Youtube städar bort videoklipp som kopplar 5G till COVID-19

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wasp:

Själv så tycker jag att det ska få vara kvar. Det är ju absolut rena dumheter men samtidigt tycker jag folk ska få tro vad dom vill. Stupid will be stupid även om man försöker tysta dom.

Youtube förbjuder inte folk att tro på vad de vill. De får fortsätta tycka så - på nå annat ställe. Youtube vill bara inte ha skiten på just sin plattform. De får välja hur deras megafon ska användas. Det handlar väl om att ta ansvar fån Youtubes håll.

Värt att tillägga är också att spridningen av skit rekryterar än fler som tror på dyngan. Så det finns en direkt nackdel att sådan dynga finns lättillgängligt. Man kommer inte ändra åsikt hos de som redan är inbitna av att hålla dem borta från youtube. Men det kan bromsa nyförvärv ner i avgrunden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Säger varken bu eller bä om detta, tycker det verkar lite långsökt det däringa men samtidigt så är det nån som kopplade alla pandemier med all ny teknologi som skedde då.

Jag själv orkar inte bry mig så mycket, tycker det bara är roligt att se va båda sidor säger om det hela är med i en Anti 5G/Wifi grupp på Facebook och mycket man ser där är rätt kul ändå.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt har det ju en positiv effekt, att inte så många hittar detta skitinnehåll. Redan frälsta kommer att hitta det i alla fall, men de är ju redan frälsta också liksom.

Censur har inte någon vidare positiv effekt bortom att stärka utvecklingen av teknik för att komma runt censur. Kina borde vara ett bra exempel på det.

Skrivet av Señor Hallon:

Det går inte att utbilda dessa idioter

Särskilt inte om man kallar dem för idioter och slänger ut dem från plattformar.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

När 3G kom var det ett himla liv från miljörörelsen, om att strålningen skulle vara skadlig. Det är inte svårt att tänka sig att samma principiella oro fortfarande kan finnas, men i förstärkt form i och med att 5G är så mycket starkare än 3G. Jag tycker att Youtube får sköta sin sida bäst dom vill, men hade jag varit dom hade jag varit noggrann med att motivera Zuccings av det här slaget. De hade t.ex. kunna bifoga länkar till sammansställningar av forskningsstudier, om 5G och dess påstådda skadlighet.
Var hos frisören i förrgår, hon var från Kreta, en duktig och intelligent tjej. Hon var övertygad om att Corona-epidemin bl.a. faciliterades av 5G-strålning, och att områden där såna master satts upp fått problem med att växtliv och djurliv förändras, och så vidare. Jag vet förstås inte. Det enda sättet som jag tror att man kan bemöta det på är genom att ta del av forskningar från många olika institutioner med hög trovärdighet. Att bara Zucca folk kommer att ge ny näring åt frågan, det stärker bara mångas misstankar om att här finns något att dölja.

Alltså... Det är ingen hemlighet att strålning kan vara farligt?! Det är därför vi har strålsäketsmyndigheten.
På deras sida kan du bland annat läsa: "5G är att beteckna som miljöfarlig verksamhet enligt miljöbalken men det krävs varken tillstånd eller anmälan. Miljöbalkens allmänna hänsynsregler och krav på egenkontroll gäller ändå."

Frågan är hur pass vi kan lita på att den här "egenkontrollen" utförs på korrekt sätt av operatörer m.fl?

Sen finns det såklart risker som är svåra att "mäta".
Jag och uppskattningsvis 50.000 andra i Sverige lider av myalgisk encefalomyelit (ME/CFS). De senaste rönen tyder på att människor med ME/CFS i snitt har 1 grad Celsius högre temperatur i hjärnan. Varför vet man inte. En frisk person som har 40 graders feber har inte ens en så stor temperaturökning. Hjärnan är det sista i våra kroppar som ska påverkas av feber och yttre temperaturer mm. Man vet att strålning från telefoner, wifi mm har en förmåga att öka temperaturer i hjärnan bland annat. Huruvida det finns någon koppling mellan strålning och ME/CFS vet däremot ingen. Sjukdomen fanns förvisso innan den här typen av strålning förekom i samhället. Men man vet heller inte exakt orsak till varför sjukdomen uppstår. Det finns säkert många orsaker till att "tillståndet" uppstår.

En sak jag vet om mobilmaster är att de inte är speciellt miljövänliga sett till hur mycket ström de slukar. Många tror nog att mobilanvändande är miljövänligt jämfört med stationära datorer, men faktum är att om vi räknar hem strömförbrukningen från 4G/5G master så är våra stationära monsterriggar som är uppkopplade med fiber rena drömmen ur miljösynpunkt.
Minns inte hur tätt 4G masterna måste stå jämfört med 3G men det är egentligen löjligt många fler som krävs för att man ska ha bra täckning. 5G är ännu "värre" ur den aspekten. Så frågan är var gränsen ska dras för hur snabb mobil uppkoppling man verkligen behöver?

Lite off topic, men ändå.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Alltså... Det är ingen hemlighet att strålning kan vara farligt?! Det är därför vi har strålsäketsmyndigheten.
På deras sida kan du bland annat läsa: "5G är att beteckna som miljöfarlig verksamhet enligt miljöbalken men det krävs varken tillstånd eller anmälan. Miljöbalkens allmänna hänsynsregler och krav på egenkontroll gäller ändå."

Frågan är hur pass vi kan lita på att den här "egenkontrollen" utförs på korrekt sätt av operatörer m.fl?

Sen finns det såklart risker som är svåra att "mäta".
Jag och uppskattningsvis 50.000 andra i Sverige lider av myalgisk encefalomyelit (ME/CFS). De senaste rönen tyder på att människor med ME/CFS i snitt har 1 grad Celsius högre temperatur i hjärnan. Varför vet man inte. En frisk person som har 40 graders feber har inte ens en så stor temperaturökning. Hjärnan är det sista i våra kroppar som ska påverkas av feber och yttre temperaturer mm. Man vet att strålning från telefoner, wifi mm har en förmåga att öka temperaturer i hjärnan bland annat. Huruvida det finns någon koppling mellan strålning och ME/CFS vet däremot ingen. Sjukdomen fanns förvisso innan den här typen av strålning förekom i samhället. Men man vet heller inte exakt orsak till varför sjukdomen uppstår. Det finns säkert många orsaker till att "tillståndet" uppstår.

En sak jag vet om mobilmaster är att de inte är speciellt miljövänliga sett till hur mycket ström de slukar. Många tror nog att mobilanvändande är miljövänligt jämfört med stationära datorer, men faktum är att om vi räknar hem strömförbrukningen från 4G/5G master så är våra stationära monsterriggar som är uppkopplade med fiber rena drömmen ur miljösynpunkt.
Minns inte hur tätt 4G masterna måste stå jämfört med 3G men det är egentligen löjligt många fler som krävs för att man ska ha bra täckning. 5G är ännu "värre" ur den aspekten. Så frågan är var gränsen ska dras för hur snabb mobil uppkoppling man verkligen behöver?

Lite off topic, men ändå.

Du vet att solljus också höjer temperaturen på vävnad, va? Ganska mycket mer än en mobiltelefon dessutom.

Angående basstationerna så är inte 5G så skilt från 4G, så länge vi pratar samma band vilket är det som kommer att finnas på de flesta ställen. MmWave däremot, men det känns inte som det är något som kommer att bli så vanligt med tanke på begränsningarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Djhg2000:

Censur har inte någon vidare positiv effekt bortom att stärka utvecklingen av teknik för att komma runt censur. Kina borde vara ett bra exempel på det.

Särskilt inte om man kallar dem för idioter och slänger ut dem från plattformar.

Det är klart att det har en positiv effekt. Precis samma sak görs med värvningskampanjer för terrororganisationer. De är generellt sett inte heller så välkomna på youtube.
Minskad exponering i de stora kanalerna håller nere nyrekryteringen.

Det är som med al typ av exponering.
Jag kan lova dig att de som gick med i Jonestownsekten först blivit exponerade för att sekten fanns där. Det behövs en ingång och en kontaktyta för att rekrytera folk. Nej - de använde givetvis inte youtube om man nu vill ta upp det som argument ;). Men den som inte hörde talas om Jonestownsekten gick heller inte med där. Såklart.
Försvåras de förutsättningarna för förvärv genom att begränsa exponering så kommer också färre gå med.

Och det behöver inte vara så dåligt i alla lägen. Men visst ska man vara försiktig med vad man begränsar.

Edit:
Sedan är väl frågan om det här är "bäst väg" för att få ner problemet.
Ur youtubes perspektiv tycker jag inte de gör fel när de väljer bort en del typer av innehåll på sin plattform. För mig faller det under samma handlade som att de väljer att inte vilja ha porr på sin plattform.
Men blir "läget" bättre eller sämre av det här? Jag vet faktiskt inte. Informationssamhället förändrar spelplanen en del iaf. Det står klart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Helt sjukt med denna censur.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är helt fel väg att gå, censur löser aldrig några problem det kommer bara leda till att dessa personerna kommer välja att diskutera detta på mer ljusskygga ställen där de inte kommer möta något motstånd mot sina idéer. Sedan kan man undra vad Youtube väljer att censurera i framtiden...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Djhg2000:

Censur har inte någon vidare positiv effekt bortom att stärka utvecklingen av teknik för att komma runt censur. Kina borde vara ett bra exempel på det.

Det är ganska stor skillnad på statlig censur av den typen som Kina utför och att diverse plattformar rensar bort inlägg som strider mot deras avtal. De kan inte gå runt denna typ av censur med teknik, Youtube kommer ju att plocka bort sakerna oavsett liksom, däremot kan de ju starta sina egna plattformar som exempelvis Cui Bono gjorde när YT sparkade ut dem definitivt. Men då kommer folk inte att råka hamna där, vilket är en stor vinst i mina ögon.

Citat:

Särskilt inte om man kallar dem för idioter och slänger ut dem från plattformar.

Vad ska man kalla dom då? Lättlurade?

Permalänk
Medlem

Vi är ganska långt off topic nu men bill bemöta en del viktiga delar i det du skriver.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Alltså... Det är ingen hemlighet att strålning kan vara farligt?! Det är därför vi har strålsäketsmyndigheten.
På deras sida kan du bland annat läsa: "5G är att beteckna som miljöfarlig verksamhet enligt miljöbalken men det krävs varken tillstånd eller anmälan. Miljöbalkens allmänna hänsynsregler och krav på egenkontroll gäller ändå."

Frågan är hur pass vi kan lita på att den här "egenkontrollen" utförs på korrekt sätt av operatörer m.fl?

De effektnivåer det rör sig om har ingen påvisad negativ effekt trots decennier av forskning. Dessutom har vi redan ganska strikta regler från både PTS och från EU-nivå som kraftig begränsar vad som får göras med radiosändare för att inte störa annan utrustning.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Sen finns det såklart risker som är svåra att "mäta".
Jag och uppskattningsvis 50.000 andra i Sverige lider av myalgisk encefalomyelit (ME/CFS). De senaste rönen tyder på att människor med ME/CFS i snitt har 1 grad Celsius högre temperatur i hjärnan. Varför vet man inte. En frisk person som har 40 graders feber har inte ens en så stor temperaturökning. Hjärnan är det sista i våra kroppar som ska påverkas av feber och yttre temperaturer mm. Man vet att strålning från telefoner, wifi mm har en förmåga att öka temperaturer i hjärnan bland annat. Huruvida det finns någon koppling mellan strålning och ME/CFS vet däremot ingen. Sjukdomen fanns förvisso innan den här typen av strålning förekom i samhället. Men man vet heller inte exakt orsak till varför sjukdomen uppstår. Det finns säkert många orsaker till att "tillståndet" uppstår.

Har inte mycket att tillägga här annat än att jag hoppas att forskning kan ge oss svar på orsaken. Misstänker att det som med mycket annat beror på naturliga genetiska defekter men det är ju svårt att veta.

Skrivet av Chris_Kadaver:

En sak jag vet om mobilmaster är att de inte är speciellt miljövänliga sett till hur mycket ström de slukar. Många tror nog att mobilanvändande är miljövänligt jämfört med stationära datorer, men faktum är att om vi räknar hem strömförbrukningen från 4G/5G master så är våra stationära monsterriggar som är uppkopplade med fiber rena drömmen ur miljösynpunkt.
Minns inte hur tätt 4G masterna måste stå jämfört med 3G men det är egentligen löjligt många fler som krävs för att man ska ha bra täckning. 5G är ännu "värre" ur den aspekten. Så frågan är var gränsen ska dras för hur snabb mobil uppkoppling man verkligen behöver?

Lite off topic, men ändå.

Effektförbrukningen får ställas mot den samhällsnytta de bidrar med. Tack vare dessa mobilmaster har vi ändå relativt pålitliga sätt att kontakta varandra inom samhället utan att vara bundna till fasta uppkopplingar.

LTE/4G använder inom EU vad jag vet samma frekvenser som GSM fast med bättre algoritmer och felkorrigering som ökar räckvidden något ytterligare. UTMS/3G kör på högre frekvenser än både LTE och GSM och har därför kortare räckvidd, det är en ren konsekvens av fysikaliska fenomen och har i sig inget med uteffekten på sändaren att göra.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Bildexpert 📺

"Den yngre generationen" – min erfarenhet av bokstavliga foliehattar, alltså de som verkligen går runt med folie inuti hatten pga av upplevda allergier etc. är att det främst är personer äldre än jag själv. Ofta ganska intelligenta människor som kan föra någons slags logik i sina resonemang om varför strålningen från TV:n ger dem hälsobesvär. Dem jag upplever som svårast med de riktigt långdragna teorierna är de som haft extra många år i livet med att feedbackloopa sina egna grubblerier. De är tyvärr rätt förlorade. Fast i sina tankespiraler för resten av livet.

Yngre generationen, dvs yngre än mig själv (så klart), upplever jag snarare att vara lite mer tuvhoppare mellan att hålla olika idealiserade former av enkla lösningar på komplexa problem. Ena året är kemikalier i maten det viktigaste frågan. Nästa år blir allt bättre bara vi harmoniserar våra energier genom meditation på samma klockslag. Och så vidare.

Att ta sig an pseudovetenskap och konspirationer som förklaringsmodell på livets ytterligheter och tillvaro är mer en del mognadsprocessen, en del i sökandet efter en identitet. Där skulle jag hålla med om ovanstående, lära sig källkritik och ifrågasättanden är det bästa. Inte censur.

Och tycker faktiskt det är bättre idag när man utsätts för mer och mer av det här. Då blir det kanske enklare att börja ta sig an de förklaringsmodeller som faktiskt håller för en granskning. Tack vare internet finns det idag ett utbud med tusentals olika hokus-pokus-modeller om varför livet är som det är. På min pre-internettid hade jag typ tillgång till UFO:n och Healing. Nu finns det så mycket mer att välja på!

Permalänk
Medlem

Youtube (google) arbetar preventivt här, den här nyheten kom kort efter Washington state group påbörjade en stämningsansökan mot Fox News för att ha spridit uppenbar falsk information om Coronaviruset, officiellt kallat det "democratic hoax" bland annat.

Youtube blev då direkt en måltavla då deras algoritmer har rekommenderat videos som påstår att coronaviruset orsakas av 5G, en annan uppenbar lögn. För att slippa bli stämda själva kommer de begrava sådana videos, exkludera dem från samtliga algoritmer och eventuellt sökningar. Så man endast kommer åt dem med direkt link.

Permalänk

En totalt sinnessjuk värld som vi kommer leva i efter denna ekonomiska kollaps! Tragiskt, yttrandefrihet och frihet borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDude2k6:

En totalt sinnessjuk värld som vi kommer leva i efter denna ekonomiska kollaps! Tragiskt, yttrandefrihet och frihet borta.

Än så länge behöver du inte oroa dig för yttrandefriheten.
Men vad du lägger upp på kommersiella plattformar får ju naturligtvis följa deras riktlinjer och regler...

Permalänk
Medlem

Vissa konspirationsteorier visade sig senare stämma. "The Gulf of Tonkin incident" "MK-ULTRA" "S4" för att nämna några.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Tur att det tar bort den här skiten. Framförallt för att det bara för bort folk från sanningen. Att Corona kommer från Chemtrails. Båda börjar ju på C.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Huh, det här var helt nytt för mig, inget jag stött på i mitt ökande YouTube tittande de senaste veckorna.

Hade varit trevligt om själva artikeln (kortfattat) hade klargjort exakt vad kärnan/roten i dessa konspirationsteorier består av, samt vad det legitima vetenskaps området säger som motsäger/avfärdar påståendena. Istället för att bara snacka om "en koppling finns" och "det är ju inte sant"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheDude2k6:

En totalt sinnessjuk värld som vi kommer leva i efter denna ekonomiska kollaps! Tragiskt, yttrandefrihet och frihet borta.

Nej då.
Yttrandefriheten tas inte bort. De får tycka vad de vill fortfarande. Och uttrycka det. Men det är inte säkert att man får använda alla andras publiceringsplattformar obehindrat.

Privata aktörer väljer själva vad de vill ha på sina plattformar. Det är inte heller nytt. Det gick inte för 30 år sedan att kräva att bli publicerad i exempelvis DN. En förläggare behövde inte ta in ens livsmemoarer för publicering om de inte ville då heller utan det var publicistens val även då. På samma sätt bestämmer youtube i dagsläget över vad de vill ha för innehåll. De har exempelvis stoppat porr på sin plattform sedan start.
Vill man ha sina grejer publicerade så får man söka upp den plattformen som tycker det är bra innehåll. Så var det förr, och så är det även idag.
Det behöver inte vara så märkvärdigt att privata aktörer väljer vad de vill ha på sin plattform faktiskt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Youtube är en privat plattform (Google-ägt) och de kan därmed välja att göra precis vad de vill där. Samma sak gäller på Facebook, Twitter, Instagram och andra tjänster. Man kan inte skrika sig hes om att yttrandefrihet och mänskliga rättigheter måste vara ledorden på dessa plattformar. Att Youtube väljer att censurera folk och ta bort material som de anser vara olämpliga är såklart helrätt. Om man vill nå ut med sitt budskap så finns det andra sätt att göra det än att lägga upp propagandafilmer på Youtube.

Samma tugg blev det ju när en restaurang nobbade SD från att ha en valvaka där, eller när ett slakteri inte bjöd in djurrättsaktivister som ville filma verksamheten. Yttrandefrihet betyder inte att man ska få yttra sig överallt.

Permalänk
Medlem

Ojoj. Vänta bara tills min video går upp som avslöjar ALLT om coronans ursprung och skäl till att det sprids. Den kommer ställa världsordningen på ÄNDA! Ska bara tejpa upp ett lakan över bokhyllorna så jag har det som bakgrund, vill inte att NSA eller andra säkerhetsorganisationer ska kunna spåra mig via innehållet i mina bokhyllor!

Varje gång jag tror folk "tappat det helt" så blir jag överbevisad........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dyluck:

Vissa konspirationsteorier visade sig senare stämma. "The Gulf of Tonkin incident" "MK-ULTRA" "S4" för att nämna några.

Och därför är kan andra teorier också vara sanna. Japp. Check på det resonemangen. igen och igen.

MK-Ultra och liknande, en gång nedtystade skandaler är idag rafflande underhållning. Påverkar inte ditt dagliga liv på något sätt som när någon springer runt och river ned radiomaster.

Eller vad säger du själv? Hur har ditt liv påverkats av MK-Ultra?

Permalänk
Medlem

Dr.Alban låter sig inte luras!

https://www.instagram.com/p/B-iWa-0gz1T/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

*suckar*...Jösses. Är inte för att Youtube ger sig in och försöker påverka folk oavsett vad det är. Men med det sagt detta är saker som inte ska spridas och det är ju trots allt deras egen platform, någon måtta får det väl vara till sist liksom...den sista idioten är ännu inte född alltså...

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag tycker borttagning är helt fel väg att gå av YouTube. Men jag är inte förvånad eftersom YouTube alltid vikt sig sig för klagomål och speciellt om de kommer från stater eller politiskt korrekta håll.
Jag är för absolut yttrandefrihet och tycker att allting skall vara öppet att kritiseras, revideras, granskas och stötas och blötas. Även bisarra och helt främmande åsikter och tankar är i min värld välkomna.

Jag har själv sett videos om detta ämne och måste säga att jag inte alls imponerats. Videon jag såg lyckades inte övertyga mig. Important Information on Coronavirus 5G Kung Flu En nypa salt rekommenderas till denna knasiga video. Men som sagt, jag tycker YouTube och alla plattformar borde tillåta allting som borde skyddas av yttrandefriheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Helt rätt, men för att bli källkritisk krävs att man har erfarenheter, kunskaper om alla möjliga områden. Dvs allmänbildning. Det är något som man får med tiden när man blir äldre. Så det är inte så lätt för ett barn/ungdom att förstå vad som är sant och falskt trots att vi lär de vara källkritiska. De vet ibland inte vad de ska vara källkritiska mot eftersom de saknar erfarenhet inom ämnet. Då kan det lika bra vara bra att sortera bort sånt som ändå bara vilseleder människor.

Förresten så känns 5G / Covid-19 kopplingen lika dum som plattjordsfenomenet.

Denna idé om att barn inte kan vara källkritiska för att de saknar erfarenheter är lite föråldrad. Minns från när jag var barn vilken skillnad det gjorde att plötsligt ha en sökmotor för att kolla upp om något verkligen var sant istället för att bara gå runt och fråga folk. Fördelen med att växa upp samtidigt som internet slog igenom i samhället antar jag.

När vi fick internet till skolans datorsal var det första vi fick lära oss att verifiera källor till informationen vi hittade. Då var ofta Nationalencyklopedin en av de riktigt bra källorna och Wikipedia gav mest bara mer arbete att följa upp alla källor de hänvisade till (som ändå inte alls var lika genomarbetad som idag).

Barn är mer kapabla att källforska än många verkar tro, och den stereotypen gör att vi viftar bort problemet som att de inte kan istället för att hjälpa dem bli bra på det. Barn, i alla fall de jag växte upp med, är väldigt nyfikna och har timmar av energi att lägga på saker som upplevs spännande, som att lösa mysteriet med varför en foliehatt skulle hjälpa mot något (hint: det gör den inte och det finns väl dokumenterat på internet).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Det går inte att utbilda dessa idioter

Det finns ett spektrum, som alltid. Vissa är mer benägna att tro på foliehattsteorier, men alla är inte lika envisa i sin tro. Jag har en del bekanta som sprider dessa 5G/corona-klipp, och ca hälften har slutat med det sedan jag utförligt förklarat varför det inte stämmer. Andra hälften bryr sig inte, men att 50 % fattar galoppet är inte illa pinkat.

Jag finner det enklast att nå fram till mina bekanta genom att vara vänlig, förstående och lugn. Då blir de inte lika defensiva och är mer mottagliga för alternativa perspektiv.

Permalänk
Medlem

Jag tror de flesta människor är av uppfattningen att 5G och covid-19 inte har något samband.
Det kan kanske verkar oskyldigt men när bolagen bakom sociala medier bestämmer vad som är sant och vad vi andra ska få se och styra innehåll, det får de påstådda ryska påverkningsattackerna att framstå som en fis i rymden.
Jag är orolig över sociala mediers makt och påverkningsmöjligheter där vissa åsikter premieras och ges som förslag till alla användare medan andra åsikter censureras även om just detta verkar ofarligt.
Jag ser och hör många påståenden i sociala medier som inte stöds av forskningen men som fortfarande tillåts vara kvar, om det är ett brott som begås eller förespråkas så bör vart land hantera det som de gör med andra brott.

Stoppa sabbet kampanjer från telebolag väcker gamla minnen och även filmen "stockholmsnatt" (filmen var en del av televerkets stoppa sabbet kampanj) minns jag.

Permalänk
Medlem

Dessa knasiga konspirationsteorier är en modern variant av kedjebreven, alltid rätt många som går på typ vad som helst, i detta fall orsakar "kedjebreven" materiell skadegörelse för miljontals kronor. Självklart skall skiten bort. Lika säkert som att man måste ha spamfilter på sin email.

Censur? Nej, det är inte censur att ta bort rena lögner som ställer till skada. Vi måste inte ha tillgång till all dynga som någon kan knåpa ihop.

edit. om det är så att någon verkligen har viktig information som behöver spridas så är inte Youtube-kanaler för foliehattar den rätta vägen att gå. Det finns andra vägar som är mycket bättre.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Hahahaha Jösses...

Om påhittade idiotier är farliga nog att hota samhället som helhet, bör vi vidta kraftigare åtgärder än censur. Ta bara diverse religioner. T.ex. Katolicism och påvedekret om förbud av preventivmedel vs. sexuellt överförda sjukdomar.

Om vi hade haft ett vaccin mot COVID-19 innan det bröt ut så hade alla länders regeringar infört tvångsvaccinering, och alla hade tyckt att det var nödvändigt och fantastiskt bra att vi har kunskapen att övervinna sjukdomen. Utom idioter, då. (Och de som medvetet ljuger för att få maximal uppmärksamhet.)

Det hade besparat mänskligheten oerhörda mängder lidande, osäkerhet, instabilitet, och sabotage som detta.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Youtube förbjuder inte folk att tro på vad de vill. De får fortsätta tycka så - på nå annat ställe. Youtube vill bara inte ha skiten på just sin plattform. De får välja hur deras megafon ska användas. Det handlar väl om att ta ansvar fån Youtubes håll.

Värt att tillägga är också att spridningen av skit rekryterar än fler som tror på dyngan. Så det finns en direkt nackdel att sådan dynga finns lättillgängligt. Man kommer inte ändra åsikt hos de som redan är inbitna av att hålla dem borta från youtube. Men det kan bromsa nyförvärv ner i avgrunden.

Tror du verkligen YouTube bryr sig om 0.0000001% av deras videon är konspirationsvideon om 5G, när det finns ett mycket större procentuellt skit om allt annat?

Detta visar bara att storindustrin kan lobba och påverka både makthavare och företag.

Sen att det är en dålig konspirationslögn är en helt annat sak, men det bryter inte mot några regler.