Permalänk
Medlem

Cykelpendling, cykel under 10k sek

Hejsan

Letar ny cykel och undrar om någon har några kommentarer på följande, eller vill föreslå något annat/bättre för under 10k sek?

Saker som jag tycker är bra med dessa är,
vevparti, 50/34
"Låg vikt"
"Bredare däck" för att vara hybrid.

Cube SL Road
https://www.bikester.se/cube-sl-road-M770663.html?vgid=G10657...

Crescent Pico
https://www.crescent.se/pico-16-vxl-4562.html

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Snålt att bara slänga med Shimano Claris-växlar på Crescenten för tio papp.

Generellt hittar man mycket mer prisvärda cyklar på t.ex https://www.chainreactioncycles.com/se/en/ och https://www.wiggle.se/cykling/ Speciellt om man kan hitta fjolårets modeller.

Hur långt pendlar du? Annars kan jag rekommendera att kolla på en med bockstyre, otroligt skönt

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Snålt att bara slänga med Shimano Claris-växlar på Crescenten för tio papp.

Generellt hittar man mycket mer prisvärda cyklar på t.ex https://www.chainreactioncycles.com/se/en/ och https://www.wiggle.se/cykling/ Speciellt om man kan hitta fjolårets modeller.

Hur långt pendlar du? Annars kan jag rekommendera att kolla på en med bockstyre, otroligt skönt

På samma tema skulle jag även kika på
https://www.canyon.com/sv-se/
Har haft en MTB från dem som tuffat på problemfritt sedan 2014...

Sedan kan jag instämma att kanske kika på något med bockstyre, en cyclocross kanske (hur stavas det?!?)

Edit: När jag tänker efter och rannsakar mig själv så använder jag numera bara min MTB, detsamma gäller min fru. Vi båda (som passerat 40 bast) tycker helt enkelt de är bekvämast, och man slipper fundera på om man ska cykla över grusväg eller dyl. Jag lär säkert få en hel svärm landsvägshuloganer efter mig nu, men en HT MTB är enkel, robust och ofta väldigt rolig att cykla på.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Cykelpendling fattar jag som en cykel att åka till jobbet på. Då bör man ha stänkskärmar. Eller byter Du kläder när Du kommer fram? Växel inuti navet fördrar jag för utanpåliggande kräver mer underhåll. Jag har undrat över varför kedjan så fort blir smutsig. Det är spruten från framhjulet som hamnar på kedjan så jag har förlängt stänkskärmen på framhjulet med en gummilapp. Det fungerar utmärkt. Jag fördrar en inte så ny och vacker cykel för den har större chans att inte bli stulen. Fincykeln kan man ha som sportredskap om man gillar att cykla. Själv löptränar jag.

Permalänk
Medlem

Hejsan

I ditt fall hade jag tittat på begagnat marknaden. Finns stora mängder begagnade cyklar av riktigt hög kvalitet med ett eller några år på nacken, cyklar med betydligt bättre komponenter, till ett lägre pris än de cyklar du funderar på, cyklar som knappt är använda. För 10 000:- kan man köpa en oerhört fin cykel på t.ex Blocket. De flesta pendlare/motionscyklister tröttnar efter bara ett fåtal användningstillfällen. Sen kan det vara läskigt att handla begagnat när man är novis på cyklar men om du är beredd att ta steget skulle jag kunna försöka hjälpa dig.

glhf!

edit: även jag skulle rekommendera att söka efter en racer eller en cyclocross, marknaden är mättad med racer/cyclocross och vid den här tidpunkten på året när inbitna cyklister ska uppgradera kan man för 10 000:- göra rent ut sagt löjliga klipp.

Permalänk
Medlem

https://www.xxl.se/white-sc-comp-ff-20-hybridcykel-herr-gra/p...

En sådan fast 4 år gammal pendlar jag 500 mil om året på året runt på saltade landsvägar. Bytt Kedja en gång och däck en gång, är uppe i lite över 500 mil på dubbfria vinterdäck från michelin nu som jag kör året runt på för de rullar på fint.

Vill du ha lite "bättre/dyrare" komponenter så är den här grymt prisvärd

https://www.xxl.se/white-sc-lite-ff-20-hybridcykel-herr-svart...

Permalänk
Föredetting

Kanske inte det allra lättaste som finns, dämpad framgaffel tynger ner den en aning, men 1x11 från SRAM och Mavic-hjul för under 8000: https://www.decathlon.se/hybridcykel-riverside-920-id_8405267...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar ett fixie (fixed gear). Typ ingen underhåll krävs, det är roligt, och går att cykla rätt så snabbt om man kör med ett hög "Gear ratio".

Permalänk

Köp en bra begagnad cykel och spana på en https://zipforce.se/ ,verkar som de lanserar snart, rimlig kostnad för elcykel, hoppas konceptet fungerar väl bara, finns väl en risk med nystartade grejer att de har mycket barnsjukdomar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Jag rekommenderar ett fixie (fixed gear). Typ ingen underhåll krävs, det är roligt, och går att cykla rätt så snabbt om man kör med ett hög "Gear ratio".

En fixie kan ju vara den sämsta rekommendationen någonsin för en pendlare. Den duger till att vara snygg hängandes på väggen, attrahera hipsters och göra småärenden i stan (obs, det får inte vara backigt i stan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

En fixie kan ju vara den sämsta rekommendationen någonsin för en pendlare. Den duger till att vara snygg hängandes på väggen, attrahera hipsters och göra småärenden i stan (obs, det får inte vara backigt i stan)

Ja, inte sjutton kör man oväxlat för att göra själva cyklingen mera behaglig och effektiv. Som nyttjare av en sådan hoj (oväxlad sunkig damcykel) vill jag dock för protokollets skull hävda att det fungerar bättre än vad man kanske kan tro. Främst är det nog toppfarten som begränsas då drevningen måste vara sådan att man inte avlider i backar.

Permalänk

Köpte denna budgetcykeln förra sommarn,

Cyklat hela höst/vintern här uppe i Lule (med dubbdäck såklart). Har funkat riktigt bra. Köpte även till en pakethållare.
Har städat/smörjt regelbundet, haft den inomhus när den inte brukas. Och hittills har den funkat utmärkt till pendling.

https://www.bikester.se/serious-cedar-s-herr-M151730.html?vgi...

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Tilläggas, är att pendlingen även innehåller hämtning och lämning med cykelvagn i en backig stadsmiljö. Skärmar kommer givet att köpas. Tycker inte jag hittar några cyklar med navväxlar som har samma spännvidd över växlarna som jag vill ha. (annars hade det och rem varit ultimat)

Tack för alla tips så länge

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Ingen av de är väl direkt något som ser så otroligt lockande ut. Dock är det ju rätt många frågor som behöver svar för att kunna göra en bättre rekomendation.

Hur långt är pendlingen?
Stöldrisk på platserna den kommer vara parkerad?
Är det cykla i kostym, lycra eller något mellanting som gäller? Duscha när man är framme eller behöver man komma fram fräsch?

Permalänk
Rekordmedlem

Som en som cyklar mycket kan jag bara säga att du ska ha nått med vettig belysning, man behöver en navdynamo på en pendelcykel om det ska bli pålitligt, sedan behöver man inte de värsta lamporna men du bör räkna med 2000 kr för en driftsäker belysning.
Det är också en pina att cykla med ryggsäck när svetten rinner längs ryggen och det är inte heller skoj när regn och snöslask rinner längs ryggen (man ska kanske ha ryggsäck när det är kallt eller regnar ?)
Så pakethållare och skärmar är en stark rekommendation även om det inte är lika livsnödvändigt som en pålitlig belysning,
Batteriljus kan verka smidigt (och kanske billigare i vissa fall) men det är definitivt inte lika pålitligt och osynliga cyklister är en trafikfara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lite beroende på hur långt du har att pendla skulle jag ffa kolla på en cyclocross/gravelbike. Det kan möjligen bli lite svårare att klämma in hydrauliska skivbromsar under 10k om man kollar på dessa cyklar men har man lite tålamod eller kan tänka sig begagnat ska det inte vara några problem.
Fördelen är att man både får en naturligare vinkel på handen/underarmen och att man kan skifta sittställningen mer. Det är även skönt att kunna krypa ner i "bocken" i motvinden. Att man har armarna tätare ihop gör även det att vindfånget blir avsevärt mindre.
Nackdelen är väl om det är moddigt/slirigt att man får lite mindre moment och därmed kraft att hålla ordning på styret men det har inte inneburit några större problem för mig personligen.

Barends kan ju vara ett alternativ för att kunna växla ställning lite mer, om man väljer ett rakt styre, men jag skulle se till att inte ha ett allt för bredt styre.

Skrivet av mrqaffe:

Som en som cyklar mycket kan jag bara säga att du ska ha nått med vettig belysning, man behöver en navdynamo på en pendelcykel om det ska bli pålitligt, sedan behöver man inte de värsta lamporna men du bör räkna med 2000 kr för en driftsäker belysning.

På vilket sätt är batterilysen inte driftsäkra menar du? Jag har pendlat ca 800 mil om året i 10 år och har fortfarande inte haft något slags driftstopp eller råkat ut för att något av mina lysen gått sönder eller liknande.

Citat:

Det är också en pina att cykla med ryggsäck när svetten rinner längs ryggen och det är inte heller skoj när regn och snöslask rinner längs ryggen (man ska kanske ha ryggsäck när det är kallt eller regnar ?)

Det finns ryggsäckar med nät över ryggen där man håller sig i princip helt torr. Jag brukar bli lite fuktig längst ner där midjebältet sitter, där det inte är något nät men annars håller jag mig torr utom när det är som allra varmast och då snittar jag ändå ca 30 km/h i stadstrafik (med allt vad det innebär), så jag trampar ju på hyggligt.

Regn och snöslask är ett betydligt värre problem skulle jag säga. Ryggen klarar man med skärmar men även med en skärm som nästan skrapar i marken är det svårt att hålla fötterna fria från stänk. På vintern har jag lite högre skor som är vattentäta som funkar bra om det inte är så mycket vatten som sprutar men brukar alltid ha torra strumpor med mig för hemvägen. Då blir det iaf inte lika obehagligt att stoppa ner fötterna i de inte helt torra skorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Hur långt är pendlingen?

- några kilometer bara .
Stöldrisk på platserna den kommer vara parkerad?
- obefintlig
Är det cykla i kostym, lycra eller något mellanting som gäller?
- byxa och skjorta.
Duscha när man är framme eller behöver man komma fram fräsch?
- komma fram hyggligt fräsch. Ingen dusch.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dumbo:

Lite beroende på hur långt du har att pendla skulle jag ffa kolla på en cyclocross/gravelbike. Det kan möjligen bli lite svårare att klämma in hydrauliska skivbromsar under 10k om man kollar på dessa cyklar men har man lite tålamod eller kan tänka sig begagnat ska det inte vara några problem.
Fördelen är att man både får en naturligare vinkel på handen/underarmen och att man kan skifta sittställningen mer. Det är även skönt att kunna krypa ner i "bocken" i motvinden. Att man har armarna tätare ihop gör även det att vindfånget blir avsevärt mindre.
Nackdelen är väl om det är moddigt/slirigt att man får lite mindre moment och därmed kraft att hålla ordning på styret men det har inte inneburit några större problem för mig personligen.

Barends kan ju vara ett alternativ för att kunna växla ställning lite mer, om man väljer ett rakt styre, men jag skulle se till att inte ha ett allt för bredt styre.

På vilket sätt är batterilysen inte driftsäkra menar du? Jag har pendlat ca 800 mil om året i 10 år och har fortfarande inte haft något slags driftstopp eller råkat ut för att något av mina lysen gått sönder eller liknande.

Det finns ryggsäckar med nät över ryggen där man håller sig i princip helt torr. Jag brukar bli lite fuktig längst ner där midjebältet sitter, där det inte är något nät men annars håller jag mig torr utom när det är som allra varmast och då snittar jag ändå ca 30 km/h i stadstrafik (med allt vad det innebär), så jag trampar ju på hyggligt.

Regn och snöslask är ett betydligt värre problem skulle jag säga. Ryggen klarar man med skärmar men även med en skärm som nästan skrapar i marken är det svårt att hålla fötterna fria från stänk. På vintern har jag lite högre skor som är vattentäta som funkar bra om det inte är så mycket vatten som sprutar men brukar alltid ha torra strumpor med mig för hemvägen. Då blir det iaf inte lika obehagligt att stoppa ner fötterna i de inte helt torra skorna.

Batterier har en tendens att ta slut när de behövs och ibland är batteritiden kort så man får små marginaler, det finns dessutom ganska få batteribelysningar som är lämpade att använda i trafik, de är för det mesta inte stvzo klassade utan bländar mötande trafik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett par kilometer med skjorta på i backig stadsmiljö med vagn efter hade jag nog kollat efter en elcykel i såna fall. Dock kan det vara svårt att få någon kvalitet för 10k i de fallen men om den ska användas flitigt kanske det är värt att lägga lite mer då också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Hejsan

Letar ny cykel och undrar om någon har några kommentarer på följande, eller vill föreslå något annat/bättre för under 10k sek?

Saker som jag tycker är bra med dessa är,
vevparti, 50/34
"Låg vikt"
"Bredare däck" för att vara hybrid.

Cube SL Road
https://www.bikester.se/cube-sl-road-M770663.html?vgid=G10657...

Crescent Pico
https://www.crescent.se/pico-16-vxl-4562.html

Köp en gravel bike! Mycket roligare
Så vacker!
https://www.xxl.se/white-gx-lite-20-gruscykel-unisex/p/117064...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Cube cykeln finns ännu billigare på bikediscount.

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-sl-road-red-n-grey-8...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelikan:

Canyon gör fantastiska cyklar!

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Batterier har en tendens att ta slut när de behövs och ibland är batteritiden kort så man får små marginaler, det finns dessutom ganska få batteribelysningar som är lämpade att använda i trafik, de är för det mesta inte stvzo klassade utan bländar mötande trafik.

Man är ju olika, såklart. Jag har aldrig upplevt problem med att batterier "helt plötsligt" tar slut. Lyset jag har för närvarande har 2h batteritid på max effet och lyser då lätt upp vägen 100-150m framåt. Eftersom jag cyklar i stan mestadels har jag lyset sällan på högsta effekt (på lägsta effekt syns man ändå på över 500m och vägen lyses upp 25-50 meter framåt) och får varning för att batteriet är på väg att ta slut 2-3 timmar innan det slocknar helt. 2h är ju 3 mil i sakta mak.
Är man nojjig kan man ju antingen ha ett lyse med utbytbara batterier (det har jag på baklyset, som har en batteritid på över 50h) och har batterier att byta med, eller ha ett lite minre "nödlyse" om det någon gång skulle slumpa sig så att man råkar få slut på batteri. Mig har det dock aldrig hänt på dryga 10 års pendling.

Ang. lysen som inte bländar får man ju ha koll på vad man köper. Det finns ganska gott om batteridrivna sådana och alla är inte märkta STVZO och så finns det såklart en uppsjö som inte är avbländade.
Min erfarenhet är dock att bilister ser en avsevärt sämre med lysen som är avbländade. Åas skulle en del bilister inte märka att man kom cyklande om man så slog dem i huvet med en klubba heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Ett par kilometer med skjorta på i backig stadsmiljö med vagn efter hade jag nog kollat efter en elcykel i såna fall. Dock kan det vara svårt att få någon kvalitet för 10k i de fallen men om den ska användas flitigt kanske det är värt att lägga lite mer då också.

Med cykelvagn i backig miljö så är, som någon annan sade, elcykel värt att överväga om det inte ska behövas dusch och ombyte, alternativt en cykel med riktigt låg utväxling på lägsta växeln. "Granny gear" brukar man ibland kalla dem. Tänk mountainbike fast sätt på däck utan nabbar.

Permalänk
Medlem

Jo, jag var inne på el först, men då försvinner alldaglig motion. Tackar för alla tips!

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stoffe-2k:

Jo, jag var inne på el först, men då försvinner alldaglig motion. Tackar för alla tips!

Det beror på hur man använder elen, kör man med assistans på så blir det mer som spinning men mycket roligare då man slipper psykbryt pga att man står stilla men man kan också ha el för att köra längre eller hålla högre medelfart om det är backigt.
Du väljer själv om du vill ha motion och graden av den med en elcykel och även om du skulle köra med maximal assistans hela vägen så kommer du att behöva röra enormt mycket mer på dig än med andra fordon vlket ökar cirkulationen så att du ändå får en stor hälsofördel.

Skrivet av dumbo:

Man är ju olika, såklart. Jag har aldrig upplevt problem med att batterier "helt plötsligt" tar slut. Lyset jag har för närvarande har 2h batteritid på max effet och lyser då lätt upp vägen 100-150m framåt. Eftersom jag cyklar i stan mestadels har jag lyset sällan på högsta effekt (på lägsta effekt syns man ändå på över 500m och vägen lyses upp 25-50 meter framåt) och får varning för att batteriet är på väg att ta slut 2-3 timmar innan det slocknar helt. 2h är ju 3 mil i sakta mak.
Är man nojjig kan man ju antingen ha ett lyse med utbytbara batterier (det har jag på baklyset, som har en batteritid på över 50h) och har batterier att byta med, eller ha ett lite minre "nödlyse" om det någon gång skulle slumpa sig så att man råkar få slut på batteri. Mig har det dock aldrig hänt på dryga 10 års pendling.

Ang. lysen som inte bländar får man ju ha koll på vad man köper. Det finns ganska gott om batteridrivna sådana och alla är inte märkta STVZO och så finns det såklart en uppsjö som inte är avbländade.
Min erfarenhet är dock att bilister ser en avsevärt sämre med lysen som är avbländade. Åas skulle en del bilister inte märka att man kom cyklande om man så slog dem i huvet med en klubba heller...

