Sony avtäcker Playstation 5-kontrollern Dualsense

Permalänk
Melding Plague

Sony avtäcker Playstation 5-kontrollern Dualsense

Med den nya Playstation 5-kontrollern Dualsense fokuserar Sony på fysisk spelkänsla med haptisk återkoppling.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den ser bekväm ut. Hoppas på färre kramper.
Kommer bli riktigt bra i andra färger

Permalänk
Inaktiv

Den ser bekvämare ut än PS4:an... Men inte särskilt snygg.

Permalänk
Medlem

Update!
Ju mer jag sett av den ju mer växer den ärligt. Var nog chocken som tog mig på sängen där. Nu tycker jag den ser helgrym ut och vill Definetivt ha detta färg schema ::D

Sen ser den fantastiskt bekväm ut. Eloge till Sony som äntligen ändrat form på kontrollern!

Hoppas det kommer i klassiska helsvart, för färgerna på denna ser rent förjävligt ut. Värsta låg budget känsla :/

Permalänk
Medlem

Så länge man kan köpa dessa kontroller i helt svart så har jag inget att klaga över ser väl helt ok ut förutom färgtemat.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Då blir jag den första som kommenterar som faktiskt tycker om utseendet. Ser futuristiskt ut på något sätt och passar väldigt bra med övrig elektronik och möbler i vardagsrummet.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Åh herre vilken ful skapelse, men funktion före utseende trots allt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Älskar designen och hoppas starkt på att även konsolen blir vit!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför så många klagar på utseendet, den ser ju galet cool ut!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Avstängd

Ser mer ut som en X-box kontroll får jag väl säga. Alltid gillat den bättre så kanske blir det ett plus till för ps5.

Vill också gärna ha den i svart. Efter ett par hundra timmar med lite handsvett så kommer den vita se så där ut.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det enda jag haft emot PS är just DualShock. Sedan Xbox 360 har MS helt klart haft bättre kontroller. Sitter med en Elite 2 nu, så ribban är ganska hög för att jag skall känna mig nöjd. Men förhoppningsvis blir detta ett steg på vägen i alla fall.

Hade ärligt talar hellre kört PS5-spelen på PC via PS Now och mappat Elite 2-kontrollen. Det vore en våt dröm

Permalänk
Medlem

Designen ser ju helt vansinnigt läcker ut. Det är vågade designbeslut som dessa som gör mig intresserad över nästa generations konsoler. Jag hoppas däremot att de gör en "Sven Svensson von Snortråk" design för dem som aldrig gillar nymodigheter och vill ha en allmänt steril igenkänningsbar formfaktor i enbart en färgskala. Jippi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ser mer ut som en X-box kontroll får jag väl säga. Alltid gillat den bättre så kanske blir det ett plus till för ps5.

Vill också gärna ha den i svart. Efter ett par hundra timmar med lite handsvett så kommer den vita se så där ut.

Håller med om att de gått mer efter formspråket hos Xbone-kontrollen. Vilket är klart positivt med tanke på hur ergonomisk den är jämfört med Dualshock 4.
Jag har en vit Xbone-kontroll till PC och måste säga att den efter +200 timmars användande med go handsvett emellanåt håller sig väldigt fräsch. Visserligen så torkar jag av den med fuktad trasa och lite diskmedel emellanåt. Det som snabbt blir skabbigt är de blanksvarta detaljerna.

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk

Att göra en kontroll som ergonomisk både passar en 5 åring och en vuxen är svårt. Sony brukar då framförallt prioritera de med små händer så jag är skeptisk, baserat på hur mycket jag ogillade dual chock 4 storlek..

Så det jag efterfrågar är fler storlekar så alla blir glada. Finns det någon här med handstorlek 12 (XXXL) och större som gillade dual chock 4?

Permalänk
Medlem

Jag gillar designen starkt! Men det blir för mycket svart på den tycker jag. Det svarta ser nästan påklistrat ut eller som två olika delar som lappats ihop.
Vitt med lite blått tycker jag iaf ser riktigt stilrent och futuristiskt ut så det gillar jag Precis som den vita PS4an, den var riktigt snygg!

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Påminner mig om irobot -

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Modernt 2020 designat, gillas.

Skulle vara ännu coolare om man kunde ha färgerna flyttade till motsatt sida, då att äga 2 kontroller med varsin unik färg, hade känts estetiskt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Finns det någon här med handstorlek 12 (XXXL) och större som gillade dual chock 4?

Jag har rätt stora händer, men har inga problem med den. Trodde det skulle vara jobbigt innan jag hade använt den mycket, men den är mer ergonomisk än den ser ut att vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valvar:

Jag har rätt stora händer, men har inga problem med den. Trodde det skulle vara jobbigt innan jag hade använt den mycket, men den är mer ergonomisk än den ser ut att vara.

Hur tycker du att det fungerar med L/R 1/2? Tycker själv att läget på dem hamnar lite konstigt. Går oftast bra med L/R 2 men kan bli lite krampaktigt med L/R 1 utan att ändra grepp. Är det jag finner mest problematiskt med handkontroller idag.

Permalänk
Avstängd

Usch... Lätt den fulaste kontrollen sedan deras notoriskt hemska bumerang.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem

Kontrollen ser ju att ha ett par byxor med hängslen på sig

Permalänk
Medlem

Har dom plockat bort möjligheten att koppla hörlurar till den?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@BrottOchStraff: nej hörlursingången syns fortfarande på den nedre delen av Dualsense.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Tycker det var en riktigt snygg och läcker design på denna! Kul med förbättrad ergonomi också såklart och den haptiska återkopplingen känns intressant.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Synd att de verkar ha samma kassa gummikvalitê på spakarna som man lär nöta sönder. Xbox kontrollen är mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Största problemet verkar kvarstå, har man vuxenstorlek på händerna kommer tummarna krocka för att sticksen sitter för tätt. Eftersom de inte pratat om det lär ju batteritiden återigen bli en besvikelse. Batteritiden kommer anges om all haptisk feedback är avstängd.

Permalänk

@Xrac: "Kontrollen ser ju att ha ett par byxor med hängslen på sig"

Hahaha, fantastiskt roligt - väldigt bra liknelse.

Visa signatur

https://www.kodify.se - Sveriges bästa konsultbolag

Permalänk
Medlem

Hmm... njae. Den ser ut lite sådär som så mycket brukar göra när det ska försöka se "futuristiskt nu" ut.

Delar av den är stilrena nog, men särskilt de där skärande linjerna precis runt husen till spakarna ser inte harmoniskt ut alls.

Hoppas verkligen på lite puts till, likt PS3, innan den där hamnar i lådorna.

Skrivet av loevet:

@BrottOchStraff: nej hörlursingången syns fortfarande på den nedre delen av Dualsense.
https://i.pinimg.com/564x/fe/1b/ee/fe1bee68ad205d51894c2c0c667b59ee.jpg

Fast det där är väll ändå troligast just mikrofonhålet? Som knappen ovan aktiverar.

Annars ser det även med perspektivet i åtanke ut som en väldigt märkligt form att motta en rund plugg.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Har sony köpt upp alla kontrollers som Oyua skickade med sin spelkonsol?

Sony år 2006 : Haptic feedback (rumble) är en förlegad teknik som vi tagit bort ifrån våra kontrollers
(som senare återinfördes i deras DS3 då kunderna klagade)

Sony år 2020 : Haptic feedback finns nu även på L1 och L2 för det är framtiden.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Sony år 2006 : Haptic feedback (rumble) är en förlegad teknik som vi tagit bort ifrån våra kontrollers
(som senare återinfördes i deras DS3 då kunderna klagade)

Sony år 2020 : Haptic feedback finns nu även på L1 och L2 för det är framtiden.

Ganska rejält olika saker det handlar om här dock. Detta är om beskrivningen ska tros inte ens bara samma sak som Nintendo använder (mini-buttshakers) utan mer som faktisk fysisk återkoppling likt i rattar som Logitech G29 tex. Fast i gaspedalerna istället för ratten då.

Men kanske döper de om denna också till DS5 när patentrollen drar igång..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint