Permalänk
Medlem

[Grillclockers] vilken gasolgrill?

Börjar bli varmt ute och grillning suget har dykt upp. Dock så behövs en ny grill och har krav på gasol i prisklassen ~2000kr.

Något att rekommendera eller avråda från?

Elgiganten har en Jamie Oliver grill för en rimlig slant. Något att ha?

https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/grill-och-g...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Varför vill man ha en gasolgrill?

Tillägg:
Blev kanske tollkat lite mer offensivt än menat, hehe. Jag tackar för all bra input på min fråga och vill tillägga att jag genuint bara vela höra argument för gasolgrill då jag själv har väldigt svårt att förstå helt enkelt

Inget alls illa menat mot gasolgrillar eller de som nyttjar dem. Alla tycker olika och själv föredrar jag kol på alla vis, tycker det är kul att fixa med och gillar att leka med röken osv

Lycka till med grillsökningen och glöm inte att köpa öl!

Permalänk

@Hakuchi: För att det är extremt lämpligt att bara dra igång och börja grilla?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Relik 📜

Minns jag rätt från egen research var Jamie Oliver-grillarna okej.. en säsong eller två. Sedan blev det rostfest. Ska se om jag kan hitta var jag läste det..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakuchi:

Varför vill man ha en gasolgrill?

1. Man har barn
2. Liten tröskel att börja. Behöver inte vänta som med kol.
3. Tätt bebyggt med radhus så vill inte riskera en stor öppen låga.
4. Stör inte grannar med rök
5. Lätt att styra temperatur.
6. Ballt

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakuchi:

Varför vill man ha en gasolgrill?

Finns massor av anledningar, en kommer här: Jag bor i mestadels i stan i en lägenhet och i vår BRF får man enbart grilla med Gasol eller El-grill så då blir valet enkelt för min del. Man kan hålla på och tjöta om att det inte blir gott. Men jag är extremt nöjd med min Broil King Baron 590. Det blir verkligen en god grillsmak. Jag jämför då med resultatet från vår Kamadogrill vi har på landet. Visst, för att få rejäl röksmak måste man fuska lite med träspån och det orkar vi inte alltid göra.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Mitt bästa tips när man köper gasolgrill är att kolla på plåtens tjocklek. Tjockare plåt = stabilare temperatur = bättre slutresultat.

Har för mig den där Jamie Oliver är lite väl tunn.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag valde och köra beprövat och kvalitet även fast det kostade lite.. Jag köpte en Weber Spirit 2 Extremt nöjd med den, tidigare varit emot gasol MEN SJUUUKT smidigt på alla sätt! Vist smakar det inte kolgrillat men fortfarande väldigt gott! Kan helt klart rekommendera den. Köp skyddsöverdrag så har du en grill som håller många år. Vet att det är mer än dubbla priset men den kommer garanterat hålla bättre än Landmann, Jamie Oliver osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Jag valde och köra beprövat och kvalitet även fast det kostade lite.. Jag köpte en Weber Spirit 2 Extremt nöjd med den, tidigare varit emot gasol MEN SJUUUKT smidigt på alla sätt! Vist smakar det inte kolgrillat men fortfarande väldigt gott! Kan helt klart rekommendera den. Köp skyddsöverdrag så har du en grill som håller många år. Vet att det är mer än dubbla priset men den kommer garanterat hålla bättre än Landmann, Jamie Oliver osv.

Hum... kanske får slå till med Netonnet kortet på något finare. Betalar gärna 5k om det funkar i 10år.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Hum... kanske får slå till med Netonnet kortet på något finare. Betalar gärna 5k om det funkar i 10år.

Sköter man den så tror jag säkert den håller väldigt länge Jag grillar på den året om, rengör den efter varje gång. Ser mer eller mindre lika ny ut efter 1½ års användning!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk

Det jag har lärt mig om grillar är att det är dumt att snåla. En kolgrill med bättre passform ger ett mer kontrollerat luftflöde och gör det lättare att kontrollera. På en gasolgrill är det än viktigare då kvaliteten på brännare är väldigt viktigt om den ska hålla mer än 2 säsonger.

Har endast bra erfarenhet av Weber när det kommer till grillar. Det kostar men det gör dåligt grillat kött också!

Hur stor behöver du? Har själv bara en med 2 brännare idag och räcker till mig och sambon men blir värre vid större bjudningar. Men som produkt är den klockren. Det är en Weber spirit II 210.

Skrivet av Hakuchi:

Varför vill man ha en gasolgrill?

9 av 10 svenskar skulle inte sätta ett bindtest.

Jag var själv väldigt anti gasol fram till jag själv blev tvungen att skaffa på grund av balkong. Nu skulle jag aldrig byta.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Viking
Skrivet av Hakuchi:

Varför vill man ha en gasolgrill?

Varför vill man ha en kolgrill?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det jag har lärt mig om grillar är att det är dumt att snåla. En kolgrill med bättre passform ger ett mer kontrollerat luftflöde och gör det lättare att kontrollera. På en gasolgrill är det än viktigare då kvaliteten på brännare är väldigt viktigt om den ska hålla mer än 2 säsonger.

9 av 10 svenskar skulle inte sätta ett bindtest.

Jag var själv väldigt anti gasol fram till jag själv blev tvungen att skaffa på grund av balkong. Nu skulle jag aldrig byta.

Lite så! Tror dock jag hade velat ha både och när vi skaffat hus Ibland kan de vara trevligt med kol imo.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Därför att kolgrill = grillsmak, gasolgrill = samma sak som att steka i panna (IMHO)

Permalänk
Medlem

Finns det någon billig gasolgrill som är värd att testa? Under 1000. Jag är inte direkt redo att lägga betydande pengar på en gasolgrill ännu..

Skrivet av Hakuchi:

Varför vill man ha en gasolgrill?

Verkar sjukt smidigt, trots att jag aldrig haft en gasolgrill. Tillhör man singel hushåll(som jag) och ska grilla korv till lunch några gånger i veckan, så känns det väldigt lockande. Även om det inte är så farligt att starta en kolgrill varje dag så känns det som ett slöseri med allt kol som går åt för 3 korvar..

Skrivet av vexxan:

@Donnerstal: Därför att kolgrill = grillsmak, gasolgrill = samma sak som att steka i panna (IMHO)

Nåja, gasolgrill gör ju iaf så att du får ett galler mellan brännare och matbit. Det gör att du slipper konstiga ytor, och får vätskor som eldas upp. Kolgrill ger ju dock mer kol smak, vilket är fint i sig.

Permalänk
Medlem

rusta och jula har ju billiga grillar men vill du ha kvalite och en som håller länge så köp en weber

jamie oliver satte sitt namn på stekpannor kastruller förrut.. och har han satt sitt namn på grillar nu ?
han vet hur man tjänar pengar

Permalänk
Medlem

Själv har jag en Weber Genesis II E-210. Otroligt nöjd men priset springer iväg. Med överdrag (vilket man givetvis köper) och lite grillverktyg är man snart uppe i närmare 10.000 kr. Förvarar den inomhus på vintern och tog faktiskt ut den först igår. Dyrt men om man sköter den som man bör kommer den hålla i otroligt många år.

Som sagt det är inte riktigt känslan av en kolgrill men verkligheten är att man kommer använda den väldigt mycket oftare. Om jag skulle ge ett råd så är att inte köpa en med för många brännare. Det kommer bara ta mer gas att värma upp och, iaf Webers, gasolgrillar är redan ordentligt tilltagna även den minsta varianten. Om man inte brukar grilla till hela fotbollslaget så behöver man inte någon av de större. Min far köpte en Weber med fem och har ångrat sig sedan dess. Han blir lite avundsjuk på min "lilla" med bara två brännare varje gång han ser den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

rusta och jula har ju billiga grillar men vill du ha kvalite och en som håller länge så köp en weber

jamie oliver satte sitt namn på stekpannor kastruller förrut.. och har han satt sitt namn på grillar nu ?
han vet hur man tjänar pengar

Tack!

Det brukar vara en god riktlinje att man får välja två saker av följande: 1. Prisvärt. 2. Kändismärke 3. Bra kvalitet/bra produkt

Edit: Mitt favoritexempel är nog morbergs skärbräda, 5 papp.

Permalänk
Medlem

Jag byggde faktiskt ihop min Weber Spirit II E-310 idag, inte hunnit testa den ännu men verkar vettig än så länge vad gäller byggkvalité osv.

Hade helst haft kol faktiskt men när man bor i lägenhet är det inte lika smidigt.

Permalänk
Viking
Skrivet av vexxan:

@Donnerstal: Därför att kolgrill = grillsmak, gasolgrill = samma sak som att steka i panna (IMHO)

Vad jag har hört så är det där bara något man inbillar sig, det är kryddan som ger smaken

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av vexxan:

@Donnerstal: Därför att kolgrill = grillsmak, gasolgrill = samma sak som att steka i panna (IMHO)

Grillsmak uppstår genom att fett droppar från köttet på en värmekälla och förångas.
Smaken bryr sig inte om vad värmekällan är för något.

Vill man däremot ha röksmak är kol helt klart att föredra även om det funkar med röklådor på gasolgrill också.

Tillbaks till topic, vad ska grillen användas till?

Ska det bara vändas kotletter och köras korv och du ställer in den på vintern (och helst när det regnar) kan du köpa nästan vad som helst.
Billiga gasolgrillar är dåliga på två saker, de rostar och/eller de kan inte få upp temperaturen riktigt högt. Här har du den du länkade, och t ex Landmann.

Weber/Napoleon/Broil King är klart bättre kvalite. Min weber genesis har stått ute året runt i 6-7 år och har ingen rost att tala om (gamla spirit är ett undantag, men de nya är bra).

Sen är det viktigt att fundera på hur många brännare det är i.
Skulle säga att minimum är två, helst tre, så man kan stänga av en och ha en varmhållningsyta och t ex känsligare grönsaker.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hade både gasolgrill och kolgrill hemma förra sommaren, nu är jag på jakt efter en större gasolgrill! Enkelheten vinner över smakskillnaden (minimal) som går att lösa med lite rökspån i gasolgrillen och ännu bättre smak Att slippa bära hem några säckar i veckan är snällare mot plånboken och säkert miljön med

Letar minst 4 brännare + kokplatta...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har inte införskaffat min gasoltub ännu (även om man mest lämnar pant för en använd tub) så jag kan ta en fråga till er andra, vilken storlek kör ni? Velar mellan PC5 och PC10, har 3 brännare i min Weber så undrar om PC5 blir för litet. Behöver dock inte ha att en tub räcker hela sommaren heller.

Permalänk
Medlem

Bör nog hålla mig till Gasol jag med kanske, för när denna snubbe dyker upp när man tänt på kolen är man inte så kaxig haha

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Kör den större om du får plats. Du kommer bara svära när den lilla tar slut ändå ;).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Hade både gasolgrill och kolgrill hemma förra sommaren, nu är jag på jakt efter en större gasolgrill! Enkelheten vinner över smakskillnaden (minimal) som går att lösa med lite rökspån i gasolgrillen och ännu bättre smak Att slippa bära hem några säckar i veckan är snällare mot plånboken och säkert miljön med

Letar minst 4 brännare + kokplatta...

Köper man vettigt kol/briketter och har en bra grill så du kan släcka dem när du är klar går det inte så mycket, om du nu inte driver restaurant eller kör pulled pork och brisket varenda dag

Skrivet av Aktsu:

Har inte införskaffat min gasoltub ännu (även om man mest lämnar pant för en använd tub) så jag kan ta en fråga till er andra, vilken storlek kör ni? Velar mellan PC5 och PC10, har 3 brännare i min Weber så undrar om PC5 blir för litet. Behöver dock inte ha att en tub räcker hela sommaren heller.

PC10 helt klart om du inte grillar väldigt lite. När jag köpte min gasolgrill och skulle ha tub sa den som sålde tuben att hon hade en PC5 och den räckte hela sommaren. Var där en vecka senare och bytte till PC10

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Köper man vettigt kol/briketter och har en bra grill så du kan släcka dem när du är klar går det inte så mycket, om du nu inte driver restaurant eller kör pulled pork och brisket varenda dag

Kolgrillen är ganska stor, en halv säck (sån där liten från coop) var lagom för en grillning, beror lite på hur stor yta som behöver grillvärme med! Den håller inte längre tillräckligt tätt för att släcka kolen så det är dags för något nytt.
Bra väder och semester innebär grillning åtminstone varannan dag

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Implor:

Börjar bli varmt ute och grillning suget har dykt upp. Dock så behövs en ny grill och har krav på gasol i prisklassen ~2000kr.

Något att rekommendera eller avråda från?

Elgiganten har en Jamie Oliver grill för en rimlig slant. Något att ha?

https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/grill-och-g...

Jag har den större varianten (6500) och är relativt nöjd. Tycker det är lite svårt att få den tillräcklig varm ifall det är lite blåsigt. Detta då den har några ganska rejäla ventilationsöppningar som ej går att justera.. Skulle vilja ha lite häftigare brännare.

Skrivet av emilakered:

Minns jag rätt från egen research var Jamie Oliver-grillarna okej.. en säsong eller två. Sedan blev det rostfest. Ska se om jag kan hitta var jag läste det..

Ingen rost på min även om den har stått på balkongen i två år (används året om).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakuchi:

Varför vill man ha en gasolgrill?

För att den är bekväm.

Föredrar själv vanlig kolgrill OM det ska grillas... annars får det va helt enkelt.

Oftast blir det matlagning på spis även under sommaren, bara för att det är så smidigt.

Permalänk
Medlem

Jag grillar året om. Ca 4 gånger i veckan. Det går nästan precis åt 3st PC10 tuber om året.
Kör landmann med tre brännare. Inne på min andra gasolgrill från landmann då den förra brand upp. Slarvade med rengöringen så det tog sig lite så pulver släckare fick plockas fram. Jag brukar betala typ 3000kr max för grillen. Står utomhus under tak med grill överdrag.