Microsoft Edge är näst största webbläsaren

Permalänk
Medlem

Gillar Firefox mest men tyvärr saknas ju hårdvaruaccelerering för video i Linux fortfarande, därför blir det att man kör Chromium istället både i Windows och Linux.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Gillar Firefox mest men tyvärr saknas ju hårdvaruaccelerering för video i Linux fortfarande, därför blir det att man kör Chromium istället både i Windows och Linux.

Det existerar i nightly builds nu, men bara via Wayland.

https://wiki.archlinux.org/index.php/Firefox#Hardware_video_a...

FF76 kan bli en intressant release för Linux...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Det existerar i nightly builds nu, men bara via Wayland.

https://wiki.archlinux.org/index.php/Firefox#Hardware_video_a...

FF76 kan bli en intressant release för Linux...

Okej, ja men jag får kanske ta och testa då. Får se hur wayland beter sig generellt nu också, var några månader sen jag testade.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Gillar edge, snabbt. Men på vissa websidor så laddar den inte bilderna, samt fungerar inte vissa "musöver-visa-bild" script i edge. Favoriter är även för stor tycker jag, o tar för mkt plats.

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Chrome är inte snabbare än firefox dom är ungefär lika snabba, firefox är kanske lite snabbare just nu, men det ändras hela tiden. Benchmarks säger ingenting om "real life" användandet, testa själv öppna flikar samtidigt i bägge webbläsarna. Sen ja initialt tar firefox lite mer minne, men så fort du öppnat några flikar tar chrome mer minne.

Sen tycker jag man ska stödja underdogen och använda firefox, det är den enda konkurrenten till chrome nu, som finns på alla OS. Edge är chrome oxå nu, det är inte bra, 99% av webbläsare är chrome nu.

Firefox problem är för mig att de inte har någon snygg lösning för sökmotorer (om de inte introducerat något nyligen). Att kunna öppna en ny tab, skriva en bokstav och trycka space, och sedan söker man i den sökmotor man önskat, är den enskilt största tidsvinsten på något browser-relaterat. Jag finner det direkt frustrerande att inte ha den funktionen då det slöar ner mitt användande på ett sätt som kräver mer aktivitet från mig, vilket är värre än att bara vänta en bråkdel av en sekund på något.

Det är förvånande hur få browsers som fixat detta på ett bra sätt. Jag känner bara till två.

Permalänk
Medlem

Everybody likes a bit of edging

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vivaldi har det som redan nämnts. En mycket trevlig browser i mina ögon med väldigt mycket anpassningsmöjligheter från start och mycket inbyggt, som exempelvis musgester som jag använt sedan Opera införde dem för väldigt länge sedan. Automatisk temning baserat på sidan man är inne på är också fint, och förstås stöd för flikstaplar och så.
Det är inte roligt att de måste "ljuga" i sin user agent för att inte bli blockade men de verkar ju ha gjort valet att göra det nu och då borde allt fungera.

Problemet är att Vivaldi nu identfieras som chrome, så såna här undersökningar kan visa fel om dom går efter denna data.

Men men, får hoppas det blir någon ändring i framtiden

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gelantious:

Problemet är att Vivaldi nu identfieras som chrome, så såna här undersökningar kan visa fel om dom går efter denna data.

Men men, får hoppas det blir någon ändring i framtiden

Jo, man kan förstås diskutera om det var rätt val. Men jag tycker det är fint av dem att prioritera användarnas upplevelse över att det ska se bra ut i statistiken. Sen är det ju piss att det ska behövas förstås.

Permalänk
Medlem

kör den gamla Edge…. gillar inte hur scrollningen fungerar eller enligt mig, inte fungerar i chrome eller Edge-chrome. Dvs att i chrome så om jag börjar scrolla en webbsida o hamnar över "annat scrollbart" material, så börja den scrolla den rutan istället för sidan jag är på.

Tycker också att det är svårt att hitta en bra font i chrome - den i standard edge känns "skarpare"

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Firefox problem är för mig att de inte har någon snygg lösning för sökmotorer (om de inte introducerat något nyligen). Att kunna öppna en ny tab, skriva en bokstav och trycka space, och sedan söker man i den sökmotor man önskat, är den enskilt största tidsvinsten på något browser-relaterat. Jag finner det direkt frustrerande att inte ha den funktionen då det slöar ner mitt användande på ett sätt som kräver mer aktivitet från mig, vilket är värre än att bara vänta en bråkdel av en sekund på något.

Det är förvånande hur få browsers som fixat detta på ett bra sätt. Jag känner bara till två.

Lägg till sökmotorn, hantera hur du kallar på sagda sökmotor i "Inställningar"? Detta har fungerat i flera (10?) år nu.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Lägg till sökmotorn, hantera hur du kallar på sagda sökmotor i "Inställningar"? Detta har fungerat i flera (10?) år nu.
https://i.imgur.com/BxxP7O4.png

Eller ännu större valfrihet genom att högerklicka i ett sökfält och välja "Add keyword for this search" för att sen spara det som ett bokmärke.

Permalänk
Medlem

Edge slipper jag se som är stolt Windows 7 användare 💪

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av Weuffelhjaern:

Blir fortfarande firefox alla dagar veckan. Tyckte nya edge var rätt skön dock.

Skön? Ja Edge skickar mest telemetridata till tredjepart än alla andra webbläsare inkl Chrome. Verkligen skönt!

Permalänk
Skrivet av shelter:

Okej, ja men jag får kanske ta och testa då. Får se hur wayland beter sig generellt nu också, var några månader sen jag testade.

Eftersom det tydligen är ny släpp cykel idag så har alla de 4 versionerna hos Mozilla Firefox blivit uppdaterade. Nightly är ej att rekommenderas så länge man ej är utvecklare. Vad jag förstod är det ffMpeg som är problemet. Kommer att rättas till efter ny uppdatering som är på väg. Webrender är där, inte helt färdig. Flatpack heter det nya till Linux. Skall nu vara enklare att installera Firefox.
Jag gillar Firefox för jag tycker de är mer i framkant och hittar på nya och intressanta funktioner. Nya versionen för Android är väldigt trevlig att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Skön? Ja Edge skickar mest telemetridata till tredjepart än alla andra webbläsare inkl Chrome. Verkligen skönt!

Lungt, jag har min hemmasnickrade, dubbellagrade foliehatt på varje gång jag surfar med den.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Firefox problem är för mig att de inte har någon snygg lösning för sökmotorer (om de inte introducerat något nyligen). Att kunna öppna en ny tab, skriva en bokstav och trycka space, och sedan söker man i den sökmotor man önskat, är den enskilt största tidsvinsten på något browser-relaterat. Jag finner det direkt frustrerande att inte ha den funktionen då det slöar ner mitt användande på ett sätt som kräver mer aktivitet från mig, vilket är värre än att bara vänta en bråkdel av en sekund på något.

Det är förvånande hur få browsers som fixat detta på ett bra sätt. Jag känner bara till två.

Har fungerat sedan bra tag tillbaka.
Säkert bara du som har missat. I inställningar kan du välja mellan olika sökmotorer. Som standard ligger det Google i adressfältet. Numera om du har valt Google så letar den upp precis på samma sätt som Chrome gör och ger alternativ. Vare sig du öppnar upp 1 tab eller hundra tabbar.

Permalänk
Medlem

Gillar Chrome med sync etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Lägg till sökmotorn, hantera hur du kallar på sagda sökmotor i "Inställningar"? Detta har fungerat i flera (10?) år nu.
https://i.imgur.com/BxxP7O4.png

Tack för den infon. Jag har inte själv använt Firefox på många år pga det men brukar fråga efter andra browsers med den funktionaliteten i princip varje gång det kommer en browser-nyhet på Swec. Hittills har ingen nämnt att det implementerats i Firefox förrän nu, och då det är en populär browser fann jag det osannolikt att ingen skulle nämna det om det fanns.

Då kan det äntligen vara värt att se hur Firefox känns nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Har fungerat sedan bra tag tillbaka.
Säkert bara du som har missat. I inställningar kan du välja mellan olika sökmotorer. Som standard ligger det Google i adressfältet. Numera om du har valt Google så letar den upp precis på samma sätt som Chrome gör och ger alternativ. Vare sig du öppnar upp 1 tab eller hundra tabbar.

Tack för infon. Som jag skrev i mitt inlägg ovan så har jag frågat om detta länge men inte fått ett positivt svar förrän nu.

Permalänk
Medlem

För det mesta blir det Eld Räven.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Är det inte Chrome så vill jag inte ha det. Tack å hej.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Firefox värnar om min integritet till skillnad från Chrome. Och litar inte direkt mer på Microsoft i det avseendet. Tycker fler borde köra Firefox som i det mesta drar minst jämnt med Chrome (och nu har kontosync funktion om det är det man vill ha)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Chrome är snabbare och använder mindre RAM än Fireforx.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=firefox-c...

Tycker inte skillnaden är så stor att det är värt köra Chrome på grund av prestanda. Inte för vanligt bruk i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Eftersom det tydligen är ny släpp cykel idag så har alla de 4 versionerna hos Mozilla Firefox blivit uppdaterade. Nightly är ej att rekommenderas så länge man ej är utvecklare. Vad jag förstod är det ffMpeg som är problemet. Kommer att rättas till efter ny uppdatering som är på väg. Webrender är där, inte helt färdig. Flatpack heter det nya till Linux. Skall nu vara enklare att installera Firefox.
Jag gillar Firefox för jag tycker de är mer i framkant och hittar på nya och intressanta funktioner. Nya versionen för Android är väldigt trevlig att använda.

Testade både Firefox 75 och 76 beta... fick det inte att lira bra alls i Wayland (KDE). Visst verkade jag ha viss accelerering men videon liksom fladdrade eller vad man ska säga. Och man får även problem med UI:n i Firefox om man slår på wayland stödet.
Lite tråkigt, var beredd att byta tillbaka till Firefox men får vänta lite till.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: FYI: Windows 7 underhålls inte sen 14 Januari.

Jag har kört nya Edge sen nightlies dök upp i somras för både Mac och Windows och det kändes som en ganska naturlig övergång. Synkar inställningar och bokmärken med mitt microsoft konto så inte så annorlunda från att köra Google, mer än att jag nu har ett konto för webbläsare och resten av windows. Inte tänkt så mkt på om det presterar bättre än Chrome, hade inte förvånat mig med tanke på hur mkt grejer de slängde när de påbörjade projektet. Hade förmodligen kört det på Linux också om de någon gång släpper en build för det.

Enda jag kan känna att jag saknar ibland är att jag i Chrome kunde se tabbar jag har öppet i mobilen och vice versa. Det är något de ska implementera stöd för ("open tabs sync"), men idag får jag överleva med att via android edge kunna skicka över en aktiv tab till en annan enhet och inte mer ("Continue on PC").

Permalänk
Skrivet av shelter:

Testade både Firefox 75 och 76 beta... fick det inte att lira bra alls i Wayland (KDE). Visst verkade jag ha viss accelerering men videon liksom fladdrade eller vad man ska säga. Och man får även problem med UI:n i Firefox om man slår på wayland stödet.
Lite tråkigt, var beredd att byta tillbaka till Firefox men får vänta lite till.

Provat 77: an Developer. Har för mig det stod från den versionen

Permalänk

Testade edge och fastnade, körde innan chrome och opera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Provat 77: an Developer. Har för mig det stod från den versionen

Nä, men det finns en bug rapport på felet så det är något som måste fixas.
https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1619882

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Chrome.. synkar väl över alla mina platfformar.

Kör en kombo av Chrome och Edge (nya). Tycker även Edge synkar väl över alla plattformar (precis som Chrome). Ser ingen skillnad där. Bägge funkar fint.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Jag gillar ju Chrome och dess synkronisering med alla enheter. Men nu verkar ju Edge vara ett fantastiskt alternativ.

Vad skulle ni försöka övertyga mig med för att jag skulle gå över till Edge? Vad finns det som är bättre med den?

Jag tycker att det är bra att man bryter Googles dominerande position och datorinsamling. Edge är ärligare och bättre på att upplysa vilken data de samlar in tycker jag.

Sedan finns ju många andra fler fristående alternativ baserade på Chromium, men då tappar man ju den fina synkningen mellan alla plattformar (styrkan med både Chrome och Edge).

Tycker även Edge flyter på lite bättre, och fungerar bättre med touch än desktop-Chrome.

Sedan fungerar fler (typ nästan alla) streamingtjänster bättre med Edge.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/