Byta alt-tab mot ctrl-tab?

Permalänk
Medlem

Byta alt-tab mot ctrl-tab?

Byggde nyligen min första PC med Windows någonsin efter att ha varit livslång Mac-användare.

Alltför många tangentbordskommandon sitter redan i muskelminnet för att jag skall vara villig att lära om, särskilt som jag lär fortsätta använda Mac parallellt på jobbet. I macOS utförs i princip alla kortkommandon med den egna knappen command/fornlämning/äpple som på bägge sidorna sitter närmast spacebar. Under Windows utförs de flesta kortkommandon istället med control, dock inte alla. Detta blir för mig ett problem.

Jag har med hjälp av SharpKeys ändrat tangentbordslayouten i registret så alt istället agerar som control, med alt flyttat till Windows-knappen. Detta fungerar för det mesta men ett problem för mig är att jag är van att byta program på command-tab. I Windows görs detta som bekant istället med alt-tab, vilken därmed redan var på rätt plats före nämnda layoutjustering men är nu på "fel" plats.

Finns något sätt att antingen byta vilket kortkommando som används för programväljaren, alternativt på någon lägre nivå i systemet få ctrl-tab att agera som alt-tab och vice versa?

I macOS skulle jag för liknande problem använda ett program som heter Karabiner-Elements. Detta läser all input från fysiska tangentbord och skickar det vidare till ett virtuellt tangentbord med möjlighet att göra ändringar däremellan. Finns något liknande för Windows?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

Autohotkey tror jag kan göra det du söker.

använder det till div "custom kortkomandon" själv och har funkat bra för mig.

dock inte testat att byta ut ett befintligt kommando men går iaf att testa.

EDIT:

Avänd både bälten och hängslen här Real time antivirus på hög osv verkar som att deras download sida eventuellt kan vara infekterad och blockas av chrome/firefox men kan även vara ett falsklarm.
enligt VirusTotal så detekterade 2 av 76 resultat Malware
https://www.virustotal.com/gui/url/31dfe1dd5b9281a0908752c44d...
dock de stora namnen så som bitdefender, Kaspersy, ESET, Avira, Malwarebytes säger att länken är ok.

men som sagt sätt ditt antivirus på extrem säkerhet innan du väljer att gå vidare och ignorerar.

samt kör virussökning på filen innan du kör den.

jag kör en väldigt gammal version och hade då inget problem att ladda ner det.

men ska ta ner en kopia i min virituella sandlåda och köra ett par virussökningar och se om det är själva filen.

EDIT2:
Varken Avira eller Malwarebytes säger att de hittar något med filen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har installerat och hunnit laborera en del med AutoHotkey. Först trodde jag att det skulle lösa alla mina problem snyggare och utan registerhack, men hur jag än gör får jag det inte att fungera klockrent.

Om jag behållar platsbytet av ctrl och alt i registret och i AutoHotkey endast mappar Ctrl-Tab till kommandot AltTab så fungerar det att växla framåt i programlistan, men att växla bakåt genom att även hålla in Shift fungerar inte. Det finns ett specifikt kommando ShiftAltTab i AutoHotkey men både denna och AltTab är lite speciella och kan bara mappas till kombinationer av två knappar, ej tre. Kanske går att komma runt med mer avancerad scripting men än så länge lyckas jag inte.

I AutoHotkey finns ett annat kommando AltTabAndMenu. Mappar jag denna till Ctrl-Tab fungerar det nu att växla bakåt om jag lägger till Shift, men programväljaren stängs då inte längre automatiskt när jag släpper Ctrl. Det slutar också oftast med att AutoHotkey lyckas låsa någon knapp i nedtryckt läge och jag får trycka runt bland ctrl och alt innan tangentbordet börjar svara normalt.

Har även testat att ta bort mina registerhack för att istället mappa alla tangentbordsändringar i AutoHotkey. Att få vänster alt att agera som ctrl är inga problem, men om jag försöker mappa vänster ctrl till alt så slutar alt-gr att fungera helt. Försöker jag sedan att mappa Alt-Tab till något överhuvudtaget (för att försöka kringgå den generella mappningen alt till ctrl) så slutar alla andra kortkommandon på knappen att fungera. Suck...

Visa signatur

Mostly Harmless