Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Vad är det för skillnad på routern han rekommenderar i videon ovan jämfört med den du köpt egentligen? Båda verkar vara i samma prisklass med omkring 1000 kr, är den du köpt nyare och bättre på alla vis?

D-Link DIR-882 (videon) vs D-Link DIR-2660 (den du köpt).

Baserat på den information jag hittade är det väldigt långt samma plattform med samma hastigheter osv. För Virtual Desktop borde det inte vara någon större skillnad. Det som ändrat är mest quality of life-grejer, som t.ex. kompabilitet med google assistant, anti-virus på router-nivå och stöd för mesh-system.

Jag skulle antagligen ha köpt DIR-882 om den var billigare, men Dustin hade ett trevligt erbjudande på 2660.

Edit: I korthet så är det samma grund med från 2017, men med uppdaterad mjukvara anno 2019.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Baserat på den information jag hittade är det väldigt långt samma plattform med samma hastigheter osv. För Virtual Desktop borde det inte vara någon större skillnad. Det som ändrat är mest quality of life-grejer, som t.ex. kompabilitet med google assistant, anti-virus på router-nivå och stöd för mesh-system.

Jag skulle antagligen ha köpt DIR-882 om den var billigare, men Dustin hade ett trevligt erbjudande på 2660.

Edit: I korthet så är det samma grund med från 2017, men med uppdaterad mjukvara anno 2019.

Okej tack! Ja då verkar ju 2660 vara det självklara valet!

Jag har en Asus RT-N56U från 2010 just nu (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738) men har haft ögonen på Asus RT-AC2900 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4624059) men inte slagit till ännu då jag tycker priset på 1800 är lite för högt.

Hur står sig t.ex. D-Link DIR-2660 mot Asus RT-AC2900? Jämför jag verkar det bara som om överföringshastigheten över 5GHz är det som skiljer, 1732 Mbit/s vs 2167 Mbit/s med fördel till Asus. Båda är ju bra mycket snabbare än min nuvarande på 300 Mbit/s så jag borde väl bli supernöjd med en sån du köpt kan jag kanske tänka mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Okej tack! Ja då verkar ju 2660 vara det självklara valet!

Jag har en Asus RT-N56U från 2010 just nu (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738) men har haft ögonen på Asus RT-AC2900 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4624059) men inte slagit till ännu då jag tycker priset på 1800 är lite för högt.

Hur står sig t.ex. D-Link DIR-2660 mot Asus RT-AC2900? Jämför jag verkar det bara som om överföringshastigheten över 5GHz är det som skiljer, 1732 Mbit/s vs 2167 Mbit/s med fördel till Asus. Båda är ju bra mycket snabbare än min nuvarande på 300 Mbit/s så jag borde väl bli supernöjd med en sån du köpt kan jag kanske tänka mig?

Nu är jag långt ifrån någon nätverksexpert, men jag hade också faktist tittat på RT-AC2900 (RT-AC86U). Det är en trevlig router, men den är ju nästan dubbelt dyrare än DIR-2660.

RT-AC86U/AC2900 är ju i huvudsak en gaming-router, med fokus på höga hastigheter och låg latens. De egenskaper som sänker latensen verkar ändå vara specifikt för vissa spel, och ur VR-synpunkt tror jag inte det påverkar värst mycket, speciellt inte för streaming över interna nätverket.

Den har höga överföringshastigheter, men då ska det tas i beaktande att Quest är hårdvarubegränsad till 866Mbps. Allt över det är då onödigt, förutom då att extra overhead kan ge mera utrymme för annan aktivitet på nätverket (uppdateringar, netflix etc) som kan orsaka spikes.

Du blir säkert nöjd med båda, men med Wifi 6 på intågande tänkte jag att det var bättre att spara hundralappar Dessutom var det här en så bra deal: https://www.dustinhome.se/product/5011152588/dir-2660?ssel=fa...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Nu är jag långt ifrån någon nätverksexpert, men jag hade också faktist tittat på RT-AC2900 (RT-AC86U). Det är en trevlig router, men den är ju nästan dubbelt dyrare än DIR-2660.

RT-AC86U/AC2900 är ju i huvudsak en gaming-router, med fokus på höga hastigheter och låg latens. De egenskaper som sänker latensen verkar ändå vara specifikt för vissa spel, och ur VR-synpunkt tror jag inte det påverkar värst mycket, speciellt inte för streaming över interna nätverket.

Den har höga överföringshastigheter, men då ska det tas i beaktande att Quest är hårdvarubegränsad till 866Mbps. Allt över det är då onödigt, förutom då att extra overhead kan ge mera utrymme för annan aktivitet på nätverket (uppdateringar, netflix etc) som kan orsaka spikes.

Du blir säkert nöjd med båda, men med Wifi 6 på intågande tänkte jag att det var bättre att spara hundralappar Dessutom var det här en så bra deal: https://www.dustinhome.se/product/5011152588/dir-2660?ssel=fa...

Intressant! Just nu spelar jag ju helt utan problem på min 10 år gamla router, kör iof trådat då. Så tror inte att jag har några behov av "gamingfunktionerna" på Asusroutern. Det jag kan märka ibland är väl om jag streamar till tvn att ibland sänks kvalitén tillfälligt, men det lär ju förbättras avsevärd även med D-link routern.

Tror nog jag slår till då det är såpass billigt och kan spara lite inför ev ny router om några år när Wifi-6 är mer moget, tack!

Permalänk
Medlem

Har en fråga om Virtual Desktop.
Jag har provat Half life, SuperHot, Gorn och Boneworks.
Half life Alyx fungerar perfekt.
Superhot fungerar bra, trackingen på händerna gör att håller man ett vapen känns det lite "fladdrigt" men inget gamebreaking.
Gorn fungerade utmärkt, men det kan ju ha att göra med att det är lättkört + att allt är lite "gummiaktigt"
Boneworks fungerar men funkade sämst av dom alla.
Nått jag noterade med samtliga spel är att när jag trycker fram VD-menyn när jag är ingame ser jag snabbt att mätaren är på 30FPS, för att sen efter 2 sekunder ändras till 72FPS.
Betyder det att spelen renderas bara i 30FPS varför blir det inte högre så fall?
Boneworks är det enda spelet där jag verkligen tror att det renderas så lågt om inte tom lägre för det känns verkligen till skillnad från att köra med Link.

Jag har bara en gammal Asus RT-N66U router så det är ju under "kravet" för VD men jag tänkte byta Router endå lite senare

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Intressant! Just nu spelar jag ju helt utan problem på min 10 år gamla router, kör iof trådat då. Så tror inte att jag har några behov av "gamingfunktionerna" på Asusroutern. Det jag kan märka ibland är väl om jag streamar till tvn att ibland sänks kvalitén tillfälligt, men det lär ju förbättras avsevärd även med D-link routern.

Tror nog jag slår till då det är såpass billigt och kan spara lite inför ev ny router om några år när Wifi-6 är mer moget, tack!

Ett tips om du kör på DIR-2660: Gå in och avaktivera funktionen för "smarta nätverk" som automatiskt switchar mellan 2,4Ghz och 5Ghz. Du vill ha två separata nätverk, så att du kan koppla in grejer som funkar fint på 2,4Ghz (hos oss fruns laptop, telefoner, tv) separat, utan att de ligger och tar upp bandbredd på 5Ghz, som reserveras för t.ex. pc och Quest.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har en fråga om Virtual Desktop.
Jag har provat Half life, SuperHot, Gorn och Boneworks.
Half life Alyx fungerar perfekt.
Superhot fungerar bra, trackingen på händerna gör att håller man ett vapen känns det lite "fladdrigt" men inget gamebreaking.
Gorn fungerade utmärkt, men det kan ju ha att göra med att det är lättkört + att allt är lite "gummiaktigt"
Boneworks fungerar men funkade sämst av dom alla.
Nått jag noterade med samtliga spel är att när jag trycker fram VD-menyn när jag är ingame ser jag snabbt att mätaren är på 30FPS, för att sen efter 2 sekunder ändras till 72FPS.
Betyder det att spelen renderas bara i 30FPS varför blir det inte högre så fall?
Boneworks är det enda spelet där jag verkligen tror att det renderas så lågt om inte tom lägre för det känns verkligen till skillnad från att köra med Link.

