Samsung C49RG90 (49" 5120x1440 120Hz HDR Freesync 2)

Permalänk
Medlem

@improwise: Ja, du har helt klart rätt! Skapade en ny tråd i Radeon forumet Tack!

Permalänk
Medlem

8 880 kr igenom benify, dock inte inte i lager.

Permalänk
Medlem

Så, snart ett år senare, hur är det med främst textkvaliten på denna? Hade den ju själv i nån vecka (måndagsexemplar) men minns att det var lite si och så med kvalitén på texten vilket även klagades på en del här i tråden och om jag minns rätt så fungerde de workarounds som presenterades lite si så där. Sen är frågan om problemet var enbart skärmstorleken i sig eller om t.ex. Samungs VA panel i detta fall är sämre än t.ex. den IPS panel som finns i Dells motsvarande 49" skärm osv?

Permalänk
Medlem

Hej @alla, håller på att bygga en dator och hade tänkt att köpa mig en 49RG90. Har ett 2070 Super kort och funderar på vilken processor som vore lämpligast/bäst matchning 3700X, 3900X eller har man någon som helst nytta av 3950X?

Permalänk
Bildexpert 📺

@budhaswe: Tror den diskussionen är väldigt oberoende av Samsungs skärm och tas bäst i din köprådstråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1591435

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@budhaswe: Tror den diskussionen är väldigt oberoende av Samsungs skärm och tas bäst i din köprådstråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1591435

Ok, tänkte bara att de som redan ägde skärmen kanske hade lite input om vad som faktiskt fungerar väl för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av budhaswe:

Ok, tänkte bara att de som redan ägde skärmen kanske hade lite input om vad som faktiskt fungerar väl för dem.

Fler pixlar, mer tungdrivet.
Denna har ca 10% färre än 4K, så du kan nog räkna med ca 10% fler fps jämfört med 4K.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

S

Någon som redan har köpt denna och förklara om de är nöjda med bilden och hur mycket skiljer sig denna för färgerna jämfört med en bättre IPS panel?

Permalänk
Medlem

@Ohjay: Hur upplever du skillnaden mellan IPS skärmar och denna i bild, färger, helhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brembo:

@Ohjay: Hur upplever du skillnaden mellan IPS skärmar och denna i bild, färger, helhet?

Jag har troligtvis vant mig för mycket av min C49RG för att kunna ge ett bra svar, men jag tänker inte alls på färgåtergivningen. Den duger alldeles ypperligt för mig när det gäller spel, film och annan underhållning.
Det jag inte gjort på C49RG är att redigera bilder (raw-format) eller film, något som var en av huvudanledningarna till att jag skaffade IPS en gång i tiden. När jag väl kommer igång med det igen så kanske skärmen kommer till korta.

Kan väl även vara bra att nämna att jag alltid sitter centrerat framför skärmen då jag har den i min sim-rigg. Hade betraktningsvinklarna ändrat sig (även om bara små ändringar) hade jag kanske haft en annan åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brembo:

@Ohjay: Hur upplever du skillnaden mellan IPS skärmar och denna i bild, färger, helhet?

Det beror nog på vilka IPS skärmar man jämför med, en högkvalitets IPS med FALD som t.ex. Acer X27 eller någon typisk kontorsskärm.

Permalänk
Bildexpert 📺

...eller en rätt kass IPS på en 1920x1080-panel från budgetsegmentet.

Jämfört med en typisk allroundskärm-IPS med 27-tums 2560x1440-panel är det ungefär samma nivå så länge man inte tar hänsyn till VA-panelens sämre betraktningsvinklar. Vilket blir hyfsat problematiskt med tanke på bredden. Så vill man Photoshopa bilder på skärmens kortsida är det C49RG90 inte ett förstahandsval, men heller inte det sämsta på något sätt.

https://www.sweclockers.com/test/29082-samsung-c49rg90-superb...

Permalänk
Medlem

@improwise: Har svårt att välja mellan C49RG90 eller en LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD Curved Nano IPS 160 Hz, FreeSync (G-Sync Compatible), 1ms Responstid.

Har dock redan beställt LG skärmen hos Inet men inte leverans innan 28/5, så kan avbeställa den om jag finner en bättre.
Kommer mest att spela på skärmen och alla tips mottages, är lite noob vill jag tillägga.

Denna har jag beställt.
https://www.inet.se/produkt/2216561/lg-34-ultragear-34gn850-q...

Har en i5, 16gb ram med en RTX 2070 Super kort.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brembo:

@improwise: Har svårt att välja mellan C49RG90 eller en LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD Curved Nano IPS 160 Hz, FreeSync (G-Sync Compatible), 1ms Responstid.

Har dock redan beställt LG skärmen hos Inet men inte leverans innan 28/5, så kan avbeställa den om jag finner en bättre.
Kommer mest att spela på skärmen och alla tips mottages, är lite noob vill jag tillägga.

Denna har jag beställt.
https://www.inet.se/produkt/2216561/lg-34-ultragear-34gn850-q...

Har en i5, 16gb ram med en RTX 2070 Super kort.

Mvh

Jag är själv lite skeptisk till GSync Compatible, det verkar vara lite hit and miss där och ironiskt nog så att det fungerar bättre med NVidia än med AMD kort trots att FreeSync är AMDs påhitt. Iaf så tolkar jag @laxpudding s olika tester även om det verkar vara varierande framgång. Samtidigt innebär "äkta" GSync ett högre pris och för det mesta en fläkt också.

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Menar du "G-Sync Compatible" i egenskap av Nvidias namn för "VESA Adaptive" eller "Freesync"? Eller menar du "G-Sync Compatible" i egenskap av produkten är med på Nvidias vitlista över godkända produkter?

För det är ganska olika saker som åsyftas där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Menar du "G-Sync Compatible" i egenskap av Nvidias namn för "VESA Adaptive" eller "Freesync"? Eller menar du "G-Sync Compatible" i egenskap av produkten är med på Nvidias vitlista över godkända produkter?

För det är ganska olika saker som åsyftas där.

Du besvarar nog dina egna frågor här gällande min tveksamhet till detta. Med "äkta" GSync så vet man likt med djävulen vad man får...och betalar dyrt för det

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Fast vad är äkta "G-Sync"?

Ifall du menar en G-Syncmodul så är det idag så pålitligt det kan bli, särskilt vid låga FPS. Och än så länge har Nvidias vitlista visat sig hålla måttet för de skärmar som kör VESA Adaptive. I alla fall inom synkspannet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Fast vad är äkta "G-Sync"?

Ifall du menar en G-Syncmodul så är det idag så pålitligt det kan bli, särskilt vid låga FPS. Och än så länge har Nvidias vitlista visat sig hålla måttet för de skärmar som kör VESA Adaptive. I alla fall inom synkspannet.

Ja, mina betänkligheter kring "spelskärms-marknaden" har inte direkt minskat efter alla dessa turer kring olika varianter av GSync. Vidhåller att marknaden överlag domineras av undermåliga produkter till överdrivna priser kombinerat med en marknadsföring som Bagdad Bob skulle varit imponerad över. Men just det kanske är en diskussion som lämpar sig bättre i andra trådar

Permalänk
Medlem

Är det en ny version eller missar jag något?

Rubriken säger 144Hz, bilderna säger 120Hz. Min egna C49RG90 säger 120Hz. Vad gäller?

Samsung 49" C49RG90 Curved QHD 144 Hz QLED

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Är det en ny version eller missar jag något?

Rubriken säger 144Hz, bilderna säger 120Hz. Min egna C49RG90 säger 120Hz. Vad gäller?

Samsung 49" C49RG90 Curved QHD 144 Hz QLED

Dom lär ha skrivit fel, CHG90 stödjer 144 hz och har lägre upplösning, CRG90 stödjer 120 hz och har högre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Dom lär ha skrivit fel, CHG90 stödjer 144 hz och har lägre upplösning, CRG90 stödjer 120 hz och har högre upplösning.

Okej, tack. Misstänkte det, men tänkte i samma veva att det kanske var en ny uppdaterad version som cirkulerade.

Är det någon som kunnat uppdatera sin skärm?

Min ligger kvar på 1004.0

Ska finnas en 1019.0 men när jag försöker uppdatera så säger den bara "Kunde inte hitta någon fil"

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Okej, tack. Misstänkte det, men tänkte i samma veva att det kanske var en ny uppdaterad version som cirkulerade.

Är det någon som kunnat uppdatera sin skärm?

Min ligger kvar på 1004.0

Ska finnas en 1019.0 men när jag försöker uppdatera så säger den bara "Kunde inte hitta någon fil"

Det finns, eller iaf kommer finnas, en ny version:

https://www.anandtech.com/show/15396/sausng-odyssey-2020-moni...

När den faktiskt går att köpa i desa oroliga tider återstår väl att se samt att få se hur dom löst 240 hz i den upplösningen osv.

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått skärmen att fungera med 5120x1440 över HDMI körandes OSX?

Testat olika USB-C till HDMI adaptrar och kablar på två MBP 15" men lyckas bara få ut 3840x1080 via HDMI. Försökt googla runt och verkar som ett vanligt problem med USB-C till HDMI om man vill få ut 4k 60hz (vilket 5120x1440 60hz typ är).

Då frågan lär komma så är det av lathet jag vill köra HDMI istället för DP då det inte verkar gå att skripa input på skärmen till DP-2 medan det fungerar bra till HDMI.

Permalänk
Medlem

Testade precis lite Assassins Creed Odyssey på denna skärm och HDR-läget ser väldigt "washed out" ut... Utan HDR är det mer "over saturated" men tror att jag gillar SDR bättre i det här spelet. Någon som har erfarenhet av just det spelet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Testade precis lite Assassins Creed Odyssey på denna skärm och HDR-läget ser väldigt "washed out" ut... Utan HDR är det mer "over saturated" men tror att jag gillar SDR bättre i det här spelet. Någon som har erfarenhet av just det spelet?

Jag har spelat det på denna skärm och jag tycker precis tvärtom. I SDR är det ganska låg brightness vilket gör att allt ser lite grådaskigt ut samt färgerna känns svaga nästan, mendans i HDR så poppar kontrasterna mycket mer och det ser bara så mycket mer livligt ut. Solen lyser starkt och det känns mer realistiskt. Men detta är ju bara enligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av effe0p:

Jag har spelat det på denna skärm och jag tycker precis tvärtom. I SDR är det ganska låg brightness vilket gör att allt ser lite grådaskigt ut samt färgerna känns svaga nästan, mendans i HDR så poppar kontrasterna mycket mer och det ser bara så mycket mer livligt ut. Solen lyser starkt och det känns mer realistiskt. Men detta är ju bara enligt mig

Tog lite kassa bilder med telefonen.

Ovan är med HDR, nedan är utan.

MED HDR

UTAN HDR

Kan absolut hålla med om att det ser mer realistiskt ut med HDR påslaget. Men verkligheten är inte så rolig heller. Utan HDR poppar det verkligen och ser magiskt ut! Dock med lite minskad "fidelity". I Far Cry 5 funkar HDR mycket bättre med denna skärm enligt mig, här ser det mer ut som RDR2'a fake HDR tycker jag. Men jag växlar fram och tillbaka hela tiden, svårt att bestämma mig för vad som är bästy ändå...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det någon som har denna skärm i jobbsyfte? Ej gaming alltså.

Behöver dubbla skärmar alternativt en bredare för att utöka arbetsytan.
Ritningsprogram kommer användas för byggritningar + Lite illustrator/photoshop

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaDMaXz:

Är det någon som har denna skärm i jobbsyfte? Ej gaming alltså.

Behöver dubbla skärmar alternativt en bredare för att utöka arbetsytan.
Ritningsprogram kommer användas för byggritningar + Lite illustrator/photoshop

Jag använder den till både och, delar upp skärmytan med https://github.com/microsoft/PowerToys vilket fungerar riktigt bra. Är man van den fysiska uppdelningen med flera skärmar kan det krävas en period att vänja in sig.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaDMaXz:

Är det någon som har denna skärm i jobbsyfte? Ej gaming alltså.

Behöver dubbla skärmar alternativt en bredare för att utöka arbetsytan.
Ritningsprogram kommer användas för byggritningar + Lite illustrator/photoshop

Ska man inte spela på skärmen hade jag valt Dell Ultrasharp U4919dw eller LG 49WL95C-W istället som båda har IPS paneler istället för VA som denna har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaDMaXz:

Är det någon som har denna skärm i jobbsyfte? Ej gaming alltså.

Behöver dubbla skärmar alternativt en bredare för att utöka arbetsytan.
Ritningsprogram kommer användas för byggritningar + Lite illustrator/photoshop

För det är den säkert ett bra val, och de säger jag även fast jag returnerade min CRG90. Finns inte spel med i bilden tror jag dock Dells och LGs 49" är bättre val. Kan vara värt att nämna att efterföljaren till CRG90 precis lanserats dock, även om jag är tveksam om den tillför något för dina behov.