Doom Eternal med nya prestandasiffror och upptäckta problem

@Thomas:
Sweclockers var den enda sajten som hade felaktiga siffror, att steam overlayens FPS räknare halverade frameraten var känt en timme efter spelet släpptes

Testar man prestanda i spel och skillnader mellan grafikkort ser man väl ändå till att lägga massa last på GPU?

@Triton242: Eller så utvecklas hårdvara precis som allt annat.... är det så konstigt att en ny förbättrad arkitektur presterar bättre en den äldre? fördelen med Turing finns rätt så bra förklarad här https://devblogs.nvidia.com/nvidia-turing-architecture-in-dep...
Men förenklat så kan Turing bättre fördela belastningen på ett effektivt sätt vilket som visar sig mer och mer i nyare titlar. Att utgå från att man medvetet försämrar äldre kort känns lite väl konspiratoriskt enligt mig.

Klarade för övrigt precis spelet på Nightmare sjukt kul spel!!

Senast redigerat 2020-04-01 01:19
Skrivet av Vash:

@Triton242: Eller så utvecklas hårdvara precis som allt annat.... är det så konstigt att en ny förbättrad arkitektur presterar bättre en den äldre? fördelen med Turing finns rätt så bra förklarad här https://devblogs.nvidia.com/nvidia-turing-architecture-in-dep...
Men förenklat så kan Turing bättre fördela belastningen på ett effektivt sätt vilket som visar sig mer och mer i nyare titlar. Att utgå från att man medvetet försämrar äldre kort känns lite väl konspiratoriskt enligt mig.

Klarade för övrigt precis spelet på Nightmare sjukt kul spel!!

Verkar bero mycket på vilket test man läser. Hardware Unboxed har också testat Doom Eternal och RTX 2080 är där ~10% snabbare än ett 1080Ti i 1440p. https://youtu.be/AByMt76hjFM?t=550

I sweclockers test finns inget 2080, men ett 2070 Super är ~24% snabbare än 1080 Ti. I HBUs test är 2070 Super i princip lika med ett 1080 Ti. Någon har ju fel.

Skrivet av Vash:

@Triton242: Eller så utvecklas hårdvara precis som allt annat.... är det så konstigt att en ny förbättrad arkitektur presterar bättre en den äldre? fördelen med Turing finns rätt så bra förklarad här https://devblogs.nvidia.com/nvidia-turing-architecture-in-dep...
Men förenklat så kan Turing bättre fördela belastningen på ett effektivt sätt vilket som visar sig mer och mer i nyare titlar. Att utgå från att man medvetet försämrar äldre kort känns lite väl konspiratoriskt enligt mig.

Klarade för övrigt precis spelet på Nightmare sjukt kul spel!!

Har faktiskt inte sätt mer och mer med så enormt tapp i direkt några andra titlar, så tillåt mig att vara skeptisk till din ide ;=)
Sedan är det lite olika mellan sajterna vad prestandan faktiskt är. Så det kan ju vara så enkelt att det fortfarande finns fel i vissa av testerna på endel sajter utan att hänga utan någon...

Skrivet av Chrissoid:

Jag som är extremt fixerad vid den där fpsräknaren, vilken är ”bäst” att använda? Givetvis har jag försökt bli av med mitt beroende, utan framgång tyvärr.

Det finns inbyggt i steam, aktiverar man det så fungerar det på alla spel direkt kolla inställningarna!

Aningen förvirrande artikel då sweclockers talar om Steams overlay, samtidigt som man visar MSI Afterburner vilket också har en overlay (optionell). Ligger problematiken i overlays oavsett sort eller bara i Steams overlay? Har MSI overlay liknande problem?

Skrivet av flashen:

Det finns inbyggt i steam, aktiverar man det så fungerar det på alla spel direkt kolla inställningarna!

Får man inte exakt det problem som nyheten berättar om då... eller?

Skrivet av DannyN:

Verkar bero mycket på vilket test man läser. Hardware Unboxed har också testat Doom Eternal och RTX 2080 är där ~10% snabbare än ett 1080Ti i 1440p. https://youtu.be/AByMt76hjFM?t=550

I sweclockers test finns inget 2080, men ett 2070 Super är ~24% snabbare än 1080 Ti. I HBUs test är 2070 Super i princip lika med ett 1080 Ti. Någon har ju fel.

Det kan ju också ha att göra att man testat i olika områden av spelet mellan två tester, där effekterna som används i ett område är tyngre för vissa grafikkort än andra. I så fall har båda rätt.

Skriv com_ShowFPS 1 i consolen så ser ni FPS:en om ni vill ha den uppe.

Uh-oh. Då undrar man hur det står till med tidigare uppgivna prestandasiffror på Sweclockers (och GPU-diagrammet som helhet)?

Smidigast är ju att trycka in snabbkommandot alt+F4 för att få upp fps räknaren i steam.

Varför nämns inte låg GPU användning i det förra testet förresten?

Skrivet av ClintBeastwood:

Varför nämns inte låg GPU användning i det förra testet förresten?

För jag upptäckte inte det då. Jag testade att ominstallera drivrutiner, dubbelkolla grafikinställningarna men glömde helt bort att kika GPU-load. Miss från min sida, men det lär jag verkligen tänka mer på i framtiden

Skrivet av Shiftypants:

Detta är ju snarare bra nyheter för nvidiaägare än dåliga för AMD-ägare.

Du måste ju sätta dig in i ett fan-boy mindset (aka stäng av hjärnan). Bra nyheter för nvidiaägare ÄR dåliga nyheter för amdägare.

Skrivet av shelter:

Skriv com_ShowFPS 1 i consolen så ser ni FPS:en om ni vill ha den uppe.

Det finns även väldigt bra detaljerad statistik att få genom att helt enkelt slå på det under grafikinställningarna. Visar bland annat frametimes (min/max/avg) och hur mycket CPU/GPU bidrar till frametimes, med mera.

Skrivet av shelter:

Skriv com_ShowFPS 1 i consolen så ser ni FPS:en om ni vill ha den uppe.

Fick lite nostalgikänsla.
Kommer ihåg Quake 3 när det kom.
Det var första spelet med SMP stöd!
Man tyckte det så coolt när man skrev in +set r_smp 1 i consolen och fick "nyttja" min Dual Celeron 366@550 rigg.
Tyvärr verkade 2 cpu supporten vara ganska dålig då man ofta fick sämre fps med SMP stödet påslaget än utan.

Någon som vet om det går att ställa in max FPS i console eller på något annat sätt begränsa den? Har letat efter kommandon utan framgång...

Skrivet av Triton242:

Fick lite nostalgikänsla.
Kommer ihåg Quake 3 när det kom.
Det var första spelet med SMP stöd!
Man tyckte det så coolt när man skrev in +set r_smp 1 i consolen och fick "nyttja" min Dual Celeron 366@550 rigg.
Tyvärr verkade 2 cpu supporten vara ganska dålig då man ofta fick sämre fps med SMP stödet påslaget än utan.

Jo, jag skaffade en Dual P3 endast för detta, för mig hängde sig datorn med r_smp "1" så jag kunde aldrig använda det. Men det var ändå jävligt häftigt att ha en PC med 2 CPU:s på den tiden.

Skrivet av shelter:

Jo, jag skaffade en Dual P3 endast för detta, för mig hängde sig datorn med r_smp "1" så jag kunde aldrig använda det. Men det var ändå jävligt häftigt att ha en PC med 2 CPU:s på den tiden.

Hehe. Hade också en Dual P3 efter min celeron (som blev stulen). Mitt spel hängde sig med med då.

Fick sådan nostalgikänsla att ja ville ladda ner Quake (1) bara för att spela ett av de spel jag troligen spenderat mest tid av alla på genom tiderna. Tusentals timmar deathmatch.
Nej på Steam kostar spelet fortfarande 4,9Euro. Trodde det skulle vara freeware men Bethesda tyckte tydligen inte det.

Senast redigerat 2020-04-03 12:04
Skrivet av Ratatosk:

Man skulle kunna säga att AMD är mycket bättre på Steam Overlay, de tappar bara 25%, Nvidai tappar 50%.

Oj, 50% låter ju helt galet. Hur f*n kan det vara så?