Microsoft Edge är näst största webbläsaren

Permalänk

Som webbutvecklare har jag använt Edge (CHROM) sen dess att den blev utgiven i ett ofärdigt skede. Men har aldrig under denna tid haft behovet att behöva byta till en annan webbläsare. Med undantag för när jag tvingats använda Battlelog (kan ni tänka er) som har en tendens till att sluta fungera (sker över alla Chromium baserade webbläsare så vitt jag vet) efter en match eller två. Tror inte det är webbläsarna i sig som strular utan kommunikationen med Origin.

Som en självutnämnd webbläsar-konnässör finns det ingen webbläsare jag inte testat vi det här laget. Och med undantag för Seamonkey är det bara Chromium Edge jag fortfarande har installerad.

Permalänk
Snusfri

Firefox som daily driver och Pale Moon för diverse sidor, Chrome tar jag inte ens i med en digital tång, sämre skit är svårt att hitta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Viktorph:

Jag gillar ju Chrome och dess synkronisering med alla enheter. Men nu verkar ju Edge vara ett fantastiskt alternativ.

Vad skulle ni försöka övertyga mig med för att jag skulle gå över till Edge? Vad finns det som är bättre med den?

Det handlar mestadels om vilken spionorganisation du vill bli avlyssnad av, Microsoft eller Google, tekniskt set är båda webbläsarna ungefär lika opålitliga och tappar fortfarande bort flikar och fungerar allmänt skit med många flikar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör med Edge hemma och har gjort så i flertalet månader nu, upplever det som betydligt snabbare och stabilare än Firefox och framförallt Chrome.
Det sagt är det inte helt perfekt, som ingen webbläsare är skulle jag säga.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Datavetare

Nya Edge är faktiskt helt OK. Finns också minst en sak den är bättre på, i alla fall om man sitter på en Intel-baserad bärbar: fler videoformat accelereras via QuickSync i Edge än i Chrome/Firefox. Ingen skillnad på bildkvalité eller så, men kör man på batteri betyder detta lägre förbrukning med Edge.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av clnr:

Kolla in tillägget Firefox containers. Det ger dig möjligheten att öppna flera olika gmail-konton i olika sandlådor.

Jag förstår inte vad som är meningen med så kallade sandlådeskydd. Firefox är redan skyddad till max när det redan ligger massa andra olika säkerhetskoder inbäddat i dess grundläggande struktur.

Inte så ovanligt att MS helt plötsligt när de går över till chronium är nästan störst. Finns bara 3 företag som har tillräckligt med resurser. Det är Apple, Google och MS.

Mozilla har inte en chans och även fast Firefox kommer med nya förbättrade funktioner som presterar bättre så spelar det ändå ingen roll för de andra aktörerna har sådan dominans att folk ej kommer byta. Opera som var bra och hade de bästa funktioner hade inget annat val att byta till chronium och bli förstört för marknaden vill bara ha Google.
Det egentliga problemet ligger i att bryta dessa stora företags dominans. Ingen som kommer göra det för det är bara så det är.

Kör Firefox Beta Geckoview, Android
Firefox Developer, Windows

Permalänk
Medlem

Firefox.
Edge enbart för Netflix.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Vivaldi har också stöd för det. Väldigt konfigurerar webbläsare!

Jag får kolla uoo det

Det jag behöver i pluginväg är en adblocker, Gmail watcher, samt stöd för "windowsgrått" tema. Funkar det så kan det ju vara ett bra alternativ. Jag är gärna med och bumpar statistiken lite för webbläsare som fortfarande har vett att erbjuda tabs on bottom. Jag vet att många föredrar tabs on top, men att ta bort möjligheten till tabs on bottom utan tillägg för de som använder det är rent användarfientligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nya Edge är faktiskt helt OK. Finns också minst en sak den är bättre på, i alla fall om man sitter på en Intel-baserad bärbar: fler videoformat accelereras via QuickSync i Edge än i Chrome/Firefox. Ingen skillnad på bildkvalité eller så, men kör man på batteri betyder detta lägre förbrukning med Edge.

Det stämmer väl med den reklam MS gjort för att Edge har bättre batteritid vid t.ex. streaming än andra webbläsare. Kanske enklare knyta mjukvaran till hårdvaran när man ansvarar för operativsystemet också.

När det gäller streamingkvalite är Edge generellt bättre än Chrome och andra webbläsare. Flera stora streamingtjänster supportar högre bitrate och upplösning i Edge. Det på grund av Microsofts Playready DRM vad jag läst. Har man rätt hårdvara och supportar HDCP 2.2 hela vägen får man upp till 2160P (4K) i Edge via Netflix. I Chrome får man bara 720p som max.

Permalänk
Medlem

Bytte till nya Edge när Chrome tog bort möjligheten att mute:a tabs.
Minimal omställning när alla extensions fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag kör Chrome till allt idag av gammal vana (med svart tema för ögonen). Men Chrome drar just sjukt mycket RAMminne av att ha flikar öppna. Hur är det med Firefox eller NYA Edge i jämförelse?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Kör på Vivaldi, vilket tråkigt nog motarbetas av många så det ser ut att vara ett sämre alternativ:
https://vivaldi.com/blog/user-agent-changes/

Huh, det låter verkligen kasst. Kör själv Vivaldi, bytte från Opera sen många år tillbaka och har tursamt nog inte själv stött på några problem med bank/företag/myndigheter/netflix/nyheter/övrigt.

Permalänk
Medlem

Intressant att ingen redan nämnt Brave, chromium baserad med focus på privacy samt inbyggd adblock. Fungerar perfekt på mobilen utan root

Permalänk
Skrivet av rewoX:

Jag kör Chrome till allt idag av gammal vana (med svart tema för ögonen). Men Chrome drar just sjukt mycket RAMminne av att ha flikar öppna. Hur är det med Firefox eller NYA Edge i jämförelse?

Finns svart tema för Firefox på både Android och Windows. Firefox har jag för mig låg på toppen över mängden RAM minne som används. De använder en form utav multi process så den kan fördela minnet till det som behövs mest. Senaste version har även adblock inbyggt.

Permalänk
Medlem

kör den på alla mina burkar bra som fan riktigt snabb.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Hemma kör jag Firefox.
På jobbet kör jag en blandning av IE 11, Chrome och Edge p.g.a. av olika system som är (in)kompatibla med olika saker.

Permalänk
Medlem

Testat Chrome och nya Edge, vart till att byta till Eldräven ganska omgående och ångrar inte en sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag får kolla uoo det

Det jag behöver i pluginväg är en adblocker, Gmail watcher, samt stöd för "windowsgrått" tema. Funkar det så kan det ju vara ett bra alternativ. Jag är gärna med och bumpar statistiken lite för webbläsare som fortfarande har vett att erbjuda tabs on bottom. Jag vet att många föredrar tabs on top, men att ta bort möjligheten till tabs on bottom utan tillägg för de som använder det är rent användarfientligt.

Adblocker ska inte vara några problem. De andra två kan jag inte svara på, var för länge e sedan jag använde Vivaldi.

Angående att färre valmöjligheter är användarfientligt. Jag håller egentligen med dig att konfigurerbarhet är bra. Men har också sett statistik som påvisar att de flesta får en sämre upplevelse av för många valmöjligheter. Antar att det helt enkelt blir överväldigande. Det är en fin balansgång att gå som utvecklare för att bli uppskattad av många.

Permalänk
Medlem

Edge är den webläsare som fungerar bäst på en långsam dator. Har en surface go som chrome är helt obrukbart på. Edge flyter på fint.
Google Chrome har samma problem som alla saker Google köper upp eller börjar utveckla i stor skala.
Ett annat exempel på google saker som blir sämre och sämre är Maps. Fruktansvärt bra när det kom. Nu är kartorna inte uppdaterade på 10 år i Umeå. Satelitbiler från 2011. Det funkar inge bra i en snabbt växande stad.

Permalänk
Medlem

Det kanske är en dum fråga, men gäller detta bara datorer eller är mobiltelefoner också inräknade? För isåfall är väl resultatet väntat tänker jag. De som använder android mobiler använder i regel det inbyggda Chrome och de som sitter med windows på datoterna kör i regel det inbyggda edge.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feist:

Huh, det låter verkligen kasst. Kör själv Vivaldi, bytte från Opera sen många år tillbaka och har tursamt nog inte själv stött på några problem med bank/företag/myndigheter/netflix/nyheter/övrigt.

Jag kör alltid Chromes user agent i Vivaldi. Mest för att förbättra kompbaliteten men även minska tracking. Lättare att fingerprinta unika webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kör vidare med Pale Moon. Kan dock tänka mig att testa någon annan webbläsare som också erbjuder tabs on bottom utan tillägg, men det verkar inte finnas någon som gör

Firefox med denna CSS kör jag med för att få flikar undertill.
Tekniskt sett inget tillägg…

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag kör vidare med Pale Moon. Kan dock tänka mig att testa någon annan webbläsare som också erbjuder tabs on bottom utan tillägg, men det verkar inte finnas någon som gör

Vivaldi har det som redan nämnts. En mycket trevlig browser i mina ögon med väldigt mycket anpassningsmöjligheter från start och mycket inbyggt, som exempelvis musgester som jag använt sedan Opera införde dem för väldigt länge sedan. Automatisk temning baserat på sidan man är inne på är också fint, och förstås stöd för flikstaplar och så.

Skrivet av Gelantious:

Kör på Vivaldi, vilket tråkigt nog motarbetas av många så det ser ut att vara ett sämre alternativ:
https://vivaldi.com/blog/user-agent-changes/

Det är inte roligt att de måste "ljuga" i sin user agent för att inte bli blockade men de verkar ju ha gjort valet att göra det nu och då borde allt fungera.

Permalänk
Medlem

Jag kör Netscape Navigator.

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Medlem

Netmarketshare slår ihop gamla och nya Edge, därför får man de där lite märkliga siffrorna.

https://www.thurrott.com/cloud/web-browsers/microsoft-edge/23...

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Bytte till nya Edge när Chrome tog bort möjligheten att mute:a tabs.
Minimal omställning när alla extensions fungerar.

Högerklicka och mute site?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Öppen källkod eller inte alls, så det är Firefox som gäller för hela slanten! Skulle aldrig i livet använda Chrome eller Edge som standard.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DiamondDogs:

Jag kör med edge på jobbdatorn, då Chrome inte finns med bland listan av betrodda program vi får installera. Tycker väl den funkar helt okej ändå. Tyvärr saknar webläsaren stöd för vissa grejer, som spotify t.ex.

https://community.spotify.com/t5/Other-Partners-Web-Player-et...
Om det är möjligt för dig att fixa detta

Skrivet av Mimematis:

Bytte till nya Edge när Chrome tog bort möjligheten att mute:a tabs.
Minimal omställning när alla extensions fungerar.

Finns kvar för mig?

Permalänk
Medlem

@Buddaz112: Tack för svaret, den använder alltså minst av alla webbläsare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag laddade precis ner nya edge tycker det visuellt ser bättre ut än chrome men då jag inte kan ändra ny flik sök motor till google går den inte att använda.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods