Doom Eternal med nya prestandasiffror och upptäckta problem

Permalänk
Medlem

@Thomas:
Sweclockers var den enda sajten som hade felaktiga siffror, att steam overlayens FPS räknare halverade frameraten var känt en timme efter spelet släpptes

Permalänk
Medlem

Testar man prestanda i spel och skillnader mellan grafikkort ser man väl ändå till att lägga massa last på GPU?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@Triton242: Eller så utvecklas hårdvara precis som allt annat.... är det så konstigt att en ny förbättrad arkitektur presterar bättre en den äldre? fördelen med Turing finns rätt så bra förklarad här https://devblogs.nvidia.com/nvidia-turing-architecture-in-dep...
Men förenklat så kan Turing bättre fördela belastningen på ett effektivt sätt vilket som visar sig mer och mer i nyare titlar. Att utgå från att man medvetet försämrar äldre kort känns lite väl konspiratoriskt enligt mig.

Klarade för övrigt precis spelet på Nightmare sjukt kul spel!!

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@Triton242: Eller så utvecklas hårdvara precis som allt annat.... är det så konstigt att en ny förbättrad arkitektur presterar bättre en den äldre? fördelen med Turing finns rätt så bra förklarad här https://devblogs.nvidia.com/nvidia-turing-architecture-in-dep...
Men förenklat så kan Turing bättre fördela belastningen på ett effektivt sätt vilket som visar sig mer och mer i nyare titlar. Att utgå från att man medvetet försämrar äldre kort känns lite väl konspiratoriskt enligt mig.

Klarade för övrigt precis spelet på Nightmare sjukt kul spel!!

Verkar bero mycket på vilket test man läser. Hardware Unboxed har också testat Doom Eternal och RTX 2080 är där ~10% snabbare än ett 1080Ti i 1440p. https://youtu.be/AByMt76hjFM?t=550

I sweclockers test finns inget 2080, men ett 2070 Super är ~24% snabbare än 1080 Ti. I HBUs test är 2070 Super i princip lika med ett 1080 Ti. Någon har ju fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@Triton242: Eller så utvecklas hårdvara precis som allt annat.... är det så konstigt att en ny förbättrad arkitektur presterar bättre en den äldre? fördelen med Turing finns rätt så bra förklarad här https://devblogs.nvidia.com/nvidia-turing-architecture-in-dep...
Men förenklat så kan Turing bättre fördela belastningen på ett effektivt sätt vilket som visar sig mer och mer i nyare titlar. Att utgå från att man medvetet försämrar äldre kort känns lite väl konspiratoriskt enligt mig.

Klarade för övrigt precis spelet på Nightmare sjukt kul spel!!

Har faktiskt inte sätt mer och mer med så enormt tapp i direkt några andra titlar, så tillåt mig att vara skeptisk till din ide ;=)
Sedan är det lite olika mellan sajterna vad prestandan faktiskt är. Så det kan ju vara så enkelt att det fortfarande finns fel i vissa av testerna på endel sajter utan att hänga utan någon...

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Chrissoid:

Jag som är extremt fixerad vid den där fpsräknaren, vilken är ”bäst” att använda? Givetvis har jag försökt bli av med mitt beroende, utan framgång tyvärr.

Det finns inbyggt i steam, aktiverar man det så fungerar det på alla spel direkt kolla inställningarna!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Aningen förvirrande artikel då sweclockers talar om Steams overlay, samtidigt som man visar MSI Afterburner vilket också har en overlay (optionell). Ligger problematiken i overlays oavsett sort eller bara i Steams overlay? Har MSI overlay liknande problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Det finns inbyggt i steam, aktiverar man det så fungerar det på alla spel direkt kolla inställningarna!

Får man inte exakt det problem som nyheten berättar om då... eller?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DannyN:

Verkar bero mycket på vilket test man läser. Hardware Unboxed har också testat Doom Eternal och RTX 2080 är där ~10% snabbare än ett 1080Ti i 1440p. https://youtu.be/AByMt76hjFM?t=550

I sweclockers test finns inget 2080, men ett 2070 Super är ~24% snabbare än 1080 Ti. I HBUs test är 2070 Super i princip lika med ett 1080 Ti. Någon har ju fel.

Det kan ju också ha att göra att man testat i olika områden av spelet mellan två tester, där effekterna som används i ett område är tyngre för vissa grafikkort än andra. I så fall har båda rätt.

Permalänk
Medlem

Skriv com_ShowFPS 1 i consolen så ser ni FPS:en om ni vill ha den uppe.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Uh-oh. Då undrar man hur det står till med tidigare uppgivna prestandasiffror på Sweclockers (och GPU-diagrammet som helhet)?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Smidigast är ju att trycka in snabbkommandot alt+F4 för att få upp fps räknaren i steam.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Varför nämns inte låg GPU användning i det förra testet förresten?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför nämns inte låg GPU användning i det förra testet förresten?

För jag upptäckte inte det då. Jag testade att ominstallera drivrutiner, dubbelkolla grafikinställningarna men glömde helt bort att kika GPU-load. Miss från min sida, men det lär jag verkligen tänka mer på i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Detta är ju snarare bra nyheter för nvidiaägare än dåliga för AMD-ägare.

Du måste ju sätta dig in i ett fan-boy mindset (aka stäng av hjärnan). Bra nyheter för nvidiaägare ÄR dåliga nyheter för amdägare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shelter:

Skriv com_ShowFPS 1 i consolen så ser ni FPS:en om ni vill ha den uppe.

Det finns även väldigt bra detaljerad statistik att få genom att helt enkelt slå på det under grafikinställningarna. Visar bland annat frametimes (min/max/avg) och hur mycket CPU/GPU bidrar till frametimes, med mera.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Skriv com_ShowFPS 1 i consolen så ser ni FPS:en om ni vill ha den uppe.

Fick lite nostalgikänsla.
Kommer ihåg Quake 3 när det kom.
Det var första spelet med SMP stöd!
Man tyckte det så coolt när man skrev in +set r_smp 1 i consolen och fick "nyttja" min Dual Celeron 366@550 rigg.
Tyvärr verkade 2 cpu supporten vara ganska dålig då man ofta fick sämre fps med SMP stödet påslaget än utan.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att ställa in max FPS i console eller på något annat sätt begränsa den? Har letat efter kommandon utan framgång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Fick lite nostalgikänsla.
Kommer ihåg Quake 3 när det kom.
Det var första spelet med SMP stöd!
Man tyckte det så coolt när man skrev in +set r_smp 1 i consolen och fick "nyttja" min Dual Celeron 366@550 rigg.
Tyvärr verkade 2 cpu supporten vara ganska dålig då man ofta fick sämre fps med SMP stödet påslaget än utan.

Jo, jag skaffade en Dual P3 endast för detta, för mig hängde sig datorn med r_smp "1" så jag kunde aldrig använda det. Men det var ändå jävligt häftigt att ha en PC med 2 CPU:s på den tiden.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Jo, jag skaffade en Dual P3 endast för detta, för mig hängde sig datorn med r_smp "1" så jag kunde aldrig använda det. Men det var ändå jävligt häftigt att ha en PC med 2 CPU:s på den tiden.

Hehe. Hade också en Dual P3 efter min celeron (som blev stulen). Mitt spel hängde sig med med då.

Fick sådan nostalgikänsla att ja ville ladda ner Quake (1) bara för att spela ett av de spel jag troligen spenderat mest tid av alla på genom tiderna. Tusentals timmar deathmatch.
Nej på Steam kostar spelet fortfarande 4,9Euro. Trodde det skulle vara freeware men Bethesda tyckte tydligen inte det.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Man skulle kunna säga att AMD är mycket bättre på Steam Overlay, de tappar bara 25%, Nvidai tappar 50%.

Oj, 50% låter ju helt galet. Hur f*n kan det vara så?

Visa signatur

https://www.kodify.se - Sveriges bästa konsultbolag

Permalänk
Medlem

Väldigt informationsrik, tack!