Permalänk
Medlem

aktivera ALLA kärnor

Har beställt eller precis köpt två laptops
ASUS AMD och ASUS Intel

Jag fick köpråd på Flashback FB och nu har en av dessa advicers sagt åt mig att jag måste aktivera alla kärnorna för annars har jag ingen nytta av dem. Jag fattar nada av detta och undrar faktiskt om jag kört min Lenovo stationära på halvfart nu sen jag köpte den. En A 10:a är det Lenovo tycker den är snabb som blixten annars och har inte aktiverat nåt...konfunderad som tusan nu och användaren på FB bara anmoda mig att googla och här ända det upp i - tacksam om någon kan förklara och kanske visa mig hur jag ska gå tillväga - ganska vilsen när det gäller datorer jag...

Edit: genant felstavning

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nobbens:

Har beställt eller precis köpt två laptops
ASUS AMD och ASUS Intel

Jag fick köpråd på Flashback FB och nu har en av dessa advisers sagt åt mig att jag måste aktivera alla kärnorna för annars har jag ingen nytta av dem. Jag fattar nada av detta och undrar faktiskt om jag kört min Lenovo stationära på halvfart nu sen jag köpte den. En A 10:a är det Lenovo tycker den är snabb som blixten annars och har inte aktiverat nåt...konfunderad som tusan nu och användaren på FB bara anmoda mig att googla och här ända det upp i - tacksam om någon kan förklara och kanske visa mig hur jag ska gå tillväga - ganska vilsen när det gäller datorer jag...

Finns inget du ska aktivera på en A 10.
på en del Athlon och Penom kan man låsa upp kärnor men det gäller inte A10.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns inget du behöver göra för att aktivera kärnorna - det tar ditt operativsystem hand om när det startar.

Sen så är det ju inte alla program som drar nytta av alla kärnorna, men det har att göra med hur de är skrivna och är inget man kan påverka som användare.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Alla kärnor är aktiverade från grundutförande. Det går att inaktivera dem men inget som man gör omedveten utan kräver att man aktivt går in i BIOS och stänger av dem (om det ens är möjligt beroende på datorn). Datorn kommer använda kärnor efter behov, alla kärnor arbetar inte när man sitter och slösurfar men sitter man och renderar film kommer de användas.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd

Papegojan instämmer med ovanstående talare.
(Jag kör själv AMD multicore på denna burk, även Windows hittar dem i default läge. (jag har kollat))
(Edit, det är ingen skillnad (för ditt OS) om du kör Intel)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@nobbens: Det finns en myt som tyvärr sprids på nätet av okunniga om att man kan "aktivera" kärnor genom att gå in i msconfig och peta runt, men detta är helt felaktigt och baserat på ett missförstånd. Alla kärnor är som sagt aktiverade redan från början, och det enda du kan göra är att stänga av kärnor. Så strunta i det rådet, det kan bara ställa till med problem.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att det är att se till att kärnorna inte är "parkerade" de pratar om. Detta är att kärnorna går in i ett viloläge. Men det är inte så att de inte aktiveras om de behövs.
Vet inte om det år en grej för AMD då jag endast hört om det för Intel men antar det fungerar kiladant då det nog är en windows grej kombinerat med hw stöd. Sök på "CPU core unpark" eller något så hittar du info. Men jag hade nog inte brytt mig.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd

På vissa mycket tidiga Intel Celeron från 90 talet kunde man ibland om man hade en god portion tur (och inte brydde sig alltför mycket om stabilitet...) aktivera kärnor som klassats som defekta från fabrik och på så vis få några "gratis" extra kärnor med en billigare processor.
Jag tror att det är därifrån detta underliga rykte från början härstammar, sedan har det kanske förvanskats när det passerat från öra till öra som det heter...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Kollade in tråden på FB... va sjutton gaggar han om? Aktivera alla kärnor? Det kunde ju behövas på äldre datorer med typ windows XP om man uppgraderade från en till fler kärnor utan att installera om OS har jag för mig. Men inte på en modern maskin.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Hedersmedlem

Står mycket på Internet som inte är sant. Flashback forum är inte ett undantag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

På vissa mycket tidiga Intel Celeron från 90 talet kunde man ibland om man hade en god portion tur (och inte brydde sig alltför mycket om stabilitet...) aktivera kärnor som klassats som defekta från fabrik och på så vis få några "gratis" extra kärnor med en billigare processor.
Jag tror att det är därifrån detta underliga rykte från början härstammar, sedan har det kanske förvanskats när det passerat från öra till öra som det heter...

Nja, jag har själv haft några datorer med Athlon cpuer jag låst upp och min andradator idag har en Phenom 960t som jag kan låsa upp till 6 kärnig men det går bara på en del modeller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

På vissa mycket tidiga Intel Celeron från 90 talet kunde man ibland om man hade en god portion tur (och inte brydde sig alltför mycket om stabilitet...) aktivera kärnor som klassats som defekta från fabrik och på så vis få några "gratis" extra kärnor med en billigare processor.

Källa på detta? Mig veterligen kom multi core inte tidigare kommersiellt förrän mitten av 00-talet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalasis:

Källa på detta? Mig veterligen kom multi core inte tidigare kommersiellt förrän mitten av 00-talet.

Kanske jag som minns fel, jag blandar nog ihop årtalet på serierna i skallen...
90 talet var nog överklockning av AMD singlecore när du säger det...
Multicore grejen och Intel måste ha varit mycket senare, det kan inte ha varit före quad core som du säger...

Har mycket i skallen just nu... My misstake.

Edit, 2006, jag skrev fel igen såg jag när jag läste mitt eget inlägg... Skall inte skriva mer här nu fören jag druckit upp kaffet...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jaa tack alla ni som svarade mig här. Jag läste kommentarerna till den youtubefilmen han länkade till och om inte alla så näst intill hade fått problem kärnaktiveringmyass ändra tillbaka sen med helblå skärm, jo jöss! Kanske därifrån uttrycket "helt uppe i det blå" kommit ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Jaa tack alla ni som svarade mig här. Jag läste kommentarerna till den youtubefilmen han länkade till och om inte alla så näst intill hade fått problem kärnaktiveringmyass ändra tillbaka sen med helblå skärm, jo jöss! Kanske därifrån uttrycket "helt uppe i det blå" kommit ifrån

Jo, det var exakt det där "tipset" jag gissade att det handlade om, och du gör helt rätt i att strunta i det eftersom det kan ställa till en hel del. Inställningen är bara till för testning och kan som sagt endast begränsa antalet kärnor, och det står ju t.o.m. i beskrivningen till videon att det bara är en möjlig lösning om man redan har fått problem med antalet kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jo, det var exakt det där "tipset" jag gissade att det handlade om, och du gör helt rätt i att strunta i det eftersom det kan ställa till en hel del. Inställningen är bara till för testning och kan som sagt endast begränsa antalet kärnor, och det står ju t.o.m. i beskrivningen till videon att det bara är en möjlig lösning om man redan har fått problem med antalet kärnor.

Jag citerade på Flashback en del av ditt nu av mig citerade inlägg (hoppas det är ok) eftersom han insisterar på att han har rätt och att ni här inne inte är uppdaterade om möjligheterna att vässa en ny dator.

Bad honom gå in här och tala om för er hur fel ni har i denna fråga men efter vad jag förstått är han ovillig till det och det talar sitt tydliga språk är vad jag anser om det.

Permalänk
Medlem

@nobbens: Jag blev lite fundersam på vad du fått för övriga råd och råkade se att datorn med AMD-processor du köpt är riktigt dålig, A12-9720P är ju en gammal processor som var rätt usel redan när den var ny. Ska du ha AMD i en laptop så bör du minst sikta på en Ryzen-processor.

I den prisklassen får du t.ex. denna dator med en Intel i5 8265U, som enligt UserBenchmark är ungefär dubbelt så snabb. Det är bara första bästa jag hittade med en snabb sökning på prisjakt, vill du ha bättre rekommendationer så hjälper säkert forumet gärna till om du skapar en tråd om det

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: tror det var AMD During du tänkte på, den populäraste på 600mhz som man med enkla trick kunde få upp i 1ghz genom att rita med en blyertspenna på någon av de exponerade komponenterna på ovansidan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalasis:

@Mizzarrogh: tror det var AMD During du tänkte på, den populäraste på 600mhz som man med enkla trick kunde få upp i 1ghz genom att rita med en blyertspenna på någon av de exponerade komponenterna på ovansidan

Det kan det nog mycket väl ha varit, jag körde Intel på den tiden, men vi talade mycket om den typen av hack i studentlyan, samt temperaturstegring kontra frekvens på dåtidens AMD processorer...

Tror faktiskt att jag möjligen har kvar någon processor i gömmorna från den tiden...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kalasis:

@Mizzarrogh: tror det var AMD During du tänkte på, den populäraste på 600mhz som man med enkla trick kunde få upp i 1ghz genom att rita med en blyertspenna på någon av de exponerade komponenterna på ovansidan

Duron är AMDs motsvarighet till Intel Celeron, During låter som du gjort en ny hybrid av AMD Duron med Nvidia Turing...
En inresan men knappast vettig mix

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@nobbens: Jag blev lite fundersam på vad du fått för övriga råd och råkade se att datorn med AMD-processor du köpt är riktigt dålig, A12-9720P är ju en gammal processor som var rätt usel redan när den var ny. Ska du ha AMD i en laptop så bör du minst sikta på en Ryzen-processor.

I den prisklassen får du t.ex. denna dator med en Intel i5 8265U, som enligt UserBenchmark är ungefär dubbelt så snabb. Det är bara första bästa jag hittade med en snabb sökning på prisjakt, vill du ha bättre rekommendationer så hjälper säkert forumet gärna till om du skapar en tråd om det

Hm...märkligt då att den dator du visar mig till har så lågt rankingtal 466 på Prisrunner medan mina köpta har 159 - av 7 recensioner har den 6 som är mäkta begeistrade medan en är tvärsur. Nu är den emellertid på väg och jag har 90 dgr på mig att se hur den verkar - Officepaket på köpet är ju alltid ett plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Hm...märkligt då att den dator du visar mig till har så lågt rankingtal 466 på Prisrunner medan mina köpta har 159 - av 7 recensioner har den 6 som är mäkta begeistrade medan en är tvärsur. Nu är den emellertid på väg och jag har 90 dgr på mig att se hur den verkar - Officepaket på köpet är ju alltid ett plus

Lämna tillbaks om du frågar mig, fort som attan. A12-processorn i den där laptopen är skräp, den är flera år gammal (Bristol Ridge-familjen kom 2016), och redan när den var ny var den baserad på gammal och dålig teknik (AMD Excavator, blä!). Den är både långsam och drar onödigt mycket batteri. Man undrar ju vad för troll som rekommenderat dig att köpa den idag. Antagligen är förvirringen kring antal kärnor från att Bulldozer/Excavator-arkitekturen använde sig av "moduler" där två kärnor delade vissa resurser, så i en del belastningar fungerade en modul som 2-kärnig, medan den i andra endast var lika snabb som en ensam kärna.

Det finns OTROLIGT mycket bättre val för 6000 kr idag, nya AMD-laptops inkluderade

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Hm...märkligt då att den dator du visar mig till har så lågt rankingtal 466 på Prisrunner medan mina köpta har 159

Det säger bara hur populära datorerna är, det säger ingenting om hur bra de presterar. Datorn jag länkade verkar för tillfället endast säljas av CDON och är inte ens listad bland 15"-datorerna, medan datorn du köpt marknadsförs rätt hårt av Netonnet (ligger högt upp i deras lista av rekommenderade datorer och är markerad som favorit). Alla med lite koll vet att man ska undvika AMDs A-processorer, men "vanligt" folk har tyvärr ingen aning om vad skillnaden är mellan alla olika processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@nobbens: Jag blev lite fundersam på vad du fått för övriga råd och råkade se att datorn med AMD-processor du köpt är riktigt dålig, A12-9720P är ju en gammal processor som var rätt usel redan när den var ny. Ska du ha AMD i en laptop så bör du minst sikta på en Ryzen-processor.

I den prisklassen får du t.ex. denna dator med en Intel i5 8265U, som enligt UserBenchmark är ungefär dubbelt så snabb. Det är bara första bästa jag hittade med en snabb sökning på prisjakt, vill du ha bättre rekommendationer så hjälper säkert forumet gärna till om du skapar en tråd om det

Skrivet av Starric:

Lämna tillbaks om du frågar mig, fort som attan. A12-processorn i den där laptopen är skräp, den är flera år gammal (Bristol Ridge-familjen kom 2016), och redan när den var ny var den baserad på gammal och dålig teknik (AMD Excavator, blä!). Den är både långsam och drar onödigt mycket batteri. Man undrar ju vad för troll som rekommenderat dig att köpa den idag. Antagligen är förvirringen kring antal kärnor från att Bulldozer/Excavator-arkitekturen använde sig av "moduler" där två kärnor delade vissa resurser, så i en del belastningar fungerade en modul som 2-kärnig, medan den i andra endast var lika snabb som en ensam kärna.

Det finns OTROLIGT mycket bättre val för 6000 kr idag, nya AMD-laptops inkluderade

Okey då, ni har övertygat mig. Att det blev de datorer som det blev var för jag hittade inga andra med krav på minst 15.6" och utan nummerpad men den här som du perost rekommenderar har ju just de två kraven inne så jag returnerar AMD:n utan att packa upp och köper den här Lenovon istället.

Det är väl ingen risk att de nekar mig återköp om jag inte ens packar upp? Jag betalade i förskott och vill ju inte bli sittande med tre nya Laptops + de två jag redan har

Tillägg > jag vet intelen är bara 14" men den tänkte jag ha som just bärbar vid sådana tillfällen

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Det är väl ingen risk att de nekar mig återköp om jag inte ens packar upp? Jag betalade i förskott och vill ju inte bli sittande med tre nya Laptops + de två jag redan har

Du har minst 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans, Netonnet kör dock med 30 dagar (eller 90 om man är med i deras kundklubb) enligt deras villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du har minst 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans, Netonnet kör dock med 30 dagar (eller 90 om man är med i deras kundklubb) enligt deras villkor.

Hur jag än försöker så kan jag inte gå till butiken från sidan du länkade till för mitt uBlock Origin nekar det och även fast jag avaktiverar blockaren för den sidan. Nåja går jag in direkt till CDON så finns den inte??! Bara nåt liknande samma pris sånär som på tio öre men då är det en 14"s. Märkligt är den du länkade verkligen en 15.6"are?
På grund av följande filter

||tradedoubler.com^

Hittades i: Peter Lowe’s Ad and tracking server list

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Hur jag än försöker så kan jag inte gå till butiken från sidan du länkade till för mitt uBlock Origin nekar det och även fast jag avaktiverar blockaren för den sidan. Nåja går jag in direkt till CDON så finns den inte??! Bara nåt liknande samma pris sånär som på tio öre men då är det en 14"s. Märkligt är den du länkade verkligen en 15.6"are?
På grund av följande filter

||tradedoubler.com^

Hittades i: Peter Lowe’s Ad and tracking server list

Ok, nu satte jag mig vid min AMD stationära Lenovo som är så snabb så jag inte hinner sätta mig förrän den är klar att använda

Jag tog helt bort uBlock Origin från Chrome och då funkade det men då möts jag av samma besked att det bara är en 14"s och eftersom Intelen jag också köpte bara är en 14"are så är det ett måste att den andra jag ska ha är minst 15.6" och UTAN den helt onödiga och skrymmande räknedosan till höger på tangentbordet.

Som sagt jag hittade ingen annan med mina två krav och det även fast jag gick upp i pris. Är den så usel den här köpta ASUS AMDaren då? Jag varken spelar eller streamar utan endast skriver i word och gör inlägg på forum samt kollar nyheter och textTV och en och annan YouTube film eller konsert. Till det ska den väl duga? Hittar ni någon annan med mina två för mig väsentliga krav så visst men annars får jag väl packa upp och se vilken sorts gris jag i säcken har köpt.

PS jag har 631,89 Mbit/s ner och är helnöjd med hastighet även från min urgamla Laptop HP ProBook 4330s core i3 eller den något nyare Dell Inspiron 1545 inside Pentium. Dessa två ska väl ändå denna ASUS AMDare slå?

Permalänk
Medlem

@nobbens: Det verkar som att den visst är felmärkt som 15.6" på prisjakt, nu när jag kollar närmare så heter den ju faktiskt S145-14 och är därmed en 14" enligt Lenovos namngivning. Men det var som sagt bara första bästa jag hittade för att visa ett exempel på en mycket bättre dator, vill du ha bättre råd så är det som sagt bättre att du skapar en tråd om det.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: skyller allt på autocorrect!,

Permalänk
Medlem

Så vad har du lärt dig? Om du vill ha ett gott skratt eller veta hur andra reagerar på MDMA besök flashback, vill du ha råd kring dator-köp, vänd dig till Sweclockers