Fiber - Switch + 2 router (54) =100, typ.

Permalänk
Avstängd

Vilken router man ska ha är förstås en fråga med väldigt många svar, men jag tycker du borde undvika D-Link, jag har bara haft problem med dem. Personligen hade jag kört på en Asus, modell beroende på behov. Ubiquiti är bra men inte så billigt och onödigt avancerat för de flestas behov. Många rekommenderar dem dock, men jag tror att det handlar mest om någon form av nörd-credd eller möjligtvis att man har bytt ut något gammalt och kasst mot detta system och då funkar ju allt bättre, men vanliga integrerade "trådlösa routrar" fungerar bra och stabilt idag också, vilket inte riktigt var fallet för sådär fem år sedan eller så. Alternativt om du vill ha bra WiFi överallt och en vanlig router/AP inte täcker det så finns det mesh-system som funkar bra. Till exempel från Asus eller kanske Googles system kan vara något att kolla närmare på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får skilja på ditt lan och hur fort du ansluter mot internet

Trafiken i lanet routas inte utan den switchas så där får du 100 Mbit, det normala idag är att man har 1000 Mbit/s i lanet och det är dagens standardfart och en del bygger idag 10 Gbit lan men den farten är däremot ovanlig på uppkopplingen men den har börjat komma.

Att begränsa lanet till 100 Mbit och anslutningen mot internet till drygt 40 Mbit är inte så roligt idag.

Nu var det ett tag sedan jar höll på med sånt här men när behöver jag LAN-et?
Är det t ex om jag har servrar i hemmet eller någon annan form av datalagring som jag behöver komma åt snabbt (lokalt)?

Spel?
Jag tänker att, om man spelar idag så kopplar man väl upp sig på servrar (Internet) och då tappar man liksom syften med LAN-et när det gäller spelandet som när jag höll på (Dackefejden)?

Samtidigt börjar jag förstå (acceptera) tack vare er att min blå börjar gå ur tiden. Jag köpte för ett tag sedan en 68u (Asus) men den gick sönder och returnerades. Så därför är jag tillbaka med WRT54GL (den blå). Den har alltid fungerar klanderfritt.

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vilken router man ska ha är förstås en fråga med väldigt många svar, men jag tycker du borde undvika D-Link, jag har bara haft problem med dem. Personligen hade jag kört på en Asus, modell beroende på behov. Ubiquiti är bra men inte så billigt och onödigt avancerat för de flestas behov. Många rekommenderar dem dock, men jag tror att det handlar mest om någon form av nörd-credd eller möjligtvis att man har bytt ut något gammalt och kasst mot detta system och då funkar ju allt bättre, men vanliga integrerade "trådlösa routrar" fungerar bra och stabilt idag också, vilket inte riktigt var fallet för sådär fem år sedan eller så. Alternativt om du vill ha bra WiFi överallt och en vanlig router/AP inte täcker det så finns det mesh-system som funkar bra. Till exempel från Asus eller kanske Googles system kan vara något att kolla närmare på.

Tack.

Ja, det beror på, precis som du beskriver.

Jag får väl tänka om och göra rätt nu när jag ändå behöver uppgradera. Jag gillar Asus och har alltid gjort det. Jag gillar även Linksys då min blå har varit mig trogen under en längre tid.

Jag har några (4) extenders hemma idag som kan vara bra att återanvända. De är inte Mesh men för mig spelar det mindre roll just nu. Som jag har de nu så fungerar de bra med det trådlösa när jag inte kommer åt själva routern (altanen, garaget, källaren). Jag har egen dragit tråd genom hela huset (villa) och kopplar då mina extenders via den till routern. Nu bara för ett tag sedan då jag är tvungen att arbeta hemifrån (Corona) så tog jag fram en switch för att koppla in min arbetsdator (docka) med tråd.

Jag har 4 datorer
En "server (raid)"
massa telefoner och plattor

Jag har alltså:
Internet (fiber) --> 54GL (router)
router --> tråd till extender
router --> tråd till speldator
router --> tråd till speldator
router --> tråd till switch
switch --> tråd till extender
switch --> tråd till docka

För att spara lite pengar så vill jag gärna återanvända så mycket som möjligt. Om vi säger att jag byter routern till något vassare (vad det nu blir) så kanske jag kan koppla om lite och få följande infrastruktur?

Internet -tråd--> Router
Router -tråd--> Switch 1
Router -tråd--> Switch 2
Switch1 -tråd--> extenders
Switch2 -tråd--> datorer

Om jag gör enl. ovan kommer jag att kunna konfigurera routern för t ex speltider och dyl. eller är det switchens IP (och allt kopplat till den) som spärras på de uppsatta tiderna?

Jag inser också att Mesh är lite modernare och alla trådlösa enheter kopplar sig till närmsta bästa samt att uppdateringen av sw blir enklare med en sådan infrastruktur. Men nu har jag redan extenters och det kanske blir så att jag uppdaterar i framtiden. Just nu vill jag bara att det ska vara uppe och köra full för det jag betalar för.

//Tacksam för hjälp att sätta upp något nytt.

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zupermac:

Nu var det ett tag sedan jar höll på med sånt här men när behöver jag LAN-et?
Är det t ex om jag har servrar i hemmet eller någon annan form av datalagring som jag behöver komma åt snabbt (lokalt)?

Spel?
Jag tänker att, om man spelar idag så kopplar man väl upp sig på servrar (Internet) och då tappar man liksom syften med LAN-et när det gäller spelandet som när jag höll på (Dackefejden)?

Samtidigt börjar jag förstå (acceptera) tack vare er att min blå börjar gå ur tiden. Jag köpte för ett tag sedan en 68u (Asus) men den gick sönder och returnerades. Så därför är jag tillbaka med WRT54GL (den blå). Den har alltid fungerar klanderfritt.

Ja man överför ofta data mellan enheter i hemmet via lan tex en nas eller skicka film till en tv, själv så använder jag också dagligen fjärrskrivbord, en del strömmar mellan enheter vid spelande.
Vad man gör skiljer men det sker ganska mycket lokala dataöverföringar som inte bör passera internet både pga prestanda och säkerhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zupermac:

Nu var det ett tag sedan jar höll på med sånt här men när behöver jag LAN-et?
Är det t ex om jag har servrar i hemmet eller någon annan form av datalagring som jag behöver komma åt snabbt (lokalt)?

Spel?
Jag tänker att, om man spelar idag så kopplar man väl upp sig på servrar (Internet) och då tappar man liksom syften med LAN-et när det gäller spelandet som när jag höll på (Dackefejden)?

Samtidigt börjar jag förstå (acceptera) tack vare er att min blå börjar gå ur tiden. Jag köpte för ett tag sedan en 68u (Asus) men den gick sönder och returnerades. Så därför är jag tillbaka med WRT54GL (den blå). Den har alltid fungerar klanderfritt.

Ja absolut behövs det.

LAN = Din dators koppling till routern, samt anslutning mellan enheter på ditt nätverk (NAS, TV, spelkonsoler, osv). Allt som kopplas till routern.
WAN = Din routers koppling till din internetleveantör.

Rent teoretiskt så räcker det med att LAN-et har minst samma hastighet som din internetanslutning, men du förlorar i regel alltid lite i hastighet pga overhead och liknande. Som tidigare nämnts så klarar din router endast c.a. 40 Mbit WAN till LAN, trots att bägge portar är byggda för 100 Mbit. Därför är det alltid bättre med grejer som klarar mer än du faktiskt vill ha ut, så att du aldrig slår i något tak som flaskar.

Oavsett om det är WAN eller LAN så får du ju aldrig ut en bättre hastighet än din största flaskhals oavsett hur du gör. Med din gamla 54GL ligger flaskhalsen i just den, men om du köper en nyare router med bättre LAN (och WAN) så läggs flaskhalsen i stället vid 100 Mbit-kopplingen du nyligen beställt, vilket är vart du vill att den ska vara.

Permalänk
Medlem

Man kan jämföra med biltraffik också:
Tänk dig att vägen du kör på är din internetkoppling, och LAN är fordonet du sitter i.

Om du kör på en 30-väg gör det ingen skillnad om du sitter i en sprillans ny sportbil eller en sliten gammal B-traktor, då du inte får köra snabbare ändå. Men om du sedan kör ut på en 90-väg så vill du helst inte sitta i en gammal traktor eller EPA då du inte kan köra snabbare än 50 oavsett hur du gör. Ända sättet att det kan gå snabbare är om du byter till ett snabbare fordon.

Visst kan du och en kompis köra era egna separata traktorer bakom varandra på en 90-väg, men då är ni båda fortfarande begränsade till max 50, så ni kan inte gasa upp mer ändå om ni skulle vilja. Ni kan inte heller enkelt prata med varandra och det går åt dubbelt så mycket bensin, om ni inte absolut behöver dubbla traktorer så vinner ni inget mot om din kompis bara sitter med i din traktor (jämför med att använda 2 separata routrar mot 2 portar på samma router).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Man kan jämföra med biltraffik också:
Tänk dig att vägen du kör på är din internetkoppling, och LAN är fordonet du sitter i.

Om du kör på en 30-väg gör det ingen skillnad om du sitter i en sprillans ny sportbil eller en sliten gammal B-traktor, då du inte får köra snabbare ändå. Men om du sedan kör ut på en 90-väg så vill du helst inte sitta i en gammal traktor eller EPA då du inte kan köra snabbare än 50 oavsett hur du gör. Ända sättet att det kan gå snabbare är om du byter till ett snabbare fordon.

Visst kan du och en kompis köra era egna separata traktorer bakom varandra på en 90-väg, men då är ni båda fortfarande begränsade till max 50, så ni kan inte gasa upp mer ändå om ni skulle vilja. Ni kan inte heller enkelt prata med varandra och det går åt dubbelt så mycket bensin, om ni inte absolut behöver dubbla traktorer så vinner ni inget mot om din kompis bara sitter med i din traktor (jämför med att använda 2 separata routrar mot 2 portar på samma router).

Bra förklarat men är det inte så att i nätverksfallet så kan vi inte köra snabbare än 100Mbit tillsammans och om vi jämför det med bilen och vägen så är det som att vi nyttjar max kapacitet av vägen om vi kör två stycket 50Mbit-bilar?

Eller är det så att jag kan köra samtliga enheter i hemmet på 100Mbit (Internet) eftersom jag har en sån lina in i huset?

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem

Så som jag förstår det här så här långt så är det helt onödigt med fler än en (1 st) router/Internetkoppling in i huset?

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem

Så någon av de här routrarna är väl framtidssäkra?
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=4699364,4981110

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem

Givetvis är din internetanslutning gemensam för alla enheter, men idag kan du alltså bara nyttja 40% av anslutningens kapacitet. Dessutom kan du bara innanför din router nyttja 100Mbit/s vilket är rätt lite i dagens mått mätt.
Det hela kokar ner till vad du använder ditt nät till. Själv skulle jag inte klara mig på 100Mbit trådat då det räcker med att jag streamar en film till TVn från min lagring så går halva bandbreddent till det. Skulle det dessutom ske samtidigt som jag synkar filer mot en NAS som står på en annan plats och backar data till en molnleverantör så kommer mitt interna nät mer eller mindre vara sänkt av det.

Problemet med framtidssäkert är att den teknik som kommer i framtiden inte finns att köpa idag, därför är det bara vad som är förmodligen dyrast och mest modulärt idag som överlever längst. Dina nuvarande grejer var kanske fräsiga för 15 år sedan, men de är hopplöst föråldrade idag. Det kommer de prylar du köper idag också vara. Att dela på hårdvaran i olika delar (router för sig, switchar för sig, accesspunkter för sig) gör att du kan byta exempelvis accesspunkterna när nästa wifi-standard spikas utan att du för den delen behöver byta exempelvis routern. Dock är det troligen lika dyrt att den dagen byta bara en accesspunkt som det är att vänta ett år och köpa en komplett burk.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av zupermac:

Så som jag förstår det här så här långt så är det helt onödigt med fler än en (1 st) router/Internetkoppling in i huset?

Inte bara onödigt utan ett stort NO NO.
2 routers löser inga problem, det skapar problem.

Visserligen kan man ha flera fysiska routrar, men då skall alla utom en vara konfigurerade som AP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Inte bara onödigt utan ett stort NO NO.
2 routers löser inga problem, det skapar problem.

Visserligen kan man ha flera fysiska routrar, men då skall alla utom en vara konfigurerade som AP.

Okej, och då fungerar alla andra routers som extenders typ?

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zupermac:

Okej, och då fungerar alla andra routers som extenders typ?

Beror på hur du menar, men ja man kan ansluta olika enheter till den både med kabel och wifi.

Egentligen skall man undvika extender/repeater också och välja accesspunkt (AP) som då är ansluten till routern med kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Beror på hur du menar, men ja man kan ansluta olika enheter till den både med kabel och wifi.

Egentligen skall man undvika extender/repeater också och välja accesspunkt (AP) som då är ansluten till routern med kabel.

Det är så jag har gjort - AP. Ber om ursäkt för mitt felaktiga ordval.

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zupermac:

Det är så jag har gjort - AP. Ber om ursäkt för mitt felaktiga ordval.

Ok men då är det bra.
Det viktiga är bara att routern som står som AP är rätt konfigurerad, antingen genom att ställa den i ett AP läge (om detta finns) eller så får man göra konfigurationen manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ok men då är det bra.
Det viktiga är bara att routern som står som AP är rätt konfigurerad, antingen genom att ställa den i ett AP läge (om detta finns) eller så får man göra konfigurationen manuellt.

Detta hjälper dock inte TS problem.

Problemet är inte hur de är kopplade utan snarare att de vardera enbart klarar ca. 40 Mbit WAN<->LAN

Oavsett hur det är kopplat så löser inte ett AP läge problemet med att TS enbart får ut ca 40% av sin 100 Mbit-lina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Detta hjälper dock inte TS problem.

Problemet är inte hur de är kopplade utan snarare att de vardera enbart klarar ca. 40 Mbit WAN<->LAN

Oavsett hur det är kopplat så löser inte ett AP läge problemet med att TS enbart får ut ca 40% av sin 100 Mbit-lina.

Har väl aldrig påstått det heller, om du läst vad jag började kommentera så hade du sett att det var ett sidospår om att ha 2 routers eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zupermac:

Bra förklarat men är det inte så att i nätverksfallet så kan vi inte köra snabbare än 100Mbit tillsammans och om vi jämför det med bilen och vägen så är det som att vi nyttjar max kapacitet av vägen om vi kör två stycket 50Mbit-bilar?

Eller är det så att jag kan köra samtliga enheter i hemmet på 100Mbit (Internet) eftersom jag har en sån lina in i huset?

Rent teoretiskt sett så delar ju såklart alla enheter på samma koppling, så med rätt koppling så går det såklart att dela upp det som du föreslår, men detta tillför mer problem och bök än det är värt.

Skrivet av zupermac:

Så som jag förstår det här så här långt så är det helt onödigt med fler än en (1 st) router/Internetkoppling in i huset?

Ja. Absolut inget att rekommendera.

Skrivet av zupermac:

Så någon av de här routrarna är väl framtidssäkra?
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=4699364,4981110

Framtidssäkert vetja inte. De är nya (och fruktansvärt dyra) men i min mening inte värda priset. Även en bra AC-router lär hänga med ganska långt fram.

Som trådbunden router kommer du nog inte märka någon skillnad alls mot någon av dessa:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4624059
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3442490
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5214292

Om du har större behov av WiFi-koppling så är de två första starkare där med bättre räckvidd, men den 3:e stöder det nyare WiFi 6 , som fortfarande väldigt få saker ens nyttjar och du troligtvis inte skulle sakna på åtminstone 2-3 år till, kanske mer beroende på hur ofta du byter ut mobiltelefon och laptop.

Den 3e är lite klenare men bör duga utan problem för t.ex. en lägenhet.

Ett annat alternativ om räckvidden för WiFi är viktigt är att köpa en billigare router för ca 500-lappen (typ nån billig Asus eller Netgear) och sedan stänga av det trådlösa för att i stället koppla in en sånhär: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875. De är lite bökigare att installera och underhålla men det funkar utan problem med appen. Kjell har en ganska bra guide för det: https://www.kjell.com/se/kunskap/guider/guide-sa-installerar-...

Permalänk
Medlem

Jag är tacksam för all feedback och hjälp jag fått av er.

Jag har nu kollat lite på alla möjliga olika routers och det som verkar skilja mellan dessa är antalet antenner och hur många portar de har på baksidan. Om jag ändå har en switch så kanske det spelar mindre roll med antalet portar?

Men det här med antalet antenner, vilka är fördelarna med t ex 8 st jämfört med 4?

Jag har fastnat för Asus och i framtiden vill jag förmodligen bygga ut nätet mha AiMesh. Men tills dess kommer jag att koppla in mina "AP" (https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2827481) som jag redan har.

Asus ROG, är de bättre på något sätt eller är de bara "coolare" med sin röda färg och kanske en lite med hottad färgskala i sin sw?

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem

Om du skall använda trådlös mesh se till att lösningen har dubbla 5Ghz så att backhaul har en egen kanal.
RT-AX92U är en lämplig router om man vill ha Asus.
Bästa är givetvis att koppla ihop dem med kabel.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Om du skall använda trådlös mesh se till att lösningen har dubbla 5Ghz så att backhaul har en egen kanal.
RT-AX92U är en lämplig router om man vill ha Asus.
Bästa är givetvis att koppla ihop dem med kabel.

Tack, jag tråd på rulle och kommer att koppla ihop dem med den.

Inte helt omöjöigt att jag köpen en 86U och ställer in nuvarande 54GL i grabbens rum. Då får han hälften av 100Mbit och kan köra vad han vill utan att sänka oss andra. Uppdateringar via Steam och annat äter upp allt.

Med 86U så kan jag tilldela via sw hur mycket varje port ska få och det är ju bra men på det ovannämnda sätet så begränsar jag det mekaniskt (kvittar väl vilket jag väljer?). Samtidigt får han en "switch" som han kan koppla vad han vill till samt bra täckning på wifi. Bara en tanke som gör att vi andra kan komma åt Internet samtidigt.

Annars blir det fler Asus som kan köra AiMesh.

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem

Nu är den beställd och till slut blev det en Asus ROG Rapture GT-AC5300. Vi har ganska många trådlösa enheter i hemmet och flera av dem streamar filmer och annat. Sedan ville jag testa "gaming mode" och se vad det kan ge. Jag tror den här kan täcka hela huset om vi har lite tur. I värsta fall så behöver jag köpa till några (2) mindre routers eller liknande som förlänger räckvidden ut på i källaren, garaget, ut på tomten och altanen. Vi får väl se hur bra den här är så kompletterar jag eftersom.

Det viktiga är att ungarna kan lira och inte känna (till viss del) att de är begränsade av nätet.

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem

Är Asus Lyra ett bra val för att bygga ut nätet eller behöver jag köpa t ex 86U (router) för detta?

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zupermac:

Är Asus Lyra ett bra val för att bygga ut nätet eller behöver jag köpa t ex 86U (router) för detta?

Lyra funkar bra med den routern du valt.

Permalänk
Medlem

Så, nu är den uppe och rullar.

TP-test säger 93 Mbit och det får väl duga med tanke på att jag betalar för 100 Mbit. Alla enheter är namngivna i routern (även diskmaskinen) och nu ser det snyggt och prydligt ut. DNS är ändrad och allt fungerar. Jag har t.o.m. satt upp en gästkoppling för endast Internetåtkomst (väldigt smidigt).

Jag tycker GUI-t är bra och tydligt. Coolt med lite ROG/rött tema.

Nu är man ju liiite sugen på att köpa andra (helt onödiga) enheter som så man kan köra AiMesh.

Visa signatur

C the real code...