Systemutvecklare/Programmerare på Universitetet

Permalänk
Medlem

Systemutvecklare/Programmerare på Universitetet

Hej!
Funderar på att söka till Systemutvecklare på MAU. Länk till utbildningen hittar ni här

Någon som har erfarenhet av programmet eller skolan i allmänhet? Är det bra? Vad är det för folk som går på programmet? Hur ser dagarna ut? Vilka yrken är vanligast att få efter examen? Lätt att få jobb? Hur ser ingångslönen ut mot en person med 5-10 år i yrket?

Vad ska jag titta på för typ av laptop att inhandla? Krävs det mycket kräm för utbildningen?

Mycket frågor! Alla erfarenheter av studier/arbete inom systemutveckling/datavetenskap etc. tas emot med glädje!

Permalänk
Medlem

Lite fel forumdel, menmen.

Ingångslön 25 till 35. Efter 10 år 55. Beror på ort, företag och person så klart.

Det är brant inlärningskurva för programmering, men efter ett tag lossnar det, då kan man bygga vad som helst. Sen spenderar man 10 år på att göra misstag. När man gjort nog med misstag lär man sig äntligen på riktigt identifiera sina misstag, då börjar man bli bra på riktigt och kan kalla sig "senior". Det är då man verkligen måste börja plugga för att hålla sig mjuk och öppen för nya ideer.

I mina teams börjar arbetsdagen med att man har tid åsidosatt åt att studera. Jubduktigare man är, ju mer tid måste man lägga på att studera, paradoxalt.

Köp vilken mellanklass laptop som helst, runt 10 till 15 papp. Vad du än köper kommer du ibland sakna kräm.

Det är otroligt lätt att få jobb som systemutvecklare eller programmerare, ring bara upp en rekryteringsfirma och ställ dig till förfogande. Se till att hålla linkedin profil uppdaterad löpande under utbildningen.

Permalänk
Medlem

@Ernesto: Kunde inte sagt det bättre själv! Sant, efter ca 10år är man såpass erfaren av hela förloppen att man kan stoppa misstag i sin linda.

Utbildning och undersökningar inför kommande projekt eller olika proof-of-concept, herrejesus, ibland är det intensivare än i skolan trots att man har 14 år i bagaget i branschen.

Edit: Glömde svara på frågeställningen. Vilken inriktning hade du tänkt dig? Inom Embedded bör du kunna lyfta 40-45k efter 5-6 år. Ingångslönen däremot beror ofta på hur mycket du kan sedan tidigare. Digital teknik, Analog teknik, elschema och pcb cad, c/c++/java osv. De som jag stött på som i princip bara programmerat ligger runt 25k ingång medans de som både kan designa kretskort och programmera dom kommer in bra mycket högre, närmare 35k. Efter 8-10 år bör man ligga runt 45-50k beroende på företagets inriktning. Medicin och mil har jag "hört" siffror över 70k. Men på de företagen konstrueras produkter för extrema miljöer och ställer enorma krav på de individer som utvecklar systemet.

Bor du utanför storstad så kan du nog sänka siffrorna med 5k.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Jag läste systemutveckling på Yrkeshögskola, klarade mig utmärkt på en ultrabook, jag hade en surface pro och några klasskamrater diverse maccar.

Upplevde inte några prestandaproblem, är ändå rätt små program man pysslar med under utbildningen.

Om lite otympligare datorer är okej kommer du billigare undan.

Jag hade jobb innan examen på företaget jag gjorde mitt examensarbete, gick in med 31000 och gick upp till 34200 efter första året.
Ska bli intressant att se hur lönen ser ut efter årets revision.

Som redan påpekat blir du aldrig färdigutbildad, det sker ständigt förändringar och det gäller att hänga med.
Speciellt om du pysslar med någon form av frontend utveckling.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Lite fel forumdel, menmen.

Ingångslön 25 till 35. Efter 10 år 55. Beror på ort, företag och person så klart.

Jäklar, jag ligger långt efter med 41 per månad då då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Lite fel forumdel, menmen.

Ingångslön 25 till 35. Efter 10 år 55. Beror på ort, företag och person så klart.

Det är brant inlärningskurva för programmering, men efter ett tag lossnar det, då kan man bygga vad som helst. Sen spenderar man 10 år på att göra misstag. När man gjort nog med misstag lär man sig äntligen på riktigt identifiera sina misstag, då börjar man bli bra på riktigt och kan kalla sig "senior". Det är då man verkligen måste börja plugga för att hålla sig mjuk och öppen för nya ideer.

I mina teams börjar arbetsdagen med att man har tid åsidosatt åt att studera. Jubduktigare man är, ju mer tid måste man lägga på att studera, paradoxalt.

Köp vilken mellanklass laptop som helst, runt 10 till 15 papp. Vad du än köper kommer du ibland sakna kräm.

Det är otroligt lätt att få jobb som systemutvecklare eller programmerare, ring bara upp en rekryteringsfirma och ställ dig till förfogande. Se till att hålla linkedin profil uppdaterad löpande under utbildningen.

Tack för ditt svar. Hur mycket tid i veckan skulle du säga att du lägger på kompetensutveckling? Antar att det även måste göras på din fritid? Har du något exempel på vad du gör du, är det typ läsa dokumentation för nya språk/ramverk eller?

Skrivet av Opatagio:

@Ernesto: Kunde inte sagt det bättre själv! Sant, efter ca 10år är man såpass erfaren av hela förloppen att man kan stoppa misstag i sin linda.

Utbildning och undersökningar inför kommande projekt eller olika proof-of-concept, herrejesus, ibland är det intensivare än i skolan trots att man har 14 år i bagaget i branschen.

Edit: Glömde svara på frågeställningen. Vilken inriktning hade du tänkt dig? Inom Embedded bör du kunna lyfta 40-45k efter 5-6 år. Ingångslönen däremot beror ofta på hur mycket du kan sedan tidigare. Digital teknik, Analog teknik, elschema och pcb cad, c/c++/java osv. De som jag stött på som i princip bara programmerat ligger runt 25k ingång medans de som både kan designa kretskort och programmera dom kommer in bra mycket högre, närmare 35k. Efter 8-10 år bör man ligga runt 45-50k beroende på företagets inriktning. Medicin och mil har jag "hört" siffror över 70k. Men på de företagen konstrueras produkter för extrema miljöer och ställer enorma krav på de individer som utvecklar systemet.

Bor du utanför storstad så kan du nog sänka siffrorna med 5k.

Vad menar du med embedded? Är det programmerare som bygger hårdvara och sen programmerar den? Trodde inte man arbetade med hårdvara alls som systemutvecklare!

Skrivet av MaxieTheHatter:

Jag läste systemutveckling på Yrkeshögskola, klarade mig utmärkt på en ultrabook, jag hade en surface pro och några klasskamrater diverse maccar.

Upplevde inte några prestandaproblem, är ändå rätt små program man pysslar med under utbildningen.

Om lite otympligare datorer är okej kommer du billigare undan.

Jag hade jobb innan examen på företaget jag gjorde mitt examensarbete, gick in med 31000 och gick upp till 34200 efter första året.
Ska bli intressant att se hur lönen ser ut efter årets revision.

Som redan påpekat blir du aldrig färdigutbildad, det sker ständigt förändringar och det gäller att hänga med.
Speciellt om du pysslar med någon form av frontend utveckling.

Är du nöjd med ditt val av yrkeshögskola? För-/nackdelar med YH mot Universitet/Högskola?

Permalänk
Medlem
Skrivet av almba:

Tack för ditt svar. Hur mycket tid i veckan skulle du säga att du lägger på kompetensutveckling? Antar att det även måste göras på din fritid? Har du något exempel på vad du gör du, är det typ läsa dokumentation för nya språk/ramverk eller?

Jag kör minst 5 timmar i veckan under arbetstid, och ofta lika mycket till hemma eller i kollektivtrafiken när jag inte har nåt bättre för mig - Istället för Facebook liksom.

För att hänga med läses bloggar, artiklar och nyheter - Ibland om det låter extra spännande går jag in i källkoden till det nya ramverket, eller vad det nu är och tittar hur de löst olika problem.

Dokumentation används sällan om det inte handlar om att göra en faktisk implementation av någonting, antingen "i jobbet" eller om jag gör en labb, eller bygger en proof of concept.

Eftersom jag är mycket fri i hur jag vill disponera min tid under arbetstid, så leder det till att mycket av det som tidigare i karriären (pre-barn) gjordes på kvällar, morgonar och helger, görs nu under arbetstid, dock i en mycket mindre utsträckning - Både på grund av tidsbrist, men även då jag gjort ganska mycket grejer tidigare och många nya grejer är bara gamla grisar med nytt smink. Rätt ointressant om det är samma gamla grej, fast med ny syntax.

Alla tror att "a lightweight javascript framework" är en tillräckligt bra beskrivning på veckans nya grönsak - Tänk på vilken grönsak du vill, på engelska - Lägg till.js och googla. 90% chans att det är ett "Lightweight framework" - 100% chans att den finns. "asparagus.js", "broccoli.js" etc.

Som jag sagt i en annan tråd med liknande frågeställning - Jag som anställare av programmerare är inte så otroligt intresserad av vad du kan idag - jag vill veta vad du kommer kunna imorgon, och då framförallt, vad kommer du kunna lära mig och resten av teamet om en vecka?

Jag är personligen inte skitduktig, det finns massor av folk som är mycket bättre än mig, men då är det viktigt att jag iallafall är mycket medveten om vad jag faktiskt inte kan, eller var det finns möjligheter, så att jag kan identifiera, och leta upp, någon som kan fylla igen hålen, komplettera och förstärka.

Det låter larvigt, men passion är vad alla bra arbetsgivare och framför allt medarbetare, går igång på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av almba:

Vad menar du med embedded? Är det programmerare som bygger hårdvara och sen programmerar den? Trodde inte man arbetade med hårdvara alls som systemutvecklare!

Det står systemutvecklare/programmerare i rubriken? Sedan finns det väl inget som hindrar en systemutvecklare att få/ta sig an uppgifter med hårdvarunära karaktär, speciellt vid integrationer kring styr- och reglersystem?
Jag kanske är ute och svävar men mitt inlägg var mer inriktat mot programmerare-delen. Men i vilket fall hoppas jag du väljer inriktning som låter intressant för dig och inte enbart för potentiell löneutveckling.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Jäklar, jag ligger långt efter med 41 per månad då då.

Beror ju på vart du bor. Stockholm har mycket högre löner men också högre kringkostnader.

Permalänk
Skrivet av JeanC:

Beror ju på vart du bor. Stockholm har mycket högre löner men också högre kringkostnader.

Stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Det står systemutvecklare/programmerare i rubriken? Sedan finns det väl inget som hindrar en systemutvecklare att få/ta sig an uppgifter med hårdvarunära karaktär, speciellt vid integrationer kring styr- och reglersystem?
Jag kanske är ute och svävar men mitt inlägg var mer inriktat mot programmerare-delen. Men i vilket fall hoppas jag du väljer inriktning som låter intressant för dig och inte enbart för potentiell löneutveckling.

Jo absolut. Jag har fått för mig att om jag går utbildningen Systemutvecklare på MAU så blir jag utbildad till programmerare, stämmer kanske inte alls. Ni i branschen har kanske olika syn på titlarna systemutvecklare och programmerare? Vad skulle du säga skiljer dom två?

Var min tolkning av embedded rätt?

Och givetvis väljer jag inte yrke efter lön, utan p.g.a. jag gillar logiken och problemlösningen som man använder sig av när man programmerar, iallafall det lilla som jag har provat på. Tänkte mest att lönen är en intressant fråga lägga till när man väl frågar en massa!

Permalänk
Medlem

@almba: Fackets egna statistik säger att median är 39 862 - 40 600kr efter 10år utanför storstäderna (3årig utbildning). Detta är ihop klumpat med elektronik och andra datorvetenskapliga yrken.

Viktigt att ha en realistisk bild. Du kan självklart tjäna mera med är inte automatiskt givet.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Lite fel forumdel, menmen.

Ingångslön 25 till 35. Efter 10 år 55. Beror på ort, företag och person så klart.

Lön, check. Inget att påpeka där.

Skrivet av Ernesto:

Det är brant inlärningskurva för programmering, men efter ett tag lossnar det, då kan man bygga vad som helst. Sen spenderar man 10 år på att göra misstag. När man gjort nog med misstag lär man sig äntligen på riktigt identifiera sina misstag, då börjar man bli bra på riktigt och kan kalla sig "senior". Det är då man verkligen måste börja plugga för att hålla sig mjuk och öppen för nya ideer.

Så brant är inte inlärningskurvan, inte på universitetet. Spenderar man 10 år på att göra misstag, då kanske man inte är i rätt yrke.
Detta kanske är sant om man har noll intresse av programmering. Men med intresse så är det inte svårt att komma igång.

Men ja, senior blir man när man känner sig säker. Allt för ofta ser man personer på LinkedIn som kallar sig senior och lead dev (utan att ens varit det) och man vet att det är några som knappat kan koda trots några år i yrket.

Skrivet av Ernesto:

I mina teams börjar arbetsdagen med att man har tid åsidosatt åt att studera. Jubduktigare man är, ju mer tid måste man lägga på att studera, paradoxalt.

* Ju duktigare man vill bli, desto mer måste man lägga på att studera / hålla sig ajour / omvärldsbevaka.

Lät spännande med att inleda varje dag med att läsa på, vi kör varannan fredag. Dock blir det sällan studerande, svårt att lägga jobb åt sidan. Men jag själv har mitt fritidsintresse som arbete, så det löser sig för min del

Skrivet av Ernesto:

Köp vilken mellanklass laptop som helst, runt 10 till 15 papp. Vad du än köper kommer du ibland sakna kräm.

Universitetsprogrammering behöver inte så mycket kräm, däremot jobb senare (men då betalar man knappast själv). Vi talar universitet nu, jag skulle ha klarat mig på en raspberry pi... Släng in en Linux-dist på en 5-7k så klarar du dig.

Skrivet av Ernesto:

Det är otroligt lätt att få jobb som systemutvecklare eller programmerare, ring bara upp en rekryteringsfirma och ställ dig till förfogande. Se till att hålla linkedin profil uppdaterad löpande under utbildningen.

Sant, men behöver bara ha en LinkedIn. Rekryterare är som kackerlackor där

Och jag skulle tipsa om att kolla mycket på Youtube. För min del så var det bra mycket vettigare att lära sig där än att ta någon klass. Tyvärr får man inte poäng för att nöta Youtube.

Och! Hoppa inte av bara för att en kurs går åt helvete ett X antal gånger!

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av almba:

Jo absolut. Jag har fått för mig att om jag går utbildningen Systemutvecklare på MAU så blir jag utbildad till programmerare, stämmer kanske inte alls. Ni i branschen har kanske olika syn på titlarna systemutvecklare och programmerare? Vad skulle du säga skiljer dom två?

Var min tolkning av embedded rätt?

Och givetvis väljer jag inte yrke efter lön, utan p.g.a. jag gillar logiken och problemlösningen som man använder sig av när man programmerar, iallafall det lilla som jag har provat på. Tänkte mest att lönen är en intressant fråga lägga till när man väl frågar en massa!

Lön är helt klart intressant! Men lön är inte allt, det är även vad man får utöver lön. Semester. Telefon. Dator. Sånt är ju också av intresse.

Ang. Programmerare vs systemutvecklare, hade det samtalet för någon dag sedan. Det är inte helt klart. Eller inte klart alls. Jag går under titeln systemutvecklare. När vi hade samtalet så resonera vi som så att en med titeln systemutvecklare är mer fullstack. En programmerare har mer fokus på en del. Men det var bara tankar kring det. Och det är inte så noga. Kalla dig det som ger bäst lön

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag kör minst 5 timmar i veckan under arbetstid, och ofta lika mycket till hemma eller i kollektivtrafiken när jag inte har nåt bättre för mig - Istället för Facebook liksom.

För att hänga med läses bloggar, artiklar och nyheter - Ibland om det låter extra spännande går jag in i källkoden till det nya ramverket, eller vad det nu är och tittar hur de löst olika problem.

Här kan man som yrkesverksam passa på att göra medan man bygger och releasear, väntar på att något som gått åt skogen ska fixas.

Skrivet av Ernesto:

Jag är personligen inte skitduktig, det finns massor av folk som är mycket bättre än mig, men då är det viktigt att jag iallafall är mycket medveten om vad jag faktiskt inte kan, eller var det finns möjligheter, så att jag kan identifiera, och leta upp, någon som kan fylla igen hålen, komplettera och förstärka.

Det låter larvigt, men passion är vad alla bra arbetsgivare och framför allt medarbetare, går igång på.

Helt rätt! Ingen har kollat mina betyg eller brytt sig om min skolgång. Lär väl inte bli så för alla, men för min del är det enbart intresse och drivkraft som fått mig anställd och gå framåt.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB