Youtube städar bort videoklipp som kopplar 5G till COVID-19

Permalänk
Melding Plague

Youtube städar bort videoklipp som kopplar 5G till COVID-19

Företaget avlägsnar vilseledande videoinnehåll som kopplar utbyggnaden av 5G till utbredningen av coronaviruset.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt sjuk va folk hittar på 🙄

Visa signatur

|Corsair crystal 570x|Gigabyte z690 Gaming X|Intel i7 13700k| Corsair H100i RGB XT| Gskill trident z 32gb ddr4 |Gigabyte Rtx 4090 gaming oc|Evga SuperNova G2 1300w|1x Samsung 980 pro 512gb| 2xIntel 660p 1tb|3xSeagate 16TB|Oled 48”CX|Sound Blaster AE-9 |Logitech Z906

Permalänk
Medlem

Missförstår jag eller låter det i källan som att de inte tar bort videoklippen utan möjligheter att hitta dessa videoklipp genom exempelvis rekommendationer? Tycker det är lite oklart.

Permalänk

Att det ens ska behövas...
Saknar när idiotin bara var om USA landade på månen eller inte.

Permalänk
Medlem

Hur illa blev man tappad som barn egentligen om man tror att 5G har orsakat en virusepidemi?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Borde räknas som terrorbrott att sprida det, eller att ge sig på masterna.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Att det ens ska behövas...
Saknar när idiotin bara var om USA landade på månen eller inte.

Fast konspirationsteorier om usa landade på månen är ju ändå underhållande. 5G historierna är ju fullständiga foliehatts teorier. Finns ju några fina facebook grupper (där folk blandar ihop 5G och 5Ghz wifi, och hittar sjukdomar till det)

Permalänk
Medlem

Även om jag tycker att det är galna teorier så är det fel att censurera dem. YouTube censurerar ganska mycket numera. Inte alltid de förklarar varför saker censureras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Fast konspirationsteorier om usa landade på månen är ju ändå underhållande.

Själv tyckte jag mockumentären om huruvida Sverige anordnade fotbolls-VM 1958 var oerhört underhållande.

Permalänk

Här är en ibland väldigt underhållande svensk facebookgrupp

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Inaktiv

Beviset att Youtube är en del av konspirationen!

Permalänk
Medlem

Foilehattarna kommer väl resonera att youtube kontrolleras av <vem det nu är det tror ligger bakom det> och försöker gömma undan "sanningen".

Permalänk
Medlem

Själv så tycker jag att det ska få vara kvar. Det är ju absolut rena dumheter men samtidigt tycker jag folk ska få tro vad dom vill. Stupid will be stupid även om man försöker tysta dom.

Permalänk
Medlem

Sånt här ger ju bara ännu mer vatten på kvarn å dessa individer... Nu är väl youtube köpta av myndigheterna som vill ta kål på oss?! XD

Däremot lär det omöjligen gå att säkerställa säkerhet kring 5G i alla tänkbara scenarier. Så länge operatörer säljer "surf" till ockerpriser får folk gärna se till att utbyggandet av 5G inte blir av. Min surf räcker ändå bara till google maps när jag ska nånstans och då duger 4G gott och väl. 5G är den late mannens dåliga alternativ till fiber.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Så det var inte försäljning av djur i en kinesiskt marknad??????????????

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Själv så tycker jag att det ska få vara kvar. Det är ju absolut rena dumheter men samtidigt tycker jag folk ska få tro vad dom vill. Stupid will be stupid även om man försöker tysta dom.

Problemet är ju att de eggar varandra till att sabotera infrastruktur.

Permalänk
Medlem

När 3G kom var det ett himla liv från miljörörelsen, om att strålningen skulle vara skadlig. Det är inte svårt att tänka sig att samma principiella oro fortfarande kan finnas, men i förstärkt form i och med att 5G är så mycket starkare än 3G. Jag tycker att Youtube får sköta sin sida bäst dom vill, men hade jag varit dom hade jag varit noggrann med att motivera Zuccings av det här slaget. De hade t.ex. kunna bifoga länkar till sammansställningar av forskningsstudier, om 5G och dess påstådda skadlighet.
Var hos frisören i förrgår, hon var från Kreta, en duktig och intelligent tjej. Hon var övertygad om att Corona-epidemin bl.a. faciliterades av 5G-strålning, och att områden där såna master satts upp fått problem med att växtliv och djurliv förändras, och så vidare. Jag vet förstås inte. Det enda sättet som jag tror att man kan bemöta det på är genom att ta del av forskningar från många olika institutioner med hög trovärdighet. Att bara Zucca folk kommer att ge ny näring åt frågan, det stärker bara mångas misstankar om att här finns något att dölja.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att man rensar bort vilseledande filmer på youtube. Detta är stora kanalen med information för många i den yngre generationen som inte kan skilja på vad som är sant och falskt. Mer skulle behöva rensas ut.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Det enda sättet som jag tror att man kan bemöta det på är genom att ta del av forskningar från många olika institutioner med hög trovärdighet.

Forskning som motsäger deras övertygelse är ju per default köpt av "The Man", så det är helt verkningslöst.

Permalänk
Medlem

Dumheter, censurerar man konspirationsteorier flyttar de bara till andra ställen där de inte syns lika tydligt för utomstående och är långt bortom YouTubes kontroll.

Lyft fram de videos som förklarar varför teorin inte stämmer istället.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Problemet är ju att de eggar varandra till att sabotera infrastruktur.

Jo fast som också nämns så kommer ju censuren i sig också egga på vissa av dessa i nojan att de tror Youtube försöker dölja "sanningen"...

Censur är alltid riskabelt...
Istället för att rensa bort hela hade det kanske varit bättre om de kunde hårdkoda in ett meddelande i början som säger att koppla 5G mot Covid är korkade konspirationsteorier och länka till en vettig tydlig källa till varför så är fallet?
(*edit* lite som Djhg2000 var inne på ovan)

Ok kanske inte det tonfallet då, men nått sånt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det är ett faktum att eventuella skador av 5G och det gäller förresten ALL kortvågig radiostrålning t.ex 3G, 4G och WIFI etc visar först om MÅNGA år men oavsett: dumhet och panik är det största hotet mot det mesta.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Själv så tycker jag att det ska få vara kvar. Det är ju absolut rena dumheter men samtidigt tycker jag folk ska få tro vad dom vill. Stupid will be stupid även om man försöker tysta dom.

Tyvärr så är det inte bara att folk tror på saker utan även handlar efter den tron vilket kan få enorma konsekvenser. Framförallt i tider som dessa är desinformation, fake news och konspirationsteorier extra farliga för folk har för mycket tid att tills sig av dessa.
Ett exempel är mannen som försökte krascha sjukhusskeppet Merci i Los Angeles med ett tåg (https://www.nytimes.com/2020/04/02/us/train-crash-los-angeles-coronavirus.html), hade han lyckats kunde hundratals sjukvårdspersonal och patienter blivit skadade eller värre och massor av intensivvårdsplatser blivit förstörda.

Så denna typ av censur behövs, finns individer som inte klarar av att hantera denna typ av information.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag tycker det är bra att man rensar bort vilseledande filmer på youtube. Detta är stora kanalen med information för många i den yngre generationen som inte kan skilja på vad som är sant och falskt. Mer skulle behöva rensas ut.

Är det inte bättre att vi lär den yngre generationen att vara källkritisk istället för att spä på idén om att allt på internet är sant då?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@SanyaIV: filade till formuleringen där för att förtydliga. Gallringen består både i att ta bort videoinnehåll och att minska mängden rekommenderade videoklipp på ämnet till de som visat intresse för 5G, COVID-19 och kombinationer av de båda.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Djhg2000:

Dumheter, censurerar man konspirationsteorier flyttar de bara till andra ställen där de inte syns lika tydligt för utomstående och är långt bortom YouTubes kontroll.

Lyft fram de videos som förklarar varför teorin inte stämmer istället.

Samtidigt har det ju en positiv effekt, att inte så många hittar detta skitinnehåll. Redan frälsta kommer att hitta det i alla fall, men de är ju redan frälsta också liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Dumheter, censurerar man konspirationsteorier flyttar de bara till andra ställen där de inte syns lika tydligt för utomstående och är långt bortom YouTubes kontroll.

Lyft fram de videos som förklarar varför teorin inte stämmer istället.

Det går inte att utbilda dessa idioter

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Dyker ständigt upp folk som är "experter". Du kan vara nästa att tro sig vara "expert" efter att du fått ett uns kunskap i något ämne.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Avstängd

Att youtube censurerar är väl ingen nyhet precis. Deras regler är riktigt luddiga och kan tillämpas godtyckligt. Märkligt att dom valde att censurera det här för det är ju rätt så foliehatt-igt.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Beviset att Youtube är en del av konspirationen!

Haha, tänkte precis samma! "BIGGEST COVERUP IN HISTORY!"

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2