Kylvätska som tål minusgrader...

Kylvätska som tål minusgrader...

Jag håller på att bygga min rigg till vattenkylning (mest för att jag redan hade delar till en customloop sedan tidigare...)

Problemet är bara det att om det blir strömavbrott här när jag är borta så kan temperaturen sjunka till många minusgrader om värmepumpen stannar (vilket har inträffat en gång) (Jobbar på annan ort så jag har inte möjlighet att kontrollera detta på flera veckor ibland).

Därför skulle jag vilja att systemet är säkrat mot detta så att komponenter i själva kylslingan inte förstörs på grund av isbildning.

Det är huvudsakligen koppar och mässing i delarna som kommer i kontakt med kylmediet, men vissa delar såsom botten av reservoaren, mm är tillverkade i Acetalplast.

Kan jag använda kylarglykol i systemet?

Jag vet inte vad för material tättingarna är tillverkade av men så länge du inte har akryl ska det gå bra med alkoholbaserad blandning.

Kan man inte höra lite med värmepumps tillverkaren?
Om förslag på lösning

Kylarglykol ska väl gå? Har för mig att en del har i det för att motverka alger?

Om du har minusgrader inomhus så är det nog mer fara med vattenledningar än en dator...

Skrivet av Tawen:

Kan man inte höra lite med värmepumps tillverkaren?
Om förslag på lösning

Det är elledningen hit det varit avbrott på, värmepumpen fungerar...

Huvudvattenledningen kan jag enklare tömma ned till frostfritt djup.

Skrivet av Vzano:

Jag vet inte vad för material tättingarna är tillverkade av men så länge du inte har akryl ska det gå bra med alkoholbaserad blandning.

Verkar vara någon form av neoprenliknande material i en del av dem.

Det känns som att färdigblandad kylarvätska för bilar är en bra lösning, vet dock att det finns två typer, röd och grön och att dessa inte skall blandas, finns olika fördelar och nackdelar med dessa typer.
https://www.expressen.se/motor/guider-2/glykol--sa-valjer-du-...
https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/kylsystem/kyla...
https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/kylsystem/kyla...

Skrivet av Mizzarrogh:

Verkar vara någon form av neoprenliknande material i en del av dem.

Skall tåla Etylenglykol, varning för att denna är giftig, håll undan från småbarn och återvinn resterna.
https://www.maringuiden.se/forum/topic/75475-paraffinolja-i-b...

Blanda glykol i systemet, det fungerar fint. då får du ju välja vilken temperatur det ska klara dessutom.
Men värt att tänka på, precis som med färgad vätska så måste du rengöra kylblocken oftare än om du bara kör med vatten. Alla tillsatser orsakar beläggningar.

racing kylarvätska kanske? https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&... varken fryser eller kokar

(innehåller ej vatten el syre, så inga alger)

Senast redigerat 2020-04-08 15:28
Skrivet av Mizzarrogh:

Det är elledningen hit det varit avbrott på, värmepumpen fungerar...

Huvudvattenledningen kan jag enklare tömma ned till frostfritt djup.

Bra det iaf tänkte på frågan om vad du kan få hälla i tanken, om de sitter på svaret.

Skrivet av Mizzarrogh:

Kan jag använda kylarglykol i systemet?

Jag har kört vatten/glykolblandning i min loop i säkert fem år. Bara den inte står still i halvår i stöten så är det lugnt.

Att köra vatten-glykol trodde jag var vanligare än vad kommentarerna tyder på i denna tråden.

Jag köper vanlig blå glykol på biltema och pytsar i. Notera att du måste hantera avfallet efteråt och hålla bort eventuellt spill från djur och barn!

jag har kört med 4% glykol i alla år. Förhindrar korrosion (glykolen i sig gör inte det men dom andra tillsatserna i bil glykol gör det) och minskar friktionen något (så att pumpen startar lättare/vid lägre spänning). Glykol har något sämre värmeupptagningsförmåga än vatten så använd inte högre koncentration än nödvändigt. Har använt både etylenglykol (giftig) och propylenglykol (mindre farlig). Kör nu på etylenglykol och en droppe Petra Nuke (kopparsulfat) för att förhindra att alger mm. Det var nog 4 år sedan jag bytte vatten så kan nog vara dags att göra det men allt fungera bra ändå.