Jag har bara en gammal Asus RT-N66U router så det är ju under "kravet" för VD men jag tänkte byta Router endå lite senare

Det finns en inställning i VD för att begränsa FPS. Råkar du ha den aktiverad?

Kör du med senaste versionen? Jag har inte själv Boneworks, men såg att det kom en uppdatering för det för en tid sen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det finns en inställning i VD för att begränsa FPS. Råkar du ha den aktiverad?

Kör du med senaste versionen? Jag har inte själv Boneworks, men såg att det kom en uppdatering för det för en tid sen.

Du menar rutan limit to 60FPS? nej den rutan är inte i bockad.

Jag upptäckte att Boneworks var inställt på max inställningar av nån anledning när jag körde genom det med link tidgare så hade jag dragit ner lite på inställningarna, det blev kanske lite smidigare.
Men oavsett, vilket spel jag än kör och om det flyter fint in game står det endå 30FPS i VD-menyn en kortstund om jag trycker fram den ingame.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har en till fråga.
Kan man använda sina datorhörlurar när man kör VD?
jag har ett par trådlösa lurar jag brukar använda när jag kört med Link men får det inte att fungera med VD, allt spelas in på Questens högtalare.
Har tyvärr inga bra lurar med 3.5 heller.

JAg har bockat bort mute computer speaker men ingen skillnad.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har en till fråga.
Kan man använda sina datorhörlurar när man kör VD?
jag har ett par trådlösa lurar jag brukar använda när jag kört med Link men får det inte att fungera med VD, allt spelas in på Questens högtalare.
Har tyvärr inga bra lurar med 3.5 heller.

JAg har bockat bort mute computer speaker men ingen skillnad.

Du måste ändra output på datorn till ditt vanliga pc-ljud.
Så fort du drar igång VD så ändras detta automatisk till Quest nånting.
Klicka bara på högtalarikonen längst ner till höger i Windows och välj korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Du måste ändra output på datorn till ditt vanliga pc-ljud.
Så fort du drar igång VD så ändras detta automatisk till Quest nånting.
Klicka bara på högtalarikonen längst ner till höger i Windows och välj korrekt.

Jo jag har gjort det också men det är enda stendött och fortsätter vara ljud från questen ???

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Hej! Får hem Questen idag!
Undrar om jag behöver jag någon extra kabel för sätt upp och spela Alyx, eller klarar jag mig på det som finns i lådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Hej! Får hem Questen idag!
Undrar om jag behöver jag någon extra kabel för sätt upp och spela Alyx, eller klarar jag mig på det som finns i lådan?

Kabeln som följer med Oculus Quest funkar inte för att använda till Oculus Link. Kabeln i lådan är USB-2 och duger till att ladda Questen med (obviously... :), och den duger till att använda för att skicka över filer, tex med hjälp av SideQuest.

Vill du spela Alyx med Oculus Link så behöver du en USB-3 kabel av inte för dålig kvalitet.

Eller så kan man köra via Virtual Desktop men det kräver att du har en hyggligt bra router med 5 GHz stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrorSnor:

Kabeln som följer med Oculus Quest funkar inte för att använda till Oculus Link. Kabeln i lådan är USB-2 och duger till att ladda Questen med (obviously... :), och den duger till att använda för att skicka över filer, tex med hjälp av SideQuest.

Vill du spela Alyx med Oculus Link så behöver du en USB-3 kabel av inte för dålig kvalitet.

Eller så kan man köra via Virtual Desktop men det kräver att du har en hyggligt bra router med 5 GHz stöd.

Edit: nedan gäller alltså om man vill köra trådlöst.
Men, om man inte har USB-C-uttag på datorn behöver man väl ha en USB-A->USB-C-kabel för att kunna installera SideQuest vilket behövs för att kunna köra SteamSpel via Virtual Desktop. Även om kabeln bara behövs någon minut eller så.
Eller, har jag helt missförstått det? Har bara kommit så långt att jag installerat SIdeQuest & VD. Inte testat något VR-spel från Steam ännu.

Permalänk
Skrivet av BrorSnor:

Kabeln som följer med Oculus Quest funkar inte för att använda till Oculus Link. Kabeln i lådan är USB-2 och duger till att ladda Questen med (obviously... :), och den duger till att använda för att skicka över filer, tex med hjälp av SideQuest.

Vill du spela Alyx med Oculus Link så behöver du en USB-3 kabel av inte för dålig kvalitet.

Eller så kan man köra via Virtual Desktop men det kräver att du har en hyggligt bra router med 5 GHz stöd.

Hade tänkt försökt köra trådlöst. Har en Airport Extreme med 5ghz-stöd som jag får ut 120/120mbps, 5ms trådlöst på. Tror du det funkar?

Anledningen till att jag är lite förvirrad är att jag läste här att man behöver sätta in en kabel för att köra Virtual Desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Edit: nedan gäller alltså om man vill köra trådlöst.
Men, om man inte har USB-C-uttag på datorn behöver man väl ha en USB-A->USB-C-kabel för att kunna installera SideQuest vilket behövs för att kunna köra SteamSpel via Virtual Desktop. Även om kabeln bara behövs någon minut eller så.
Eller, har jag helt missförstått det? Har bara kommit så långt att jag installerat SIdeQuest & VD. Inte testat något VR-spel från Steam ännu.

Stämmer, man behöver en sladd, antingen USB-A -> USB-C eller USB-C -> USB-C, för att kunna installera Virtual Desktop appen på sitt Oculus Quest. Lättast är nog att göra det via SideQuest men man kan göra det manuellt med adb-kommandon också.

Jag har både USB-A och USB-C uttag på datorn men eftersom USB-C sitter på baksidan och jag är lat, så använder jag istället ladd-sladden till mobilen när jag kör över något med hjälp av SideQuest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Hade tänkt försökt köra trådlöst. Har en Airport Extreme med 5ghz-stöd som jag får ut 120/120mbps, 5ms trådlöst på. Tror du det funkar?

Anledningen till att jag är lite förvirrad är att jag läste här att man behöver sätta in en kabel för att köra Virtual Desktop.

Har inte läst artikeln, och hinner inte just nu, men antar att de menar för att få över Virtual Desktop appen till headsetet. Som jag skrev om i inlägget ovan.

Permalänk
Skrivet av BrorSnor:

Har inte läst artikeln, och hinner inte just nu, men antar att de menar för att få över Virtual Desktop appen till headsetet. Som jag skrev om i inlägget ovan.

Ok, så jag kan alltså använda den medföljande kabeln för att installera Virtual Desktop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Ok, så jag kan alltså använda den medföljande kabeln för att installera Virtual Desktop?

Jepp, om du kan koppla den till datorn. Antingen om du har USB-C i datorn eller om du har en adapter.

Permalänk
Medlem

Jag fick ljudet nu att fungera i mitt trådlösa dator - headset.
jag bockade helt enkelt ur "Stream audio" och "Mute computer speakers.

Jag har nu idag spelat ut Half life alyx, körde första halva spelet med Link-kabel och andra halvan med Virtual Desktop.
Kan bara säga helt otroligt vad bra det gick att spela med Virtual Dekstop och då har jag endå bara en n-router fast det står att man ska ha en ac-router.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Wifi chippen som sitter i Quest har support för 2x2 MIMO.
På 5Ghz bandet betyder detta att max länkhastigheten är 867 Mbit/s.
I praktiken betyder detta att man kanske kan få runt 500 Mbit/s.
För att få detta behöver man dock tänka på en hel del.

Om man vill optimera så bör man göra följande:
- Skaffa en Access Punkt (AP) som har minst 2x2 MIMO, AC1200 brukar handlarna kalla det.
- Anslut AP med kabel.
- Sätt AP i samma rum Questen.
- Placera den helst ovanför huvudhöjd.
- Använde ett eget SSID
- Se till att de 5GHz band som väljs inte används av något annat nät

Chipparna har också support för 802.11ad som ger upp till 7 Gbit/s.
Tyvärr så har inte Oculus inte implementerat antenner m.m. för detta.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Wifi chippen som sitter i Quest har support för 2x2 MIMO.
På 5Ghz bandet betyder detta att max länkhastigheten är 867 Mbit/s.
I praktiken betyder detta att man kanske kan få runt 500 Mbit/s.
För att få detta behöver man dock tänka på en hel del.

Om man vill optimera så bör man göra följande:
- Skaffa en Access Punkt (AP) som har minst 2x2 MIMO, AC1200 brukar handlarna kalla det.
- Anslut AP med kabel.
- Sätt AP i samma rum Questen.
- Placera den helst ovanför huvudhöjd.
- Använde ett eget SSID
- Se till att de 5GHz band som väljs inte används av något annat nät

Chipparna har också support för 802.11ad som ger upp till 7 Gbit/s.
Tyvärr så har inte Oculus inte implementerat antenner m.m. för detta.

Bra poänger, och bra tips. I praktiken använder Virtual Desktop max runt 100Mbit/s. För mig ligger det i praktiken runt 50 Mbit/s med HL:Alyx på medium i VD. Går man upp till Insane så stiger det förstås. Problemet är oftast inte bandbredden direkt, utan latensen, och då blir saker som kabel mellan AP och PC viktigt. Sen så kan förstås spikes i nätverkstrafiken göra att routern inte klarar av alla trafik på en gång utan fördröjning, och då kan det uppstå "lagg".

Sen så har utvecklaren bakom VD kommit ut och sagt att han anser det vara onödigt i de flesta fall att göra mycket mer än enkla inställningar i VD, koppla en 5ghz-router med kabel till PC och att försöka hålla det i samma rum, eftersom det som sen har störst påverkan av dekomprimeringen i Quest. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med kraft i Quest för att med tillräckligt låg latens packa upp paketet som skickas. Det är trots allt bara ett 3 år gammalt telefon-SoC vi pratar om, även om det klockas högre.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört fast och skulle behöva lite hjälp.

Tänkte testa link och fick tag i en 5m usb 3.0 > usb c kabel. Verkade ej funka så läste jag mig till att över 3m så funkar det ej.
Försökte då i väntan på kabel installera sidequest saken är den att kör jag med kabeln jag fick med i mitt usb c händer ingenting. Kör jag med 5m kabeln eller usb c kabeln jag har till mobilen så får jag upp i headsetet att datorn kan komma åt filer och jag får godkänna, trycker ok och sen händer inget mer.

Kan inte ladda upp filer från sidequest, och kan inte heller ställa in headsetet i oculus appen på datorn. Så vad gör man?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av G1zm00:

Nu har jag kört fast och skulle behöva lite hjälp.

Tänkte testa link och fick tag i en 5m usb 3.0 > usb c kabel. Verkade ej funka så läste jag mig till att över 3m så funkar det ej.
Försökte då i väntan på kabel installera sidequest saken är den att kör jag med kabeln jag fick med i mitt usb c händer ingenting. Kör jag med 5m kabeln eller usb c kabeln jag har till mobilen så får jag upp i headsetet att datorn kan komma åt filer och jag får godkänna, trycker ok och sen händer inget mer.

Kan inte ladda upp filer från sidequest, och kan inte heller ställa in headsetet i oculus appen på datorn. Så vad gör man?

Mvh

Har du installerat adb-drivrutinerna?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Har du installerat adb-drivrutinerna?

Nej det tror jag inte, måste jag ha missat helt endast följt olika guider men tror ej jag sett något om drivrutiner, var finns dessa och vad gör dem?
Testade att köra kabeln i usb 2.0 samma som innan fast nu kände datorn igen dem iaf och undrade vad jag ville göra med enheten, men varken oculus eller sidequest vill den hitta mitt quest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av G1zm00:

Nej det tror jag inte, måste jag ha missat helt endast följt olika guider men tror ej jag sett något om drivrutiner, var finns dessa och vad gör dem?
Testade att köra kabeln i usb 2.0 samma som innan fast nu kände datorn igen dem iaf och undrade vad jag ville göra med enheten, men varken oculus eller sidequest vill den hitta mitt quest.

Här hittar du en guide för sidequest: https://sidequestvr.com/#/setup-howto

Här finns sen adb-drivisarna: https://developer.oculus.com/downloads/package/oculus-go-adb-...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Tack! Fick sidequest att ta akb filerna, datorn hittar headsetet etc. Men linken fungerar ej, testat med 3 olika kablar, står bara i oculus att man ska sätta i rätt kabel eller prova andra uttag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av G1zm00:

Tack! Fick sidequest att ta akb filerna, datorn hittar headsetet etc. Men linken fungerar ej, testat med 3 olika kablar, står bara i oculus att man ska sätta i rätt kabel eller prova andra uttag..

Tänker du alltså på Oculus Link, så att du kan spela Steam VR med kabel?

Vad har du i så fall testat för kablar? Det är nämligen rätt få som är av tillräcklig kvalitet. Jag har själv testat med lite olika (laddningskabeln som kom med, egen från telefonladdare, fruns telefonladdare, en annan jag hade liggande här hemma) och den enda som funkade med Link var den jag köpte specifikt för det.

Jag har då alltså den inofficiella kabeln som Oculus rekommenderar (Anker Powerline USB C to USB 3.0 Cable, 3m).

Link måste sen inte fungera för att du ska kunna installera Virtual Desktop, om det är vad du försöker med. Vill du använda Oculus Link så behöver du med nästan 100% säkerhet skaffa en specifik kabel för det.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Tänker du alltså på Oculus Link, så att du kan spela Steam VR med kabel?

Vad har du i så fall testat för kablar? Det är nämligen rätt få som är av tillräcklig kvalitet. Jag har själv testat med lite olika (laddningskabeln som kom med, egen från telefonladdare, fruns telefonladdare, en annan jag hade liggande här hemma) och den enda som funkade med Link var den jag köpte specifikt för det.

Jag har då alltså den inofficiella kabeln som Oculus rekommenderar (Anker Powerline USB C to USB 3.0 Cable, 3m).

Link måste sen inte fungera för att du ska kunna installera Virtual Desktop, om det är vad du försöker med. Vill du använda Oculus Link så behöver du med nästan 100% säkerhet skaffa en specifik kabel för det.

Har ungefär testat samma kablar, har du någon länk till den du använder? Tänkte att går det att lägga över filer med sidequest så borde oculus känna av headsetet iaf. Ja virtual dekstop är en ide men går via wifi va? Tyvärr stöder inte min router 5ghz så kan inte ens casta i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av G1zm00:

Har ungefär testat samma kablar, har du någon länk till den du använder? Tänkte att går det att lägga över filer med sidequest så borde oculus känna av headsetet iaf. Ja virtual dekstop är en ide men går via wifi va? Tyvärr stöder inte min router 5ghz så kan inte ens casta i nuläget.

Oculus kan antagligen känna av headsetet, men signalen räcker inte för Link, tyvärr.

Jag använder den här: https://www.amazon.de/-/en/dp/B01MZIPYPY/ref=mp_s_a_1_3?dchil...

Jag tycker ändå att 3 meter är för kort, så jag planerar skaffa en aktiv förlängningskabel (notera att bara vissa funkar där också).

Oculus officiella är 5 meter, men den är rätt dyr (79 euro).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum