Youtube städar bort videoklipp som kopplar 5G till COVID-19

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Även om jag tycker att det är galna teorier så är det fel att censurera dem. YouTube censurerar ganska mycket numera. Inte alltid de förklarar varför saker censureras.

Exakt, tycker också att det är fel att censurera, vill man titta på konspirations teorier så ska man vara fri att kunna göra det, YouTube har ökat sin censur med åren, kan förstå mord och nakenhet, men mycket annat så som politiska åsikter och annat som dem censurerat är helt galet i en "fri" värld.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon150792:

Exakt, tycker också att det är fel att censurera, vill man titta på konspirations teorier så ska man vara fri att kunna göra det, YouTube har ökat sin censur med åren, kan förstå mord och nakenhet, men mycket annat så som politiska åsikter och annat som dem censurerat är helt galet i en "fri" värld.

Att världen är fri betyder inte att du har rätt att bete dig som ett svin på andras bekostnad. De har all rätt att slänga ut dig oavsett anledning och lika lite skyldighet att sprida ditt budskap som du har att sprida mitt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Exakt, tycker också att det är fel att censurera, vill man titta på konspirations teorier så ska man vara fri att kunna göra det, YouTube har ökat sin censur med åren, kan förstå mord och nakenhet, men mycket annat så som politiska åsikter och annat som dem censurerat är helt galet i en "fri" värld.

Vad har du mot nakenhet? Är du puritan? Varför är "censur" av nakenhet godtagbar i en "fri" värld?

YouTube, instagram, och facebook "censurerar" alla nakenhet. Twitter gör det inte. Tycker du att Twitter skall "censurera" nakenhet också? Vad tycker du om målningar med nakna människor från 1700talet? Facebook tycker inte om dessa.

Du är alltså ok med att YouTube "censurerar" vissa saker, men inte andra...

Permalänk
Avstängd

Det verkliga problemet är väl att Youtube håller på att bli en jädra shitpit med omotiverad censur av snart sagt allt, medan kanaler som borde försvinna blir kvar snart sagt oavsett vad skit innehavarna gör om de bringar in pengar.

Att man censurerar detta är knappast oväntat.
Troligen mest ett spel för att kunna visa upp en snygg fasad av vad man håller på med.

Detta lär knappast ha någon egentlig effekt när det kommer till saker som att minska risken för vansinnesdåd.
Psykiskt sjuka personer kommer troligen ändå alltid att existera och göra märkliga saker, oavsett.

Om någon kom in till mig och inte ens visste vad en vedspis var, eller hur man använder seriösa faktaböcker tryckta på papper skulle jag slänga fanken ut vederbörande!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Att säga att man inte behöver 5G för att det vi har är gott nog kan kanske stämma för en individ, men i det stora hela stämmer det inte. Det är framsteg som driver oss som människor. på 50-talet tyckte IBM-chefen att det bara behövdes tre datorer i världen för att lösa dom problem som han kunde föreställa sig. Hans hjärna skulle ha fått härdsmälta direkt om han kom till vår tid.

Vem som helst som skulle transporteras (omedelbart) från 50-talet till vår tid skulle nog bli lite överraskad Men jag tror nog att den IBM-chefen nog skulle klarat det klart bättre än de flesta. Alla kan inte vara science fiction-författare med oändlig fantasi

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vad har du mot nakenhet? Är du puritan? Varför är "censur" av nakenhet godtagbar i en "fri" värld?

YouTube, instagram, och facebook "censurerar" alla nakenhet. Twitter gör det inte. Tycker du att Twitter skall "censurera" nakenhet också? Vad tycker du om målningar med nakna människor från 1700talet? Facebook tycker inte om dessa.

Du är alltså ok med att YouTube "censurerar" vissa saker, men inte andra...

Så du skulle gärna se mord på youtube också? Lite incest och tortyr också kanske så Lisa fem år kan titta?
... eller är du kanske innerst inne ändå OK med att youtube censurerar vissa saker?
(Alla har vi nog vår egen högst personliga gräns)
Jag säger inte jag tycker youtube ligger rätt där de ligger, men jag respekterar att de inte kan ha total frihet i vad som tillåts.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Youtube håller på att bli samma ryggdunkarklubb som Facebook. Det är hög tid med ett hopp i deras evolution.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Djhg2000:

Skillnad i implementation men inte i princip. Det finns många som går runt YouTube på olika sätt, till exempel alternativa plattformar som Vimeo, BitChute, LBRY, osv.

...Vilket är en stor skillnad mellan statlig censur och vad vi diskuterar här. Youtube hindrar bara dem från att använda deras plattform. Det finns andra plattformar och de har alla möjligheter att starta en egen om ingen annan duger eller vill ha dem. Vet inte vad du menar med att det är samma princip då det i mina ögon är väldigt olika saker.

Citat:

En annan metod är att använda kodord som "human malware" istället för COVID-19. Det finns många fler, men att lista allt här skulle ta evigheter.

YT/Google är ganska bra på att känna igen mönster i användarbeteende så ett kodord lär inte vara hemligt och därmed fungera särskilt länge.

Citat:

Kalla dem vad du vill så länge du har en chans att nå fram till dem. Slutmålet är ju att de ska veta hur det egentligen ligger till, inte sant?

I mina ögon handlar det snarare om att begränsa deras nyrekrytering. Att försöka diskutera med dessa personer är meningslöst då det bara förstärker deras självbild som outsiders eller anti-etablissemang. Varje person som envetet diskuterar med dem utan att ge sig är bara ytterligare bevis på att de har rätt och att alla andra är antingen shills eller lurade av mainstream media eller av köpta forskare.

Hur menar du att man ska hantera denna typ av skadlig desinformation? Skriva kommentarer på YT? Släppa egna videos med fakta? Det görs redan och är inte särskilt effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Så du skulle gärna se mord på youtube också? Lite incest och tortyr också kanske så Lisa fem år kan titta?
... eller är du kanske innerst inne ändå OK med att youtube censurerar vissa saker?
(Alla har vi nog vår egen högst personliga gräns)
Jag säger inte jag tycker youtube ligger rätt där de ligger, men jag respekterar att de inte kan ha total frihet i vad som tillåts.

Min uppfattning är och förblir att YouTube har rätten att blockera vad de vill. Ogillar man att YouTube blockerar videor man lägger upp eller videor man vill se på så kan man söka sig någonannanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Min uppfattning är och förblir att YouTube har rätten att blockera vad de vill. Ogillar man att YouTube blockerar videor man lägger upp eller videor man vill se på så kan man söka sig någonannanstans.

Så du är alltså också ok med att YouTube "censurerar" vissa saker, men inte andra?
Dvs i samma position som Miothan, som du gnällde på nyss?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Fint!

yttrandefrihet != "jag ska tillhandahållas en plattform där jag får sprida vad jag vill"

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Alltså man blir mörkrädd.

Dessa nötter alltså, har smugit runt lite i dessa konspirationsgrupper för att se vart IQ-nivån ligger.
Så long story short. Bill Gates har betalat för att ta fram COVID19 så att folk väljer att vaccinera sig mot detta, i vaccinet finns ett chip som sedan "världseliten" kan använda för att fjärrstyra dig / döda person så de kan styra folket med hjälp av 5G nätverk.

Alltså MKUltra på steroider. Jag fattar inte hur folk kan tro detta.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Så du är alltså också ok med att YouTube "censurerar" vissa saker, men inte andra?
Dvs i samma position som Miothan, som du gnällde på nyss?

Återigen, deras beslut. Jag har inte haft någon som helst åsikt gällande vad jag är för eller emot vad de "censurerar". Ogillar jag något så finns det andra platformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Återigen, deras beslut. Jag har inte haft någon som helst åsikt gällande vad jag är för eller emot vad de "censurerar". Ogillar jag något så finns det andra platformar.

Jag fick backa några inlägg till och läsa, och nu är jag med tror jag. (Det blev skevt när jag bara läste det du svarade till Miothan)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Istället för att ignorera vad de har att säga och "tysta" de som tror på sånt här. Bör Google istället försöka aktivt låta personer som dessa tala med yrkes- professionella som kan försöka förstå vad deras oro grundar sig i. På så sätt kan vi undvika att liknande idéer får fäste men samtidigt låta utvecklingen gå snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Även om jag tycker att det är galna teorier så är det fel att censurera dem. YouTube censurerar ganska mycket numera. Inte alltid de förklarar varför saker censureras.

+1

YouTube är numera en Silicon Valley diktatur som försöker styra dess innehåll med en järnhand. De gör allt de kan för att hitta anledningar att få folk med, i deras syn, fel åsikter och värderingar att bli "demonetized". När Youtubers inte får sina inkomster helt plötsligt tvingas de iväg från plattformen för att hitta andra inkomstkällor. Eller lägga upp material som YT gillar. Sad but true.

Hur kommer sig att det finns överflöd av flat earth videos kvar på YT? Jag kan tycka att det är något som är skadligt för svaga personer som blir inlurade i vansinnighetens näste.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealhelm:

Istället för att ignorera vad de har att säga och "tysta" de som tror på sånt här. Bör Google istället försöka aktivt låta personer som dessa tala med yrkes- professionella som kan försöka förstå vad deras oro grundar sig i. På så sätt kan vi undvika att liknande idéer får fäste men samtidigt låta utvecklingen gå snabbare.

Så google ska föra någon debatt där dem bjuder in galningar att prata med experter? Eller skicka dem till terapi?
Om du får någon som hon på filmen ovan att faktiskt lyssna och ta till sig blir jag förvånad för att uttrycka det milt. Problemet med att ge dem en plattform är att många är dummare och mer obildade än man kan tro, dessa personer letar lätta förklaringar som inte kräver någon kunskap. Lösningar där deras okunskap inte är deras fel utan att kunskapen egentligen hålls undan dem men de har "listat ut spelet", en sådan person kanske inte kommer på idéer själv men tar upp andras.

Som exempel så innan filmer som visade alien abductions var de få och ofta med väldigt abstrakta delar, lite detaljer m.m. efter att tror det var närkontakt av tredje graden kom så helt plötsligt visste massor exakt hur det var och fler sa att de råkat ut för det m.m.

Det är bara inse, större delen av folket runt dig är idioter ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealhelm:

Istället för att ignorera vad de har att säga och "tysta" de som tror på sånt här. Bör Google istället försöka aktivt låta personer som dessa tala med yrkes- professionella som kan försöka förstå vad deras oro grundar sig i. På så sätt kan vi undvika att liknande idéer får fäste men samtidigt låta utvecklingen gå snabbare.

Oron grundar sig att de inte förstår saker, det är bara en utbildning som kan hjälpa.
Men då utbildning = indoktrinering i de där kretsarna så blir det lite av ett moment 22.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falukorvig:

Här är en ibland väldigt underhållande svensk facebookgrupp

Ojoj! Chemtrails, 5G, Corona, vaccinationer. Allt i en rejäl soppa. Alla hetsar varandra (utom en eller annan som manar till sans och återgång till rent 5G-motstånd). Lade ner ngn timme på att läsa inlägg på den gruppen men det får räcka. Lite alarmerande att vissa manar till rent sabotage genom att elda kablar m.m. för att stoppa driften. Många referenser till Strålskyddsstiftelsen trots att de 2013 utsågs till "årets förvillare" och har kommenterats i pressen åtskilliga gånger för sina försök att just förvilla. Gissar att namnet är valt för att folk ska tro att det är en myndighet.
Den riktiga myndigheten heter ju Strålsäkerhetsmyndigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Ojoj! Chemtrails, 5G, Corona, vaccinationer. Allt i en rejäl soppa. Alla hetsar varandra (utom en eller annan som manar till sans och återgång till rent 5G-motstånd). Lade ner ngn timme på att läsa inlägg på den gruppen men det får räcka. Lite alarmerande att vissa manar till rent sabotage genom att elda kablar m.m. för att stoppa driften. Många referenser till Strålskyddsstiftelsen trots att de 2013 utsågs till "årets förvillare" och har kommenterats i pressen åtskilliga gånger för sina försök att just förvilla. Gissar att namnet är valt för att folk ska tro att det är en myndighet.
Den riktiga myndigheten heter ju Strålsäkerhetsmyndigheten.

Sick, vilka förvirrade stackare, men som sagt hur skall man få dessa att återvända till verkligheten? Är förmodligen en fullkomligt tröstlös uppgift. Man blir matt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Efter 1 sekunds sökning,
En vuxen människas hjärna innehåller ungefär 85 miljarder nervceller, samt ungefär lika många stödjeceller, och väger omkring 1,0–1,5 kilogram.

Efter ytterligare en sekund kan jag läsa att det finns ca 7,53 miljoner människor på jorden.

Har din kollega 7,53 miljarder nervceller undrar jag vad han har för uppgift på ditt jobb 😄 men jag förstår varför han tror på nått sånt i så fall 😂

Jag gick ner till 7,53 miljarder nervceller när jag hörde det där. Även om man inte har koll på de exakta siffrorna är slutsatsen att de två har ett samband cancerframkallande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Oron grundar sig att de inte förstår saker, det är bara en utbildning som kan hjälpa.
Men då utbildning = indoktrinering i de där kretsarna så blir det lite av ett moment 22.

Så är det. Utbildning är en del av den konspiration där makten försöker passivisera de som "sett sanningen". Under mina år på KTH mötte jag en hel del sådana som deltog för att avslöja oss, vi skötte ju indoktrineringen. Vetenskap var ju också en del av förvillelsen och matematiken ett av dess verktyg. Har en hel del roliga berättelser från den tiden men de hör knappast hemma i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falukorvig:

Här är en ibland väldigt underhållande svensk facebookgrupp

Hahaha. Kul att kolla profilerna på folk som kommenterar. Har ännu inte hittat någon med en riktig utbildning.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealhelm:

Istället för att ignorera vad de har att säga och "tysta" de som tror på sånt här. Bör Google istället försöka aktivt låta personer som dessa tala med yrkes- professionella som kan försöka förstå vad deras oro grundar sig i. På så sätt kan vi undvika att liknande idéer får fäste men samtidigt låta utvecklingen gå snabbare.

En hel del av de som postar sån här skit tror inte ett dugg på det, men de tjänar pengar på andra idioter som tittar på dem och tror på det. Hur du nu tror att Google skall nå de senare.

'Mad Mike' Hughes var en som "trodde" att jorden var platt, nu är han död efter att byggt en egen raket och kraschlandat. Visade sig efteråt att de hela bara handlade om pengar och att han inte trodde ett skit på det. Men han fick sin egen tv-serie...

Sen kan man även tänka sig att de finns de som är finansierade av andra för att sprida lögner där alla är mycket väl medvetna om det är lögner.

Finns inte några som helst skäl till att ge alla dessa en platform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det är bara inse, större delen av folket runt dig är idioter ^^

"Think if how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that"

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

"Think if how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that"

Haha den är lite som "80% av bilförarna tycker att de kör bättre än genomsnittet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Du pratar om det som att man dels kan nå fram till de bakom tokkanalerna med rimlig dialog. Jag tror inte en sekund på att det går. Bin laden lär du inte ha kunnat övertyga att ändra sig genom att låta honom ha en youtubekanal.

Det kommer alltid att finnas extremfall och de får hanteras var för sig, i fallet med Bin Laden hade han ju redan halva världen mot sig och dessutom militära insatser. Därtill fanns det mycket riktigt mängder av kritiska videor som använde klipp ur Bin Ladens videopropaganda. Samtidigt tror jag inte precis att YouTube (eller mer tidskorrekt, TV-nyheter) var Bin Ladens främsta rekryteringskanal.

Skrivet av Söderbäck:

Och jag tror faktiskt inte att man kommer omvända tomtarna som hetsar till att riva 5Gmaster mot corona heller genom att låta dem hålla i youtubemegafonen.
Nope - not buying it ;).

Youtube är väl dessutom mer av en envägskommunikation från avsändare till mottagare än ett diskussionsforum så den där debatten tror jag inte ens det finns bra underlag för att påbörja på den plattformen.

YouTube är inte riktigt så mycket megafon, du har potential att nå många men samtidigt är det knappast en garanti. Det beror på hur YouTubes magiska algoritmer bedömer att videon bör spridas. Samma sak gäller besvarande videoklipp; de har större sannolikhet att visas om du har sett originalet.

Skrivet av Söderbäck:

Angående youtubes inställning till vilken typ av material de vill ha på sin plattform så ser jag inte några konstigheter eller tvetydigheter med att de inte vill ha exempelvis porr på plattformen.
De har regler för vilken typ av material de inte vill ha. Jag ser det inte som någon farlig gråzon.
Det skulle väl då vara om man har fått för sig att det är fritt fram att posta vad som helst och inte förstår att det finns regelinnehåll som kan ge lite sura miner. Men det ser jag inte som en problematisk situation.
Det är googles plattform som de får göra vad de vill med. De får ta bort vart annat klipp helt randome som laddas upp thanos style också om de önskar. De har inte det samhällsansvaret att förse alla med en megafon. Kanske är det inte bra för businessmodellen att göra just så däremot ;).
Men att sätta upp regler för vad som inte är önskvärt ser jag inga problem med.
Tycker man inte om de publicistreglerna så kan man ju välja en annan plattform att vara på.

Det farliga här är att många aldrig går utanför YouTube för videomaterial. Det gör att åsiktsmanipulering är oundviklig, oavsett inriktning och i vilket ljus. Om du bara ser vad YouTubes algoritm tycker att du ska se, har du egentligen någon egen åsikt kvar till slut?

Men det gäller fortfarande att inom vissa kulturer är det acceptabelt med material som inte accepteras i andra kulturer. Om vi fortsätter på temat "vuxenmaterial", tror du att Tyskarna ser det som lika acceptabelt nu som de gjorde innan den Amerikanska kulturen blev så pass dominerande genom internet? I Japan, där det finns liknande delar i den inhemska kulturen, har YouTube inte riktigt fått samma fäste och videodistributionen sker istället via tjänster som är mer lokalt anpassade.

Skrivet av Söderbäck:

Jag skulle nog säga tvärt om i det här läget. Just nu höll det på att spåra ur just för att de här kanalerna hetsar folk att göra dumma grejer. Så som att ge sig på 5Gmaster för att stoppa corona. Just det läget du tycker låter kass - där är vi.
Givetvis kommer du som sagt inte ändra inställningen för de som sprider den här dyngan. Det kommer du inte göra genom att låta de ha sina kanaler och ge dem bästa möjliga megafonen heller. Så att sätta sig på händerna och titta på låter faktiskt inte bättre här.
Men ja - givetvis kommer knäpporganisationerna finnas kvar oavsett om de får tillträde till youtubes megafon eller ej. Så är det såklart. Tystnar de så kan de inte värva nytt folk lika lätt.

Nu är det så att just uppmaning till brott är olagligt i väldigt många länder och vad jag vet är Storbritannien inkluderad bland dem. Det borde vara fullt möjligt för riktiga polisen att ta hand om personerna som sprider uppmaningarna att ha sönder 5G-master. Samma sak med de som faktiskt har sönder masterna, vilka gör sig skyldiga till skadegörelse. Med de videoövervakningsresurser som brittiska polisen ändå har borde det vara relativt lätt att haffa dem.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Jag gick ner till 7,53 miljarder nervceller när jag hörde det där. Även om man inte har koll på de exakta siffrorna är slutsatsen att de två har ett samband cancerframkallande.

Får man cancer av att lyssna på idioter?

/tar på sig foliehatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Jag gick ner till 7,53 miljarder nervceller när jag hörde det där. Även om man inte har koll på de exakta siffrorna är slutsatsen att de två har ett samband cancerframkallande.

Jag är inte säker på avd du menar nu, tror du på din kollega? Tror du att antalet människor på jorden och hur många nervceller hjärnan inehåller har ett samband? Att det startat coronautbrottet? Eller cancer?
Jag måste ha missuppfattat det 😀

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

...Vilket är en stor skillnad mellan statlig censur och vad vi diskuterar här. Youtube hindrar bara dem från att använda deras plattform. Det finns andra plattformar och de har alla möjligheter att starta en egen om ingen annan duger eller vill ha dem. Vet inte vad du menar med att det är samma princip då det i mina ögon är väldigt olika saker.

YouTube har effektivt monopol på marknaden. Det gör att om ett videoklipp försvinner från YouTube har den också försvunnit från internet för majoriteten av internetanvändarna. Det är som sagt en skillnad i implementation men samma princip; det är en central auktoritet som bestämmer var folket får och inte får se.

Hade vi haft stora tydliga alternativ, som med till exempel textbaserade diskussionsforum, hade problemet inte uppstått till att börja med.

Skrivet av snajk:

YT/Google är ganska bra på att känna igen mönster i användarbeteende så ett kodord lär inte vara hemligt och därmed fungera särskilt länge.

Vad jag vet har varken Gamers Nexus, Hardware Unboxed eller Linus Tech Tips fått någon av sina videoklipp taggade med COVID-19 när de har använt kodordet "human malware". Kommer inte ihåg vilken kanal det var längre men kodordet "Voldemort" fungerade för att undvika taggningen senast jag hörde det också.

Skrivet av snajk:

I mina ögon handlar det snarare om att begränsa deras nyrekrytering. Att försöka diskutera med dessa personer är meningslöst då det bara förstärker deras självbild som outsiders eller anti-etablissemang. Varje person som envetet diskuterar med dem utan att ge sig är bara ytterligare bevis på att de har rätt och att alla andra är antingen shills eller lurade av mainstream media eller av köpta forskare.

Hur menar du att man ska hantera denna typ av skadlig desinformation? Skriva kommentarer på YT? Släppa egna videos med fakta? Det görs redan och är inte särskilt effektivt.

Det finns vad jag vet två metoder som har fungerat i andra fall; antingen så lyssnar man på dem och lugnt och försiktigt dementerar varje felaktighet en efter en, eller så tar man det snabbt till så höga extremer att de inte vill följa efter längre. Den senare är ju inte lika brett applicerad men det bygger på att de börjar ifrågasätta legitimiteten av deras "frälsare". Tyvärr finns det alltid en risk att det inte fungerar men i forskningen jag hörde om var den förvånansvärt effektiv för majoriteten av följarna. Kan se efter om jag hittar den igen.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810