dagar i veckan. Bara att snabbt kunna komma igång med grillningen en vardagkväll när man kommer hem efter jobbet är värt mycket.

Permalänk

Akta er för weber

Jag höjer ett varningens finger för weber!

Jag har en Weber Genesis 2 som tydligen skulle vara den enda modellen som inte görs i kina. Jag köpte i modell "Stainless" dyrt för att slippa rost. Efter endast ett år började ALLA delar i stativet att rosta trots att den stått under ett weber täcke konstant. Jag kontaktade återförsäljaren och weber som har hanterat det här ärendet helt otroligt oproffsigt. Allt de gör är att skicka nya delar. Jag som kund får lösa hela problemet själv med att demontera hela grillen och sätta ihop den igen. Visst jag satte ihop den första gången så jag klarar ju av det men de vägrar förstå mig när jag säger att det är orimligt att hantera sina problem såhär, tänk om jag suttit i rullstol, hur skulle jag löst det då? Jag tycker att om man som kund löser hela garantiärendet åt dem så kan de åtminstonde erbjuda någon typ av kompensation som goodwill och som ursäkt men icke. Återförsäljaren som i detta fallet är Lindarn säger "Livet går inte alltid på räls, kom hit med grillen så byter vi delarna åt dig om du inte klarar av det." vilket betyder att jag ändå måste montera isär hela grillen för att få in den i bilen... Så jag hämtade de nya otympliga delarna på posten, alla med "made in china" stämplat på, för att få lösa hela problemet själv... Weber är bra sålänge man inte behöver någon hjälp, då är man helt ensam.

Permalänk
Lego Master

När vi ändå är på temat, hur lätt är det att använda smaktillsatser på en gasolgrill? Jag tänker träspån och liknande. Eller är det helt kört?

Skrivet av Mr.Okunnig!:

Jag höjer ett varningens finger för weber!

Jag har en Weber Genesis 2 som tydligen skulle vara den enda modellen som inte görs i kina. Jag köpte i modell "Stainless" dyrt för att slippa rost. Efter endast ett år började ALLA delar i stativet att rosta trots att den stått under ett weber täcke konstant. Jag kontaktade återförsäljaren och weber som har hanterat det här ärendet helt otroligt oproffsigt. Allt de gör är att skicka nya delar. Jag som kund får lösa hela problemet själv med att demontera hela grillen och sätta ihop den igen. Visst jag satte ihop den första gången så jag klarar ju av det men de vägrar förstå mig när jag säger att det är orimligt att hantera sina problem såhär, tänk om jag suttit i rullstol, hur skulle jag löst det då? Jag tycker att om man som kund löser hela garantiärendet åt dem så kan de åtminstonde erbjuda någon typ av kompensation som goodwill och som ursäkt men icke. Återförsäljaren som i detta fallet är Lindarn säger "Livet går inte alltid på räls, kom hit med grillen så byter vi delarna åt dig om du inte klarar av det." vilket betyder att jag ändå måste montera isär hela grillen för att få in den i bilen... Så jag hämtade de nya otympliga delarna på posten, alla med "made in china" stämplat på, för att få lösa hela problemet själv... Weber är bra sålänge man inte behöver någon hjälp, då är man helt ensam.

Jag fattar inte riktigt, vad menar du att dom skulle gjort bättre? Att den rostar är ju sin sak, men du får åtminstone nya delar och slipper lämna in hela skiten i flera veckor. Jag hade sett det som en fullt godtagbar lösning, eftersom det går att grilla fram tills delarna kommer och sen nån timme för att fixa, och sen grilla igen?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

När vi ändå är på temat, hur lätt är det att använda smaktillsatser på en gasolgrill? Jag tänker träspån och liknande. Eller är det helt kört?

Du kan använda en röklåda att lägga flis i.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

När vi ändå är på temat, hur lätt är det att använda smaktillsatser på en gasolgrill? Jag tänker träspån och liknande. Eller är det helt kört?

Jag fattar inte riktigt, vad menar du att dom skulle gjort bättre? Att den rostar är ju sin sak, men du får åtminstone nya delar och slipper lämna in hela skiten i flera veckor. Jag hade sett det som en fullt godtagbar lösning, eftersom det går att grilla fram tills delarna kommer och sen nån timme för att fixa, och sen grilla igen?

Lösa problemet åt mig, komma och fixa den så att jag slipper lägga flera timmar på att fixa deras problem själv. Hade du godtagit att volvo skickade hem nya dörrar till dig om de rostade på din nya bil så att du fick fixa det själv? Åka till verkstan med bilen kamske du tänker då? Inte om man behöver montera ner hela bilen för att få dit den.

Permalänk
Lego Master

@Mr.Okunnig!:
En grill är ingen bil. Det krävs knappast specialverktyg och en hel verkstad för att fixa en grill (speciellt som du faktiskt byggde den själv från början). Det gör du inte med en bil.

Jag tycker nog att du är en aning oresonlig här. Det finns en garanti, de erbjuder reservdelar utan kostnad och med minimalt tidsspill för dig. Innehåller garantin några skrivelser om att de ska skicka ut tekniker för att laga grillen åt dig? Om inte, så känner jag inte att du har så mycket att komma med. Mest en massa privilegierat gnäll, helt ärligt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Okunnig!:

Jag höjer ett varningens finger för weber!

Jag har en Weber Genesis 2 som tydligen skulle vara den enda modellen som inte görs i kina. Jag köpte i modell "Stainless" dyrt för att slippa rost. Efter endast ett år började ALLA delar i stativet att rosta trots att den stått under ett weber täcke konstant. Jag kontaktade återförsäljaren och weber som har hanterat det här ärendet helt otroligt oproffsigt. Allt de gör är att skicka nya delar. Jag som kund får lösa hela problemet själv med att demontera hela grillen och sätta ihop den igen. Visst jag satte ihop den första gången så jag klarar ju av det men de vägrar förstå mig när jag säger att det är orimligt att hantera sina problem såhär, tänk om jag suttit i rullstol, hur skulle jag löst det då? Jag tycker att om man som kund löser hela garantiärendet åt dem så kan de åtminstonde erbjuda någon typ av kompensation som goodwill och som ursäkt men icke. Återförsäljaren som i detta fallet är Lindarn säger "Livet går inte alltid på räls, kom hit med grillen så byter vi delarna åt dig om du inte klarar av det." vilket betyder att jag ändå måste montera isär hela grillen för att få in den i bilen... Så jag hämtade de nya otympliga delarna på posten, alla med "made in china" stämplat på, för att få lösa hela problemet själv... Weber är bra sålänge man inte behöver någon hjälp, då är man helt ensam.

Du menar att de skulle skickat en glad montör från huvudkontoret i Illonois USA som satt ihop din grill då?
Själv köpte jag mig en Landman för ett antal år sen och då jag monterat ihop den så funkade inte ett av vreden. Ringde supporten bad dem skicka ett nytt vred och även någon liten kompensation. Två dagar senare hade jag ett vred och en packe grillbestick på posten. Bara att montera ihop och allt funkade.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Okunnig!:

Lösa problemet åt mig, komma och fixa den så att jag slipper lägga flera timmar på att fixa deras problem själv. Hade du godtagit att volvo skickade hem nya dörrar till dig om de rostade på din nya bil så att du fick fixa det själv? Åka till verkstan med bilen kamske du tänker då? Inte om man behöver montera ner hela bilen för att få dit den.

Om man får sin volvo levererad i delar och monterar den själv hade man fått godta det ja.

Det här förfarandet är inte unikt för weber heller, mig veterligen gör alla tillverkarna likadant vid garanti-ärenden.
Kanske inte om det varit en billig rusta-grill, skulle gissa att du fått en ny isåfall men då hade du ändå fått montera den igen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Många som hugger tillbaka mot dig märker men jag är helt på din sida.

Gött att ta det lite lungt vid grillen medan den tänds osv. Tycker det är en stor del av själva grillandet faktiskt och skulle inte vilja vara utan det.

Smaken säger jag varken bu eller bä om dock, inte smakat gasolgrillat kött någon gång. Alltid vart kol som gäller hemma. Farsan tar en öl eller två medan han tänder grillen och grillar kött+tillbehör, kan man stå där och snacka lite skit under tiden

Ungefär så, ja. Gasol är dessutom ett fossilt bränsle och således inte hållbart. Förstår inte alls meningen med gasol någonstans, grilla hellre med elgrill i så fall. Fungerar ypperligt! Annars, för riktigt grillning, så är det träkol eller till och med gammal hederlig ved som gäller.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Du menar att de skulle skickat en glad montör från huvudkontoret i Illonois USA som satt ihop din grill då?
Själv köpte jag mig en Landman för ett antal år sen och då jag monterat ihop den så funkade inte ett av vreden. Ringde supporten bad dem skicka ett nytt vred och även någon liten kompensation. Två dagar senare hade jag ett vred och en packe grillbestick på posten. Bara att montera ihop och allt funkade.

I danmark har de fullt av montörer som åker runt, jag ser inte att inte det skulle funka i den svenska marknaden, men som du säger så hade minsta lilla kompensation räckt för att visa att man faktiskt inser att kunden fått lägga onödig tid på problemet som uppstått. Jag säljer själv produkter till kunder och skulle aldrig låta en kund drabbas ekonomiskt eller tidsmässigt av mina misstag utan att kompensera dem.

Jag kanske är gnällig men tanke på vad grillarna från weber kostar tycker jag nog att man har rätt till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ungefär så, ja. Gasol är dessutom ett fossilt bränsle och således inte hållbart. Förstår inte alls meningen med gasol någonstans, grilla hellre med elgrill i så fall. Fungerar ypperligt! Annars, för riktigt grillning, så är det träkol eller till och med gammal hederlig ved som gäller.

Det finns flera aspekter av hållbarhet än om det är fossilt eller inte.
I princip all vår träkol importeras och kommer från antingen Polen eller Sydafrika och då har det oftast bara packats om i Polen enligt en rapport från världsnaturfonden.
M.a.o. är det långa transporter och inte sällan illegal avverkning med utarmning som följd i Afrika och Sydamerika.
Träkol kan ha så mycket som 3 gånger så hög koldioxidpåverkan då det avger stora mängder gaser under kolningen och oftast får brinna ut helt om bädden inte kvävs efter avslutad grillning.

Så det är nog lokal ved som gäller om man vill ha miljöaspekten med som anledning..

Permalänk
Medlem

@Implor:

Jag har en Broil King - upplever att den håller mycket hög kvalitet. Är inne på 5:e säsongen, och den har stått utomhus 2 vintrar. Endast minimalt med ytrost på något enstaka ställe.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Jag har en Weber Spirit Classic E-210, den är nu inne på sin 11:e säsong och jag såg ingen rost när jag gjorde i ordning den förra helgen.
Den har stått ute alla år och även använts under vintrarna om än sparsamt men står alltid under överdrag när den inte används.
Svårslagen kvalitet i det avseendet, överdrag känns fortfarande som en viktig investering för att hålla skicket däremot.

Vi är bara två personer i hushållet så två brännare räcker även med några gäster men jag hade förmodligen ändå valt en modell med 3 brännare idag då det kan bli lite väl trångt om man ska grilla många tillbehör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Det finns flera aspekter av hållbarhet än om det är fossilt eller inte.
I princip all vår träkol importeras och kommer från antingen Polen eller Sydafrika och då har det oftast bara packats om i Polen enligt en rapport från världsnaturfonden.
M.a.o. är det långa transporter och inte sällan illegal avverkning med utarmning som följd i Afrika och Sydamerika.
Träkol kan ha så mycket som 3 gånger så hög koldioxidpåverkan då det avger stora mängder gaser under kolningen och oftast får brinna ut helt om bädden inte kvävs efter avslutad grillning.

Så det är nog lokal ved som gäller om man vill ha miljöaspekten med som anledning..

Ja så är det! Men som vanligt finns det inget som slår elen. Kommer direkt ur väggen utan krångliga transporter, från nordisk, CO2 fri el.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@NodCommander: vilka elgrillar tycker du är bra då? alla jag har sett har haft en relativt dålig effekt.