Äldre smartphone med QWERTY tangentbord (Helst med Å, Ä och Ö) Sökes! (tex Sony Ericsson Xperia Pro)

Permalänk
Medlem

Äldre smartphone med QWERTY tangentbord (Helst med Å, Ä och Ö) Sökes! (tex Sony Ericsson Xperia Pro)

Hejsan!

Nu har jag en liten speciell sökning men jag har nämligen länge försökt få in mina farföräldrar att börja använda smartphones (mest för de är lite högre specade och kan faktiskt bete sig som en liten mini dator/lätt foto tagare/musik spelare, ijämförelse med de flesta knapptelefonerna), men de har väldigt svårt för on screen touch tangentbord, vi har testat alla olika modeler, keyboard appar och smartphones, men inget riktigt funkar. Så kom ihåg en gång i tiden så var det populärt med fysiska qwerty tangentbord på mobiler, tror eran av de sista slutade 2013 nånting (Vet att det finns någon toppmodell som 2020 försöker göra en comeback men den är rätt orelevant).

Söker då alltstå en sådan äldre smartphone, men det är viktigt att det är Å, Ä, Ö på den, eller rättare sagt en nordisk eller svensk modell då de hade blivit för krångligt att hålla inne A och O för de svenska tre sista i alfabetet. (Men läs gärna vidare ifall ni har en utan)

Måste nästan vara android på den, då dem inte har åldrats så väl många av dessa och kom med väldigt tidiga versioner utav operativsystem och är väldigt låg speccade i dagens läge och tänker att det lär finnas nån custom rom som är gjord några år efter release som rappar up systemet rätt rejält.

MEN, nämn gärna ALLA mobiltelefoner som ni har med qwerty slide tangentbord,( allstå inte blackberry style), med eller utan svensk layout, Android eller annat OS, låst och olåst, kompletta i kartong med alla tillbehör till enstaka reperationsobjekt, så vi förhoppningvis får en lite sjö av alternativ.

Så ut och kolla i era byrålådor, elektronik backar och skafferiet (Man vet aldrig var dem kan gömma sig! )

Allt ifrån folk som vill skänka för en god orsak till pris på nån hundralapp är intressant! Betalar givetvis för frakt i alla sammanhang!

Topp taket är 500:-, men då är det väldigt fina skick och senare modeller som gäller, tex en ny Sony Ericsson Xperia Pro (mk16i) med å, ä och ö och kanske till och med i kartong/tillbehör osv. Dock om ni har tänkt er mera av någon mystisk anledning på ett sådan fornatid teknologi så vill jag gärna att ni hör av er ändå och ge mig ett bra argument varför.

Betalar med swish. Kan swisha i förskott mot fulla uppgifter och gärna att du har lite omdömen i tråden gjord för just sådant. (Har själv bara goda där ifall någon är intresserad). Har även möjlighet att hämta inom Göteborg för rätt telefon om det föredras!

Tack så jätte mycket på förhand allihopa! MVH AnyR3/Simon

Läs hela annonsen här

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Kan detta vara något?
Xperia mini pro heter modellen.

Den är i bra skick men har legat i låda några år. Skärmen är repfri då de sitter skärmskydd på den sen start.

Permalänk
Medlem

@huttala: Hej! Trevlig att du hör av dig! Försöker främst få den fullskalliga modellen, Xperia Pro (MK16i) och har en på PM som tror han har en sådan liggandes mot frakt och en trivial fickpeng, men han verkade lite upptagen så han skulle kika på det först till helgen, men beroende på om han hittar den och vad du då eventuellt skulle vilja ha för denna, så kan det absolut vara intressant, ser ju helst att båda utav far-far/mor får en i bästa fall i vilket fall som helst

Permalänk
Medlem

Ge inte upp om on screen touch tangentbord!!
Hur många timmar har du gett dom?
Jag lovar att det kommer att lossna.

Dom är så envisa, men ge dig inte, dom kommer att ge med sig!

Hitta på lite lekar... kan vara vad som helst!!!

Typ..ge dom varsin o säg... Den som klickar flest a vinner.
Finns hur mycket som helst.
Dom är bara envisa!
Låt dom inte vinna.

Det kommer en dag när dom säger - Fin liten sak det här ju.

Ge dig inte!!!!!!!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@skog1s: Haha, det är svårt att få en gammal hund att sitta, har försökt i många år, det börjar bli skruttiga nu tyvärr, bättre att ge dem en mer naturlig väg och låta dem njuta av att sms´a till de få bekanta de har, göra en lätt googling och tag något fint kort på balkongen som dem kan sitta och prata om.

Permalänk
Medlem

@AnyR3:

Jag hatar ordspråket "Det är svårt att lära en gammal hund att låta bli att sitta" När jag var ung så trodde jag på det.

Men, lovar dig, det går.

Har försökt i många år..................... ja åren går o går...

Men har du försökt många gånger, per dag

Tro mig, jag vet vad du går igenom, och det är inte dom fysiska knapparna som är problemet.

Det är hela menysystemet.

sen när dom upptäcker att: titta peka den gör som jag vill.
istället för att gå in i undermenyer i en gammal 3310 som är skitjobbig

Kommer att bli

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Varför är iphone inget alternativ? Annars finns ju BlackBerry med sina Android-lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

@AnyR3:

Jag hatar ordspråket "Det är svårt att lära en gammal hund att låta bli att sitta" När jag var ung så trodde jag på det.

Men, lovar dig, det går.

Har försökt i många år..................... ja åren går o går...

Men har du försökt många gånger, per dag

Tro mig, jag vet vad du går igenom, och det är inte dom fysiska knapparna som är problemet.

Det är hela menysystemet.

sen när dom upptäcker att: titta peka den gör som jag vill.
istället för att gå in i undermenyer i en gammal 3310 som är skitjobbig

Kommer att bli

Jag känner mina farföräldrar väldigt väll, de är till mycket även mina bästa vänner. Det är en kompromiss emellan hur mycket tid jag kan lägga ner och hur mycket dem orkar. Ordspråket är för övrigt just det, ett ordspråk, tolkar det hur du vill, använde mest det lite stereotypiskt eftersom dem är äldre. Dem är rätt belåtna med vad dem har för övrigt, dem brukar skämta om att de är stenålders men samtidigt är dem nyfikna och gärna vill och jag tyckte detta var mest en möjlighet att kunna ge lite lycka i deras senare år och inte för att dem känner att dem missar något utan mer att jag vill ge dem en så lätt ingång till teknik där dem kan ganska kravlöst välja själva om det är något dem vill expandera framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Varför är iphone inget alternativ? Annars finns ju BlackBerry med sina Android-lurar.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, tänker du på att iphone kan vara sig lätt att lära sig ifrån grunden?, tror dem mest hade känt sig låsta i deras ekosystem och dem använder redan windows på pc, sen är dem produkterna dyra emot vad du får. Sen på blackberry så skrev jag redan i min annons att det inte är så intressant, utan de är just att dem precis vant sig laptop tangentbordet som gör att jag letar framförallt slider qwerty keyboards.

Edit: Delvis då att iphone inte har ett tangentbord utan det är ju on screen keyboard där också

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnyR3:

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, tänker du på att iphone kan vara sig lätt att lära sig ifrån grunden?, tror dem mest hade känt sig låsta i deras ekosystem och dem använder redan windows på pc, sen är dem produkterna dyra emot vad du får. Sen på blackberry så skrev jag redan i min annons att det inte är så intressant, utan de är just att dem precis vant sig laptop tangentbordet som gör att jag letar framförallt slider qwerty keyboards.

Du får idag en begagnad iPhone 6S för vad, 700-800 kronor? Denna kommer vara vida överlägsen en fem år gammal QVERTY-slider med Android. Jag vet väl inte om Iphone är lättare än Android, däremot är det ju mer konsekvent, finns mer dokumentation, systemet underhålls under längre tid etc. Iphone eller Apple generellt håller en väldigt hög lägstanivå helt enkelt.

Har du funderat på en vanlig smartphone med löst tangentbord? Men dessa verkar mest finnas till lite äldre telefoner som Galaxy S4. Dessutom finns ju alltid bekymret med svenska vokalerna.

Sedan finns ju faktiskt lite av en outsider som snart kan dyka upp, och det är en telefon som Microsoft Surface Duo som visserligen inte har ett fysiskt tangentbord, men som med två skärmar kan få ett väldigt stort tangentbord när en skärm på 5,6 tum helt och hållet kan använda för ett tangentbord. Men här är ju problemet priset.

Mitt råd är helt enkelt att tvinga dem att tills vidare lära sig att använda pekskärmen, tyvärr(?) är QWERTY-telefoner helt döda i dagsläget. Jag höll själv länge fast vid min HTC Desire Z, men sedan jag väl skaffat mig min Note 2 har jag aldrig känt mig sugen på att gå tillbaka. Med en tillräckligt stor skärm är pekskärmen överlägsen det fysiska tangentbordet.

Permalänk
Medlem

@hakro807: Tror du missar poängen lite här, dem måste inte ha en smartphone, dem är rätt nöjda med en telefon som bara ringer, dem har en bra laptop jag har löst till dem som dem använder för internet sökande/ärenden. Det är ett intiativ ifrån mig då jag vet att det tycker att det är lite kul att slå iväg ett sms till nära då och då, ha en liten kamera som ändå tar något kort som man faktiskt ser vad det är på och sen möjligheten att kolla upp vilken tid dagens tv tittande kommer att ske genom att googla fram fotbolls matchernas startande osv on the go.

Det ska vara så lätt som möjligt, vara så likt det redan kan (I detta fallet så kan de trycka sig fram på en vanligt tangentbord) och då de är äldre telefoner så behöver inte kosta mycket för att testa heller.

Detta är inte en forum post om råd vad som är bästa alternativet för mina farföräldrar när det kommer till telefon utan en köpes annons om att få köpa en så kapabel qwerty telefon med helst android och med Å, Ä och Ö.