Jag skulle inte klara mig med 2 timmars lystid, jag har flera batteriljus men känner mig ganska utsatt om jag inte har dynamoljus på cykeln för "det bara fungerar" och även i kyla och med navdynamo så funkar det även pålitligt i blöta och på vintern.
Jag känner mig oroligt om jag bara har en enda batteribelysning på cykeln, det gör ibland att jag inte vågar ta nån omväg för att jag inte har den fullt laddad och liknande.
Men som komplement till en dynamodriven belysning är det suveränt, speciellt om man bitvis cyklar sakta och inte har en dynamolampa med inbyggt batteri för att ta hand om det så på vintern och i brantare backar och i skogen är batteriljus nästan ett måste på liknande sätt som jag tycker att dynamo är för pendling på väg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Jo, jag var inne på el först, men då försvinner alldaglig motion. Tackar för alla tips!

Det finns undersökningar som visar att de som cyklar med el får ungefär 70% av den motion som någon som cyklar utan assistans. Givetvis är det ett snitt och det beror såklart på många faktorer men att all motion försvinner stämmer inte. Sedan kan man ju välja hur mycket man vill att motorn ska hjälpa till och man KAN ju stänga av den helt, fast då har man ju 15kg extra dödvikt (jämfört med en cykel utan elassistans) samt beroende på motortyp, även en motor som bromsar lite.

Så utifrån motionsfrågan behöver det inte vara så negativt att välja el. Tvärt om kanske det rent av är så att man är mindre benägen att ta bilen när det blåser motvind och regnar småspik utan kan tänka sig att cykla istället om man inte behöver ta i så man blir blå.
Jag har cykelpendlat året runt, i ur och skur, rätt länge och efter en lång dag på jobbet, med halv storm i motvind, nollgradigt och snöblandat regn som piskar i ansiktet så är det fan inte så himla kul alla gånger att trampa iväg.
Jag har valt bort el eftersom jag i princip alltid ligger över 25 km/h och ändå inte skulle få någon assistans men dagar enl. ovan när man får ta i som en idiot för att hålla sig över 20km/h hade det onekligen varit himla trevligt med assistans.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dumbo:

Det finns undersökningar som visar att de som cyklar med el får ungefär 70% av den motion som någon som cyklar utan assistans. Givetvis är det ett snitt och det beror såklart på många faktorer men att all motion försvinner stämmer inte. Sedan kan man ju välja hur mycket man vill att motorn ska hjälpa till och man KAN ju stänga av den helt, fast då har man ju 15kg extra dödvikt (jämfört med en cykel utan elassistans) samt beroende på motortyp, även en motor som bromsar lite.

Så utifrån motionsfrågan behöver det inte vara så negativt att välja el. Tvärt om kanske det rent av är så att man är mindre benägen att ta bilen när det blåser motvind och regnar småspik utan kan tänka sig att cykla istället om man inte behöver ta i så man blir blå.
Jag har cykelpendlat året runt, i ur och skur, rätt länge och efter en lång dag på jobbet, med halv storm i motvind, nollgradigt och snöblandat regn som piskar i ansiktet så är det fan inte så himla kul alla gånger att trampa iväg.
Jag har valt bort el eftersom jag i princip alltid ligger över 25 km/h och ändå inte skulle få någon assistans men dagar enl. ovan när man får ta i som en idiot för att hålla sig över 20km/h hade det onekligen varit himla trevligt med assistans.

Det är ju bara bra att cykeln blir tyngre om man vill motionera....
Apropå det med el och motion så ger det en helt annan känsla, om jag är ute med elcykeln för att cykla så ökar medelfarten markant på längre sträckor då elen kapar belastningstopparna i backar och man kan ju även köra el på motvindssträckor, det blir en helt annan känsla även vid rena motionsturer och man ligger längre tider vid en konstant "bekväm" belastning i stället för att lasten och kadensen varierar lika mycket som när man kör utan el.
Det blir en annan typ av cykling om man har elen för att jämna ut belastningen och det går lätt att öka sträckan om man vill förbruka lika mycket energi.

Det är ganska trevligt att ha el i medvind också, det går mycket enklare och snabbare uppför alla små backar som man normalt påverkas av och då orkar man köra klart snabbare på planmarken utan assistans.

Det måste upplevas för det är svårt att förklara men jag blev överraskad över hur känslan blev för det gör stor skillnad att inte tappa fart eller belasta sig väldigt mycket i uppförsluten.
Det blir en egen typ av träning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för mountain bike ( MTB ), åtminstone 21 växlar. Växlarna är inte för att komma upp i höga hastigheter, utan för att kunna använda dom låga växlarna vid uppförsbacke. Köper du en begagnad så får du stålar över från din budget till något du vill ha t ex skönare sadel, stänkskärmar ( om sådana saknades vid köpet ) etc.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS