MSI gör premiär för Mini LED i bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

MSI gör premiär för Mini LED i bärbara datorer

Med Creator 17 gör MSI premiär för skärmtekniken Mini LED, vilken även ska leta sig in i flertalet Apple-produkter under året.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte att förväxla med mikroled antar jag då?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Inte att förväxla med mikroled antar jag då?

Nej, jag tänkte "wohooo", sedan när man läste att det inte var MicroLED så vart der mera "awwww".

Permalänk
Musikälskare

Börjar bli en riktig djungel med led nu hänger inte alls med känner jag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Mini-LED är alltså helt enkelt en vanlig LCD-panel med många local dimming-zoner?
Eller är det något mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Börjar bli en riktig djungel med led nu hänger inte alls med känner jag

Ja man blir Ur-Led på det, Hehe.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Inte att förväxla med mikroled antar jag då?

Mini LED är fortfarande en klar förbättring från vanlig LED, men är inte självbelyst som OLED och MicroLED.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Mini-LED är alltså helt enkelt en vanlig LCD-panel med många local dimming-zoner?
Eller är det något mer?

Har tidigare läst att var local zon är en rgbw, därav fullt färgspectra, men kan kanske vara en annan teknik.
Som många påpekar så är det en djungel...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kilroy:

Mini-LED är alltså helt enkelt en vanlig LCD-panel med många local dimming-zoner?

Exakt så. Tekniken smyger sig in som FALD-belysning på skrivborden och ger tydliga fördelar till existerande LCD-teknik och vanliga vita lysdioder. Det har inte direkt varit fyllt med sådan teknik på bildskärmssidan, så det är en välkommen förändring.

Finns många som tror att Micro-LED, Mini-LED, Crystal-LED etc. ska bli någon slags egen fristående panelteknik i skärmar och TV-apparater. Fast det är den redan och dessa paneler har funnits i många år. Priserna är också lite mer humana nu runt 10.000 – 30.000 kronor per tum beroende på vem man frågar. Och det används för stora installationer med modulära displayväggar där man har flera meter breda lösning och en sjusiffrig budget.

Som fristående skärmteknik lär det nog aldrig bli något i storlekar som matchar ett skrivbord. Samsungs The Wall i ca 8K med 150 tum någonstans har en rätt grov pixelstruktur synlig flera meter bort. Klipp ned den tekniken till 24 tum på skrivbordet och lär vara som att stirra in i ett metallgaller försedd med lysdioder.

Så man applicerar tekniken till vad den är bra på: FALD

Permalänk

Är väl bra, men den viktigaste faktorn för mig är större skärmar. Har ingen som helst nytta av nån liten 13"-padda, den kunde lika gärna komma utan skärm.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Kalla bakgrundsbelysningen för skärmteknik är verkligen ett ge efter för marknadsföringsavdelningarna. Det är inte ens ett imponerande antal zoner, färre än 21x12 zoner.

Permalänk
Medlem

OLED har väl 8 Miljoner ’zoner’ på UHD upplösning, varför är 240 imponerande?

Känns bara som en stop-gap eller kompromiss som aldrig kommer bli helt bra. Max ljusstyrkan är inte intressant för mig. Hellre en gardin för fönstret...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellscreame:

Ja man blir Ur-Led på det, Hehe.

Ur led är tiden?

Permalänk

Bra med lite utveckling även på laptop, men med 240 zoner blir det inte så imponerande resultat.

Någre ref om local dimming för de som undrar (som funnits många år till TV)
https://theappliancesreviews.com/what-is-mini-led-backlight-t...
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/hembio/begrep...

Permalänk
Medlem

240 zoner var lite väl patetiskt för Mini-LED. Är väl knappt märkbar skillnad mot lokal dimming med multipla zoner som funnits ett bra tag.

Har sett exempel på 1000+ zoner för "riktig" mini-LED.
Är väl först där det börjar märkas.

Acer 32" Predator X32 har tydligen 1152 zoner.

240 är nästan falsk marknadsföring tycker jag

Permalänk
Bildexpert 📺

240 zoner är inte alls fy skam. Fler än vad många TV-apparater har på betydligt större ytor. Det förekommer lite olika uppgifter med vid flera tusen zoner – som är möjligt med just Mini-LED etc. blir det en avtagande effekt. 4000 zoner har ganska liten effekt i praktiken jämfört med 2000 zoner. På TV då med rörlig och filmad bild då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

240 zoner är inte alls fy skam. Fler än vad många TV-apparater har på betydligt större ytor. Det förekommer lite olika uppgifter med vid flera tusen zoner – som är möjligt med just Mini-LED etc. blir det en avtagande effekt. 4000 zoner har ganska liten effekt i praktiken jämfört med 2000 zoner. På TV då med rörlig och filmad bild då.

Jag tycker fortfarande saker som stjärnbakgrunder i science fiction eller andra extremfall ganska tydligt visar på en hel del av varför det inte är en fullgod lösning. Varför ska någon välja detta över oled om det finns för liknande pengar?

Permalänk
Medlem

Mini-LED ger klart större färgvolym och bättre ljusstyrka än OLED och har inte samma problem med krossad svärta och posterisering. Inte heller behövs det någon ABL. Det är liksom inte så enkelt som att OLED är den perfekta skärmtekniken och LCD bara är gammalt och trött. Sony har liksom LCD;er i en del av sina professionella skärmar

Permalänk
Medlem

tum

@Laxpudding: TCL 65" X10 4K UHD Mini LED Smart 23990 kr, jag antar att det blev lite fel i texten?
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pauls711:

@Laxpudding: TCL 65" X10 4K UHD Mini LED Smart 23990 kr, jag antar att det blev lite fel i texten?
Mvh Paul

TCL X10 är alltså, precis som förväntat, en VA-LCD med en Mini-LED-FALD om 15 360 lysdioder där 20 dioder per zon ger 768 zoner. Officiellt kallas den för en "QLED" eftersom den använder kvantpricksförstärkta lysdioder. Man jag gissar att man kommer pusha på "Mini-LED" eftersom det låter som något helt nytt.

För övrigt ingen dum TV. Hoppas på att få testa den snart.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Jag tycker fortfarande saker som stjärnbakgrunder i science fiction eller andra extremfall ganska tydligt visar på en hel del av varför det inte är en fullgod lösning. Varför ska någon välja detta över oled om det finns för liknande pengar?

Därför att man kanske använder TV:n till mer än att visa en stjärnhimmel?

Det finns alltid för- och nackdelar med varje teknik. Tar man endast de exempel där en OLED är som starkast och jämför med alla annan teknik så är svaret ganska givet. Sätt en OLED bredvid en FALD-LCD som visar en 1000+ nits dagsljusscen med HDR och man kan ifrågasätta varför man överhuvudtaget ska köpa OLED för samma pengar.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Har du sett någon uppvisning av självupplyst QD-LED? Hur tycker du isåfall det ser ut?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kilroy: Det är ingen som har demonstrerat något. Det som finns att visa är sådant som bygger på att kvantprickarna omvandlar befintligt ljus. Där finns det fortfarande många steg att gå innan produkter blir prototyper som kan visas upp. Och 9 av 10 prototyper kommer aldrig längre än så.

Saker och ting kommer när de kommer. Det är i alla fall min filosofi efter att ha följt den här branschen hyfsat länge. För det är så lätt att måla upp fantasier om den perfekta skärmen och sedan jämföra allt med den där perfekta fantasin – och sedan bli besviken när verkligheten inte liknar fantasin. Lätt att glömma att det faktiskt skett små och stegvisa förändringar till det bättre bara under de senaste åren.

Man skulle behöva den plocka den där 32-tums TV:n som kostade 30.000 kronor år 2005, så att man kan jämföra med vad 30.000 kronor ger år 2020.

Eller för delen en platt bildskärm från 2005 jämfört med 2020. För även om den utvecklingen är långsammare och främst handlar om lägre priser, är det ändå natt och dag i fråga om bildkvalitet och möjligheter.